#


علل سقط جنین/ بررسی عواملی که منجر به سقط جنین می شوند

سقط جنین
2 جولای 2017 بدون نظر 1007 بازدید

علل سقط جنین/ بررسی عواملی که منجر به سقط جنین می شوند

No votes yet.
Please wait...

علل سقط جنین/ بررسی عواملی که منجر به سقط جنین می شوند

علل سقط خیلی زیاد و در عین حال دشوار است و هنوز هم آنطوریکه باید کاملا روشن نشده است. به طور کلی ممکن است تخم لقاح شده به عللی ناقص بوده و قدرت کافی برای تکامل و توسعه نداشته باشد یا اینکه کمبود بعضی مواد و نواقصی سبب شود که رحم قبل از موقع منقبض شده و جنین را خارج سازد. شاید در ۷۰ درصد سقط ها عیب در خود جنین باشد که آن نیز نتیجه نقص تخم یا اسپرماتوزوئید بوده و یا مربوط به عواملی است که در تکامل اولیه تخم لقاح شده دخالت دارد.

در چنین شرایطی نمو و رشد جنین ادامه پیدا نکرده و شاید سقط برای این است که از به وجود آمدن طفل ناقصی جلوگیری کند. عواملی که در مادر سبب خارج شدن قبل از موعد جنین می شود عبارتند از غده های اطراف رحم، اختلالات غددی، کمبود ویتامین ها و عفونت های موضعی و عمومی. در بعضی موارد اختلالات و ناراحتیهای روحی ممکن است از علل سقط بشمار بروند. ممکن است ناسازگاریهای خونی بین مادر و جنین سبب مرگ جنین در ماههای اول آبستنی شود. ۴/۳ سقطها قبل از ماه چهارم اتفاق می افتد.

چه وسایلی برای جلوگیری از سقط وجود دارد؟

در بعضی موارد با در نظر گرفتن وقتهای لازم قبل از آبستنی و در مواردی که تهدید به سقط موجود است، می توان از سقط جلوگیری نمود. هرچه وضعیت جسمی زن در موقع آبستنی بهتر باشد آبستنی کمتر با خطر مواجه خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم  آبستنی معاینه دقیق و کاملی بعمل آید تا چنانچه عیبی موجود باشد برطرف گردد. در مواردی که تهدید به سقط موجود است میتوان با وسائلی از آن جلوگیری نمود.

شروع حقیقی سقط با علائمی مانند ترشح خون آلود از مهبل و دردهای ناحیه پشت و قسمت تحتانی شکم شروع می شود. استراحت مطلق همراه با تجویز داروهای هورمونی ممکن است از سقط جلوگیری کند.

آیا مشاهده لکه خون در ماههای اول آبستنی نشانه شروع سقط است؟

خیر، تنها ترشح خون آلود بر وقوع سقط نیست. تقریبا ۴/۳خانمهای باردار در ماههای اول آبستنی لکه های خون در خود مشاهده میکنند در صورتیکه اکثر آنها حاملگی خود را تا آخر به اتمام می رسانند. باید بخاطر داشته باشید که ممکن است زنی با وجود آبستن بودن یکی دو ماه قاعده بشود ولی اینگونه قاعدگیها از قاعدگی طبیعی کمتر و مدت آن هم کوتاهتر خواهد بود.

گرچه وجود لکه خون دلیل بر شروع سقط نیست با این وجود هرگونه خونریزی و یا لکه خونی که در زنان آبستن مشاهده شود باید دقیقا مورد معاینه و بررسی قرار گیرد تا علت آن معلوم گردد.

اگر زنی یکدفعه سقط کرده باشد آیا در آبستنی بعدی احتمال سقط بیشتر خواهد بود؟

اکثر سقط ها در اثر عواملی هستند که احتمال وقوع آنها در بارداری های بعدی کمتر است. تعداد کمی از خانمها که سقط میکنند تمایل به سقط های مکرر خواهند داشت. اگر خانمی سقط کرده باشد باید قبل از اینکه خود را آماده حاملگی مجدد کند مورد معاینه کامل قرار گیرد و در دوران آبستنی هم تحت کنترل باشد تا تمام وسائل درمانی و جلوگیری لازم بکار رود.

توجه و دقت در تغذیه، مصرف ویتامینها و هورمونهای مخصوص و اصلاح انحراف رحم و بالاخره درمانهای دیگر ممکن است از سقط های بعدی جلوگیری بعمل آورد.

اگر زنی حامله در اثر سقوط از پله سقط کرد آیا چنین اتفاقاتی تولید سقط میکند؟

 خیلی از خانمها از این ترس دارند که حوادث جزئی ممکن است به سقط منتهی شود. البته صحیح است که بعضی از خانمها در مقابل شوکهای جسمی و روحی خفیف فوق العاده حساس بوده و ممکن است سقط کنند ولی اصولا ورزشهای شدید و کارهای سخت در طول حاملگی طبیعی تغییری بوجود نخواهند آورد.

 چرا بعضی از بچه ها با وجود اینکه دوره نه ماهه شان تمام شده با این وجود مرده به دنیا می آیند؟

در آمریکا طبق آخرین نتایجی که بدست آمده معلوم شده از هر هزار بچه که بدنیا می آیند؛ ۲۴ نفر مرده هستند. بعبارت دیگر۵/۲ درصد بچه ها مرده بدنیا می آیند. علت اینکه چرا این بچه ها مرده بدنیا می ایند هنوز کاملا روشن نشده است. برای پی بردن بعلت آن و بکار بردن درمان های مناسب کوشش های زیادی شده است تا بتوانند تعداد بچه های مرده را کاهش دهند.

سقط عمدی

سقط عمدی جنین

سقط عمدی جنین

در چه مواردی سقط عمدی لازم است؟

در بعضی موارد لازم است برای نجات مادر سقط انجام گیرد. گاهی اوقات بعلت وجود بیماریهای قلبی، کلیوی، ریوی و بیماریهای خطرناک دیگر که ممکن است حیات مادر را به مخاطره اندازد لازم است هرچه زودتر به دوران حاملگی پایان داده شود. اینگونه سقط ها را سقطهای دورانی میگویند و طبق قوانین موجود لازم است که بعنوان درمان طبی هرچه زودتر انجام گیرد.

 سقط ممکن است بعللی دیگر نیزانجام گیرد. مثلا بعلل ارثی، اجتماعی و یا اقتصادی. دختری که ازدواج نکرده وحامله می شود ممکن است در صورت ادامه بارداری موجبات بدبختی خود و بچه اش را در جامعه فراهم سازد یا خانمی که دارای چندین بچه است ممکن است از آبستنی مجدد هراسان باشد.

بدبختیهای اقتصادی، بیکاری، اختلافات زناشوئی، جدائی و بالاخره سایر اشکالات و مسائل خانوادگی ممکن است زن را وادار به سقط جنین کند قانونا نباید بهیچوجه سقط کرد مگر اینکه جنبه طبی و درمانی داشته باشد در غیر این صورت سقط غیرقانونی و جنائی شناخته می شود.

داروهای سقط جنین

داروهای سقط جنین

بعضی از خانمها برای سقط کردن داروهائی مصرف میکنند آیا این داروها واقعا مؤثرند؟

اغلب خانم ها به محض مشاهده تاخیر در قاعدگی خود داروهایی مصرف می کنند ولی باید دانست که تأخیر در قاعدگی دلیل بر حاملگی نیست. حالات جسمی و روحی مختلف مانند تغییر ناگهانی درجه حرارت، بیماریهای عفونی، ضعف، عدم تغذیه، اختلالات غددی، اضطراب و پریشانی روحی ممکن است چند روز و یا چند هفته قاعدگی را بتأخیر بیاندازند.

۱۰۰۰ زن که بعلت تأخیر قاعدگی به موسسه Sarger  Margaret مراجعه کرده بودند پس از معاینه و اآزمایشات دقیق معلوم شد که ۶۵ درصد آنها حامله نبوده و قاعدگی آنها طبیعی بود. برای تنظیم قاعدگی داروها و عصاره های مختلفی بکار میرود ولی چنانچه قطع قاعدگی بعلت آبستنی باشد بهیچوجه نمی توان آنرا بازگردانید. قرصها و یا محلولهائی که دارای ارگوت (Ergot) و یا سایر مواد شیمیائی و ترکیبات گیاهی هستند به هیچوجه در خانمهای آبستن که جنین بطور طبیعی در رحمشان جایگزین شده اثری نخواهد داشت.

حاملگی را چگونه می توان خاتمه داد؟

 با یک عمل جراحی می توان جنین را از زخم خارج نمود. دهانه رحم را ابتدا گشاد کرده و بعداً جنین و بافتهای مجاور آنرا با اسباب جراحی مخصوصی بنام Curette خارج می کنند خود این عمل به نام کورتاژ (Curettage) نامیده می شود که عملی است دردناک و اغلب لازم است با بیهوشی همراه باشد.

 در امریکای جنوبی در چند صد سال اخیر برای سقط های درمانی طریقه مخصوصی بکار میرود بدین ترتیب که داروی مخصوصی را از جدار شکم مادر مستقیماً وارد کیسه آبی که جنین را احاطه کرده تزریق میکنند داروی فوق سبب مرگ جنین شده و سقط خود بخود پس از مدتی انجام میگیرد این طریقه هنوز در امریکا بکار نرفته و ضمنا عوارضی که ممکن است بعدا در مادر ایجاد کند روشن نشده است.

آیا سقط جنین خطری هم دارد؟

در امریکا تقریبا  سالی سه چهار هزار نفر در اثر سقط مرده و یا معلول می شوند بعضی از زنها پس از سقط  نازا می شوند علت این همه عوارض این است که اکثر سقطها پنهانی انجام میگیرد و تحت شرایط غیربهداشتی توسط افرادی که ورزیده نبوده و شایستگی و صلاحیت چنین امری را ندارد انجام میگیرد.

بعضی از سقط ها توسط خود زن انجام میگیرد که فوق العاده عمل خطرناکی است. در اینگونه موارد احتمال عفونت و ایجاد ضایعه فوق العاده زیاد است. چنانچه سقط تحت شرایط بهداشتی توسط جراحان وزریده و کاردان انجام گیرد خطرات فوق العاده کم خواهد بود با وجود این عمل سقط خیلی ساده و بی اهمیت نبوده و اغلب تولید شوکهای روحی و جسمی برای مادر خواهد کرد.

عوارض روحی بعد از سقط جنین

عوارض روحی بعد از سقط جنین

 آیا در حال حاضر سقط جنین زیاد انجام میگیرد؟

متوسل شدن به سقط جنین عمل تازه ای نیست. از قدیم الایام مردم برای محدود کردن تعداد خانواده خود به سقط جنین و حتی بچه کشی متوسل میشدند که نمونه های آن در تاریخ زیاد مشاهده می شود. در حال حاضر تمایل به سقط مصنوعی زیاد است در امریکا سالیانه قریب نیم میلیون سقط انجام میگیرد و چون عملی است غیرقانونی شماره حقیقی آنرا نمی توان تعیین نمود.

در مطالعاتی که روی هزار زن انجام شده معلوم شده  که ۴/۱ تمام حاملگی ها یا عمدا و یا سهوا منجر به سقط شده اند. مطالعات اخیر نشان می دهد که در زندگی شهری از هر ۵ یا ۶ آبستنی که به دوره کامل می رسد یکی یا عمدا و یا خودبخود سقط می شود.

با در نظر گرفتن اینکه سقط علاوه بر خسارات اقتصادی و بیولوژیکی متضمن چه خطراتی است برای مادرها کاملا روشن خواهد شد که مسئله سقط امروزه از لحاظ طبی و اجتماعی دارای اهمیت فوق العاده ای است.

 

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *