#


تبخال در کودکان و راهکارهایی برای درمان آن

تبخال در کودکان
28 می 2017 بدون نظر 931 بازدید

تبخال در کودکان و راهکارهایی برای درمان آن

No votes yet.
Please wait...

تبخال چگونه روی پوست کودک ظاهر میشود؟

ویروس مسئول تبخال به نام هرپس سیمپلکس نامیده میشود و با ویروس آبله مرغان تشابه زیادی دارد. همه کسانی که به تبخال آلوده شده اند این ویروس را روی پوست خود دارند و معمولا ویروس به صورت غیرفعال در انتهای اعصاب زندگی میکند. ویروس از طریق بوسیدن از والدین به کودک منتقل میشود. افزایش دمای پوست در اثر تابش نور خورشید، آنفولانزا، سرماخوردگی، استرس و ورزشهای سنگین میتواند این ویروس را فعال کند و در نتیجه تبخال روی پوست ظاهر شود. تبخال معمولا بی ضرر است مگر اینکه در نزدیکی چشمها ظاهر شود. در این صورت ممکن است موجب زخم ملتحمه چشم(لایه شفاف روی سفیدی چشمها) شود.

نشانه های بروز تبخال

معمولا گرم شدن، خارش و حس مورمور پوست به مدت بیست و چهار ساعت پیش از ظاهر شدن تبخال در محل آن احساس میشود. پوست سرخ میشود و تاولهای ریزی روی پوست ظاهر میشود. محل بروز تبخال عمدتا در اطراف لبها و سوراخ های بینی است. این تاولها بزرگ شده، به هم متصل میشوند و بعد به شکلی که تبخال شناخته میشود درمی آیند.

مایعی که در داخل تاولها وجود دارد سخت و به تدریج خشک شده و پوست زیر آن ترمیم میشود. تمام این روند بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول میکشد. زمانی که تبخال در مرحله تاول و خیسی است به شدت دردناک میشود و ممکن است کودک از درد یک طرف صورت، گوش درد یا درد در هنگام جویدن شکایت داشته باشد زیرا اعصاب صورت در اثر این ویروس متورم شده اند. تبخال معمولا بسیار مسری است و کودک با لمس تبخال با انگشتانش میتواند آن را به بخشهای دیگر صورتش نیز منتشر کند.

درمان تبخال

پزشک ممکن است پمادهای ضدویروس تجویز کند که باید هر دو یا سه ساعت و از زمان شروع مورمور پوست روی محل مالیده شود. این کار میتواند از تبدیل تبخال به شکل کامل آن جلوگیری کند. در صورت عفونی شدن تبخال پزشک یک کرم آنتی بیوتیک برای بهبود عفونت تجویز خواهد کرد. باید کودک را از دست زدن به صورتش، بوسیدن کودکان دیگر و استفاده از یک حوله مشترک در طول حمله تبخال منع نمایید. استفاده از وازلین روی تبخال میتواند مانع از خشک شدن و خونریزی آن شود.

محلول ضدعفونی کننده میتواند به خشک شدن سریع تبخال کمک کند اما بهتر است از این محلول ها برای کودکان استفاده نکنید زیرا احساس سوزش شدیدی همراه خواهد داشت.

شناسایی عامل راه انداز حمله تبخال میتواند مفید واقع شود. برای مثال اگر تابش نور تند خورشید موجب بروز تبخال در کودک میشود میتوانید با استفاده از یک کرم ضد آفتاب قوی در اطراف لبها یا کلاه های آفتابی در تابستان مانع از بروز تبخال شوید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *