#


تغذیه نوزاد:شیر دهی به نوزاد

شیردهی به نوزاد
9 می 2017 بدون نظر 1641 بازدید

تغذیه نوزاد:شیر دهی به نوزاد

No votes yet.
Please wait...

تغذیه نوزاد:شیر دهی به نوزاد

شیر دادن با سینه رابطه عاطفی عمیقی بین مادر و فرزند ایجاد میکند مشروط بر اینکه در زمان شیردهی هردوی آنان راحت باشند و احساس آرامش و لذت کنند. مراقب باشید که در هنگام شیر دادن نوزاد بتواند شما را ببیند و در هنکپگام مکیدن سینه با او صحبت کرده و به او لبخند بزنید. او از خوردن شیر و نگاه کردن به شما و شنیدن صدایتان و استشمام بوی بدنتان لذت میبرد. قبل از شروع شیردهی توجه داشته باشید که هردوی شما در وضعیت راحتی قرار بگیرید. باید از هر دو سینه به نوزاد شیر بدهید و قبل از شیردهی از سینه دیگر او را بلند کنید تا هوای وارد شده در معده او خارج شود.

همه چیز درباره شیردهی با سینه

روش شیردهی با سینه باید آموزش داده شود و شما باید از خانواده و دوستان و ماما یا مراقب بهداشتی خود در این باره توصیه بگیرید. نوزاد بیش از هرکسی میتواند به شما در این آموزش کمک کند. با درک نشانه های نوزاد و چگونگی واکنش به آنها میتوانید به خوبی این روش را بیاموزید. برای آماده سازی سینه ها برای شیردهی هیچ اقدام خاصی مورد نیاز نمیباشد مگر اینکه نوک سینه برگشته داشته باشید. اگر چنین است میتوانید از درپوش های خاص سینه استفاده کنید تا نوک سینه را برجسته کند و نوزاد بتواند آن را به دهان بگیرد.

اگر نوزادتان در بیمارستان است باید پرسنل بخش نوزادان از تصمیم شما برای شیردهی با سینه آگاه شوند. اگر در بیمارستان زایمان کرده اید به محض تولد نوزاد و در همان اتاق زایمان نوزاد را زیر سینه خود بگذارید تا هرچه سریعتر رابطه عاطفی بین شما و فرزندتان شکل بگیرد و او نیز به این روش عادت کند.

مدیریت شیردهی با سینه

بسیاری از مادران از همان ابتدا به راحتی میتوانند برنامه شیردهی با سینه به کودک را انجام دهند. اما وجود کمی مشکل در ابتدای این کار کاملا طبیعی است زیرا نوزاد عادت به شیر خوردن ندارد و ممکن است نوک سینه های شما نیز زخم شود. بخاطر داشته باشید که یادگیری به مدتی زمان نیاز دارد بنابراین اگر با مشکلی مواجه شدید باید صبوری کرد تا کارها برایتان آسانتر شود.

مشکلات شیردهی

در چند ماه اول تولد نوزاد سینه های شما به شدت کار میکنند و به همین خاطر گاه مشکلاتی بروز میکند. برای مثال ممکن است نوزاد به درستی سینه را به دهان نگیرد یا اینکه هنگامی که شیر خوردن را رها کرده نوک سینه را ول نمیکند.

بهترین روش برای جلوگیری از مشکلات این است که سینه ها را تمیز و خشک نگه دارید و توجه داشته باشید که نوزاد در هر نوبت سینه را کاملا خالی کند. ضمنا باید سوتین مناسب شیردهی به تن کنید. اگر نوک سینه هایتان زخم شد یا ترک برداشت باید هرچه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت مشکل آنها وخیم تر میشود.

ترک نوک سینه

اگر زخم نوک سینه درمان نشود تبدیل به ترک خواهد شد. اگر دچار این مشکل شوید وقتی نوزاد سینه را میمکد احساس درد شدیدی خواهید داشت. شما باید نوک سینه ها را با استفاده از پدهای سینه یا دستمال کاغذی تمیز و خشک نگه دارید و وقتی یکی از سینه هایتان دچار این مشکل شد باید تا زمان بهبودی کامل از آن سینه به کودک شیر ندهید. و در عوض شیر داخل سینه را بدوشید و با بطری یا فنجان مخصوص به کودک بخورانید.

درد سینه ها

بعد از پایان هفته سینه ها شروع به شیردهی کامل میکنند و گاهی در اثر وجود شیر زیاد، سینه ها به شدت دردناک میشوند. به طوریکه حتی لمس آنها نیز ممکن نمیباشد. در این صورت نوزاد نمیتواند سینه را به درستی درون دهان خود جای دهد. برای کاهش ناراحتی خود میتوانید از یک سوتین مناسب استفاده کنید و قبل از اینکه کودک را زیر سینه خود بگذارید مقداری از شیر درون سینه را بدوشید. حمام آب گرم نیز با بهبود جریان شیر به کاهش درد و ناراحتی شما کمک خواهد کرد.

انسداد مجاری شیری

پوشیدن لباسهای تنگ یا پری بیش از اندازه سینه ها میتواند موجب مسدود شدن مجاری شیری شود. و در نتیجه لکه قرمز رنگ و سختی از روی سینه در محل مجرای بسته شده دیده میشود. شما میتوانید با تغذیه مداوم نوزاد و تشویق او به خالی کردن کامل سینه و استفاده از سوتین مناسب از این مشکل جلوگیری کنید. اگر دچار این مشکل شدید سعی کنید دفعات شیردهی را بیشتر کرده و همیشه اول با سینه دچار انسداد به کودک شیر دهید.

ماستیت

اگر انسداد مجاری شیری درمان نشود ممکن است به عفونت حادی به نام ماستیت تبدیل شود. در این صورت سینه متورم شده و مانند انسداد مجاری لکه قرمزی روی سینه نمایان میشود. در این صورت باید همچنان شیردهی با سینه را ادامه دهید زیرا لازم است که سینه از شیر تخلیه شود. پزشک برای درمان عفونت شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

آبسه پستان

در صورتی که انسداد مجاری یا ماستیت درمان نشوند ممکن است به بروز آبسه پستان منجر شود. در این صورت احساس تب خواهید کرد و لکه قرمز رنگ درخشان و دردناکی روی سینه ظاهر خواهد شد. پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد ولی در صورتی که آنتی بیوتیک کافی نباشد باید عفونت سینه به طریق جراحی تخلیه شود. حتی در صورتی که نیاز به یک جراحی خفیف داشته باشید باز هم میتوانید به شیردهی از سینه ادامه دهید. در این باره حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

برنامه شیردهی با شیرخشک

تغذیه با شیرخشک

تغذیه با شیرخشک

کودکانی که با شیرخشک تغذیه میشوند در مقایسه با نوزادانی که شیر مادر میخورند به دفعات کمتر تغذیه نیاز دارند. علت آن دیر هضم بودن و بالاتر بودن میزان پروتئین موجود در شیر خشک است. و کودک مدت طولانی تری احساس سیری میکند.

به نظر میرسد بعد از دو سه روز اول تولد برنامه شیردهی هر چهار ساعت یکبار برای نوزادانی که با بطری تغیه میشوند مناسب باشد. به هیچ وجه از روی ساعت به نوزاد شیر ندهید. بگذارید تا زمان تغذیه اش را خودش مشخص کند.

فکر نکنید در هر نوبت باید شیر داخل بطری تمام شود.در این صورت معده او بیش از حد پر میشود و مقدار اضافی آن را برمی گرداند. ویا در شکل بدتر آن چاق و پرخور میشود. از سوی دیگر اگر نوزاد هنوز گرسنه باشد میتوانید یک بطری اضافی شیر به او بدهید.  

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *