#


بهترین نوع تغذیه و مواد غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی

تغذیه کودکان
12 ژوئن 2017 بدون نظر 917 بازدید

بهترین نوع تغذیه و مواد غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی

No votes yet.
Please wait...

بهترین نوع تغذیه و مواد غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی

فرزند پیش دبستانی شما به طور کلی از همان رژیم غذایی خانواده تغذیه می کند و نیازهای غذایی او باید از همان عادات تغذیه ای تمام خانواده تامین شود. حتی ممکن است با توجه به نیازهای تغذیه ای کودک رژیم غذایی خانواده نیز وضعیت بهتری پیدا می کند. در این مرحله نگرانی کمتری از تامین مواد غذایی مناسب برای فرزندتان خواهید داشت و بیشتر نگران یادگیری رفتارها و حرکات بزرگسالان در هنگام غذا خوردن او می باشید. این دوره فرصت خوبی برای یاد دادن اصول غذا خوردن به کودک می باشد و این آموزش ها در تمام طول زندگی او برایش مفید خواهد بود.

تغذیه خانوادگی و در کنار جمع

برای بیشتر خانواده ها، زمان غذا خوردن اهمیت بیشتری از تغذیه تک تک افراد دارد. این فرصت زمانی برای کنار هم بودن تمام اعضای خانواده و صحبت درباره خبرهای جدید و لذت بردن از همراهی با یکدیگر می باشد.

کودکان خردسال معمولا در این مدت فرصت مهمی برای یادگیری دارند. او جنبه اجتماعی غذا خوردن را دوست دارد و میتواند بیشتر رفتارهای غذا خوردن جمعی را از خانواده خود بیاموزد. این آموزش بسیار با ارزشتر از تذکرات شفاهی در سنین بالاتر میباشد. هر خانواده ای اصول و استانداردهای مورد قبول خود را برای غذا خوردن دارد.

تاثیرات مثبت تغذیه در کنار خانواده

تاثیرات مثبت تغذیه در کنار خانواده

آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که کودک شما رفتارهای مناسب برای تغذیه در کنار خانواده خود را بیاموزد تا از بحث و جدل های مربوط به رفتار نا مناسب او در هنگام غذا خوردن جلوگیری شود.

به محض اینکه کودک توانایی نشستن در صندلی بلند خود در کنارمیز خانواده را به دست بیاورد، میتواند نظاره گر غذا خوردن دیگر اعضای خانواده باشد و اصول مورد نظر را بیاموزد. کودک از خوردن غذاهایی که شما می خورید لذت میبرد و معمولا وارد گفتگوهای دیگر اعضای خانواده می شود.

او ار تشویق کنید تا از رفتارهای شما سر مشق بگیرد. برای مثال وقتی به جای اینکه خودش سعی کند از روی میز چیزی را بردارد، از نفر کناری خود می خواهد تا چیزی را به او بدهد او را تحسین کنید.

کودکان به طور طبیعی و به آسانی اصولی را که توسط تمام افراد خانواده رعایت شود می آموزد. اگر در خانواده شما رسم بر این باشد که هرکسی بعد از تمام شدن غذایش میز را ترک کند و منتظر دیگران نشود، نمی توانید فرزندتان را متقاعد کنید که بعد از تمام شدن غذایش کنار میز بنشیند و صبر کند.

مواقع خاصی مانند مهمانی ها پیش خواهد آمد که بخواهید فرزندتان رفتاری کاملا درست و اصولی در هنگام غذا خوردن داشته باشد. برای اینکه کودک خاص بودن موقعیت را درک کند به او اجازه بدهید در چیدن میز به شما کمک کند. وقتی کودک درک میکند که برای موقعیتهای خاص باید زحمت بیشتری کشیده شود راحت تر میتواند بفهمد که چرا از او میخواهید رفتار مناسبی از خود نشان بدهد و در نتیجه طبق خواسته شما رفتار خواهد کرد.

حفظ آرامش در موقع غذا خوردن

مسئله مهم این است که سعی کنید از تبدیل شدن زمان غذا خوردن به یک میدان جنگ خانوادگی جلوگیری کنید. همراهی بین غذا و عشق و علاقه می تواند بسیار نزدیک باشد و بحث و جدل درباره غذا و خوردن آن می تواند غذا را با تنش فراوان همراه کند.

گاهی کودک از نخوردن غذا به عنوان سلاحی برای جلب توجه یا ابراز خشم، اضطراب و یا دیگر احساسات خود استفاده می کند. بنابراین بهتر است در هنگام غذا دادن به کودک رفتار خوبی داشته باشید تا احساس آرامش وی  در هنگام غذا خوردن تامین شود و درگیر بحث و جدل نشوید. فقط در مورد اصول اصلی رفتار به هنگام تغذیه جمعی اصرار کنید، جزئیات را در موقع دیگری به کودک گوشزد کنید.

غذا خوردن بیرون از منزل

یک نوزاد فقط میتواند همان چیزی را بخورد که شما به او میدهید اما کودکان بزرگتر علائق خود را درباره وعده غذایی خود ابراز میکنند و سعی می کنند از تمایلات خود پیروی کنند. وقتی کودک رابرای صرف غذا به بیرون از منزل میبرید این حالت تشدید میشود و با اینکه نمی توانید غذایی را که او می خورد کنترل کنید باید توجه داشته باشید که اصولی را که در منزل به او آموخته اید در بیرون از منزل نیز رعایت کند.

اگر فرزندتان برای رفتن به پارک یا مهد کودک یا مدرسه از خانه خارج می شود سعی کنید قبل از رفتن صبحانه خوبی به او بدهید. اگر صبحانه کامل نخورد قبل از رسیدن وقت ناهار گرسنه خواهد شد و خلق و خو و تمرکز او تحت تاثیر گرسنگی تغییر خواهد کرد. یک میان وعده سالم مانند یک تکه میوه یا تکه ای نان می تواند تا موقع ناهار انرژی مورد نیاز او را تامین کند.

نتخاب یک میان وعده سالم برای کودک

انتخاب یک میان وعده سالم برای کودک

اگر در مدرسه یا مهد کودک به او غذا داده می شود بدانید که ناهار امروز چه می باشد و اگر به نظرتان این غذا مناسب نیست یا اگر اصلا قرار نیست غذایی به کودک داده شود خودتان بسته ناهار کاملی برای او آماده کنید. لازم نیست همیشه برای ناهار به او ساندویچ بدهید. شما میتوانید یک تکه جوجه  و سالاد سیب زمینی، چند تکه سبزیجات خام یا دیگر غذاهایی را که کودک به راحتی با انگشت می خورد برای او تهیه کنید و در کیفش بگذارید.

کودکان در مدرسه یا مهد کودک به خوردن غذاهای جدید تشویق میشوند زیرا دوستانشان را می بینند که این غذاها را با میل و رغبت می خورند. به همین دلیل بعد از شروع مهد کودک یا مدرسه متجه می شوید که فرزندتان غذاهایی را که قبلا پس میزده است با اشتهای تمام می خورد.

 ساندویچ ها

سعی نکنید فرزندتان را زیاد به رستوران های ارائه دهنده انواع ساندویچ و پیتزا ببرید. بیشتر غذاهایی که در این رستوران ها سرو می شوند مانند چیپس، همبرگر، سوسیس، و نوشیدنی های شیرین دارای مقادیر زیادی نمک، چربی و قند میباشند و مواد مغذی زیادی ندارند.

اگر می توانید غذاهای مناسب میان وعده را از خانه با خود ببرید و یا رستورانی را پیدا کنید که در آن غذاهای سالم مانند سانویچ پنیر عرضه میشود. اما اگر فرزندتان اصرار به خوردن چیپس و همبرگر دارد هر از گاهی میتوانید این غذاها را برایش تهیه کنید اما توجه داشته باشید که به منسبت های خاص این خوراکی ها را به او بدهید.

بسیاری از خانواده ها هفته ای یک بار برای خوردن همبرگر به رستوران میروند برای مثال ناهار روزهای جمعه را در رستوران صرف میکنند. با این کار همه راضی می شوند و تعداد دفعات خوردن این غذاها نیز بیشتر از هفته ای یک بار نخواهد بود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *