#


درباره بیماری های انگلی شایع در کودکان بیشتر بدانید

انگل در کودکان
1 جولای 2017 بدون نظر 1415 بازدید

درباره بیماری های انگلی شایع در کودکان بیشتر بدانید

No votes yet.
Please wait...

درباره بیماری های انگلی شایع در کودکان بیشتر بدانید

انگل ها

انگل ها بسیار مسری هستند به همین دلیل وقتی کودک دچار شپش یا کرم ها شد تمام خانواده باید تحت درمان قرار بگیرند. همیشه به مدرسه، کلاس ورزش یا هر برنامه گروهی که کودک دارد در مورد آلودگی انگلی او اطلاع بدهید. آلودگی انگلی معمولا ناراحت کننده است اما مشکلی جدی نیست و امکان نابودی کامل آن وجود دارد.

شپش

شپش سر یک بیماری شایع در کودکان سنین مدرسه است. شپش حشره کوچکی است که با خوردن خون از پوست سر زندگی می کند تخم می گذارد و آنها را روی پایه موها سخت می کند. رشک یا تخم شپش با رشد مو قابل رویت می شوند. برخلاف باور عامیانه که شپش ناشی از عدم رعایت بهداشت است در حقیقت این حشره موهای تمیزتر را ترجیح می دهد.

نشانه ها: فرزند شما از خارش پوست سرش شکایت می کند و در گرمای هوا این خارش بیشترمی شود. ممکن است بتوانید تخم های سفید رنگ شپش را که در نزدیکی پوست سر روی مو ها چسبیده اند را به چشم ببینید.

درمان: به مدرسه کودک خبر بدهید که سرش دارای رشک است. برای درمان، موی کودک را شسته و در حالی که مرطوب است نرم کننده بزنید. موها را به مدت بیست دقیقه با شانه دانه ریز شانه کنید و بعد از هربار کشیدن شانه را پاک کنید. موها را آب کشیده و خشک کنید. این کار را هر دو یا سه روز یک بار تکرار کنید تا مو به طور کامل عاری از رشک شود. این کار دست کم دو هفته طول می کشد. به جای این کار می توانید موهای کودک را با شامپوی حشره کش بشویید. همه اعضای خانواده باید درمان شوند.

شپش در موی کودک

شپش در موی کودک

گال یا جرب

این بیماری در اثر هجوم حشره ای میکروسکوپی به نام مایت ایجاد می شود که داخل پوست رفته و در آنجا تخم گذاری می کند. با اینکه این بیماری جدی نیست اما می تواند به خصوص در شب ها ایجاد خارش شدید کند و به شدت نیز مسری است.

 کودک ممکن است با تماس فیزیکی با فرد آلوده به جرب مبتلا به این بیماری شده باشد و یا رختخواب های آلوده به مایت او را نیز آلوده کرده باشد.

نشانه ها: پشت دست ها، چین انگشت های دست، پا، قوزک پا و انگشتان ممکن است مبتلا به راش های خارش داری بشوند. تخم مایت معمولا به رنگ خا کستری و راه های پوسته پوسته روی پوست یک نقطه سر سیاهرنگ (مایت) در انتها دیده شود.

درمان: پزشک احتمالا برای درمان جرب یک لوسیون تجویز خواهد کرد. این لوسیون باید بیست و چهار ساعت روی پوست باقی بماند و درمان یک روز بعد تکرار شود. همه اعضای خانواده باید درمان شوند.

 مایت ها می توانند به طور مستقل از پوست انسان تا شش روز زنده بمانند به همین خاطر شستن لباس ها و تعویض ملحفه ها از آلودگی مجدد جلوگیری خواهد کرد.

کرمک

کرمک در کودکان بسیار شایع است اما بیماری جدی نیست و به راحتی برطرف می شود. اگر کودک غذای حاوی تخم کرم را بخورد کرم در داخل روده از تخم بیزون خواهد آمد. با بالغ شدن لارو حشره، کرم های ماده در اطراف مقعد تخم گذاری می کنند. این مسئله موجب خارش شدید می شود و کودک به سادگی این تخم ها را با انگشتانش به دهان می برد در نتیجه چرخه انگل یک بار دیگر تکرار می شود.

نشانه ها: آزاردهنده ترین نشانه این انگل خارش شدید اطراف مقعد است که در شب ها و زمان هایی که کودک گرمش باشد شدیدتر می شود و گاه مانع از به خواب رفتن کودک می شود. ضمنا ممکن است کرم های ریز سفید رنگی در مدفوع کودک مشاهده شود.

درمان: اگر متوجه وجود کرم در مدفوع کودک شدید یا کودک دچار خارش شدید در ناحیه مقعد گردید باید با پزشک مشورت کنید او احتمالا دارویی برای تمام خانواده تجویز خواهد کرد. نسبت به رعایت اصول بهداشتی بسیار دقیق باشید. کودک را تشویق کنید بعد از هر بار دستشویی کردن دست هایش را بشوید و ناخن های او را همیشه کوتاه نگه دارید و شب ها برای جلوگیری از خراشیدن پوست اطراف مقعد شلوار به او بپوشانید.

کرم های حلقوی

 این نوع از کرم ها بیشتر در مناطق استوایی و به خصوص جاهایی که بهداشت در آن ضعیف است دیده می شوند. این انگل یک کرم لوله ای شکل به طول تقریبی ۱۵ تا ۴۰ سانتی متر است و به شکل تخم از طریق غذای آلوده وارد بدن می شود. زمانی که در بدن قرار بگیرد از تخم بیرون می آید و کرم ها بالغ شده و تخم های جدید می گذارند که از طریق مدفوع دفع می شوند.

نشانه ها: کرم های حلقوی در روده زندگی می کنند و نشانه چندانی ندارند. گاهی کرم ها در مدفوع کودک مشاهده می شوند. در مناطقی که کرم حلقوی همه گیر باشد رشد کودکان کاهش پیدا می کند.

درمان: کرم های حلقوی با قرص هایی درمان می شوند که کرم را می کشند. داروهای ملین تجویز می شوند تا کرم به سرعت از دستگاه گوارش عبور کرده و از طریق مدفوع خارج شود. برای درمان موفق این انگل رعایت اصول بهداشتی مهمترین عامل است.

بعد از سفر به مناطق استوایی

اگر به تازگی سفری به مناطق استوایی داشته اید و کودک مبتلا به اسهال مداوم شده است ممکن است مبتلا به اسهال آمیبی شده باشد.

این بیماری در اثر یک آمیب ایجاد می شود که یک تک یاخته ای است و در روده بزرگ زندگی می کند. این تک یاخته در کشور های استوایی بیشت یافت می شود. این آلودگی نشانه های حادی مانند تب، اسهال و درد شکم ایجاد می کند اگر مشکوک به ابتلا به اسهال آمیبی هستید کودک را هرچه سریع تر همراه با نمونه کوچکی از مدفوعش به مطب پزشک ببرید.

کودک برای رهایی از این آلودگی نیازمند دارو درمانی است و در صورتی که اسهال او شدید باشد باید از نظر کم آبی نیز مورد مداوا قرار بگیرد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *