#


شب ادراری مشکلی برای اکثر کودکان

14 فوریه 2018 بدون نظر 1815 بازدید

شب ادراری مشکلی برای اکثر کودکان

No votes yet.
Please wait...

کودکان و شب ادراری و مشکلی برای شب ها

اکثر کودکان بین سنین دو تا سه سالگی شبها خودشان را خیس نمی کنند، البته بعضی در سن بالاتر این مهارت را پرورش میدهند. این یک فرآیند طبیعی بالغ شدن و رشد کردن است که بیانگر پرورش قابلیت مثانه برای خشک ماندن میباشد.

اتفاقات گاه به گاه حتی در سنین بالاتر را نیز باید انتظار داشت و نباید آنها را یک مشکل در نظر گرفت. مهم نیست که کودکتان چند ساله است، هرگز او را به خاطر خیس کردن بسترش خجالت۔ زده و شرمنده نکنید. این کمکی نخواهد کرد و به طور یقیین مشکلات عاطفی جدی را در پی دارد. حدود ۷۵ درصد از کودکان چهار ساله و ۸۵ درصد از کودکان پنج ساله بسترشان را خیس نمی کنند (غیر از گاهی)، اما بسیاری از کودکان حتی نوجوانی و گاهی جوانی نیز به این کار ادامه می دهند. در حقیقت دکتر «آزین» و «بز الل» گزارش کرده اند که از هر صد نوجوان، چهار نفر و از هر صد بزرگسال یک نفر شب ادارای دارند پسرها دوبرابر دخترها این مشکل را دارند.

اگر چه ما به شدت احساس می کنیم کودکان هرگز نباید سرزنش شوند یا حتی برای متوقف کردن شب ادراریشان تحت فشار قررا بگیرند، اما نباید شرایط را نادیده گرفت. اکثر کودکانی که شب۔ ادراری دارند احساس شرمندگی و خجالت زدگی میکنند، اگر چه ممکن است به سرعت آن را نشان ندهند. برای پوشش دادن به احساس حقیقی خود می گویند: «من اهمیتی نمیدهم» ولی در مور چیزی که به نظر میرسد نمی توانند آن را کنترل کنند بسیار نگران و پریشان هستند.

بسیاری از کودکان دعوت دوستانشان را برای خوابیدن در منزلشان یا به اردو رفتن نمی پذیرند. شب ادراری میتواند به اعتماد به نفس و تصور از خود فرد آسیب برساند. این فاجعه آمیز است، چون امروز ما در مورد عوامل شب ادراری و همچنین درمانهای مؤثر که بتوان بر آن غلبه کرد مطالب بسیاری میدانیم. قبل از انتخاب یکی از راه حلها برای شب ادراری، باید عوامل احتمالی مشکل را تعیین کنیم، احتمالات زیر را بخوانید و بهترین راه حل که مناسب کودک شماست را انتخاب کنید. سپس راه حل و یا راه حل های مناسب را انتخاب کنید.

عوامل شب ادراری:

پزشکی: اکثر متخصصان موافق این هستند که شرایط پزشکی علت یک تا دو درصد از تمام شب ادراریها هستند. گاهی کودک از یک سری مشکلات فیزیکی یا جسمی رنج میبرد مثل مثانه کوچک یا عضلات ضعیف اسفنکتر یا اگر برای مدت طولانی بسترش را خیس نکرده باشد و سپس شروع به شب ادراری کرده میتواند علت عفونت مجرای ادرار باشد. وقتی دلایل پزشکی مثل عفونت توسط متخصص اطفال یا پزشک خانواده مشخص شدند، سپس بهتر است قبل از اینکه عوامل غیر پزشکی را جویا شوید، با یک متخصص مجاری ادرار مشورت کنید.

عاطفی: در حالی درست است بگوییم بعضی از کودکان آموزش توالت رفتن دیدهاند، گاهی بسترشان را خیس میکنند به دلیل فشارهای عاطفی است. ولی، فقط شامل حدود بیست درصد از کسانی میشود که شب ادراری دارند.

با وجوداین به ندرت کودکی که همیشه شب ادراری دارد صرفا مربوط به دلایل احساسی است. به این دلیل که درمانهای روانشناسی، در مورد شب ادراری درمان های ضعیفی را نشان دادهاند.

پرورشی: اگر چه ممکن است به نظر بیاید کودک هیچ دلیل پزشکی برای شب ادراری ندارد، این موضوع به طور خود به خود بیانگر این نیست که علت فیزیکی یا جسمانی است. ممکن است مثانهم ی کودک زیاد رشد نکرده باشد تا در تمام شب تحمل داشته باشد یا عضلات اسفنکتر، که اوره را در مثانه نگه میدارد، ممکن است به اندازه کافی به حد بلوغ نرسیده باشد. ما روشهای آموزشی زیر را توصیه می کنیم تا به آن موارد کمک کنیم؟

الگوهای خوابیدن: بسیاری از کودکان بسترشان را خیس میکنند چون آنقدر عمیق میخوابند که از علامت مثانه (بیانگر پر شدن است) مطلع نمیشوند. بنابراین، برای رفتن به دستشویی در نیمه شب بیدار نمیشوند بعضی از کودکان نیز خواب عمیق همراه با ظرفیت کوچک مثانه هر دو را با هم دارند. این الگوی خواب عمیق معمولا ارثی است و اگر به سابقه خانوادگی باز گردید احتمالا خویشاوندانی را می یابید که مشکلی مشابه داشته اند. این اطلاعات به کودکتان و همچنین به شما اطمینان میدهد که شما میتوانید راهنمای خوبی برای کودک در هر سنی باشید و میتوانید جلوی شب ادراری کودکتان را بگیرید.

راه حل های پزشکی برای شب ادراری.

چندین راه حل پزشکی وجود دارد که پزشکتان ممکن است تجویز کند و با علایمی وجود آنها را تأیید کنند. آنتی بیوتیکها، عفونتهایی که باعث شب ادراری متناوب میشوند را از بین می برند.

عکس مثانه، میتواند نیاز به گشاد کردن مثانه را نشان دهد و یا به ندرت، دارویی تجویز میشود تا ساختار خواب عمیق را تغییر دهد به طوری که کودک وقتی مثانه اش پر شده است بیدار میشود.

راه حلهایی برای شب ادراری ناشی از مشکلات عاطفی.

اگر کودک شما برای هفتهها و ماهها خودش را خیس نکرده است و سپس دوباره بدون هیچگونه دلیل جسمانی آشکار شروع به شب ادراری کند، این مشکل میتواند ناشی از نگرانی یا ناسازگاری باشد.

کودک مضطرب: اگر نوباوهی شما این احساس را در خودش سرکوب کند اما به شدت تحت تأثیر آنچه در اطرافش رخ میدهد قرار گرفته است.

بنابراین راه حلهای زیر توصیه میشوند:

١. روی تقویم برای یک ماه یا بیشتر یادداشت کنید. هر وقت کودک خودش را خیس میکند یادداشت کنید. همچنین رویدادهای قبلی در خانواده، همسایه و مدرسه را نیز بنویسید. توجه کنید گزارش دعواهای بین خواهر و برادر، یا دوستان، بحثهای والدین، مسافرتهای والدین، تا دیر وقت بیدار ماندن، امتحان های مدرسه، تکالیف بیش از حد، بیماری در خانواده یا هر رویدادی که برای کودک مهم است را یادداشت کنید.

۲. جدول را به کودکتان نشان دهید و به او بگویید شما سعی میکنید تمام چیزهایی که او را آزار میدهند بیابید و به او کمک کنید تا بر شب اداراری غلبه کند. از او خواهید تقویم را با شما مرور کند و هر رویداد دیگری که او را نگران می کند به آن بیفزایید.)

۳. جدول را با کودکتان تا یک ماه بعد نگه دارید و از آن به عنوان ابزاری برای تحریک کردن او استفاده کنید تا با شما در مورد آنچه که او را آزار میدهد، صحبت کنید. زمان مشخص از روز را برای این جلسات مشترک در نظر بگیرید.

۴. روشهای تمدد اعصاب را به او آموزش دهید. به او آموزش دهید قبل از اینکه به تخت برود و بعد از جلسه مشترک، تمرینات تمدد اعصاب را انجام دهد. این کار را با ماساژ کمر یا یک موزیک ملایم دنبال کند.

۵. از یک جدول بستر خشک که به شکل تقویم ساخته شده است استفاده کنید تا پیشرفت او را تقویت کنید. توجه کنید که از قوانین ذکر شده در بخش ۲ برای استفاده از نمودار و پاداشها استفاده کنید. .

۶. اگر چند ماه بعد از این روشها کودک شما همچنان مضطرب بود و خودش راخیس می کرده بهتر است از یک متخصص مشاوره بگیرید.

کودک نافرمان: اگر کودک شما از گروه کودکانی است که قهر و اوقات تخلی می کند، از دی۔ اطاعت نمی کند یا نمیخواهد به شما پاسخ دهد، بنابراین ابتدا باید این مشکل را حل و رفع قبل از اینکه به مشکل شب ادراری بپردازید. بخشهای ۸۰۲ و ۸۶ و ۸۷ برای رفع این مشکل خواهند بود. وقتی شما از این راه حلها برای غلبه بر رفتار نافرمان و سرکش در طول ساعات بیدا او استفاده کردید کودک شما نیز میتواند شب ادراری را متوقف کند. با وجود این، اگر اکنونا کاملا همکاری میکند ولی همچنان بسترش راخیس میکند، موارد زیر را امتحان کنید.

۱- به طور کلی اظهارات منفی او نسبت به خیس کردن بستر را نادیده بگیرید. سعی نکنید او را قانع سازید، به او پاسخ بدهید یا حتی وقتی که او اظهاراتی از این قبیل را بیان می کند فقط به او نگاه کنید «من اهمیتی نمیدهم که بسترم را خیس کنم» یا «همش تقصیر شماست که من این کار را می کنم»

۲- از جدول بستر خشک برای به یاد نگهداشتن شبهای خشک استفاده کنید و به خاطر آنها او را تشویق کنید اجازه دهید کودک در جهت هدف مطلوب به خاطر خشک بودن بستر یا تعداد شب ادراریهای خیلی کم، امتیازاتی دریافت کند. مجددأ اگر او واکنش منفی نشان داد و یا حتی با وجود این تشویق ها باز هم پاسخی نداد، نمودار را جایی قرار دهید که او نتواند پاره کند.

۳- تا حد ممکن مثبت باشید. به او نشان دهید که چگونه بسترش را عوض کند و لحاف و شلوار خود را بشوید. اگر او در انجام این کار مقاومت یا خودداری کرد در صورت نیاز با دست او را هدایت کنید. به خاطر داشته باشید؛ «خونسردی خودرا از دست ندهید» و هر گز کودک را خجالت زده و یا سرزنش نکنید.

۴. حتی اگر او واکنش منفی نشان دهد به او کمک کنید تا از جنبه های مثبت خیس نکردن خودش مطلع شود به طور مثال با خوشحالی میتواند به اردو برود یا شب منزل دوستش بماند. هدفی را انتخاب کنیدمثل یک کیسه خواب جدید تا با جدول بستر خشک از آن استفاده کنید.

۵. در این روشها محکم و استوار باشید. هر گونه پیشرفت را تشویق کنید و پاداش بدهید (غیر از موارد بازگشت گاه به گاه) نگذارید این موارد شما را آزار دهند.

راه حل هایی برای شب ادراری حاصل از عوامل جسمانی:

تصور میشود حدود هشتاد درصد از کسانی که بسترشان را خیس میکنند، مشکلات کنترل ظرفیت مثانهای یا مشکلات الگوی خواب عمیق دارند. ابتدا سعی کنید کنترل و ظرفیت مثانهی او را افزایش دهید. اگر موفق شدید، خواب عمیق می تواند یک مشکل باشد (البته، ما باید فرض کنیم که پزشک شما ابتدا مشکلات پزشکی را رد کرده است). ۱- یک پیاله شفاف بزرگ بردارید و به وضوح حدود یک انس را علامت بزنید و افزایشی به طرف بالا تا ۶ انس علامت بگذارید. دقت کنید که با اعداد واضح و بزرگ علامت گذاری شود تا کودک شما به راحتی آن را بخواند.

۲. توضیح دهید یکی از دلایلی که او ممکن است بسترش را خیس کند این است که مثانه او نمی۔ تواند به اندازه کافی اوره نگه دارد یا عضله تنگ کننده آنقدر قوی نیست که مثانه را در طول شب بسته نگه دارد. تصویر کوچکی از مثانه و عضله تنگ کننده بکشید که نقش یک دریچه مسدود کننده را ایفا می کند و کودکتان این موضوع را به خوبی بفهمد.

۳. توضیح دهید تمرین به او کمک خواهد کرد تا ظرفیت و کنترل مثانه خود را افزایش دهد. به او بگویید که ظرف یک شب تغییر نخواهد کرد، اما با تمرین به تدریج بهبود خواهد یافت.

۴. اگر شما یا عضو دیگری از خانواده در کودکی مشکل شب ادراری داشته با او دربارهی آن صحبت کنید – با علم به اینکه او آن فرد را دوست دارد و به او احترام می گذارد – و این امر باعث میشود چون مشکل مشابه ی با او دارد در صدد اصلاح آن برآید. د

۵. فنجان را در حمام کودک قرار دهید. به او یاد بدهید چگونه از آن استفاده کند و یا هر دفعه که در طول روز نیاز به دستشویی داشت، ادرار خود را جمع کند. قبل از ریختن ادرار به دورن توالت، مقدار آن را روی فنجان اندازه گیری کنید و به او بگویید که در جدول فنجانی آن را رنگی کند.

۶. هر دفعه که رکورد خود را زد، او را تشویق کنید و از او بخواهید تا خطوط مورد نظر را به طرف بالا رنگی کند.

۷. با تشویق او به نوشیدن مایعات زیاد در طول روز ظرفیت مثانه اش را افزایش دهید. توضیح ده چگونه این کار به بزرگ شدن مثانه اش کمک می کند. برای افزایش احساس تشنگی، به او میان وعده های نمک دارو شور بدهید. از او بخواهید ظرف یک ساعت چند لیوان آب یا مایعات بنوشد. او نوشیدن کافئین خودداری شود آب و آب میوه بهترین گزینه ها هستند. بسیاری از برنامه های مربوط به شب ادراری تمام کافئین ها، مشکلات و هر گونه غذای ادویه دار از رژیم غذایی حذف می کنند.

هشدار! اگر کودک صرع یا اختلال کلیوی دارد، اجازه ندهید زیاد مایعات مصرف کند.

۸. وقتی ضرورت ادرار کردن پیش آمد، از او بخواهید که آنرا برای مدت طولانی تری نگه دارد، هر بار یک دقیقه برای موفقیتش او را تشویق کنید. وقتی این ضرورت رفع شد به او اجازه دهید به کارهای دیگرش برسد.

  1. وقتی کودک دستشویی میرود، به او آموزش دهید چگونه ادرار خود را شروع و متوقف کند. برایش توضیح دهید این کار عضلات سفت کننده را قوی می کند. برای بهتر کنترل کردن دریچه ی مسدود کننده، او را تشویق کنید.

برای ثبت و پاداش دادن به پیشرفت ها، از جدول بستر خشک استفاده کنید.

راه حل هایی برای شب ادراری ناشی از الگوی خواب عمیق؛

مراحل زیر را دنبال کنید تا باعث شوید تمرین مثانه مؤثرتر باشد. در غیر این صورت به تنهایی مشکل شب ادراری رفع نمیشود. آنها باعث میشود کودک نسبت به علامت مثانه به سرعت واکنش نشان دهند.

  • یک دستگاه زنگ و تشک خریداری کنید. در هر داروخانه و یا فروشگاه بزرگی موجود است. وقتی از آن به طور صحیح استفاده شود، هر زمان که کودک تشک را خیس میکند، سیگنال به کودک هشدار میدهد. آنها ارزان مطمئن و ایمن هستند و با باطری کار می کنند مدلهای دیگر که به زیرشلواری متصل میشوند، نیز موجود می باشند.
  • با استفاده از دستورالعمل، آن را با زنگ اخطار تنظیم کنید و روی بستر نزدیک به سر کودک ولی دور از دسترس قرار دهید.
  • با پاشیدن کمی آب روی زیرشلواری و تشک به کودک نشان دهید دستگاه چگونه کار می کند، از کودک بخواهید تا روش تعویض یا خشک شونده صحیح را تمرین کند.
  • بازی غلبه کردن به زنگ اخبار را انجام دهید. به کودک بگویید اگر قبل از به صدا در آمدن زنگ، متوجه شود و به دستشویی برود امتیاز دریافت خواهد کرد. برای نقطه های کوچک نم روی جدول بستر خشک به او امتیاز دهید. همچنین به تعداد زنگهای کمتر در طول شب و سپس شبهای خشک امتیاز دهید، توجه کنید به تمام پیشرفتها امتیاز بدهید.
  • همچنان از دستگاه و جدول استفاده کنید تا چندین هفتهی خشک مشاهده کنید و کودکتان مایل باشد زنگ اخبار را کنار بگذارد این کار معمولا چند ماه طول می کشد بنابر این ناامید نشوید.
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *