#


رشد ذهنی در کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

رشد ذهنی
20 سپتامبر 2017 يك نظر 1335 بازدید

رشد ذهنی در کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

رشد ذهنی در کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

رشد ذهنی کودک شما به عنوان فردی مستقل و دارای قوه استدلال در طول دوران پیش دبستانی واقعا شکوفا می شود. استفاده او از زبان کامل تر شده و می تواند رابطه بین کلام با شکل نوشتاری کلمه را درک کند. پیشرفت دقیق او برای درک اشکال و توالی ها به این معنی است که او می تواند پازل های سخت تری را انجام بدهد و برای مثال دوباره تصاویر را بر اساس ترتیب قبلی بچیند یا از روی یک طرح کپی کند.

اکنون او در بازی هایش به شدت خیال پرداز شده است و در نتیجه میتواند خود را برای ساعت های بیشتری سرگرم کند، بدون اینکه انتظار داشته باشد شما به او بپیوندید.

 یک کودک سه ساله دوست دارد در کارهای خانه کمک کند، برای مثال جارو زدن یا پاک کردن میز را خیلی دوست دارد. دنیای خیالی او روشن تر شده است و او افراد و اشیای خیالی ذهن خود را در موقعیت های پیچیده تری قرار می دهد. اکنون او از بازی روی کف خانه تنها یا با خواهر و برادرانش بیشتر لذت می برد و مدت بیشتری آن را ادامه میدهد. کودک درک می کند که بعضی کارهای لذتبخش باید به آینده موکول شود، برای مثال رفتن به خانه یکی از بستگان مورد علاقه او یا خریدن بستنی.

 فرزند شما در سن چهار سالگی بیش از پیش مستقل و خود محور می شود. ممکن است گاهی با شما به جر و بحث بپردازد و بخواهد مطابق میل خودش رفتار کند. او اکنون مفهوم گذشته، حال و آینده را درک می کند اما هنوز نمیتواند درک کند که تا روز تولدش چقدر مانده است از سن پنج سالگی به بعد کودک عاقل تر و کنترل شده تر رفتار می کند و میتواند بازی های پیچیده تری انجام بدهد.

او میتواند گذشت زمان را از روی ساعت درک کند و این مسئله به تنظیم برنامه های روزانه اش کمک می کند. شوخ طبعی او نیز اکنون کامل تر شده و می تواند جوک های ساده ای را بازگو کند و هرکاری از دستش برمی آید برای خندیدن می کند.

رشد ذهنی

رشد ذهنی

نبوغ

وقتی متوجه شوید فرزندتان دریک یادو بخش از همسالان خود پیش افتاده است این احساس که فرزند شما یک نابغه است احساس بسیار خوشایندی خواهد بود.

 کودکان واقعا نابغه معمولا در کسب مهارت ها و رسیدن به موفقیت های خاص از همسالان خود جلوتر هستند. آنها از تمرین دادن مغز خود لذت میبرند و ممکن است انجام بعضی تست های هوشی برایشان بسیار آسان باشد.

 یک کودک نابغه به سرعت یاد میگیرد و آموخته های خود را به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می دهد. اگر فرزند شما نیز یکی از این کودکان است ایجاد انگیزه های کافی برای تحریک او شامل بازی های جدید یا افکار جدید برای بازی هایش و فرصت هایی برای بروز خلاقیت اهمیت بسیاری خواهد داشت. در غیر این صورت اگر بازی هایش برای او کمی سخت نباشند به زودی از انجام آنها خسته و دلزده خواهد شد.

درک

 روش درک موقعیت بستگی به این دارد که کودک می تواند ذهن خود را به روی آنچه در اطرافش میگذرد ببندد یا توجه زیادی به آنها می کند. حالت اول را استقلال زمینه ای و حالت دوم را وابستگی زمینه ای می نامند.

 با بررسی استقلال یا وابستگی زمینه ای تفاوت بسیاری بین دخترها و پسرها دیده می شود. پسرها معمولا استقلال زمینه ای بیشتری دارند و بنابراین می توانند آسان تر از دخترها شکل خاصی را در بین زمینه ای پیچیده تشخیص دهند.

شاید علت این تفاوت در پسرها و دخترها مربوط به درک زودتر حجم و فضا توسط پسرها باشد. دانستن اینکه فرزند شما استقلال زمینه ای در رابطه با علائق و شخصیت خود دارد می تواند مفید واقع شود. اگر چنین باشد می تواند تمرکز بیشتری روی اشیاء یا کارها داشته باشد، در حالی که کودکان با وابستگی زمینه ای بیشتر به افراد توجه نشان می دهند. شاید دلیل آن این باشد که دخترها به دلیل اجتماعی تر بودن از سنین خردسالی بیشتر وابستگی زمینه ای دارند.

آزمایشی میزان درک کودک

 شما می توانید استقلال یا وابستگی زمینه ای کودک را با این آزمایش بسنجید. اگر کودک توانایی تشخیص یک شکل هندسی مانند دایره، مربع یا مثلث را در زمینه ای در هم و برهم داشته باشد استقلال زمینه ای خوبی دارد.

برای این کار یک شکل ساده هندسی را به کودک نشان بدهید و بعد از او بخواهید شکل شبیه آن را در یک نقاشی شلوغ پیدا کند کودک برای اینکه بتواند شکل مورد نظر را پیدا کند، باید سعی کند جزئیات موجود در زمینه را نادیده بگیرد و فقط به اشکال توجه داشته باشد.

 به طورکلی کودکان با بزرگتر شدن استقلال زمینه ای بیشتری به دست می آورند. بعد از مدتی می توانید اشکال پیچیده تر را به کودک معرفی کنید برای مثال تصویر یک حیوان پنهان شده را در زمینه ای کاملا پیچیده در نظر بگیرید.

 اگر کودک وابستگی زمینه ای زیادی داشته باشد بیشتر به نشانه های خارجی توجه می کند و در نتیجه تشویق های شما تأثیر فوق العاده ای روی او خواهد داشت. از سوی دیگر کودک دارای استقلال زمینه ای توانایی خوبی برای جدا کردن اجزا از کل دارد و بهتر می تواند کارهای شناختی را انجام دهد برای مثال بازیهایی که حسی از فضا در آن است مانند شطرنج را بهتر درک میکنند.

رشد ذهنی

رشد ذهنی

ناتوانی در یادگیری

روند و سرعت یادگیری در کودکان با هم متفاوت است و مشکلات واضحی مانند تأخیر در یادگیری خواندن میتواند بیشتر نشان دهنده تفاوت زمانبندی در این کودک باشد تا نشانه ای از یک ناتوانی. اما گاه نشانه های دیگری نیز در کودک بروز میکند که شاخص ناتوانی وی در یادگیری میباشد و شما باید حتما از آن آگاه شوید.

ناتوانی در یادگیری به ندرت به تنهایی رخ میدهد. گاه ناتوانی تصویری از یک مشکل گسترده تر است برای مثال کودک هماهنگی ضعیفی دارد، حافظه اش کارآیی لازم را ندارد و نمی تواند شکل های مختلف بکشد یا مکعب ها را با اشکال سوراخ های روی صفحه مطابقت بدهد.

 ویژگی هایی که معمولا همراه با مشکلات یادگیری مشاهده میشوند شامل کاهش مدت زمان توجه، بیش فعالی بی هدف، تمرکز ضعیف، بی دقتی، رفتارهای تهاجمی یا گیجی می باشند. بینایی و شنوایی چنین کودکانی باید مورد آزمایش قرار گیرد تا هرگونه ضعفی در آنها تشخیص داده شود.

خوانش پریشی (دیسلکسی) نوعی ناتوانی در یادگیری است که باید هرچه سریع تر تشخیص داده شود این بیماری در زبان عامه به کور واژه ای معروف است و یکی از مشکلات عمده یادگیری شامل مشکلات در حجی کردن و نوشتن کلمات است. نشانه های اولیه شامل تأخیر در رشد زبان و مشکلات واضح شنوایی و گیجی است اما تشخیص دقیق و قطعی بیماری باید توسط یک روانپزشک حرفه ای کودک داده شود.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *