#


تغییرات مادر و جنین در هفته ی دوم بارداری

هفته ی دوم بارداری
11 دسامبر 2017 2 نظر 1225 بازدید

تغییرات مادر و جنین در هفته ی دوم بارداری

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

تغییرات مادر و جنین در هفته ی دوم بارداری

تغییرات جنین در این هفته

شاید تعجب کنید اما شما هنوز یک زن باردار نیستید! باید بدانید که لقاح بین تخمک و اسپرم وارد شده در اواخر این هفته اتفاق می افتد. در این هفته تخمک دو هفته ای می باشد. در این هنگام تخمک به صورت تخم مرغی شکل در آمده و نیز سلول های مهره ی کمر در جایی که در آینده سایر اندام ها قرار است ایجاد شوند تشکیل می شود.

در آخر هفته ی دوم تخمک سه لایه سلول دارد که هر کدام از آن ها وظیفه ی خاصی برای خود دارند. اندام های تنفسی و لوله ی گوارش از نخستین لایه به وجود می آیند. دستگاه گردش خون، اندام های جنسی، عضلات، استخوان ها، بافت ها و تخمدان ها در دومین لایه ی سلولی تشکیل می شوند. در لایه ی سوم نیز مغز و نخاع، پوست ،مو به وجود می آیند. شکل تخمک در این هفته هنوز گرد می باشد.

هم اکنون اگر از بار آخری که پریود شده بودید پنج هفته گذشته باشد، و عادت ماهیانه ی شما باید در این هفته آغاز می شد و تردید دارید که باردار هستید، در بدن شما به میزان کافی هورمون اچ سی جی وجود دارد و اگر آزمایش بارداری انجام دهید به احتمال خیلی بالا جواب آن مثبت خواهد بود. جفت است که این هورمون را ترشح می کند. رحم عضو بسیار عجیبی است. شکل رحم مانند یک گلابی بوده که دارای هفتاد گرم وزن و ده میلی لیتر حجم است. (البته چنانچه بارداری اولتان نباشد و اینکه رحم می تواند  در اندازه بزرگ تر هم باشد). زمانی که شما باردار می شوید رحم هم کشیده تر و اندازه اش هم بزرگ تر می شود. در آخر بارداری وزن رحم به یک کیلو و حجم آن نیز به پنج تا ده لیتر خواهد رسید.

هفته ی دوم بارداری

چه تغییراتی در بدن مادر اتفاق می افتد؟

طی هفته ی اول و دوم حاملگی، پوست بدن شما در سطح رحم پوششی را به وجود می آورد.( زمانی این اتفاق می افتد که عادت ماهیانه ی شما نزدیک باشد) و در حال فراهم کردن چیز تازه ای مانند لانه است، تا تخمکی که قرار است با اسپرم لقاح کند را در آن جا جای دهد. در حالی که هزاران تخمک دیگر شما رشد خواهند کرد و فقط بیست عدد از آن ها بارور شده و درون کیسه ی پر از ماع سیال که نام آن فولیکول است می روند.

در این هنگام فقط یکی از این فولیکول ها رشد کرده و تخمک گذاری صورت خواهد گرفت و هنگامی که از فولیکول جدا می شود و تخمک اجازه دارد که طی هفته ی دوم بارداری در لوله های رحم به طرف پایین رحم ادامه مسیر بدهد. اگر در این هنگام دو تخمک و یا بیشتر از فولیکول جدا شود احتمال دارد شما بارداری بیشتر از یک قلو داشته باشید. این را نیز بدانید که روزی که مطلع شدید که باردار هستید دقیقا همان روزی نیست که آمیزش کرده اید.

برای به وجود آمدن یک زندگی تازه، هر ماه دیواره ای از پوست و خون تشکیل می دهد، که همان غشاء داخلی رحم می باشد. هم زمان با آن تخمکی به تکامل رسیده و در زمان معین آزاد می شود و در صورتی که همه چیز فراهم باشد لقاح صورت می گیرد. تا زمانی که شما مطلع شوید هنوز یک هفته باقی مانده است. چون هنوز شما در هفته ی قبل از تخمک گذاری هستید و چنانچه دوره های عادت ماهیانه ی شما منظم بوده باشد، ممکن است هفتهی بعد زمان تخمک گذاری شما باشد.

هفته ی دوم بارداری

در هفته ی دوم چون آستر رحمی شما وظیفه ی تغذیه ی جنین را بر عهده دارد رشد خود را آغاز کرده است. بدن نیز هورمون محرک فولیکول را ترشح کرده، هورمونی که باعث تحریک تخمک می شود تا شروع به بالغ شدن کند. در آخر این هفته شما در اواسط سیکل ماهیانه ی خود قرار دارید( البته در حالی که سیکل قاعدگی شما یک سکل منظم ۲۸روزه باشد) و تخمک گذاری رخ می دهد، در این هنگام تخمدان تخمکی را به داخل لوله فالوپ می فرستد.

اگر در همین هنگام که تخمک گذاری در حال انجام است شما با همسرتان نزدیکی بدون هیچ گونه جلوگیری داشته باشید باردار خواهید شد. پس از اینکه مایع منی خارج می شود، میلیون ها اسپرم در داخل واژن حرکت کرده و صد ها اسپرم می توانند وارد لوله فالوپ شوند؛ دقیقا مکانی که تخمک در انتظار می باشد. در کل یک اسپرم می تواند به داخل تخمک نفوذ کرده و آن را بارور کند. وقتی که این لقاح بین اسپرم و تخمک انجام گیرد، شما نیز حامله خواهید شد. ولی در این هنگام شما هنوز هیچ تغییری در بدن خود احساس نمی کنید.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *