#


دندان ها در کودکان/ چگونگی رشد دندان و نگهداری از آن

دندان ها در کودکان
3 سپتامبر 2017 بدون نظر 1323 بازدید

دندان ها در کودکان/ چگونگی رشد دندان و نگهداری از آن

No votes yet.
Please wait...

دندان ها در کودکان/ چگونگی رشد دندان و نگهداری از آن

درگذشته چنین تصور می شد که دندان های شیری اهمیت زیادی ندارند زیرا دندان های دائمی بعد از آنها در دهان میرویند. اکنون میدانیم که دندانهای شیری بسیار مهم هستند زیرا راهنمای دندانهای دائمی خواهند بود تا در جای مناسب رشد کنند. علاوه بر آن اگر دندان های شیری به دلیل فساد از بین بروند ممکن است عفونت به استخوان های زیری سرایت کند و در نتیجه بافتی که در آینده باید از دندانهای دائمی حفاظت کند دچار آسیب شود.

زمان بیرون زدن دندان :

هیچ زمان مشخص و دقیقی برای بیرون زدن اولین دندان کودک تعیین نشده است. بعضی از نوزادان با یک دندان در دهان متولد می شوند در حالی که برخی دیگر حتی تا دوازده ماهگی نیز هیج دندانی ندارند. (اگر نوزاد از بدو تولد دندانی دردهانش داشته باشد باید این دندان بیرون آورده شود زیرا معمولا در جای درست خود رشد نکرده است و ممکن است لق باشد و احتمال افتادن و رفتن در مجاری تنفسی نوزاد را داشته باشد.) به عنوان یک قانون کلی دندان درآوردن نوزادان از شش ماهگی آغاز می شود تا بتواند از غذاهای جامد استفاده کند و رژیم غذایی او تغییر نماید. بعد از دندان اول به مرور دندان های بیشتری تا یک سالگی از لثههای کودک بیرون می آیند. اگر به لثه های نوزاد دقت کنید ممکن است قبل از بیرون زدن دندان از لثه متوجه یک برآمدگی سفید رنگ و کوچک روی لثه او شوید. فرزند شما معمولا در سال دوم نیز به دندان در آوردن ادامه می دهد و باید خود را آماده بیرون زدن دندانهای نیش او کنید که بعد از همه دندان های شیری بیرون می آیند و اغلب کودک را بیش از دندان های دیگر آزار می دهند.

نشانه های دندان در آوردن:

شما می توانید از روی روحیات کودک متوجه زمان دندان در آوردن او شوید زیرا در این مدت کودک بدخلق می شود، لثه های او قرمز رنگ و متورم شده و گاه می توانید دندان را از زیر لثه احساس کنید. گونه های نوزاد ممکن است در این مدت سرخ شده و دچار آبریزش از دهان شود. اگر چیزی برای جویدن به کودک بدهید به او کمک خواهد کرد. علائمی مانند تب ، استفراغ یا اسهال هرگز در اثر دندان در آوردن ایجاد نمی شوند به همین خاطر نباید این نشانه ها را نادیده بگیرید. بهتر است در این باره با پزشک مشورت کنید.

استفاده از دندان ها

یک هویج خام با یک تکه نان سوخاری برای جویدن در هنگام دندان درآوردن بسیار مناسب است. این کار می توانید تا زمانی که تمام دندان های کودک از لثه بیرون بیایند ادامه دهید.

غذاهای سفت و جویدنی به خصوص میوه های تازه و سبزیجات خام به تقویت و رشد عضلات قوی آرواره ها کمک می کند. این کار همچنین دندانهای کودک را تقویت می کند و فیبرهای موجود در میوه ها و سببریم تات در هنگام جویدن تأثیری پاک کننده خواهند داشت. رژیم غذایی نوزاد باید حاوی کلسیم و ویتامین دی فراوان باشد ( شامل فراورده های لبنی و ماهیهای چرب) تا از تشکیل جوانه دندان های دائمی سالم که در این سن در داخل استخوان فک تشکیل می شوند اطمینان پیدا کنید.

چگونگی در آمدن دندان ها

شماره هایی که روی این تصویر دیده می شود ترتیب بیرون آمدن دندانها دندانهایی که معمولا در دهان کودک ظاهر می شوند دندانهای پایین و پیش هستند سپس دو دندان بالایی را نشان می دهند. اولین و پیشین بیرون می آیند. بعد از آن دو دندان بالایی کناری رشد میکنند و سپس نوبت به دندان های پایینی کناری میرسد. بعد از آن اولین دندانهای آسیای بالا ظاهر شده و بعد دو دندان آسیای پایین شروع به رشد می نمایند. دندان های نیش بالایی بعد رشد می کند و به دنبال آن دندان های نیش پایین بیرون می آید. دندانهای آسیای دوم ابتدا در فک پایینی ظاهر می شوند و سپس روی فک بالایی از لثه خارج می شوند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *