#


رشد جنبشی و حرکتی در کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

رشد جنبشی و حرکتی
25 سپتامبر 2017 بدون نظر 1071 بازدید

رشد جنبشی و حرکتی در کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

No votes yet.
Please wait...

رشد جنبشی و حرکتی در کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

در طول دو سال پیش دبستان فرزند شما مهارت های جسمانی خود را واقعا رشد می دهد و از به دست آوردن توانایی های جدید احساس غرور می کند.

در سه سالگی کودک می تواند با اعتماد به نفس بیشتری از پله ها بالا و پایین برود.او می تواند از پله پایینی روی زمین بپرد یا با گذاشتن یک پایش روی پله بالا و پایین برود  او میتواند زمانی که سه چرخه سواری می کند یا راه می رود دست هایش را به دو طرف تاب بدهد.

در چهار سالگی کودک بسیار فعال است و هماهنگی خوبی پیدا کرده است. او مسابقه لیلی، پرش یا بالا رفتن را خیلی دوست دارد و میتواند با سرعت از پله پایین برود. حتی می تواند یک نوشیدنی را بدون ریختن آن، حمل کند.

در پنج سالگی هماهنگی او کاملا پیشرفت کرده است و میتواند روی یک خط راست راه برود، با عوض کردن پاهایش به سرعت از پله پایین برود. با یک پا از روی طناب رد شود یا با اطمینان کامل بالا برود و از بازی با اسباب بازی های سرعتی لذت زیادی میبرد.

تقویت مهارتها

شما می توانید مهارت های پرشی کودک خود را با بازی لیلی یا نگه داشتن دستها و لیلی کردن روی یک پا افزایش دهید. این کار نیاز به انرژی زیادی دارد. شما میتوانید با رژه همزمان با موسیقی تاب دادن دست هایش را با او تمرین کنید. سوار شدن بر سه چرخه عضلات ساق پای او را تقویت می کند و انعطاف پذیری پاهای او را بیشتر می کند. اسباب بازیهای فضای باز مانند تاب، الاکلنگ یا سرسره نیز اعتماد او به مهارت های جسمانی اش را بیشتر خواهد کرد.

در چهار سالگی کودک باید امکان دسترسی به لوازم فضای باز مانند یک نردبان مخصوص کودکان داشته باشد تا بتواند عضلات خود را به خوبی تمرین بدهد. شما میتوانید به او کمک کنید تا مهارتهای پرش خود را بهبود دهد و بازی های جسمانی مختلفی را انجام دهد.

یک کودک پنج ساله می تواند طناب بازی کند و از اسباب بازی هایی مانند اسکیت، اسکیت برد یا دیگر لوازمی که برای انجام کار های سخت تهیه شده اند لذت بسیاری می برد.

رشد جنبشی و حرکتی

رشد جنبشی و حرکتی

تشویق دختربچه ها

دختربچه ها معمولا کمتر از پسرها حس ماجراجویی دارند، اما مسئله مهم این است که آنها نیز باید به کنجکاوی و فعالیت تشویق شوند تا انرژی اضافی آنها از طریق این فعالیتها تخلیه شود. نباید بیش از اندازه نگران آسیب دیدن فرزندتان یا کثیف شدن لباس هایش باشید. این برخورد شما او را از کشف قدرت های بالقوه خود باز می دارد.

* دخترها معمولا اجتماعی تر هستند، به همین دلیل می توانید آنها را تشویق به انجام بازی های گروهی مانند لی لی یا طناب بازی کنید.

* برنامه های پر انرژی برای کودک در نظر بگیرید.

* دخترها بیش از پسربچه ها به نقش بازیهای خیالی علاقه دارند به همین دلیل باید دخترتان را تشویق کنید که خلاقیت جسمانی بیشتری داشته باشد و مهارتهای ساختاری و فضایی بیشتری را در طول بازیهای تخیلی به دست بیاورد.

 * هرگز ماجراجویی و کنجکاوی دخترتان را سرکوب نکنید. همانطور که پسرتان را تشویق می کنید از نرده بالا برود و تاب بازی کند باید دخترتان را نیز تشویق نمایید.

بازی های ماجراجویانه

اگر فرزندتان را به ماجراجویی تشویق کنید او تمایل پیدا خواهد کرد که از تمام نیروهای بالقوه خود استفاده کند. کودک سه یا چهار ساله حس کاملا روشنی از خود و توانایی هایش دارد و محدوده امن و بی خطری برای خود را شناسایی کرده است.

 اگر بیش از حد مراقب او باشید و به کودک اجازه ندهید توانایی هایش را مورد آزمایش قرار دهد یا مهارت جدیدی را بیازماید و حرکت کند در حقیقت مانع از پیشرفت او خواهید شد و در نتیجه اعتماد به نفس و هماهنگی او رشد کمی خواهد داشت. باید ترس های او و خودتان را از هم جدا کنید. ترس های کودک او را منطقی و محتاط خواهد کرد، اما ترس های شما ممکن است حس کنجکاوی یا روحیه ماجراجویی او را از بین ببرد.

یک کودک سه ساله می تواند با اعتماد کامل راه برود یا بدود. او انرژی بی حد و مرزی دارد و آماده است تا فعالیتهای بیشتری را تجربه کند، بنابراین باید موقعیت لازم برای دویدن، بالا رفتن یا پدال زدن را برایش مهیا کنید تا مهارتهایش تقویت شده و انرژی اضافی بدنش سوزانده شود.

اگر امکان دارد نردبان های مخصوص یا نردبان طنابی و یا تاب در باغچه خانه تان نصب کنید، تا همزمان با بازی کودک از داخل خانه امکان نظارت بر او را داشته باشید. بسته به میزان مهارت و اعتماد به نفس کودک، او از این  سنین آمادگی بازی اسکیت و دوچرخه سواری با چرخ های کمکی را دارد.

معرفی کردن ورزش ها و دیگر فعالیت های مختلف به کودک می تواند پایه ای برای لذت بردن او از ورزش در طول عمرش باشد. پس باید فرصت شنا کردن، رقصیدن، فوتبال یا اسب سواری را برایش فراهم کنید. حداقل کاری که می توانید بکنید این است که توجه داشته باشید فضای کافی برای دویدن یا بالا رفتن از نردبان یا شوت کردن توپ داشته باشد.

شما میتوانید در ابتدا برای انجام کارهای سخت به کودک کمک کنید. با گرفتن دست او یا راهنمایی کردن او میتوانید هم ذهن خود را آرام کنید و هم مهارتهای جدید را به او یاد بدهید. ماجراجویی و  کنجکاوی کودک را در هر زمینه ای رشد بدهید و علاوه بر رشد جسمانی، اسباب بازی ها، موسیقی نقاشی، کتاب و بازی های مختلف برای او فراهم کنید.

رشد جنبشی و حرکتی

رشد جنبشی و حرکتی

تشویق پسربچه ها

پسرها بیشتر ماجراجو هستند و بیشتر نیز به این کار تشویق می شوند اما این یک اشتباه است که فکر کنید همه پسرها موجوداتی اجتماعی و فعال هستند. بعضی از آنها بازی های پرسروصدا را دوست دارند در حالی که برخی دیگر فعالیت های فکری و آرام را ترجیح می دهند.

* بازی با اسباب بازی های نرم و لوازم فوم مانند برای کودک بسیار لذت بخش است و میتواند تعادل و هماهنگی جسمانی او را افزایش دهد.

* پسرها معمولا در درک فضا حس قوی تری در مقایسه با دختران دارند و برای مثال میدانند که کدام شیء بهتر در داخل دیگری جای می گیرد. تشویق این مهارت با معرفی اسباب بازیهای ساختنی انجام می شود و به محض اینکه کودک بتواند آنها را روی هم سوار کند، باید این اسباب بازیها در اختیار او قرار داده شوند.

* فرصتهای متعددی برای پسر کوچولوی خودتان فراهم کنید تا خلاقیت او را تشویق کنید، به همین دلیل رول های دستمال کاغذی، جعبه های تخم مرغ و قوطی های ماست می تواند تخیل کودک را تشویق به ساخت لوازم و اشیای مختلف نماید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *