#


دانستنی های هفته هفتم بارداری

29 ژانویه 2018 بدون نظر 2371 بازدید

دانستنی های هفته هفتم بارداری

No votes yet.
Please wait...

دانستنی های هفته هفتم بارداری

  • دقت کنید چه چیزی برای جنین می خورید.
  • کشف کنید در قرار ملاقات های دوران بارداری چه اتفاقی میافتد.
  • بربی خوابی غلبه کنید.
  • در رابطه با زمان اعلام بارداری به دیگران تصمیم بگیرید.
  • از عهده بارداری بعد از سقط قبلی برآیید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد یک طرفه: درد یک طرفه شکم که هنوز رفع نشده است نشانه احتمالی یک کیست تخمدانی یا حاملگی نابجا می باشد.

خونریزی یا لکه بینی: شما باید پزشکتان را از لکه بینی باخبر کنید؛ به دلیل اینکه احتمال سقط، حاملگى نابجا یاتخم توخالى (تخم باروری که قدرت رشد ندارد) بالا میرود. لازم نیست وحشست زده شوید چرا که لکه بینی می تواند نتیجه طبیعی نزدیکی، قرار گرفتن جفت در پایین یا از دست رفتن یک قل باشد که سندرم قل مرده نامیده می شود.

درد پشت: درد پشت باکرامپ و کشیدگی رحم شروع می شود و ممکن است نشانه تهدید به سقط یا عفونت باشد. درد شدید یا دردی که کاهش نمی یابد را به مامایا پزشک خود گزارش دهید.

ناپدید شدن ناگهانی علائم بارداری؛ اگر علائم بارداری مثل درد پستان ها استفراغ و حساسیت های خاص را تجربه کردهاید و ناگهان ناپدید شده اند، باید به پزشک یا ماما گزارش دهید. چنین علائمی ممکن است نوسان داشته باشند اما وقتی کاملاً ناپدید شوند، لازم است بفهمید که آیا مشکل هورمونی در میان است یا نه.

ناتوانی در خوردن غذا یا مایعات : احساسی تهوع و استفراغ در بارداری معمول است و اما کم آب شدن بدن یک تهدید واقعی و جدی برای دوران بارداری است. اگراستفراغ بیش از حد و طولانی مدت داشته باشسید، این شرایط را به درستی به پزشک خود گزارش دهید.

هرگونه علامت عجیب یا آزاردهنده را به پزشک خود فوراً اطلاع دهید!

ویژگی های جسمی

تا به حال، ظاهر شما تغییر چندانی نکرده است که به شکل قابل انتظار از خانم های باردار باشد. بیشتر خانمها می توانند چیزمتحرکی را در رحمشان احساسی کنند ولی نمی توانند کلماتی برای توصیف آن بیابند خانم های باردار کلماتی چون سنگین، سفت، ضخیم و غلغلک شدن را برای اشاره به این احساسی به کار می برند.

شما ممکن است با علائمی چون بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سردل، خستگی و سایر علائم ناخوشایند بارداری روبه روباشید. اگر دوره سختی را می گذارنید، ممکن است تعجب کنید از اینکه چرا افراد تصمیم به بارداری می گیرند. حقیقت این است که بیشتر خانمها سختی سه ماهه اول را با پیشرفت بارداری از یاد می برند.

آنها خاطرات مبهمی از احساسات بد بارداری دارند؛ اما فراموشی بارداری مسئول رشد جمعیت می باشد.

جنین شما به سرعت رشد می کند و اعضایش در حال تکامل اند. در این هفته، جنین شما در حال کارکردن روی کلیه ها و سایر قسمت ها می باشد. قد سری – دمی حدود (۹-۷ میلیمتر) است؛ همچنین خطوط انگشتان (معادل پیش ساز انگشستان) درحال  شکل گیری است. با وجود اینکه دختر یا پسر بودن جنین شما از لحظه لقاح مشخصن است، هنوز نمیتوانید به صورت فیزیکی جنسیت جنین را تشخیص دهید. (گرچه توہوکل تناسلی گه تبدیل به پلیس یا کلیتوریس میگردد موجود است).

صورت جنین هنوز خیلی به شکل بچه نیست. طی این هفته، سوراخهای بینی تکامل مییابند و چشم ها بسیار بزرگ و بدون پلک میشوند. روده هادرون طناب نافی تشکیل میشوند و سپس به داخل شکم جنین می روند. اگر در این مرحله از بارداری یک سونوگرافی از جنین داشتید و واقع در هفته هفتم بوده باشید، باید یک پل چنینی به همراه ضربان قلب مشاهده نمایید؛ اگر مشاهده نگردید، احتمالا سن حاملگیتان آن طور که فکر می کنید نیست. یک سونوی مجدد یک هفته بعد داستان متفاوتی را خواهد گفت.

ویژگی های بارداری

آنچه را که برای رشد جنین می خورید بررسی کنید دوران حاملگی زمانی است که شما باید برای دو نفر غذا بخوریدا بهتر است درباره زمانی که غذا از اهمیت دو برابر برخوردار است فکر کنید اما نیازی نیست از نظر مقدار دوبرابر غذا بخورید؛ در حقیقت، شما فقط به ۳۰۰ کالری بیشتر از نیاز روزانه نیازمندید.

سیصد کالری معادل یک میان وعده اضافی است. بهتر است همیشه مطمئن شوید که آیا آنچه میخورید برای شما مناسب است یا خیر، تنها به خوردن فکر نکنید؛ کیفیت مهم است . اینجاست که بسیاری از مادران راه را گم میکنند. آنها کالری های اضافی دریافت میکنند و شکم خود را با غذاهای کم ارزش، بدون در نظر گرفتن سلامتی آن، پر می کنند. بهترین مواد غذایی شامل میوه جات و سبزیجات تازه یا پروتئین هایی مثل کره بادام زمینی، آجیل ها یا پنیر می باشد.

من برای مبارزه آماده ام

فهرستی از مواردی که در دوران بارداری باید از خوردن آنها پرهیز کنید موجود است. بعضی از آنها نیازی به فکرکردن ندارند مثل نوشابه های الکلی؛ اما دسته بندی دیگری از غذا وجود دارد که معمولا مردم به آنها فکر نمیکنند و شامل سبزیجات و میوه جات خام یا نشسته یا پنیرنرم غیر پاستوریزه است.

قوانینی کلی برای تمام مواد غذایی وجود دارد؛ مثل اینکه مواد غذایی باید قبل از مصرف، کاملا شست وشو شوند؛ گوشت همیشه باید به صورت متوسط تا کامل پخته شود تا از نابودی باکتریها مطمئن شوید؛ از مصرف ماهیهای خام مثل سوشی و ساشیمی پرهیز کنید. بی توجهی به این احتیاطها شما را در معرض بیماریهای ناشی از غذا قرار میدهد. با پزشک خود در مورد هرگونه آلرژی به غذای خاص، که قبل از بارداری داشتهاید، گفت وگو کنید.

ببینید در ویزیت های دوران بارداری چه کارهایی انجام می شود

ویزیتهای دوران بارداری نه تنها فرصتی برای پرسیدن سؤالها و درخواست مشورت و حمایت است، بلکه فرصتی برای پزشک شماست تا وضعیت رشد جنین، واکنشها و پاسخهای جسمی شما را به بارداری بررسی کند. این کار با انجام یک سری از اندازه گیریها در طول دوران بارداری انجام می گیرد. بعضی از آنها فاکتورهای خارجی مثل وزن با سرعت رشد و بزرگ شدن رحم است. و بقیه آنها بیماری یابی (غربالگری) از طریق ادرار (برای بررسی پروتئین) و کنترل فشارخون شما می باشد.

آنچه در ویزیتهای دوران بارداری دیده میشود این است که تغییرات جزئی هستند و شامل موارد ذیل می باشند:

* کنترل وزن

* آزمایش فشار خون

* تست غربالگری ادرار

* تست های آزمایشگاهی (در صورت لزوم)

* اندازهگیری ارتفاع رحم

* شنیدن ضربان قلب جنین (بعد از هفته ۱۲)

* بحث کردن درباره پرسشها و نگرانی های شما

* معاینات واژن (البته به ندرت لازم است چون ممکن است باعث عفونت شود.)

اضافه وزن در سه ماهه اول خیلی کم است. شما باید به آهستگی و به طور تدریجی افزایش وزن داشته باشید. و از افزایش وزن سریع بپرهیزید. جزئیات سلامتی شما و جنینتان میگوید که آزمایش غربال گیری دیگری مناسب یا ضروری است.

حتما پرسشهای خود را درباره مراقبت های دوران بارداری بپرسید!

با بی خوابی مبارزه کنید

بیشتر خانمها در اوقاتی از حاملگی شان مشکلاتی در خواب رفتن دارند. در کل، بی خوابی به دو شکل است: قادرنبودن به خوابیدن یا بیدارشدن و قادر به خواب رفتن مجدد نبودن، هرکدام از این ها می توانند زمان بندی خواب شما را به هم بریزند و بعضی خانمها به اندازه کافی دو نوع را تجربه می کنند. زمانی که هنوز احساس های شدید اواخر دوران بارداری از قبیل شکم بزرگ ولگد زدن جنین را تجربه نکرده اید، خستگی زیادی که با خوابیدن هم برطرف نمی شود و یک فکر مشوش یا صرفاً خود بی خوابی را ممکن است احساس نمایید.

برای بهبود بی خوابی خود تمام یا بعضی از راه های زیر را امتحان کنید:

* در طول روز اما نه قبل از زمان خواب، ورزش کنید.

* اثر از مصرف نوشابه های کافئینی در بعدازظهر بپرهیزید.

* بلافاصله قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید.

* تن آرامی و مراقبه (برای پاکسازی ذهن) را قبل از زمان خواب داشته باشید.

* قبل از رفتن به رختخواب، شیر گرم بنوشید.

* قبل از رفتن به رختخواب، دوش آب گرم بگیرید.

* قبل از خواب رفتن، مطالعه کنید.

* زمان خواب مشخصی داشته باشید.

* چرت های زیاد و طولانی نزنید.

اگردیدید قادر به خوابیدن نیستید یا اگر راهبردهای بالا کمک نمی کند، باید از

باقی ماندن در رختخواب ونگرانی برای مشکلات پرهیز کنید. بله، شما نمی توانید. بخوابید و این ناراحت کننده است؛ اما بعد از حدود بیست دقیقه باید از جا بلند شوید و برای مدتی کاری انجام بدهید. میتوانید تلویزیون ببینید.

نوشته ای را بخوانید یا بنویسید یا مطلبی از ایمیل دریافت کنید. بعد از بیست تاسی دقیقه، سعی کنید دوباره بخوابید و امیدوار باشید که موفق تر خواهید بود. اگر بی خوابی زیاد رخ میدهد، درباره آن با پزشک خود گفتوگو کنید.

درباره زمان گفتن به دیگران (در مورد حاملگی) تصمیم بگیرید

میان اطلاع دادن به همسرتان از یک طرف و اطلاع به خانواده، بستگان و دوستان نزدیک از طرف دیگر تفاوت بزرگی وجود دارد.

پرسشی که مطرح می شود این است که کی به بقیه مردم بگویید! برای شروع بیایید به کارفرما فکر کنیم.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که اطلاع رسانی به دیگران در سه ماهه اول صحیح نیست و توصیه نمی شود، مگر زمانی که شغل شما ایجاب کند و متناسب با وضعیت شما باشد؛ در این گونه موارد، قطعاً لازم است که خیلی فوری به رئیستان بگویید؛ در سایر موارد، باید صبر کنید تا بارداری قطعی گردد. شما باید به صورت ذهنی درباره بعضی از جزئیات مرخصی زایمان برنامه ریزی کنید و اینکه تا هستید چگونه کار کنید و وقتی به مرخصی می رویداد، کارتان چگونه انجام شود. خبردادن به بقیه افراد یک تصمیم شخصی

باید به خاطر داشته باشید که با گفتن به دیگران، به ویژه افرادی که خیلی به شما نزدیک نیستند، احتمال فاش شدن آن وجود دارد. این مطلب به ویژه در مورد کودکانی که رازدار نیستند سفارش میشود. قبل از اینکه بخواهید رازتان فاش شود، به کودکان بزرگتر نگویید؛ چون آن ها رازدار نیستند و زود آن را فاش میکنند!

بعد از سقط جنین قبلی (اگر داشته اید) با بارداری خود کنار بیایید

اگر قبلا حاملگی داشته اند و کودک شما به صورت سقط، مرده زایی یا مرگ در دوران شیرخواری از دست رفته است، ممکن است بارداری دوران سختی برای شما باشد. ممکن است هیج هیجان خوشحال کننده ای از بارداری قبلی به خاطر نیاورید و نگرانیتان هم زیاد باشد. مهم است که راهی پیدا کنید تا این نگرانیها را با همسر خود یا دیگران در یک گروه حمایت کننده یا با پزشک خود تقسیم کنید؛ به طوری که نگرانیهایی که به افسردگی منجر میشوند درون سازی نشوند و از شما والدین بدی نسازند.

با اینکه آسان نیست تصویری از این بارداری را به عنوان چیزی جدا از بارداری قبلی داشته باشید، تلاش کنید تا میتوانید تفاوتها را پیدا کنید. فرارسیدن دوره مهمی از زندگی را جشن بگیرید؛ برای مثال، اگر شما در اوایل بارداری قبلی سقط داشته اید، در صورت گذرکردن از آن هفته، جشن بگیرید. تلاش کنید برای جنبههای مختلف حاملگی جدید، مثل شنیدن صدای قلب جنین و احساس لگد زدن، شادی و خوشحالی کنید.

از گفت وگو با پزشک خود در رابطه با طلب حمایت و کمک گرفتن از وی اطمینان حاصل نمایید؛ در مورد دیگران نیز به همین صورت مطمئن شوید. پزشک یا مامای شما باید پیشنهادهایی برای رهایی از ترسها و نگرانیها به شما بدهند؛ اما آنها تنها زمانی میتوانند به شما کمک کنند که شما هم راحت باشید و صادقانه احساساتتان را بیان کنید.

با اینکه ممکن است از داشتن یک گروه پشتیبان خوشتان نیاید، بسیاری از افراد دیگر آن را مفید می دانند. داشتن گروه پشتیبان موقعیتی است که بتوانیم با آنها صحبت کنیم و از تجربیات آنها استفاده نماییم.

شور مادر شدن

در اوایل بارداری، مسواک زدن به دندانها ممکن است آق زدن را تحریک کند؛ اما این بدین معنا نیست که از رعایت بهداشت دهان فرار کنید!

رعایت نکات زیر آسیب کمتری را حین مسواک زدن در پی خواهد داشت؛

* یک مسواک جدید با موهای نرم تهیه کنید.

* خمیر دندان خود را از طعم نعنایی به طعمی که کمتر ایجاد تهوع نماید تغییر دهید.

* مسواک را آرام به قسمت انتهای زبان ببرید و فشار کمتری بیاورید.

* درجه حرارت آب را طوری تنظیم کنید که برای معده تان مناسب باشد و باعث ایجاد حالت تهوع نشود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *