#


جنبش و حرکت در نوزادان( بدو تولد تا شش ماهگی)

جنبش و حرکت در نوزادان
5 ژوئن 2017 بدون نظر 1019 بازدید

جنبش و حرکت در نوزادان( بدو تولد تا شش ماهگی)

No votes yet.
Please wait...

جنبش و حرکت در نوزادان( بدو تولد تا شش ماهگی)

در چند ماه اول زندگی رشد نوزادان زمان بسیار مهیجی برای شما به عنوان والدین می باشد زیرا می بینید که او ابتدا فقط جهان اطرافش را نگاه می کند و سپس شروع به برقراری رابطه با این جهان می نماید. با افزایش هماهنگی بدن و قدرت عضلانی، نوزاد می تواند به سرعت کنترل بدنش را بیشتر کند.

بهبود تدریجی حرکات و افزایش کنجکاوی درباره اطرافش انگیزه بسیار خوبی برای رشد او در تمامی جهات می باشد. هر کودکی با روند خاص خود رشد می کند. به هر حال در سنینی که در زیر ذکر شده است مراحل مختلف هماهنگی و کنترل عضلانی کودک به طور تقریبی بیان شده است.

نوزاد

نوزاد می تواند اندام های خود را به سمت بدنش خم کند. این حالت برای چند هفته دوام خواهد داشت و سپس قدرت این را پیدا می کند که از وضعیت جنینی خارج شود. سر او در ابتدا بسیار ضعیف است اما متوجه خواهید شد که در حالت درازکش قدرت گرداندن سرش را به طرفی که توجه او جلب شده دارد. همیشه مواقعی که او را از زمین بلند می کنید مراقب سر و گردنش باشید.

اولین تلاشهای نوزاد برای حرکت کردن

اولین تلاشهای نوزاد برای حرکت کردن

یک ماهگی

نوزاد می تواند برای چند ثانیه سرش را بالا نگه دارد و ظاهر اوایل نوزادی را از دست داده است. اگر نوزاد را از روی تشک بلند کنید می تواند برای یک یا دو ثانیه سرش را در راستای بدنش نگاه دارد. زانو ها و مفصل ران او قویتر شده و به تدریج نیز قدرت بیشتری به دست می آورد.

دو ماهگی

نوزاد می تواند سرش را برای مدت طولانی تری نگاه دارد. در حالت دمر سرش را در راستای بدن نگه میدارد و به سرعت به مرحله ای می رسد که می تواند خود را به حالت چهل و پنج درجه از روی تشک بلند کند.

سه ماهگی

نوزاد می تواند صاف روی زمین دراز بکشد و وزن سر و شانه هایش را روی دست های باز شده اش تحمل کند. وقتی در حالت نشسته یا ایستاده قرار می گیرد هنوز سرش گاهی به طرفین خم می شود.

چهار ماهگی

در این زمان تمام تمرکز نوزاد روی یادگیری نشستن بدون کمک است. کنترل سر او همچنان بیشتر می شود و وقتی توجه او به سمتی جلب می شود به طرف چپ یا راست می گردد. او می تواند در حالت درازکش به روی شکم وزن سر و سینه خود را روی ساعد هایش تحمل کند و هر دو پایش را از روی تشک بلند کرده و به طرفین پرتاب کند. او در این سن غلطیدن را یاد می گیرد.

پنج ماهگی

نوزاد کنترل کامل سر را به دست آورده است و حتی در وضعیت نشسته نیز به خوبی سر خود را کنترل می کند. در این سن ممکن است بتواند تمام وزن سر، شانه ها و سینه اش را روی دستهای باز شده اش حفظ کند. حرکات پاهایش نیز قوی تر شده است.

شش ماهگی

وقتی اندام های نوزاد قوی تر شدند می تواند بخش عمده ای از وزن خود را روی دستهایش نگه دارد. او میتواند در حالت نشسته دست هایش را برای محافظت از وضعیت خود روی زمین قرار دهد و وقتی می خواهید او را از زمین بلند کنید دست هایش را بلند میکند. او می تواند برای چند ثانیه بدون هیچ کمکی بنشیند. اگر کودک را روی پاهای خود بنشانید و بالا و پایین بپرانید می تواند وزنش را روی عضلات پاهایش تحمل کند.

تلاش برای نشستن کامل در نوزاد

تلاش برای نشستن کامل در نوزاد

تشویق به حرکت

با اینکه نوزاد در چند هفته اول حرکاتی شبیه به خزیدن را از خود نشان می دهد با خروج بدن از وضعیت جنینی این حرکات متوقف خواهد شد. قبل از اینکه او بتواند واقعا سینه خیز برود باید عضلات بدن او از حالت خمیده خارج شوند، سرش را کنترل کند، سینه اش را از زمین بلند کند و توانایی پاها و دست هایش بیشتر شود.

تشویق و تحسین شما این لحظات را برای هردوی شما هیجان انگیزتر خواهد کرد. وقتی نوزاد شما کنترل سرش را به دست آورد می توانید به نگه داشتن یک اسباب بازی رنگارنگ در بالای سرش او را تشویق کنید سرش را بالا بگیرد. وقتی عضلات شانه و پشت او قوی تر می شود، به او کمک کنید تا از حالت درازکش به پشت خود را به وضعیت نشسته درآورد. وقتی توانست بنشیند، میتوانید بازی هایی با او انجام دهید که در این وضعیت به طرفین خم شود. برای مثال دالی بازی را از یک طرف انجام دهید تا مجبور شود برای دیدنتان به سمت شما برگردد.

در حدو پنج ماهگی وقتی نوزاد کنترل کامل سرش را به دست آورد میتوانید با بازی های چرخشی و تکانی به او تمرین بدهید تا سرش را در حالت مطمئن و پایداری نگه دارد.

تکیه دادن

از حدود شش هفتگی باید در برنامه زندگی نوزاد دقایقی او را با گذاشتن چندین بالش در وضعیت نشسته صاف قرار دهید. او که از این زمان تمرکز بیشتری به دست می آورد با این کار میتواند آنچه اطرافش میگذرد را به خوبی ببیند و به محیط اطرافش علاقمند شود. هر زمانی که این کار را شروع کنید متوجه خواهید شد که کودک به شدت به انجام آن علاقه نشان می دهد.

آماده شدن برای حرکت سینه خیز(چهار دست و پا راه رفتن)

قبل از سینه خیز رفتن نوزاد باید به قدر کافی قوی شده باشد که بتواند سر و سینه اش را از زمین بلند کند. این زمان در حدود شش ماهگی فرامیرسد و او میتواند سینه اش را از روی زمین بلند کند و در وضعیتی قرار بگیرد که زانوهایش زیر او جمع شده باشد. اما تقریبا تا هشت ماهگی طول خواهد کشید تا بتواند خود را روی زمین به سمت جلو بکشد.

تعیین سن دقیق کودک برای سینه خیز رفتن غیر ممکن است. اگر او علاقه شدیدی به نگاه کردن به اطرافش داشته باشد از دراز کشیدن به روی شکم بدش خواهد آمد و در نتیجه حرکت سینه خیز را دیرتر شروع خواهد کرد. بعضی از کودکان اصلا سینه خیز نمی روند و یکباره شروع به راه رفتن می کنند.

شما میتوانید با روش های متعددی کودک را تشویق به سینه خیز رفتن نمایید. تمام تلاش های کودک را برای این کار تشویق کنید تا ذهن او را از خستگی یا اضطراب تلاش های ناموفق دور نمایید. کمک و حمایت شما برای او مفیدتر از آموزش روش حرکت سینه خیز با حرکت دادن دست و پاهایش خواهد بود.

کمک به نوزاد برای سینه خیز رفتن

کمک به نوزاد برای سینه خیز رفتن

آمادگی برای ایستادن

قبل از اینکه نوزاد بتواند بایستد باید قدرت و تعادل کافی به دست بیاورد. با اینکه او قبل از ده یا یازده ماهگی عضلات پای قوی ندارد و نمی تواند آنها را کنترل کند اما یکی از جالب ترین بازی هایی که میتوانید با یک نوزاد انجام دهید این است که او را در حالی که روبروی شما به زانوهایتان تکیه کرده است روی پاهایش نگه دارید و بالا و پایین ببرید.

توجه داشته باشید که در این وضعیت گردن او را محافظت کنید. نوزاد از احساس اینکه وزنش را روی پاهایش تحمل می کند واقعا لذت خواهد برد و عضلات پایش نیز برای حرکت راه رفتن آماده میشود. از حدود شش ماهگی سعی میکند در حالت ایستاده با حرکات پرشی پاهایش را خم و راست کند. این حرکات اولین تلاش های کودک برای راه رفتن می باشند.

تمرینات

شما میتوانید رشد جسمانی کودک را با بازیها و تمرینات بسیار ساده تقویت کنید. باید لباسی راحت به او بپوشانید. تنها چیزی که او برای این تمرینات نیاز دارد اتاقی گرم و پوشکی خشک است.

تمرینات تقویتی

پرنده

روی پشت خود دراز بکشید و زانوهایتان را به سمت بالا خم کنید و تعادل نوزاد را روی شکم و روی استخوان پاهایش حفظ کنید. دستهایش را به دو طرف باز کنید. با این کار او سرش را بلند میکند. سپس دوباره دستهایش را به وضعیت اولیه بازگردانید و یکبار دیگر تمرین را تکرار کنید.

کشش دستها

نوزاد را به پشت روی زمین بخوابانید و به او اجازه بدهید شست شما را در دستش بگیرد. یک دست او را به سمت بالای سرش ببرید سپس این دست را پایین آورده و دست دیگر را بالای سرش ببرید.

باز و بسته کردن دستها

دستهای نوزاد را بگیرید و به دو طرف باز کنید و بعد دوباره روی سینه اش برگردانید و این کار را تکرار کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *