#


شیردهی ؛۱۵ روش برای شیردهی بهتر

شیردهی
23 اکتبر 2017 بدون نظر 1247 بازدید

شیردهی ؛۱۵ روش برای شیردهی بهتر

No votes yet.
Please wait...

شیردهی ؛۱۵ روش برای شیردهی بهتر

کودک را در وضعیت صحیح قرار دهید

روش صحیح : نوزاد باید به طور کامل به طرف شما باشد: سر، سینه، اجزای تناسلی و پاها . طوری نوزاد را بگیرید که باسن هایش در یک دست شما و سرش در فرورفتگی آرنج قرار گیرد. بگذارید دست دیگرتان در زیر پستان باشد در حالی که چهار انگشت تان از پستان حمایت می کند؛ اما انگشتان تان را روی هاله ( قسمت تیره تر دور نوک پستان ) قرار ندهید. سپس ، لب پایین نوزاد را با نوک پستان قلقلک دهید تا بچه دهان خود را به اندازه کافی باز کند . وقتی دهان بچه باز شد ، بدن بچه را به سرعت به طرف داخل بکشید تا دهان بچه روی هاله ثابت شود. نوک پستان باید کاملا در دهان بچه قرار بگیرد. به این صورت موقع مکیدن بچه ، نوک پستان هیچ حرکتی نمی کند .

به بدن تان احترام بگذارید

درد در یک مادر شیرده، معمولا غیرعادی است ؛ پس این حالت را از خود دور کنید. اگر بچه به گونه ای نادرست مک می زند، برای قطع مکیدن ، موقعیت بچه را تغییر دهید.

شیردهی بچه را قطع کنید تا اینکه یاد بگیرد چگونه باید سینه را بگیرد

اگر نوزاد به علت تغییر شیردهی از شیشه و پستانک به سینه مادر، دچار اشتباه شد، ممکن است نتوانسته باشد سینهٔ مادر را به اندازهٔ کافی بگیرد. قبل از اینکه دهان نوزاد را به سینه بگذارید مطمئن شوید دهان نوزاد به اندازهٔ کافی باز است .

شیردهی

شیردهی

نوزاد باید طوری هاله پستان را بگیرد که حداقل ۲/۵ سانتیمتر از آن در دهانش باشد. نوزاد را تا وقتی که به طور موثر شیر می مکد، نزدیک سینه تان نگه دارید. منظور از مؤثر بودن ، قورت دادن بعد از هر مکش می باشد. اگر دیدید در حال تکان خوردن است ، به پشتش بزنید، او را بلند کنید و به سینه دیگرتان ببرید، اجازه دهید در سینه دیگر تا زمانی که می خواهد، شیر بخورد. به طور کلی شیردهی از ۲۰ – ۳۰ دقیقه طول می کشد .

سعی کنید از هر دو پستان ، شیر دهید

هرگاه نوزاد تمایل خود را به یک سینه از دست داد، سینهٔ دیگر را به نوزاد دهید. دفعهٔ بعد با آن سینه ای که دفعهٔ قبل شیردهی را تمام کرده اید، شروع کنید.

در بیشتر طول روز شیر بدهید

 برای اغلب زنان تعجب آور است که یک نوزاد چقدر شیر می خواهد . شما شاید در هفته های اول ۸ – ۱۲ بار به نوزاد خود شیر دهید. دکتر راولین می گوید: شیر انسان طوری برنامه ریزی شده است که کودک شما در اغلب اوقات روز به شیر نیاز داشته باشد و این باعث ارتباط بیشتر بین مادر و بچه می شود .

هالهٔ پستان را سفت نکنید

دکتر راولین می گوید : ورزش یا دستکاری برای سفت کردن هالهٔ پستان ها کمکی نمی کند و حتی ممکن است به سینه آسیب هم برساند. اگر کودک تان را در موقعیت مناسب قرار دهید، ابدا دردی نخواهید داشت.

برای نوک پستانهای برگشته ( برعکس ) ، از پوستهٔ پستانی ( BREASTSHELL) استفاده کنید .

دکتر راولین می گوید: بهتر است در ششمین یا هفتمین ماه حاملگی از آن استفاده کنید. مکیدن آرام از دستگاه باعث بیرون آمدن نوک پستان می شود؛ اما در روز نباید بیشتر از ۱۵ – ۲۰ دقیقه از آن استفاده کرد .

هاله پستان را با صابون نشویید

به هیچ وجه از صابون استفاده نکنید، زیرا نوک پستان را کاملا خشک می کند. آیا برآمدگی های اطراف هاله را دیده اید؟ این ها غده هایی هستند که روغن آنتیس (ضدعفونی کننده) تولید می کنند؛ بنابراین لازم نیست از صابون استفاده کنید.

بگذارید هاله پستان تان در هوا خشک شود

مطمئن شوید قبل از اینکه پستان را بپوشانید هاله پستان تان در هوا خشک شود؛ از هیچ گونه پدی که رطوبت را نگه می دارد استفاده نکنید.

از شیردهی برای بهبود دردهای سینه تان استفاده کنید

دقیقا ۹۵٪ دردناکی هالهٔ پستان، به وسیلهٔ مکیدن نوزاد به وجود می اید. بعد از اصلاح مسئله، درد متوقف می شود، اگرچه آسیب وارده ممکن است به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشد. برای تسریع بهبودی ، بعد از شیردهی هاله پستان را  در هوا خشک کنید، مقداری شیر روی آن بمالید چون شیری که در پایان شیردهی می ماند بسیار روغنی و حاوی مواد ضد عفونی کنده است.

شیردهی

شیردهی

مراقب مجاری مسدود باشید

ممکن است مجاری شیری به علت لباس های چسبان ، وضعیت خاص پستان مادر ، خستگی و یا داروهای طولانی بدون شیردهی بسته شود. اگر سریعا به یک مجرای بسته رسیدگی نشود، می تواند دلیلی برای شروع عفونت باشد. استوک می گوید: اگر یک نقطه دردناک به لمس و سفت در هر جایی از سینه احساس کردید، با استفاده از گرما ادامه دهید. اجازه دهید کودک تان اغلب اوقات از همان طرف شیر بخورد. مکیدن کودک باعث بازشدن سریع تر مجرا می شود. معمولا طی ۲ ساعت مجرا پاک و باز خواهد شد.

از ویتامین E ، برای هاله ترک خورده استفاده کنید

اگر روی هاله پستان تان ترکی دیدید، کاربرد موضعی مقادیر کمی از ویتامین E مؤثر است. هنگامی که شیردهی را تمام کردند، یک کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و یک قطره را با فشار خارج کنید و آن را روی هاله بمالید. از استفاده مقادیر زیاد آن خودداری کنید.

از کمپرس گرم برای تولید بیش از حد استفاده کنید

اگر کودک تان نتواند شیر شما را بخورد در حالی که سینهٔ شما کاملا پر شده است ، مقداری کمپرس مرطوب و گرم را روی سینه بگذارید، این کار باعث باز شدن مجاری شیری و جریان راحتتر آن می شود. کودک را در دفعات بیشتر و طولانی تر شیر بدهید. مایعات فراوان بخورید تا هر ساعت ادرار داشته باشید.

 کرست مناسب، مخصوص دوران شیردهی انتخاب کنید

 بهتر است کرست دوران شیردهی ، یک شماره بزرگ تر از کرست دوره بارداری باشد .

جولی استوک می گوید : بهتر است تا روز سوم ، چهارم صبر کنید شاید بتوانید کرست دوران بارداری خود را بپوشید کرست

در اینجا نکاتی درباره انتخاب کرست مناسب آمده است:

* از کرست تمام پنبه ای به جای نایلونی استفاده کنید .

* مطمئن شوید که مدخل شیردهی شما به اندازه کافی باز باشد تا به پستان فشار نیاورد، زیرا در غیر این صورت ، این حالت باعث بسته شدن مجاری می شود.

* مطمئن شوید به راحتی می توانید با یک دست ، کرست را باز و بسته کنید. این کار به آزادی عمل تان کمک می کند.

* از کرست هایی که اتصال بین قسمتهای آن به وسیلهٔ نوارهای چسبی برقرار شده است

خودداری کنید ، زیرا ایجاد سر و صدای زیادی می کند .

* مطمئن شوید بندهای کرست ، راحت باشد و در اطراف سینه، تنگ و سفت نباشد.

شیردهی

شیردهی

التهاب پستان

اگر در پستان تان احساس تورم می کنید و دچار تب و یا علایم شبیه سرماخوردگی هستند پزشک خود را خبر کنید؛ زیرا ممکن است دچار ماستیت ( نوعی عفونت پستان) شده باشید. در بیشتر موارد، ماستیت با آنتی بیوتیک درمان می شود. داروهای تجویز شده را تا آخر ادامه دهید، حتی اگر علایم بیماری از بین رفته باشد؛ این کار از عفونت های راجعه جلوگیری می کند.

دکتر راولین میگوید: شما می توانید در همین حال ، با استراحت، نوشیدن مایعات فراوان و شیردهی زیاد، روند بهبود را سریع تر کنید. شیر، آلوده نیست؛ همچنین شما آنتی بیوتیک های مؤثری را همراه شیر به کودک می دهید. اگر هنگام التهاب، شیردهی را قطع کنید، ممکن است باعث ایجاد آبسه پستان شوید.

ترشح شیر را با استفاده صحیح از دست کنترل کنید

سیستم تولید شیر به تحریکات پوستی، بسیار حساس است، به طوری که زنی که خارج از خانه در حال خرید است با شنیدن صدای گریهٔ بچه می تواند شیر بیشتری ترشح کند. اگر این طور شد، کف دست را روی هاله پستان به طرف قفسه سینه فشار دهید. اگر ترشح زیاد شد، از پدهای چند بار مصرف استفاده کنید. ترجیحا جنس آن ۱۰۰٪ پنبه باشد؛ دستمال پنبه ای مردان نیز بسیار خوب است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *