#


جایگزینی فنجان به جای بطری شیر برای کودکان

11 جولای 2018 بدون نظر 2061 بازدید

جایگزینی فنجان به جای بطری شیر برای کودکان

No votes yet.
Please wait...

جانشین ساختن فنجان به جای بطری شیر

آمادگی کودک برای این تبدیل

آمادگی کودک برای خوردن شیر از فنجان مدتها نظر من بر این بود که کودکانی که شیر مادر میخورند و یا بعضی از کودکانی که از شیشه شیر تغذیه میکنند در حدود پنج و شش ماهگی نسبت بمکیدن شیر از پستان مادر یا شیشه شیر بی میل میشوند یعنی بجای اینکه مانند سابق مدت بیست دقیقه با اشتیاق و علاقه فراوان شیر خودرا بمکند، فقط پنج دقیته میمکند و بعد از آن با پستانهای مادر یا شیشه شیر یا بستهای خود مشغول بازی و تفریح میشوند . این دسته از کودکان بین ۸ تا ۱۲ ماهگی نسبت بخوردن شیر از پستان مادر یا شیشه کاملا بی تفاوت و بی میل میشوند و در عوض میل دارند از فنجان شیر بنوشند .

ولی عده ای از کودکان – بخلاف دسته قبلی – بین ۶ الى ده ماهگی بیش از پیش به شیشه شیر علاقه و دلبستگی پیدا میکنند . مثلا مادر یکی از این کودکان میگوید : داوه ! نمیدانید این بچه چه عشقی بشیشه شیر دارد . هنگامی که مشغول غذا خوردن است شش دانگ حواس و نگاهش متوجه شیشه شیر است . موقع شیر خوردن ، شیشه را با اشتیاق میقاید و در حین مکیدن آن ، آنرا نوازش میکند و کلماتی را زمزمه میکند. اگر چه قبل از شش ماهگی گاهی از فنجان شیر میخورد ولی حالا دیگر اصلا از خوردن شیر از فنجان امتناع مینماید. » بسیاری از کودکان تا مرا ۲۰ سالگی هر شب موقع خواب شیشه شیر میخواهند و تا آنرا نخورند نمی خوابند. با وجود اینکه آب با آب میوه را از فنجان میخورند ولی با خوردن شیر از فنجان بشدت مخالفند.

من بالاخره باین نتیجه رسیدم که علت این دلبستگی و علاقه شدید کودکان در نیمه دوم سال اول بشیشه شیر آنست که مادر شیشه شیر را در تختخواب بدست خود کو میدهد تا خودش آنرا بخورد و این شیشه شیر بتدریج برای طفل یک وسیله تلی دهنده و آرام بخش در موقع خواب تبدیل میشود و گرمی لطیف و مطبوع آن اورا بیاد آن ایامی میاندازد که در آغوش مادر احساس لذت زیاد و امنیت کاملی مینمود در واقع، شیشه شیر جانشین آغوش مادر میشود . در حالیکه کودکی که در آغوش مادر شیشه شیر خود را میمکد چنین علاقه و دلبستگی بشه پیدا نمیکند زیرا مادر همانجا است و طفل در آغوش او است . بنابر این راه حل این مشکل آنست که باید از دادن شیشه شیر بکوک در تختخوابش خودداری نمود و در عوض بتدریج فنجان را جایگزین شیشه نمود. نمونه های دیگر این نوع دلبستگی به مانند گول زنک و اسبار بازی.

دادن یک جرعه شیر از فنجان ، از پنج ماهگی

در حدود پنج ماهگی سعی کنید هرروز جرعه ای شیر از فنجان بطفل بدهید. مقصود از این عمل آن نیست که ناگهان طفل را از شیر خوردن با شیشه ، بگیرید بلکه برعکس منظور فهل آشنا کردن او با فنجان و این نکته است که شیر را از فنجان هم هبتوان نوشید ، ولی اگر تا به الی ده ماهگی صبر کنید و آنگاه بخواهید با فنجان باو شیر بدهید ، طفل با عصبانیت فنجان را پس خواهد زد ویا لااقل نسبت بأن تجاهل خواهد کرد.

در حدود ده الی بیست سانتیمتر مکعب از شیر روزانه طفل را در یک فنجان با لیوان بریزید و بطفل بدهید. اما در هر حال بدانید که ابتدا بیشتر از یکی دو جرعه نخواهد خورد و احتمالا آنرا بمترله تفریحی تلقی میکند و از آن لذت خواهد برد. اگر طفل از شیر مادر تغذیه میکند، در حدود بیست سانتیمتر مکعب شیر پاستوریزه را (بطری شیر پاستوریزه را خوب تکان دهید) در فنجان بریزید و بدهان طفل بگذارید. معمولا این شیر اگر پاستوریزه باشد، احتیاج بجوشاندن ندارد ولی در هر حال از طبیب خود سوال کنید و از او دستور بگیرید.

دادن آب پرتقال در فنجان، نباید برای این تبدیل بحساب آید . ممکن است تاکنون آب پرتقال را بوسیله فنجان با لیوان بطفل داده باشید. اگر تا این زمان هنوز دادن آب پرتقال رابطفل شروع نکرده اید ، آنرا آغاز کنید ، لیکن حتما بخاطر بسپرید که آشنائی و عادت طفل بخوردن آب پرتقال از فنجان ، دلیل آشنائی او بخوردن شیر از فنجان نخواهد بود.

به طفل کمک کنید تا بفنجان علاقه پیدا نماید

هنگامیکه طفل شش ماهه شد و میخواهد همه چیز را با دست بگیرد و بدهانش بگذارد ، یک فنجان یا لیوان کوچک نسبه باریک وخالی را بدستش بدهید تا بسهولت آنرا در دست خود نگاهدارد وعمل اشامیدن را با آن تقلید نماید. وقتی توانست اینکار را بخوبی انجام دهد ، چند قطره شیر هم در فنجان بریزید و بتدریج که مهارتش بیشتر شد، مقدار شیر را هم اضافه کنید.

زیرا اگر طفل بین شش تا هشت ماهگی باین ترتیب با نوشیدن شیر از فنجان آشنا شد ، در نه و ده ماهگی بسهولت و بدون ایجاد ناراحتی ، شیر را از فنجان خواهد نوشید . اگر احیانا تا چند روز از گرفتن فنجان امتناع کرد، هرگز او را با جبر وزور باینکار وادار نسازید زیرا موجب عصبانیت و لجبازی طفل خواهد گردید . همچنین حتما بیاد داشته باشید که ابتدا ، طفل بیشتر از یکی دو جرعه کوچک از فنجان نخواهد خورد و بسیاری از کودکان موقعی میتوانند چند جرعه متوالی شیر از فنجان یا لیوان بخورند که یک ساله و یا یک سال و نیمه بشوند.

در حدود یک الی دوسالگی ، دادن شیر از فنجان یا لیوان جدیدیکه از حیث شکل و رنگی با انواع قبلی کاملا متفاوت باشد، ممکن است موجب شعف وخوشحالی طفل گردد . گاهی دادن شیر سرد موجب تغییر رأى طفل میگردد . گاهی تغییر دادن رنگی شیر بوسیله افزون چاشنی مختصری ، کمک بزرگی خواهد بود. بعضی از مادران مختصری از غلاترا با شیر مخلوط میکنند و با فنجان بطفل میدهند تا طفل بهتر آنرا بپذیرد ولی بتدریج در ظرف چند هفته باید دادن غلاترا از فنجان متوقف نمایید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *