#


عملکرد روده و مثانه در نوزادان(شش ماهگی تا پنج سالگی)

روده و مثانه در نوزادان
9 جولای 2017 بدون نظر 1173 بازدید

عملکرد روده و مثانه در نوزادان(شش ماهگی تا پنج سالگی)

No votes yet.
Please wait...

عملکرد روده و مثانه در نوزادان(شش ماهگی تا پنج سالگی)

از زمانی که کودک خوردن غذاهای جامد را آغاز می کند متوجه می شوید که دفعات خیس شدن پوشک او کاهش پیدا کرده است. با کامل تر شدن سیستم گوارشی کودک در سن پنج یا شش ماهگی، این تغییرات را در مدفوع او نیز مشاهده خواهید کرد. بعد از اینکه چند ماه از شروع غذاهای جامد در کودک گذشت ممکن است فکر کنید زمان آشنا کردن او با لگن رسیده است اما نباید در این کار شتاب داشته باشید.

تغییر در حرکات روده و دفع مدفوع

به طور کلی باید انتظار داشته باشید که با بیشتر شدن سن کودک مدفوع او سفت تر شده و دفعات دفع آن کاهش پیدا کند. برخی تغییرات مشخص در سنین خاصی روی می دهند. موارد زیر فقط به جهت اطمینان خاطر والدین ذکر می شود و دلیلی ندارد که با وسواس تمام وضعیت مدفوع کودک را زیر نظر داشته باشید. تمام تاریخ های ذکر شده تقریبی هستند:

 تا شش ماهگی: دفعات مدفوع به تعداد دفعات تغذیه نوزاد است. رنگ مدفوع متغیر است. در روزهای اول تولد رنگ آن سبز مایل به سیاه می باشد و سپس به رنگ زرد و قهوه ای روشن تغییر خواهد کرد.

شش تا دوازده ماهگی: بعد از اینکه کودک خوردن غذاهای جامد را آغاز می کند مدفوع او خشک تر شده و رنگ آن نیز تیره تر می شود. دفعات آن نیز کمتر شده و معمولا به سه بار در روز می رسد. با از دادن مایعات فراوان به کودک می توانید قوام مدفوع  را نرم نگاه دارید.

یک تا سه سالگی: به محض اینکه کودک استفاده از رژیم غذایی خانواده را آغاز می کند تعداد دفعات مدفوع وی به روزی دوبار کاهش پیدا می کند.

سه تا پنج سالگی: مدفوع کودک جز از نظر اندازه کاملا مشابه با مدفوع بزرگسالان است و به ندرت بیش از یک بار در روز مدفوع دفع می کند.

جذب ناقص و بیماری کولیاک

جذب نامناسبب که به مفهوم ورود ناقص مواد غذایی به دیواره روده کوچک می باشد ممکن است در اثر نقص یک آنزیم یا بیماری کولیاک ایجاد شود. این بیماری در اثر تورم دیواره روده کوچک بروز می کند دو دلیل اصلی آن حساسیت به گلوتن ( ماده موجود در گندم و دیگر غلات ) است. روده متورم قابلیت جذب بسیاری از مواد غذایی را از دست می دهد و در نتیجه کودک دچار سوء تغذیه می شود.

خوشبختانه این بیماری بسیار نادر است. در اغلب موارد نشانه های بیماری کولیاک قبل از دوسالگی ظاهر می شود. در بیشتر موارد نشانه های بیماری بسیار خفیف بوده و تا بزرگسالی تشخیص داده نمی شود. نشانه های بیماری شامل بی اشتهایی، استفراغ و اسهال، افزایش وزن ناکافی و دفع مدفوع چرب و بدبو و روشن است. از دیگر عوارض ناشی از بیماری می توان به کم خونی اشاره کرد که در اثر کمبودهای تغذیه ای بروز می کند.

مسئله مهم این است که باید بیماری کودک مبتلا به کولیاک زود تشخیص داده شود در غیر این صورت تمام روند رشد او به طور کلی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و کند خواهد شد. مسئله نگران کننده کمبود مواد غذایی ضروری در بدن و کاهش مقاومت در برابر بیماری های عفونی می باشد، اگر مشکوک به بیماری کولیاک شده اید فورا با پزشک مشورت کنید.

بیماری کولیاک به سادگی قابل درمان است. فقط کافی است به نوزاد غذاهای بدون گلوتن داده شود. فرآورده های بسیاری در دسترس می باشند که گلوتن ندارند و غذاهای تهیه شده با آرد بدون گلوتن نیز بسیار لذیذ می باشند.

موردی بر ضد آموزش

بچه هایی که به آنها اجازه داده می شود با روند خاص خودشان توانایی کنترل مدفوع و ادرار خود را به دست بیاورند بسیار سریع تر استفاده از لگن را می آموزند و کمتر خود را کثیف می کنند. فقط زمانی که والدین سعی می کنند در این روند مداخله کنند و یا زمان بندی جدی برای آن در نظر بگیرند و یا خیلی زودتر از زمان واقعی این آموزش را به کودک بدهند، مشکلات بروز می کند.

نوزادان از بدو تولد با تمایل به تمیزی و خشک بودن متولد می شوند. تنها کار ما این است که به آنها اجازه بدهیم با روند خاص خود در این راه موفق شوند.

والدینی که بیش از اندازه سعی می کنند بر کودک حاکم باشند صدمات ناخواسته ای را از سنین بسیار کم به کودک وارد می کنند و شاید مسئول ناراحتی های بسیاری در زندگی آینده او باشند.

این صحنه را تصور کنید: یک مادر سلطه طلب با اصرار تمام به فرزندش می گوید تا وقتی کار خود را نکرده است حق ندارد از روی لگن بلند شود. کودک اصلا درک نمی کند که مادر از او چه می خواهد زیرا نسبت به دفع ادرار یا مدفوع خود آگاه نیست. حتی اگر این آگاهی را داشته باشد کنترلی روی آن ندارد. مثانه و سیستم عصبی او هنوز کاملا ابتدایی هستند. او درک نمی کند که چرا کاری که برای او کاملا طبیعی است تا این اندازه برای شما مهم شده است. او هیچ ایده ای برای چگونگی خوشحال کردن مادر عزیزش ندارد. وقتی از روی لگن بلند می شود و با برخورد خشن شما روبرو می شود این مسئله را نمی تواند هضم کند و در نتیجه به گریه می افتد. اگر همچنان به این کار ادامه بدهید قطعا کودک در آینده از مسئله آموزش استفاده از لگن به عنوان سلاحی بر علیه شما استفاده خواهد کرد. برداشت او به این شکل است که شما می خواهید او مدفوع کند و به همین دلیل گاهی برای به کرسی نشاندن خواسته اش بر علیه شما، از این کار خودداری خواهد کرد. تنها راه حل شما نشان دادن انعطاف است.

هرگز نباید کودک را تحت فشار گذاشته یا سرزنش کنید. موفقیت های او را مورد ستایش قرار دهید. اجازه بدهید که پسرکوچکتان در هنگام دستشویی رفتن پدر در کنارش باشد.

کودکانی که از سنین کم برای یادگیری کنترل ادرار و مدفوع تحت فشار گذاشته می شوند بیشتر دچار شب ادراری می شوند و مشکل خوردن مواد مختلف غیر خوراکی از جمله مدفوع در بین آنان دیده می شود و بیشتر از کودکانی که با سرعت خاص خود به این توانایی دست پیدا کرده اند در شلوار بیشتر خود مدفوع می کنند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *