#


برنامه ریزی برای زندگی ؛ نکاتی که هر پدر و مادری بعد از ورود یک نوزاد به خانواده باید بداند

برنامه ریزی
12 نوامبر 2017 يك نظر 3999 بازدید

برنامه ریزی برای زندگی ؛ نکاتی که هر پدر و مادری بعد از ورود یک نوزاد به خانواده باید بداند

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

برنامه ریزی برای زندگی ؛ نکاتی که هر پدر و مادری  بعد از ورود یک نوزاد به خانواده باید بداند

همانطوری که همه مادران می دانند نیازهای جسمانی، عاطفی و اجتماعی زندگی با ورود یک نوزاد به یک وظیفه بی پایان تبدیل می شود. خواب های منقطع در شب و وظایف سنگین روز و فشار روانی ناشی از مسئولیت نگهداری از یک انسان جدید همه در کنارهم استرس دور از انتظاری را به یک مادر تازه کار وارد می کند. برنامه ریزی و سازماندهی تنها روش مؤثر و کارآمد است. بارداری دوران خوبی برای نشستن و بررسی موقعیت است تا شیرینی های دوران مادر شدن را فدای درگیری ها و مشکلات آن نکنید. مهم نیست در کدام مرحله از بارداری هستید به هر حال هیچ وقت برای برنامه ریزی زندگی و وقت تان دیر نیست.

وقتی زندگی بعد از تولد نوزاد را برنامه ریزی می کنید باید سه یا چهار مسئله را مد نظر داشته باشید: مسائل مربوط به کودک، مسائل مربوط به کار (خانه یا محل کار)، مسائل مربوط به همسرتان و مسائل مربوط به خودتان. چهارمین گروه از مسائل معمولا نادیده گرفته می شوند اما در حقیقت یکی از مهمترین مسائل در این برنامه ریزی می باشد. اگر شما شاد نباشید فرزندتان نیز شاد نخواهد بود.

برخی کارهای ساده وجود دارد که می توانید از پیش درباره آنها فکر کنید. برای مثال اگر یک مادر شاغل هستید آیا با مدیر خود درباره زمان بازگشت به کار صحبت کرده اید ؟ آیا به فکر بازگشت به کار به شکل نیمه وقت بوده اید؟ آیا این امکان برایتان وجود دارد که از یکی از دوستانتان به جای خود در محل کار استفاده کنید ؟ اگر به طور نیمه وقت کار کنید کدام یک از موارد حقوق کارمندی شما از بین خواهد رفت ؟ شما باید از هم اکنون این مسائل را مطالعه کنید تا در موقع مناسب تصمیم درست بگیرید. قطعا نمی خواهید زمانی که درگیر هزینه های بالای کودک هستید ناگهان متوجه کاهش شدید حقوق خود بشوید.

برنامه ریزی

برنامه ریزی

ایجاد یک برنامه منظم:

بسیاری از کارهایی که برای مراقبت از نوزاد انجام می دهید کارهایی تکراری هستند که در صورت مشخص کردن یک جدول زمانی مناسب مدیریت آنها آسانتر می شود. برنامه روتین شما باید نیازهای کودک را پاسخگو باشد به همین خاطر نمی توانید یک برنامه مشخص و قاطع داشته باشید.

معمولا سه تا شش هفته طول می کشد تا نوزاد با برنامه تغذیه و خواب خاص خودش سازگار شود. وجه داشته باشید که برنامه ریزی را با تسلط به اوضاع اشتباه نکنید. شما نمی خواهید زندگی غیر قابل انعطافی داشته باشید و نیازهای نوزاد هر ساعت در حال تغییر است. مسئله مهم این است که برنامه ای که برای خودتان در نظر می گیرید به شکلی باشد که شما را خسته و دلزده نکند.

زمانی برای خودتان

شما دنیای فرزندتان هستید به همین خاطر برای او بسیار مهم است که شاد و سرحال باشید. در حالی که باید همه تلاش خود را برای ارضای نیازهای کودک انجام دهید باید متوجه نیازهای خودتان نیز باشید. در روز دست کم نیم ساعت برای خودتان وقت بگذارید. ممکن است بخواهید یک دوش بگیرید، کتاب خوانید یا تلویزیون تماشا کنید، نامهای بنویسید، مدیتیشن کنید، ورزش کنید یا به موسیقی گوش کنید. قبل از تولد نوزاد در نظر داشتن نیم ساعت وقت برای شما کار سختی نیست اما وقتی او به دنیا بیاید. شاید به یک برنامه غیرممکن تبدیل شود.

برنامه ریزی

برنامه ریزی

اگر می خواهید فضای خاصی را برای خود در نظر بگیرید باید ابتدا یاد بگیرید پیشنهاد کمک دیگران را پذیرید. بعضی از مادران احساس می کنند اگر تمام کارهای فرزندشان را خودشان انجام ندهند در وظیفه خود کوتاهی کرده اند. این طرز فکر می تواند خطرناک باشد. این کار بر خلاف انتظارات واقع گرایانه است ر موجب خستگی بیش از حد یا احساس شکست می شود.

بیرون رفتن از خانه

اگر شما و همسرتان درباره چگونگی تقسیم بار کاری آینده صحبت کرده اید مرحله بعدی گفتگو در این باره است که چگونه بعد از تولد نوزاد زمانی را برای کنار هم بودن در نظر بگیرید. یک پرستار کودک پیدا کنید که دست کم یک بار در ماه و یا هفته ای یک بار به خانه شما بیاید تا احساس نکنید که نگهداری از نوزاد هرلحظه از زندگیتان را اشغال کرده است.

امکانات مختلف نگهداری از کودک را بررسی کنید و اگر به طور تمام وقت کار نمی کنید می توانید با یک مادر دیگر قرار بگذارید تا از فرزندان هم در چنین مواقعی مراقبت کنید.

گذراندن وقت دور از نوزاد لزوما یک کار نادرست نیست. در حقیقت در بیشتر موارد بعد از گذراندن چنین فرصتی بهتر از فرزندتان مراقبت خواهید کرد اگر تمام وقت خود را با فرزندتان بگذرانید بطور کلی یک انتظار غیر واقعی از ارتباط در او شکل می گیرد و بعد ها از دوستان و معلمان خود نیز چنین انتظاری خواهد داشت.

گرچه فرزند شما نیاز به رابطه نزدیک و عاشقانه با شما دارد ، این فکر درست نیست که او هر لحظه از زندگی نیازمند همراهی شما است. او اعتماد و مهارت های اجتماعی با ارزشی را از همراهی با دیگر بزرگسالان و کودکان یاد می گیرد.

برنامه ریزی

برنامه ریزی

با خودتان مهربان باشید

یادگیری مراقبت از تولد نوزاد در هفته های اول تولد کار سختی است پس باید مراقب خودتان هم باشید:

* از همسرتان بخواهید در کار های نوزاد به شما کمک کند تا بتوانید زمانی را برای خود داشته باشید.

* از خودتان انتظار نداشته باشید فورا یک مادر کار کشته و عالی شوید. شما و نوزادتان باید کار های زیادی ، را یاد بگیرید

* اهمیتی به کارهای خانه ندهید فقط کارهای ضروری را انجام بدهید و اگر می توانید برای انجام کارهای خانه یک کمک بگیرید.

* کاهش سطح پتاسیم می تواند به احساس خستگی مفرط بیانجامد. سعی کنید غذاهای حاوی پتاسیم بخورید. موز، گوجه فرنگی، برگه زردآلو و ماست ساده همه سرشار از پتاسیم می باشند.

* اگر بعد از زایمان دچار افسردگی شدید تعجب نکنید. نزدیک به ۸۰ درصد از مادران چنین حالتی را تجربه می کنند. این حالت ۱۰ روز طول می کشد. اگر احساس افسردگی همچنان ادامه پیدا کرد باید هرچه سریع تر به دنبال درمان آن بروید.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *