#


فواید شیردهی برای مادر

فواید شیردهی
6 فوریه 2017 بدون نظر 1099 بازدید

فواید شیردهی برای مادر

No votes yet.
Please wait...

۱- کاهش وزن اضافی مادر

شیردهی  کالری مصرفی در بدن مادر را افزایش می دهد. مادران شیرده ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوکالری بیشتر از مادران غیر شیرده می سوزانند، حتی زمانی که فعالیت کاملا مشابهی دارند. هیچ نیازی هم به رژیم گرفتن نیست.

در واقع رژیم لاغری به مادری که در شش ماه اول شیردهی قرار دارد، اصلا توصیه نمی شود. به این ترتیب مادر شیرده می تواند هفته ای ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن کم کند. کاری که یک رژیم لاغری نسبتا سخت برای شما انجام می دهد.

۲- برگشت اندازه شکم مادر به حالت قبل از بارداری

داشتن برخورد عاطفی با کودک و در آغوش گرفتن او و شیر دادن باعث تحریک ترشح هورمون اکسی توسین می شود.

در طی روزهای اول بعد از زایمان، شیردهی و افزایش ترشح اکسی توسین باعث بازگشت اندازه رحم مادر به میزان قبل از بارداری می شود. اگر مادر شیردهی نداشته باشد، اندازه رحم کوچک می شود، اما به اندازه قبل از بارداری برنمی گردد.

اکسی توسین همچنین نقش مهمی در کاهش فشار خون و آرامش مادر دارد. تاثیر آرام کننده ای که ترشح این هورمون در بدن دارد، منجر به آرامش روحی و فکری و نیز آرامش جسمی مادر خواهد شد. به طوری که خیلی وقت ها مادران در کنار نوزاد خود به خواب می روند.

۳- کاهش خطر سرطان سینه و سرطان تخمدان

بررسی ها نشان داده اند خطر سرطان سینه در مادرانی که شیردهی داشته اند، ۵۰ درصد کاهش می یابد.

شیردهی برای ۱۲ تا ۲۴ ماه متوالی می تواند خطر سرطان رحم را تا حدود یک سوم کاهش دهد.

۴- کاهش خطر پوکی استخوان

جالب است بدانید خطر پیشرفت پوکی استخوان در مادرانی که کودکشان شیرخشک می خورند، چهار برابر بیشتر از مادرانی است که شیردهی داشته اند.

علت آن است که در شیردهی برای تامین کلسیم از منابع کلسیم استخوان استفاده می شود. این تخریب و ساخت مجدد استخوان ها باعث تقویت استخوان ها و مقاوم تر شدن آنها به پوکی استخوان خواهد شد.

۵- تاخیر در برگشت باروری

بیشتر مادران، تا وقتی که به فرزند خود شیر می دهند، تخمک گذاری مجدد را نخواهند داشت. حتی برخی مادران می گویند بعد از اتمام دوره شیردهی نیز قاعدگی شان چند ماه تاخیر داشته است.

همچنین مادرانی که برای شش ماه فقط شیر خودشان را به کودکشان داده اند، قطع قاعدگی را تا ۳۹ ماه نیز گزارش کرده اند.

اما این نکته را یادآور شویم که اگر هدف شما پیشگیری از بارداری مجدد است، شیردهی نمی تواند راه حل صددرصد مطمئنی باشد، زیرا خیلی اوقات پیش آمده که خانمی در دوران شیردهی و علی رغم قطع قاعدگی، مجددا باردار شده است، بدون اینکه خودش بداند.

۶- هزینه و مشکلات تهیه و آماده سازی شیرخشک

فکرش را بکنید که قرار است روزی چند بار و حداقل برای یک سال و نیم برای کودک خود شیرخشک آماده کنید.

اگر دلیل انتخاب شیر خشک، مشغله و نداشتن فرصت برای شیردهی در طول روز بوده است، این را باید بدانید که شیر مادر قابلیت ذخیره سازی و انجماد را هم دارد، بدون آنکه کیفیت آن تغییری کند.

مادران می توانند در مواقع لزوم شیر خود را دوشیده و در فریز خانگی نگه دارند تا در صورت نبودن در خانه، کودک بتواند از شیر مادر استفاده کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *