#


تغییرات مادر و جنین در هفته ی دهم بارداری

9 ژانویه 2018 بدون نظر 1769 بازدید

تغییرات مادر و جنین در هفته ی دهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

تغییرات مادر و جنین در هفته ی دهم بارداری

تغییرات کودک شما در این هفته

در این هفته کودک شما دیگر یک رویان کوچک نمی باشد، اگرچه اندازه ی او در این هفته بزرگ تر از یک خرما نیست؛ به این معنی که اندازه ی طول بدن او از فرق سر تا انتهای بدن فقط در حدود دو و نیم سانتی متر و یا اندکی بیشتر می باشد و نیز وزن او کمتر از هشت گرم است. ولی او در این هفته بحرانی ترین مرحله ی رشد خود را پشت سر گذاشته است. هم اکنون مرحله ای آغاز شده است که موسوم به مرحله ی جنینی می باشد، که در این مرحله بافت ها و اعضای بدن او خیلی سریع رشد کرده و تکامل پیدا می کنند.

اکنون اندام های حیاتی او مانند کبد، کلیه، روده ها، مغز و ریه ها در مکان اصلی خود قرار گرفته و در حال شروع فعالیت های خود می باشند؛ اگرچه این اندام ها در ادامه ی دوران بارداری نیز به رشد خود ادامه می دهند. کبد جنین به در حال ساختن گلبول های خونی بوده و دیگر به کیسه ی زرده، که پیش از این سلول ها را تمین می کرد، احتیاجی نیست و این بافت کم کم از بین خواهد رفت. کودک شما در طول سه هفته ی آینده، بیشتر از دو برابر خواهد شد و به حدود هفت و نیم سانتی متر می رسد. همچنین سر او نسبت به هفته های قبل کوچک تر شده است، ولی هنوز هم حدودا نصف طول بدن او را سر تشکیل می دهد.

پیشانی او به طور موقتی، مغز در حال رشد او را به طور متورم در بر گرفته و نیز جلوتر از سر او قرار گرفته است. باید بدانید که پیشانی او در هفته های آینده عقب تر خواهد رفت و ظاهر کودک شما شباهت زیادی به یک انسان خواهد داشت.

روز به روز جزئیات زیاد تری بر روی بدن او به وجود خواهند آمد؛ به عنوان مثال ناخن های انگشتان دست و پا و نیز موهایی شبیه به کرک هلو. هم اکنون انگشتان او به طور کامل از یکدیگر جدا شده اند و نیز بازو ها در ناحیه ی آرنج ها خم شده و انحنای اندکی پیدا کرده اند. دستان او از مچ خم شده و روی قلبش قرار گرفته اند و پا های او تقریبا تا اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند در جلوی بدن او به همدیگر برسند. هم اکنون او در حال بلعیدن مایع آمنیوتیک بوده و می تواند با پا هایش لگد های اندکی بزند. چنانچه توانستید کودک خود را در این هفته مشاهده کنید، قادر خواهید بود شکل اصلی ستون فقرات او را از زیر پوستش(که به کلفتی یک کاغذ پوستی می باشد) ببینید. هم اکنون اعصاب او نیز از سمت نخاع او در حال تشکیل شدن می باشند.

تغییراتی که در خود شما در این هفته اتفاق می افتد

هم اکنون اندازه ی رحم شما دو برابر شده است. پیش از باردار شدن، اندازه ی رحم شما مثل یک گلابی بوده است. ولی در این هفته اندازه ی آن تقریبا برابر با یک گریپ فروت می شود. احتمالا در معاینه ی بعدی که توسط پزشک انجام می شود شما بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک بر روی شکم شما حرکت می دهد صدای ضربان قلب کودک خود را بشنوید.

بعضی از خانم های باردار اظهار داشته اند که صدای قلب کوچک کودک شان به صدای اسب هایی که چهار نعل می دوند شباهت دارد و شنیدن این صدا برای نخستین مرتبه، یکی از بهترین لذت های سه ماهه نخست بارداری می باشد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *