#


راه های ساده آموزش کنترل روده و مثانه در کودکان نوپا

کنترل روده و مثانه
22 سپتامبر 2017 بدون نظر 1205 بازدید

راه های ساده آموزش کنترل روده و مثانه در کودکان نوپا

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

راه های ساده آموزش کنترل روده و مثانه در کودکان نوپا

زمانی که کودک نشانه هایی از آمادگی برای استفاده از لگن را از خود بروز داد هدف شما باید روی کمک و تشویق او متمرکز شود. اگر این کار را انجام بدهید کودک به سرعت و بدون زحمت زیاد کنترل خود را به دست خواهد آورد و در طول این پروسه با اعتماد به نفس و خوشحال خواهد ماند.

اگر قبل از اینکه او آمادگی کافی کسب کرده باشد او را وادار به استفاده از لگن نمایید ابتدا از اینکه توانایی راضی کردن شما را ندارد غمگین می شود و سپس احساس گناه و رنجش می کند. رابطه شما با فرزندتان دچار مشکل می شود و آموزش استفاده از لگن به یک جنگ عصبی تبدیل می شود که شما هرگز در آن برنده نخواهید شد.

کنترل روده و مثانه

کنترل روده و مثانه

کنترل حرکات روده

با اینکه نوزاد ابتدا از تخلیه مثانه خود آگاه می شود اما آسانتر می تواند به کنترل حرکات روده خود دست پیدا کند و کنترل نگه داشتن یک روده پر را آسان تر از یک مثانه پر خواهد یافت. به همین دلیل ابتدا باید به او کمک کنید که برای دفع مدفوع از لگن استفاده کند. این کار برای او آسان تر است زیرا حرکات روده برای او قابل پیش بینی تر است و در مقایسه با دفع ادرار می تواند مدت بیشتری آن را نگه دارد. وقتی کودک به شما خبر می دهد که باید مدفوع خود را دفع کند او را تشویق کنید تا از لگن استفاده کند.

وقتی کار او روی لگن تمام شد او را پاک کنید ( در دختران عمل پاک کردن باید از جلو به عقب انجام شود) سپس دستمال و محتویات داخل لگن را درون لگن توالت بریزید و سیفون را بزنید. لگن را کاملا از ذرات مدفوع پاک کنید و به خوبی آب بکشید و از محلول ضد عفونی استفاده کنید. دست هایتان را بعد از این کار بشویید و کودک را نیز تشویق کنید تا دست هایش را بشوید.

اگر زمانی که به او توصیه می کنید روی لگن بنشیند از انجام این کار خودداری می کند برای مدتی او را به حال خود بگذارید و چند روز بعد دوباره سعی کنید.

کنترل روده و مثانه

کنترل روده و مثانه

کنترل مثانه

اولین نشانه از کنترل مثانه توسط کودک این است که از دفع ادرار خود آگاه می شود و ممکن است سعی کند با اشاره به پوشک خود توجه شما را به این مسئله جلب کند. مثانه او با کامل تر شدن توانایی نگهداری ادرار برای مدت طولانی تر را به دست می آورد.

ممکن است متوجه شوید که بعد از خواب نیمروزی پوشک او همچنان خشک باقی مانده است. زمانی که به طور منظم شاهد این مسئله بودید می توانید پوشک او را در موقع خواب نیمروزی بیرون بیاورید و از او بخواهید قبل از آن مثانه خود را تخلیه کند.

 وقتی کودک بتواند این کار را انجام بدهد و نیاز خود به استفاده از لگن را به شما خبر بدهد شما می توانید در تمام طول روز پوشک او را از بدنش خارج کنید. مشروط بر اینکه او بتواند چند دقیقه ای صبر کند تا لباس هایش را از تنش خارج کنید تا آماده استفاده از لگن شود.

وقتی قصد خارج شدن از خانه را دارید همراه بردن یک لگن کوچک مفید خواهد بود. این لگن ها معمولا لایه های یک بار مصرف دارند. در این مرحله کودک نمی تواند مثانه خود را برای مدت طولانی پر نگه دارد و هر از گاهی ممکن است شلوارش را خیس کند بنابراین نباید کودک را به این دلیل سرزنش کنید. فقط او را تمیز کنید و لباس هایش را عوض کنید. به او بگوید: «مهم نیست، دفعه بعد حتما می تونی این کار را به موقع انجام بدی».

کنترل روده و مثانه

کنترل روده و مثانه

به دست آور دن کنترل شبانه

کنترل مثانه در طول شب آخرین موفقیتی است که کودک توانایی آن را به دست می آورد. معمولا یک کودک دو یا سه ساله نمی تواند بیش از چهار یا پنج ساعت ادرار خود را نگه دارد.

زمانی که متوجه شدید کودک به طور منظم با پوشک خشک از خواب بیدار می شود می توانید شبها نیز او را بدون پوشک بخوابانید اما او را تشویق کنید تا قبل از خواب مثانه اش را تخلیه کند.

 قرار دادن لگن در کنار رختخواب او فکر بسیار خوبی است تا در صورت نیاز از آن استفاده کند اما مراقب باشید که لباس خواب او به گونه ای باشد که به راحتی بتواند آن را از تنش بیرون بیاورد و یک چراغ خواب نیز در اتاقش روشن کنید تا بتواند اطراف خود را ببیند.

 اگر کودک نزد شما آمد و کمک خواست صبورانه به او کمک کنید. هنوز برای او سخت است که مسئولیت این کار را به تنهایی به عهده بگیرد. یک هفته این کار را ادامه بدهید اما اگر متوجه شدید که چند شب در رختخوابش ادرار کرده است دوباره برای مدتی شب ها به او پوشک بپوشانید. در غیر این صورت ممکن است به دلیل بی خوابی های شبانه بسیار خسته شود.

 اگر کودک نشانه هایی از اتکای به خود را بروز داد او را تشویق کرده و اعتماد به نفسش را تقویت کنید. هنوز هم ممکن است گاهی خود را خیس کند. بنابر این فکر خوبی است که با استفاده از یک لایه پلاستیکی مانع از خیس شدن تشک او شوید. روی این لایه یک ملافه پهن کنید، شما می توانید روی لایه پلاستیکی اصلی یک لایه کوچک پلاستیکی قرار دهید و یک ملافه کوچک روی آن بگذارید تا در صورت خیس شدن به راحتی ملافه کوچک را بردارید و مانع از خیس شدن ملافه اصلی روی تشک شوید.

کنترل روده و مثانه

کنترل روده و مثانه

استفاده از توالت های بزرگسالان

وقتی کودک به طور منظم در طول روز از لگن استفاده کند می توانید او را تشویق کنید که روی دستشویی بزرگسالان بنشیند. با این کار می توانید هنگامی که قصد خروج از خانه رادارید از همراه داشتن لگن خلاص شوید.

 بسیاری از کودکان از نشستن روی توالت های مخصوص بزرگترها احساس اضطراب می کنند زیرا از افتادن به داخل ان می ترسند. برای اینکه این مشکل کودک را حل کنید می توانید از سینی های مخصوص نشستن کودکان که بر روی توالت های بزرگ نصب می شوند استفاده کنید. به او بگویید برای حفظ تعادل خود لبه های توالت را نگه دارد.

ضمنا تا وقتی که از راحتی کودک برای نشستن روی این توالت ها اطمینان پیدا نکرده اید باید در کنار او باشید. برای کمک به او می توانید یک چهارپایه کوتاه یا جعبه در مقابل توالت بگذارید تا او بتواند به راحتی برای شستن دست هایش در دستشویی از آن استفاده کند.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *