#


راهکارهایی برای کنترل درد زایمان

درد زایمان
15 می 2017 بدون نظر 969 بازدید

راهکارهایی برای کنترل درد زایمان

No votes yet.
Please wait...

راهکارهایی برای کنترل درد زایمان

همانطور که روند به دنیا آمدن بچه و زایمان کار سختی است ، تحمل درد نیز بخشی از این دشواری است. ولی جای نگرانی وجود ندارد چون راههای بسیاری هست که میتوان با استفاده از آن ها این درد را کنترل کرد. هرچه شما در این زمینه دانسته های خود را بیشتر کنید برایتان بهتر است زیرا تا شما زایمان را تجربه نکنید نخواهید دانست که کدام راه حل تاثیر بیشتری بر شما دارد. پس با کشیدن نفسی عمیق خود را برای وارد شدن در این راه آماده کنید.

روش های بدون استفاده از دارو

تمدد اعصاب

ذهن شما باید آرام باشد، تا زمانی که شما از درد میترسید دچار استرس و آشفتگی میشوید و این مساله موجب میشود که شما درد شدیدتری را احساس کرده و آشفتگی نیز در شما بیشتر میشود. یکی از مسایلی که شما میتوانید از آن لذت ببرید زمان بین دو انقباض است، همینطور یکی دیگر از این روش ها فکر نکردن به دردی است که پیش از این متحمل شده اید و همچنین دردی که قرار است به سراغ شما بیاید.با این کار شما احساس رضایت بیشتری کرده ومانند یک داروی مسکن برای شما عمل میکند.

نفس عمیق

برای رسیدن به آرامش شما باید به طرز نفس کشیدن خود اهمیت بدهید. نفس کشیدن شما هرجور که باشد(بریده بریده یا عمیق) تا وقتی روی تنفس خود تمرکز داشته باشیدآرامش دارید. در حقیقت تنفس راهی برای رسیدن به آرامش پس از درد و همچنین عبور آسان از انقباضات زمان زایمان است.

تکنیک های تنفسی که در زایمان طبیعی میتوانید استفاده کنید

اگر صدای نفس کشیدنتان بلند بود یا ناله عجیبی از شما سرزد اصلا نگران نباشید و خجالت زده نشوید. سعی کنید به جای جیغ های بلند که باعث ایجاد التهاب در گلو میشود از ناله های قوی تر و آرامتر استفاده کنید. ولی این کار همیشه هم موثر واقع نیست و تاثیر آن بستگی به تجربه فرد ومیزان درد او وهمچنین نوع تنفس وتمرکز بر آن دارد.

راه رفتن و داشتن تحرک

راه رفتن، جابجایی، غلط زدن غیر از اینکه باعث کاهش درد میشود، روند زایمان را نیز راحت تر میکند. اگر در بیمارستان بستری شده اید به این دلیل که به دستگاه و مانیتور متصل هستید امکان راه رفتن یا جابجایی برایتان وجود ندارد در این حالت شما میتوانید دست و پای خود را تکان داده یا بر لبه تخت بنشینید یا اینکه چمباتمه بزنید و به این صورت تحرک داشته باشید.

آب درمانی با آب گرم

نشستن در وان آب گرم بسیار آرامش بخش بوده و درد را به شدت کاهش میدهد. رفتن زیر دوش آب گرم یا ریختن آب گرم روی کمر یا کتف ها بسیار تاثیر گذار است. وقتی از آب گرم استفاده میکنید نه تنها موجب آرامش شما شده بلکه بدن شما را نیز ماساژ میدهد.هیچ محدودیتی در استفاده از آب گرم وجود ندارد، فقط گاهی بعضی از پزشکان و ماماها در انجام این کار در موقعیت زایمان زودرس خیلی احتیاط میکنند زیرا ممکن است آب گرم باعث کاهش سرعت زایمان بشود.

استفاده از داروهای مسکن در کاهش درد

اپیدورال

طی ده سال گذشته به طور کامل طریقه مصرف اپیدورال تغییر کرده است. این دارو دیگر به صورت تزریق یکباره انجام نمیشود تا فرد را کاملا بی حس کند. به جای آن از تزریق آرام وپی در پی استفاده میشود تا بدن فشار کافی برای خارج کردن نوزاد را حس کند.تحقیقات نشان داده که به خاطر استفاده از داروی اپیدورال ریسک زایمان به صورت سزارین افزایش نمیابد. همچنین سر دردهای نخاعی که به دلیل استفاده از این تزریق به وجود می آید نیز تا حدودی کاهش یافته است تا حدی که فقط در یک درصد از افراد مشاهده میشود.

مصرف این دارو در هر موقع از زایمان فعال نیز امکان پذیر است و جای نگرانی نیست، فقط زممیتوان گفت دیر شده که سر نوزاد از کانال رحمی بیرون آمده باشد. بسیاری از مادران باردار محدودیتی در استفاده از این دارو ندارند ، تنها در افرادی که دچار عفونتهای شدید مثل سپسیس هستند، کسانی که جراحی در ناحیه پشت داشته اند یا اختلال های لخته های خونی پزشک اجازه تزریق و بی حسی از طریق اپیدورال را به فرد حامله نمیدهد.تجربه ای که خیلی از مادران در استفاده از این روش داشته اند نشان میدهد که پس از استفاده از این دارو مادرفقط فشار را حس میکند و متحمل هیچ دردی نمیشود.

اپیدورال ترکیبی نخاعی

اپیدورال بسیار تاثیرگذار است اما زمان اثربخشی واقعی آن بین ده تا بیست و پنج دقیقه طول میکشد. اپیدورال نخاعی که به صورت یکباره تزریق میشود در چند ثانیه عمل میکند و تقریبا چهل و پنج دقیقه اثرش در بدن باقی میماند. درصد بالایی از سزارین های داوطلبانه به روش اپیدورال نخاعی انجام میگیرد و گاهی اوقات پزشک برای افرادی که تحمل درد زیاد را ندارند یا برای متولد شدن سریع نوزاد از این روش استفاده میکند.

ماساژ

بیشتر زنان باردار هنگام زایمان اثربخشی ماساژ را نا دیده میگیرند، ماساژ دادن غیر از اینکه درد ناشی از زایمان را میکاهد بلکه اگراین ماساژ از طرف همسر باشد موجب میشود که حواس فرد پرت شده و همچنین از لحاظ روانی بسیار تاثیرگذار بوده و منجر به کاهش درد میشود.

شبه مخدر ها

در زنانی که به دلیل وجود شرایط ویژه قادر به استفاده از اپیدورال نمیباشند میتوانند از داروهای شبه مخدر مثل استادول یا دمرول از طریق تزریق وریدی انتخاب کنند. استفاده از داروهای تزریق وریدی باعث میشود فرد بی حال شده و دچار حالت تهوع شود. این دارو نیز به جریان خون جنین نیز وارد میشود و باعث بی حال شدن نوزاد به دنیا آمده نیز میشود.اگر پزشک زمان زایمان را برای یک ساعت بعد تعیین کند به هیچ وجه نمیتوان از این روش استفاده کرد. زمانی از این دارو استفاده میشود که فرد نیاز به استراحت داشته باشد در غیر این صورت اگر زمان زایمان نزدیک باشد استفاده از این روش توصیه نمیشود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *