#


جهت تقویت طبیعی رشد کودکان در دوره های مختلف چه اصولی را باید رعایت کرد؟

تقویت رشد کودک
2 اکتبر 2017 بدون نظر 1077 بازدید

جهت تقویت طبیعی رشد کودکان در دوره های مختلف چه اصولی را باید رعایت کرد؟

No votes yet.
Please wait...

جهت تقویت طبیعی رشد کودکان در دوره های مختلف چه اصولی را باید رعایت کرد؟

شش هفته اول زندگی دوره ای مهم و حیاتی برای یادگیری نوزاد است و شما باید در این دوره حضوری فعال داشته باشید. نقش شما به عنوان یک مربی از بدو تولد نوزاد شروع می شود و سالهای طولانی ادامه خواهد داشت. شما باید جهان اطراف را برای او به مکانی جذاب و مهیج تبدیل کنید تا بتواند در آن رشد کند و یاد بگیرد.

مهمترین مربی در زندگی کودک کسی است که به طور مداوم از بهداشت و سلامت او مراقبت می کند یعنی خود شما. فرزند شما از سنین بسیار کم شما را می شناسد و ابتدا با بو و صدای شما آشنا می شود و از رابطه عاطفی که بهترین وسیله شما برای آموزش جهان اطراف به اوست بهره مند می شود، حتی بزرگسالان نیز از کسی که با او احساس راحتی کنند و رابطه دوستانه داشته باشند بهتر و بیشتریاد میگیرند.

همسرتان نیز نقش مهمی در بازی با فرزند دارد. او باید هر چه سریع تر رابطه ای نزدیک و عاشقانه با فرزند ایجاد کند تا بتواند به اندازه شما در آموزش او نقش داشته باشد. از هر فرصتی برای همراهی همسرتان در پیشرفت کودک استفاده کنید. مراحل اولیه رشد کودک به ایجاد محیطی امن و پر توجه در کنار او بستگی مستقیم دارد به همین دلیل باید توجه بسیاری به او نشان دهید.

تقویت رشد کودک

تقویت رشد کودک

به وجود آمدن محیط مناسب

فرزند شما برای یادگیری به محیطی پر بار و محرک نیاز دارد تا هر قدر که می تواند از حس های خود استفاده کند زیرا برای یادگیری به همین حس های جسمانی وابسته است. برای اطمینان از این مسئله در شش ماه اول زندگی محیط اطراف او را با انواع مختلفی از صداها، بوها، چشم اندازها و مواد گوناگون احاطه کتید.

فرزند شما در ماه های اولیه توانایی برقراری ارتباط چندانی با محیط اطرافش ندارد و با یادگیری سخن گفتن و راه رفتن توانایی او به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. رشد عقلانی و احساسی او نیز فقط از طریق تجربیات گوناگونی که شما به او معرفی می کنید تقویت می شود.

وقتی کودک شروع به بازی و راه رفتن می کند باید به روش های استفاده اسباب بازیها توسط او توجه کنید. محیط بازی او را با چیدمان تخیلی اسباب بازیها پر بار تر کنید. لزومی ندارد که هر بار برای او یک اسباب بازی جدید بخرید. فقط کافی است او را تشویق کنید تا با همان اسباب بازیها به روشی متفاوت بازی کند.

برای مثال می توانید به او نشان بدهید که یک جعبه کارتهای بازی چطور می تواند مانند یک اتومبیل یا قایق در بازی او شرکت کند. کودکان برای تشویق به بازی نیاز به اسباب بازی های جدید فروشگاهی ندارند.

میتوانید با لوازم موجود در خانه نیز او را به بازی کردن تشویق کنید برای مثال یک چادر با ملحفه های خانه برایش درست کنید یا با چمنهای زده شده باغچه یک تپه کوچک برایش بسازید و یا با پتو و صندلی برایش یک تونل درست کنید. همه این لوازم می توانند زمینه خوبی برای بازیهای تخیلی کودکان باشند.

اما در شکل کاربردی، محیط بازی کودک باید محیطی امن و بی خطر باشد و خطرات بالقوه از آن حذف شوند تا او در طول بازی به خودش آسیب نزند یا چیزی را نشکسته یا خراب نکند. شما میتوانید گوشه ای از اتاق را نیز به محل مخصوص بازی کودک تبدیل کنید.

تقویت رشد کودک

تقویت رشد کودک

انتخاب اسباب بازی

 سرعت رشد و یادگیری کودک در سه سال اول زندگی بسیار زیاد است بنابراین باید اسباب بازیهایی را برایش انتخاب کنید که نیازهای در حال تغییر او را پاسخگو باشند.

* اسباب بازیهای ساده دوام بیشتری دارند و برای بازی های تخیلی مناسبتر میباشند.

* نوزاد به اسباب بازیهایی نیاز دارد که هر پنج حس او را تحریک کنند. رنگها، بافتها، اشکال و صداهای مختلف را از طریق اسباب بازیها به نوزاد معرفی کنید.

* به نوزادان بزرگتر از بازیهایی که با ساختن همراه باشند بیشتر لذت میبرند به خصوص از آسیاب بازیهایی که بتوانند چیزی را داخل کرده یا بیرون بیاورند. به همین دلیل مکعب های ساختنی در رنگها و شکلهای مختلف برای آنان ایده آل میباشند.

* همزمان با رشد مهارتهای ظریف کودک او میتواند مکعب ها را روی هم سوار کند و اشکال مختلف را از هم جدا نماید.

* به کودکان پیش دبستانی از نقاشی کردن، رنگ آمیزی و بازیهای تخیلی لذت زیادی میبرند. بازیهای ساده مانند پازل های ساده تصویری که حس تمرکز را در آنها تقویت می کنند بسیار مناسب هستند.

تقویت رشد کودک

تقویت رشد کودک

رنگ آمیزی

لوازم نقاشی و رنگ آمیزی برای کودک تهیه کنید تا بتواند خلاقیت خود را به این روش تقویت کند.

کار با کودک

برای اینکه کودک به حداکثر توانایی خود دست پیدا کند باید زمانی را برای کار کردن با او اختصاص بدهید و تلاش هایتان را با مرحله رشد کودک هماهنگ کنید. والدین مسئول بدون هیج تلاشی و به طورطبیعی نقش خود را به عنوان مربی پیدا می کنند. فرزند شما همیشه مشتاق یادگیری چیزهای تازه است. بنابراین فقط کافی است تجربیات جدید برای او شادی بخش و مشوق باشند. هر فرصتی را که پیش می آید غنیمت بشمارید، برای مثال از لحظات بازی یا خواندن قصه به منظور آموزش رنگها، بافتهای مختلف و یا متضادها به کودک استفاده کنید.

آموزش به کودک یک روند جدی و رسمی نیست که بخواهید برایش قانون یا هدفی جدی در نظر بگیرید. تمام آموزش ها باید به شکل بازی به کودک ارائه شوند. کنجکاوی کودک و نیاز او به تجربه های جدید را در نظر بگیرید. مفاهیم جدید را به او معرفی کنید و به سؤالات او پاسخ بدهید و از همه مهمتر او را در هر مرحله ای تشویق کنید تا روند یادگیری در او تجربه ای شاد و ناخودآگاه شود و این تمایل در کودک ایجاد شود که بارها و بارها این کار را با شما تکرار کند.

 وقتی با کودک کار می کنید هر زمانی که کوچکترین نشانه ای از خستگی یا بی حوصلگی در کودک دیدید کار را متوقف کنید و هیچ فشاری به او نیاورید. اگر او از همان ابتدا درک کند که یادگیری روندی شاد و سرگرم کننده است در تمام طول زندگی خود نسبت به یادگیری علاقه نشان خواهد داد.

تقویت رشد کودک

تقویت رشد کودک

اهمیت بازی

رشد کودک حول محور بازی میگردد و این طبیعی ترین راه یادگیری برای اوست. فقط در بیست سال اخیر اهمیت و ارزش کامل بازی برای کودک شناخته شده است زیرا پیش از آن چنین تصور می شد که زمان بازی کودک فرصتی است که او به هدر میدهد و فقط زمانی کودک به بازی مشغول می شد که امکان پر کردن وقت او با یک فعالیت سودمند وجود نداشت.

اکنون ما میدانیم که بازی بخشی حیاتی و مهم برای کسب اکثر مهارتهای بزرگسالی و به خصوص مهارتهای اجتماعی میباشد. فرزند شما ابتدا یاد میگیرد که چگونه ارتباط اجتماعی درستی با کودکان داشته باشد و لوازم خود را در طول بازی با دوستانش شریک می شود. اسباب بازیها در گذر از مهمترین مراحل رشد نقشی بسیار حیاتی برای کودک دارند.

اسباب بازیهایی را برای کودک انتخاب کنید که جنبه آموزشی داشته باشند. مهارت درخواندن ، نوشتن و شمارش اعداد نیاز به مهارتهای پایه دارند که کودک در بازی با اسباب بازیهای ساختنی، درست کردن پازل و جور کردن رنگها، شکلها و بافتها آنها را می آموزد. بهترین اسباب بازیها همان هایی هستند که کودکان بارها و بارها بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده میکنند و به خصوص اسباب بازی هایی که خلاقیت آنان را تحریک می کند.

به همین دلیل لوازم خانگی مانند یکی چوب گردگیری یا الک می تواند بیشتر از یک اسباب بازی گران قیمت و ظریف برای کودک لذت بخش باشد. با تشویق کردن کودک به بازی همراه با شما رابطه عاطفی بین شما تقویت می شود ، زیرا کودک احساس می کند که شما منبع اطلاعات و عاملی برای سرگرمی او هستید.

مکان های بازی

خوب است که یک مکان مشخص برای بازی کودک در نظر داشته باشید. برای مثال یک حوضچه شنی یا محلی که بتواند هر قدر میخواهد در آن رنگ بپاشد یا آب بازی کند و شما نگرانی از کثیف شدن اطراف نداشته باشید شد.

اما کودک می تواند در هر جایی بازی کند مشروط بر اینکه اصول ایمنی و رعایت شده باشند. آشپزخانه مکان ایده آلی است فقط باید در تمام مدت او رازیر نظر داشته باشید.شما می توانید گوشه ای از خانه را به عروسک های او اختصاص بدهید تا هر روز عصر عروسک هایش را در آنجا بخواباند و صبح زود برای خوردن صبحانه آنها را بیدار کند.

تقویت رشد کودک

تقویت رشد کودک

تلویزیون

کودکان در کشور های غربی به طور میانگین روزانه هشت ساعت تلویزیون تماشا میکنند. یک ساعت تماشای تلویزیون در روز برای کودک از کافی هم کافی تر است. اگر زمان تماشای تلویزیون بیش از این باشد کودک را از کسب مهارت های اجتماعی، تخیلی و هماهنگی اعضا باز می دارد زیرا این مهارت ها در هنگام بازی یا قصه خوانی برای او بهتر رشد می کنند.

شما باید میزان تماشای تلویزیون فرزندتان را تحت نظارت خود بگیرید و نباید در مواقعی که فرصت کافی ندارید از تلویزیون به عنوان وسیله ای برای سرگرم کردن نوزاد استفاده کنید. در صورت توجه دقیق تلویزیون وسیله ای مفید برای کودک خواهد بود و می تواند مفاهیم جدیدی مانند زمان را به او بیاموزد.

تحقیقات نشان داده است که کودک می تواند در زمانی که تلویزیون تماشا نمی کند نیز در دنیای خیالی که تلویزیون به او نشان داده است سیر کند و اگر به او اجازه بدهید برنامه های خشن با هراس آور را نگاه کند ممکن است دچار کابوس های شبانه شود.

محققان سوئدی نشان داده اند که بازگرداندن کودک به جهان واقعی با گفتن یک داستان، مسواک کردن دندان ها یا آماده کردن لباس های روز بعد می تواند تاثیرات مخرب تلویزیون را از ذهن او دور کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *