#


راهکارهایی برای غلبه بر ترس از تاریکی کودکان

11 می 2018 بدون نظر 1345 بازدید

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از تاریکی کودکان

No votes yet.
Please wait...

ترس از تاریکی در کودکان

تقریبا هر کودکی حداقل برای مدتی از تاریکی می ترسد. این ترس در ابتدا در سنین دو یا سه سالگی شروع می شود. ترس های رایج در میان کودکان متفاوت هستند و در طول زمان تغییر می کنند. یک روز کودک از هیولایی در کمد لباس و شب دیگر از دزد می ترسد. اگر به این ترس ها اهمیت بدهید و آنها را رفع کنید، این ترس از تاریکی نباید تا نقطه ای رشد کند که بر زندگی او تاثیر بگذارد. معمولا کمی اطمینان بخشی، تمام چیزی است که مانع تشدید و تثبیت ترس می شود و اجازه نمی دهد بعد ها در زندگی او تاثیر بگذارد، اما گاهی این ترس ها پایدار می شوند. توصیه های ذکر شده به شما کمک می کنند تا بر آنها غلبه کنید

درباره ترس صحبت کنید

هرگز موضوع ترس را فراموش نکنید، بلکه آن را تایید کنید. چون از نظر کودک خیلی واقعی است و به او اطمینان دهید که شما معتقد هستید آنجا چیزی برای ترسیدن نیست، اما احساسات او را به عنوان احساسات بچه گانه و احمقانه مسخره نکنید، بررسی کنید او فکر می کند در تاریکی چه اتفاقی می افتد. برای کودکانی که به راحتی نمی توانند منظور خودشان را بیان کنند از کتاب های تصویری استفاده کنید. در اتاق تاریک او بنشینید و او را تشویق کنید به شما نشان دهد و بگوید که از چه چیز هایی می ترسد.

برای خنثی کردن کودک نسبت به ترس، بازی کنید

مجموعه ای از بازی ها به شما کمک می کنند تا کودک خود را به مکان های تاریک عادت دهید. بنابر این مدتی طول نمی کشد که دیگر از آن مکان ها نمی ترسد. هر چقدر که نیاز می بینند از آنها استفاده کنید.

  • بازی به دنبال رهبر را انجام دهید. رهبر شوید و از کودک بخواهید پشت سر شما تا درون و بیرون تاریکی بیاید، در عین حال دستانش را حرکت دهد. در ابتدا، به سرعت درون و بیرون تاریکی بروید، سپس به آرامی زمان ماندن رهبر و پیرو در تاریکی را افزایش دهید. وقتی کودک آماده بود، نقش ها را جابجا کنید و اجازه دهید ابتدا او وارد شود.
  • بازی شمارش انجام دهید. با کودک خود وارد یک محیط تاریک شوید و بشمرید. ابتدا برای سه و سپس پنج شماره و …. آنجا بمانید تا اینکه زمان برای کودک شصت ثانیه شود. در مورد بچه های بزرگتر ، زمان را به چند دقیقه افزایش دهید.
  • در تاریکی دنبال بازی کنید. میز تحریر را به خانه ی مخصوص تبدیل کنید یا با قرار دادن پتو های قدیمی روی آن، به یک سنگر تبدیل کنید و اجازه دهید کودک با در و پنجره آن را بیاراید. این مکان جدید در نتیجه به یک مکانی عالی برای کودک تبدیل می شود تا در تاریکی تمرین بازی کند.
  • ترس را تقسیم کنید. با کودک خود در اتاق تاریک او بنشینید، در حالی که چشمانتان به دنبال سایه هاست و گوش هایتان را تیز کرده اید تا صداهایی که او را می ترسانند بشنوید. آنها را توضیح دهید، برق را روشن کنید تا در صورت نیاز به دنبال منابع آنها بگردید. اجازه دهید کودک با تولید صدا در تاریکی شما را بترساند، جایز است کمی اغراق کنید و اجازه . دهید او برنده شود.
  • قایم باشک، بازی کنید. راهنماهایی در مکان های تاریک قرار دهید. مثل کمد لباس و برای هر وسیله که او پیدا می کند به او پاداش دهید.

به کودک در مورد تاریکی اطمینان بدهید

چندین قدم عملی برای کمک به احساس اطمینان و ایمنی او بردارید.

  • ایمنی شب را با او چک کنید. اگر کودک از متجاوزان می ترسد، از او بخواهید هنگام چک کردن در پنجره ها در شب شما را همراهی کند. برای او توضیح دهید دزدها به ندرت وارد خانه ای می شوند. از یک دستگاه مخابراتی داخل ساختمان بی سیم برای اتاق کودک استفاده کنید. طوری که او بداند در هر زمانی می تواند شما را صدا بزنسد. قسمت های امنیتی را در کشویی را بیفزایید و یا یک سیم اخطار نیز به شما کمک خواهد کرد تا ترس را متعادل کنید.
  • کلید خاموش کردن برق اضافه کنید. یک سویچ برق نزدیک تخت کودک نصب کنید . به او نشان دهید چگونه از آن استفاده کند.
  • با محیط اولیه ی شبانگاهی موافقت کنید. هر چند شب، تاریکی را کمی بیشتر کنید، تا اینکه کودک به طور کامل در تاریکی بخوابد.
  • بسته ی شجاعت درست کنید. برای کودکتان بسته ای درست کنید و درون آن را با وسایلی مثل یک چراغ قوه، خوراکی سالم و نوشیدنی پر کنید که در تاریکی به همراه او باشند. شب اول، بسته را با معرفی کامل آنها به او بدهید. با او در تاریکی بنشید. به او نشان دهید چگونه با چراغ قوه کارآگاه بازی کند تا در مورد نقاط روشن اتاق آگاهی کامل بیاید.
  • به کودک بیاموزید از جملات مثبت استفاده کند. وقتی او از کلمات دلیرانه در اتاق تاریک استفاده می کند، خودش را شجاع و دلیر تصور می کند،” من نمی ترسم، در حقیقت هیچ چیز به من صدمه نمی زند. “

از تقویت کننده ها استفاده کنید

وقتی به نظر می رسد ترس کودک کمتر شده است، موفقیت او را تحسین کنید و فراموش نکنید که به خاطر تلاش هایش به او پاداش بدهید.

  • جدول شجاعت درست کنید. وقتی کودک می تواند در تاریکی کاملا راحت و با اطمینان کنار بزرگسال بماند، به او جدول شجاعت بدهید. برای او توضیح دهید شجاعت به معنی تکمیل کار و یک رویداد ترسناک است که از آن می ترسید. از بسته ی تشویقی و کلید خاموشی استفاده کنید تا موفقیت در هدف را امکان پذیرتر کنید. معیار کسب علامت روی جدول، چهار دقیقه در شب اول، پنج دقیقه شب دوم و هر شب یک دقیقه بیشتر است تا اینکه کودک قبل از خواب کاملا احساس امنیت کند. این علایم را برای یک پاداش ویژه می تواند مبادله کند.

پاداش ویژه ای بدهید

وقتی کودک نشان داد مقاومت کافی ماندن در تاریکی را دارد به او پاداش دهید، به این صورت که اجازه دهید فیلمی انتخاب کند تا در سینما ببینید. در صورت لزوم به کودک خود اجازه دهید تا اسباب بازی درست داشته باشد یا برای اطمینان دستان شما را بگیرد و پف فیل را فراموش نکنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *