#


برخی از توصیه های ضروری برای تغذیه ی مادران در دوران شیردهی

4 آوریل 2018 بدون نظر 2767 بازدید

برخی از توصیه های ضروری برای تغذیه ی مادران در دوران شیردهی

No votes yet.
Please wait...

توصیه هایی که هر مادر شیردهی باید بداند

مادران باید سه وعده غذا به اضافه ی چاشت بخورند

خوردن غذا در فواصل کم مانع گرسنگی زیاد و در نتیجه جلوگیری از پرخوری می شود. چاشتهایی که حاوی پروتئین، کربوهیدرات کمپلکس و بعضی از چربیها هستند، میزان قند خون شما را ثابت نگه می دارند. اگر شما یک وعده غذا با چاشت را حذف کنید، ممکن است احساس ضعف و گرسنگی بنمایید. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، قند خون شما پایین می آید و به مکانیسم گرسنگی فرمان می دهد تا شما را وادار به خوردن غذا کند. گاهی اوقات گرسنگی زیاد باعث پرخوری شما می شود.

چاشتهایی که سرشار از قندهای ساده هستند مانند: شیرینیجات، آب میوه های شیرین شده یا سودا ، به سرعت هضم می شوند. این نوع خوراکیها قند خون شما را بالا می برند. اغلب اوقات بدن با ترشح بیش از حد انسولین عکس العمل نشان می دهد. انسولین هورمونی است که در بدن وظیفه ثابت نگه داشتن میزان قند خون را به عهده دارد. هنگامی که انسولین زیاد ترشح شود، قند خون شما آن قدر پایین می آید تا شما درباره احساس گرسنگی نمایید. برای جلوگیری از چنین وضعی، کافی است در فواصل منظم و کوتاه غذا بخورید و از غذاهایی مانند: حبوبات، میوہ جات، سبزیجات، گوشت لخم و پنیرهای کم چربی برای چاشت استفاده کنید. کنید.

یک تذکر (اخطار) درباره صرف چاشت: اگر به علت گرسنگی زیاد، احساس می کنید که باید در ساعت در بامداد چیزی بخورید، از خوردن اجتناب نکنید. اما به خاطر داشته باشید که خوردن چاشت به هنگام شب می تواند به صورت عادتی در بیاید که ترک کردن آن حتی در زمانی که شما دیگر کودکتان را شیر نمی دهید و به غذای اضافی احتیاج ندارید، مشکل خواهد بود.

آیا خوردن صبحانه اجباری است؟

تمام مادران شیرده باید صبحانه بخورند. اگر شما تمام شب را چیزی نخورده اید، در این صورت بدن شما به سوخت گیری مجدد نیاز دارد. صبحانه لزوما نباید گوشت و تخم مرغ باشد. برعکس می تواند خیلی ساده تر و کم چربی تر باشد. غلات آماده، صبحانه مورد علاقه من است. زیرا هضم آن سریع است و بسیار مغذی می باشد. شیری که به غلات اضافه می شود، پروتئین و کلسیم بدن را تامین می کند و خود غلات نیز منبع بسیار غنی ویتامین B و روی می باشد. شما می توانید این صبحانه را با خوردن یک میوه یا نوشیدن آب میوه کامل کنید و به این ترتیب روز را با وضعیت خوبی شروع کرده اید. در صورتی که حبوبات صبحانه را به مقدار زیاد مصرف نکرده باشید، کمی نان برشته برای شما لازم خواهد بود.

یک صبحانه خوب ۲۵٪ انرژی و مواد غذایی را که در طول روز به آن نیازمندید فراهم می کند. اما من معتقدم که صبحانه خوب حتی بیش از اینها مفید است. حتی مدتها بعد از این که شما کودکتان را از شیر گرفته اید، عادت صرف صبحانه برای شما بسیار مفید خواهد بود. بسیاری از افرادی که صبحانه می خورند، هنگام کار از انرژی بیشتری برخوردارند و به مرور که سن ما افزایش می یابد، خوردن صبحانه می تواند مانع پرخوری و اضافه وزن شود.

چرا خوردن صبحانه باعث می شود بیشتر احساس گرسنگی بکنم؟

این سؤال غالبا برای افراد بالغی که می خواهند وزنشان را کنترل کنند، پیش می آید. پاسخ این سؤال ممکن است این باشد که به این علت شما در طول شب چیزی نخورده اید، طعم غذا می تواند باعث تحریک اشتهایتان شود. احتمال دارد که اگر شما اصلا صبحانه نخورید اشتهای شما هم به هیچ وجه تحریک نشود ولی این دلیل موجهی برای نخوردن صبحانه نیست. در عوض، توصیه میکنم که شما یک صبحانه سالم و کم چربی بخورید و یکی دو ساعت بعد، چاشت مختصری میل نمایید. بعد از گذشت یک هفته بدن شما به برنامه جدید عادت می کند و اشتهای شما کم می شود. فراموش نکنید که شما باید گرسنه بشوید. زیرا شما تنها منبع تغذیه کودکتان هستید و به خاطر او باید به قدر کافی غذا بخورید. به علائمی که بدن شما ارسال می کند (مانند گرسنگی) توجه کنید.

چه میزان آب مورد نیاز من است؟

در دوران شیردهی شما به مایعات بیشتری نیاز دارید. حداقل دو لیتر در روز – لزومی ندارد که این مایعات حتما آب باشد؛ آب میوه، چای و شیر همگی می توانند نیاز شما را به مایعات تامین نمایند. حتی میوه و سبزی نیز دارای مقادیر کمی آب هستند. یک مادر، روزانه حدود ۲۳ اونس شیر تولید می کند. شما باید به قدری مایعات بنوشید که علاوه بر جایگزین کردن این مقدار شیر نیاز بدن خود شما به مایعات نیز تامین شود. نوشیدن آب نه تنها مانع کم آبی بدن می شود، بلکه به دفع مواد زاید بدن نیز کمک می کند. آب مواد زاید بدن را رقیق می کند و در نتیجه دفع آن را آسانتر می کند. اغلب گفته می شود که برای تولید شیر، بدن به آب زیادی احتیاج دارد و اگر مادری بخواهد شیر بیشتری داشته باشد، باید مایعات بیشتری مصرف کند؛ این مطلب حقیقت ندارد، نوشیدن آب اضافی باعث تولید بیشتر شیر نمی شود. طی تحقیقی که اخیرا انجام گرفت، نوزده مادر سالم همراه با کودکانشان مورد آزمایش قرار گرفتند تا تأثیر نوشیدن مایعات را بر روی شیر آنها ارزیابی کنند. مادران مزبور نوشیدن مایعات را تا ۳۰٪ افزایش دادند، اما هیچ گونه افزایش در مقدار شیر آنها مشاهده نگردید. مادرانی که آب زیادی می نوشند دفعات بیشتری ادرار می کنند و ادرار آنها کم رنگ تر می شود. مادرانی که به قدر کافی مایعات نمی نوشند، باز هم می توانند به اندازه کافی شیر تولید کنند، اما دفعات کمتری ادرار می کنند و احتمالا از تشنگی مداوم شکایت دارند. بیشتر . مادرها بر حسب احساس تشنگی شان می توانند تشخیص دهند که به چه مقدار مایعات نیازمندند. به محض این که احساس تشنگی نمودید، مایعات بنوشید. یک روش مناسب برای دریافت کافی مایعات این است که: هر زمان که کودکتان را شیر میدهید، قدری آب بنوشید. به خاطر داشته باشید، هنگامی که هوا گرم است احتیاج شما به مایعات بیشتر می شود. و حتما در هوای گرم از مایعات بیشتری استفاده نمایید. قبل از این که به بستر بروید لیوان بزرگی را از تکه های یخ پر کنید. آن را در اتاق بچه و یا جایی که کودکتان را شیر می دهید بگذارید. هنگامی که کودک شما برای شیر خوردن از خواب بیدار می شود، یخ لیوان آب شده و شما در حین شیر دادن کودکتان یک لیوان آب سرد و گوارا برای نوشیدن دم دست خواهید داشت.

از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنم؟

بسیاری از مادران، گمان می کنند که در دوران شیردهی باید از غذاهای بدون چاشنی و ساده استفاده کنند، این طرز فکر درست نیست. مادران با فرهنگ های گوناگون و برنامه های غذایی کاملا متفاوت به خوبی قادرند کودکانشان را شیر بدهند. شما می توانید هر نوع چاشنی را که مورد علاقه شما است به غذایتان اضافه کنید. استفاده از نمک سدیم، شیر شما را  افزایش نمی دهد و مصرف فلفل باعث تند شدن شیر نمی گردد. بعضی از غذاها ممکن است برای ما در ایجاد ناراحتی بکند؛ موادی که باید در مصرف آن احتیاط به خرج دهید قهوه و الکل است. بطور کلی میزان نوشیدن قهوه را به دو فنجان در روز تقلیل دهید.

چه چیز مهمتر است؟

ممنوعیت خوردن برخی از غذاها نباید فکر شما را به خود مشغول کند. در عوض، توجه خود را به غذاهای مناسبی که می توانید مصرف کنید، معطوف نمایید: کلسیم، روی، منیزیم، ویتامین ۶B و اسید فولیک موادی هستند که شما به آن بیشترین نیاز را دارید. برای دریافت این  مواد شما باید از انواع حبوبات و غلات، مقادیر زیادی سبزیجات با برگهای سبز، گوشت پرندگان خانگی، غذاهای دریایی، شیر، پنیر، ماست و گوشت بدون چربی استفاده کنید. وقتی خوب فکر کنید می بینید که این روش برای کم کردن وزن چندان بد هم نیست.

به تدریج لاغر شوید

در دوران شیردهی شما باید وزنتان را به تدریج و آهسته تر از قبل کم کنید. برای اغلب خانم های بالغ، کم کردن دو پوند در هفته و یا تقریبا هشت پوند در ماه مطلوب به نظر می رسد، اما برای مادران شیرده یک ماه بعد از زایمان و به مدت ۴ تا ۶ ماه کاهش وزن باید فقط یک یا دو پوند در ماه باشد و بیشتر از ۴ / ۵ پوند نشود. برای بسیاری از شما کم کردن یک یا در پوند در ماه، ممکن است بسیار گند به نظر برسد. اما فراموش نکنید که در این دوره، شما نباید خود را از غذا خوردن محروم کرده و گرسنگی بکشید. اگر شما به مدت ۱۰ ماه کودکتان را شیر بدهید، در این مدت قادر خواهید بود خودتان را ۱۰ تا ۲۰ پوند لاغر کنید .

چگونه وزن کم می شود؟

براساس گزارش یک تحقیق انجام یافته در اروپا، مشخص گردید زنانی که برای اولین بار مادر می شوند در همان یکی دو ماه اول و مادرانی که در بچه یا بیشتر داشتند بین ماههای سوم تا ششم بعد از زایمان، اضافه وزن خود را از دست دادند. تحقیقی که در استرالیا بر روی ۱۷۴ مادر صورت گرفت، نشان داد که اضافه وزن مادر تا پایان ماه ششم بعد از زایمان از بین می رود. بسیاری از خانمها قادر نیستند قبل از این که کودکشان را از شیر بگیرند به وزن پیش از دوران بارداری برسند. تا زمانی که شما کودکتان را شیر میدهید سینه های شما خداقل ۲ یا ۳  پوند به وزن شما می افزایند.

ورزش – در دوران شیردهی نیز کاملا متفاوت است

زمانی که شما مادر می شوید مقدار تمرینات ورزشی روزانه و انرژی که صرف می کنید به نحو قابل توجهی تغییر می کند. معمولا مراقبت از کودک و شیر دادن او کار و فعالیت بیشتری را می طلبد. اما این گونه فعالیتها احتیاج به صرف انرژی زیادی ندارد. بسیاری از مادران دریافته اند زمانی که لازم است برای مراقبت از کودک در خانه بمانند، فعالیت روزانه آنها به نحو چشمگیری کم میشود. تحقیق مختصری که روی خانمهای آمریکایی انجام گرفت، نشان داد مادرانی که در خانه مانده و به کودکشان شیر می دهند، ضمن فعالیت های روزانه اشان حدود ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کالری مصرف می کنند (این رقم شامل مقدار کالری که آنها برای تولید شیر نیاز دارند، نمیشود) گروه مشابهی از زنان که به کودکشان شیر نمی دهند و به کارهای سبک و معمولی اشتغال دارند، روزانه ۲۲۰۰ کالری مصرف می کنند.

این مطلب به این معنا نیست که همه مادران شیرده کالری کمتری مصرف می کنند. اگر شما دائما دنبال کودک نوپای دیگرتان هستید و یا این که شغل خسته کننده ای دارید و یا حتی سرگرم درست کردن یک باغچه تابستانی هستید انرژی مصرفی شما خیلی بیشتر از ۱۸۰۰ کالری در روز خواهد بود. در تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص گردید: مادرانی که به طور منظم ورزش می کردند، روزانه ۲۶۰۰ کالری مصرف می نمودند و این رقم شامل ۵۰۰ کالری مورد نیاز برای تولید شیر نمی شود. نتیجه این که در دوران شیردهی شما باید در مورد رژیم غذایی خودتان بسیار محتاطانه عمل کنید. در واقع در زمینه احتیاجات غذایی، آزادی انتخاب زیادی ندارید. عقیده راسخ من این است که وزنتان را به تدریج کم کنید. برای کم کردن وزنتان در انتخاب غذا دقت زیادی به خرج دهید و بگذارید کالری اضافی مورد نیاز شما در دوران شیردهی، از ذخیره های چربی بدنتان تامین شود. به این ترتیب هم چربی های اضافی شما می سوزد و هم این که سلامت و بهداشت شما با استفاده از غذاهای مغذی تامین خواهد شد.

کم کردن وزن بعد از زایمان

شما تنها کسی نیستید که انتظار دارید به محض این که زایمان کردید به وزن قبل از – دوران بارداریتان برسید. فراموش نکنید که ساختن اولین خانه کودک شما نه ماه طول کشیده است. و برای بسیاری از مادران همین مدت زمان و با بیشتر طول می کشد که به اندازه های قبل از دوران بارداریشان برسند . برای شما مفید خواهد بود که بدانید: در دوران بارداری در چه قسمتهایی از بدن اضافه وزن ایجاد می شود. اگر شما نبل از بارداری اضافه وزن نداشته اید باید هنگام بارداری ۲۵ تا ۳۵ پوند به وزنتان اضافه شود. اگر قبل از حاملگی وزنتان از حد معمول کمتر بوده، ممکن است پزشکتان شما را تشویق کند که ۲۸ تا ۴۰ پوند با بیشتر اضافه وزن داشته باشید مادری که قبل از بارداری اضافه وزن دارد. با افزایش وزنی بالغ بر ۱۵ تا ۲۵ پوند می تواند کودکی کاملا سالم داشته باشد.

به محض تولد کودک، وزن شما فورا کم می شود. این کاهش وزن به علت تولد نوزاد و دفع جفت (پلاسنتا) است. از آن جا که تغذیه کودک دیگر به خون شما وابسته نیست، حجم خون و مایعات بدن شما به اندازه طبیعی برمی گردد. و شما احتمالا متوجه شده اید که هنگام دفع مایعات زاید تعداد دفعات ادرار کردن شما افزایش می یابد. بعضی از مادران این مایعات زاید را دیرتر دفع می کنند و هنگام وزن کردن متوجه می شوند که وزنشان آن طور که انتظار می رود کم نشده است. هیچ قانون معین و مشخصی در مورد کاهش وزن بعد از زایمان وجود ندارد، امایک ساعت بعد از زایمان معمولا مادر می تواند انتظار داشته باشد که وزنش حدود ۱۳/۵ پوند کم بشود. در فاصله بین اولین ساعت تا دوازدهمین روز بعد از زایمان، وزن مادر ۳/۵ پوند دیگر باید کم بشود. در پایان هفته ششم بعد از زایمان اضافه وزن مادر کلا مربوط به چربیها و بافت  سینه ها است.

کاهش وزن تا چه مقدار بی ضرر است . و در چه مدت زمان؟

بیشتر مادران شیرده در طول شش ماه اول بعد از زایمان در ماه یک یا دو پوند وزن کم می کنند. این مقدار، طبیعی و بی ضرر به نظر می رسد. کاهش سریع وزن که بیش از ۴/ ۵ پوند . در ماه باشد، توصیه نمی شود. همانطور که می دانید روند کاهش وزن بعد از زایمان با در نظر گرفتن تفاوت هر مادر با مادر دیگر قابل پیش بینی نیست. مادری می گوید: بعد از به دنیا آمدن دخترم که وزنش هنگام تولد ۸ پوند و ۱۲ اونس بود از این که فقط ۱۱ پوند وزن کم کرده بودم، بسیار متعجب شدم. به خاطر این که بدن شما فورا به وضعیت قبل از بارداری برنمی گردد، خیلی مایوس نشوید. و اگر برای احساس راحتی بیشتر هنوز مجبورید از لباسهای دوران بارداری استفاده کنید، ناراحت نباشید. سعی نکنید که همین حالا سریعا وزنتان را کم کنید. مساله کم کردن وزن را حداقل تا شش هفته بعد از زایمان خیلی جدی نگیرید.

چه اشکالی دارد وزنم را به سرعت کم کنم؟

اگر شما وزنتان را خیلی سریع کم کنید (بیش از ۲/۵ پوند در ماه) مطمئنا تمام موادی را که برای شما ضروری است نمی خورید، غذایتان به قدر کانی نخواهد بود و در نتیجه مواد غذایی ضروری به قدر کافی به بدن شما نمی رسد. هنگامی که به اندازه کانی کالری دریافت نکنید مقدار شیر شما کم میشود و نیز کاهش سریع وزن ممکن است باعث شود که مواد سمى (توکسین) که در چربی های بدن ذخیره شده اند، آزاد شوند.

در چه مواردی احتیاط لازم است؟

اگر شما خیلی مشتاقانه و سریع وزنتان را کم کنید این خطر وجود دارد که مقدار شیر شما کم شود ضمن تحقیقی که در مورد رژیمهای کوتاه مدت کم کالری برای مادران شیرده توسط مارگارت استرود و دستیارانش در گروه متخصصین اطفال دانشگاه کالیفرنیا در دیویس انجام گرفت، مشخص گردید هنگامی که گروه کوچکی از مادران شیرده مقدار کالری دریافتی روزانه اشان را از ۲۳۰۰ به ۱۶۰۰ کالری تقلیل دادند هیچ گونه تغییر فوری در رشد وزنی و برنامه غذایی کودک مشاهده نشد. اما هفته بعد از آن تفاوتهای قابل توجهی مشاهده گردیده بچه ها به اندازه کانی شیر نمی خوردند و در نتیجه رشد وزنی شان کم شد. مادرانی که مقدار کالری روزانه را به شدت کم می کنند، ممکن است در همان زمان متوجه هیچ گونه تغییر فوری در مقدار شیرشان نشوند، اما اثر آن در روزهای بعد ظاهر خواهد شد.

به نظر نمی رسد که روزه گرفتن برای مدت کوتاهی به تولید شیر لطمه ای بزند. در تحقیق که در مورد مادرانی که به مدت ۱۴ / ۵ تا ۲۴ ساعت روزه گرفته بودند، نشان داد که هیچ گونه تغییری در مقدار ترشح شیر آنها به وجود نیامد. این مساله برای مادرانی که به دلیل انجام آزمایشهای پزشکی و با دلایل مذهبی ناچارند برای مدت کوتاهی روزه بگیرند حایز اهمیت است.

آیا در دوران شیردهی می توانم از نوشیدنی ها یا قرص های مکمل استفاده کنم؟

برای مادران شیرده کم کردن وزن به وسیله رژیم گرفتن با مایعات روش مطلوبی نیست. بسیاری از داروهای ضد اشتهایی که بدون نسخه پزشک در دسترس هستند چون دارای کافئین فراوان هستند، مانع گرسنگی می شوند. در صورت استفاده از این فرآورده ها احتمال دارد که مقداری کافئین از طریق شیر شما به کودک منتقل شود و او را بی قرار و نا آرام سازد. در مجله کودک آمریکایی شماره مه ۱۹۹۱، داستانی از یک مادر نقل شده بود که از نوشیدنی های پروتئین دار و ضد اشتها برای کم کردن چهل پوند اضافه وزن دوران بارداری استفاده کرده و این مادر که کودکش را نیز شیر میداده رژیم مایعات را در هفته بعد از زایمان شروع کرده بود. سه هفته بعد از شروع رژیم مادر و کودک هر دو در بیمارستان بستری شدند؛ کودک به خاطر اختلال رشد که در نتیجه کم خوردن شیر بروز کرده بود و مادر به خاطر ضعف و خستگی و فشار خون پایین. این مادر و کودک هر دو از این قضیه لطمه خوردند، زیرا نوشیدنی های پروتئین دار انرژی لازم برای مادر شیرده را تامین نکرده بود. رژیم مایعات پروتئین ۔ دار برای هر مادر شیردهی ناکافی و نامناسب است.

چه موقع باید رژیم گرفتن را شروع کنم؟

گروه فرعی تغذیه در دوران شیردهی پیشنهاد می کند که مادران نباید قبل از حداقل دو یا سه هفته بعد از زایمان برای کم کردن وزن رژیم بگیرند، زیرا هر گونه محدود کردن کالری زودتر از این موعد، ممکن است برای شیردادن زیان آور باشد. چند هفته اول دوران شیردهی برای تولید شیر کافی و ایجاد علاقه و رابطه مطمئن بین شما و کودکتان، اهمیت زیادی دارد. به نظر من مادران باید حداقل شش هفته بعد از زایمان اقدام به رژیم گرفتن کنند.

آیا کم کردن وزن در دوران شیردهی طبیعی است؟

بله، بیشتر مادران در دوران شیردهی یک یا در پوند در ماه وزن کم می کنند. مادری که اضافه وزن دارد می تواند هفته ای ۱ پوند وزنش را کم کند بدون آن که این کاهش وزن اثر زبان آوری بر روی شیرش بگذارد. اما اغلب مادرانی که شیر میدهند وزنشان بطور خود به خود کم نمی شود . هنگامی که تحقیقات مربوط به کاهش وزن و شیر دادن را مرور کنیم، به موارد متعددی برخورد می رسیم که در آن کاهش وزن بسیار کند و حتی غیر محسوس بود. در سال ۱۹۸۹ دکتر مری برور” نتایج تحقیقی را که درباره روند کاهش وزن ۵۶ مادر صورت گرفته بود، به صورت گزارشی ارائه داد. ۲۱ مادر از این گروه صرفا کودکشان را با شیر خودشان تغذیه می کردند، ۱۵ نفر فقط با شیر خشک و ۲۰ نفر دیگر، هم از شیر مادر و هم از شیر خشک برای تغذیه کودکشان استفاده می کردند. وزن و اندازه های این گروه از مادران بار اول در روز بعد از زایمان و سپس در ماه سوم و ششم بعد از زایمان اندازه گیری شد. هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای در زمینه کاهش وزن بین گروه های مختلف مشاهده نشد. کسانی که در دوران بارداری اضافه وزن کمتری داشتند، احتمال کاهش وزنشان بیشتر بود. مادرانی که کودکشان را با شیر خشک تغذیه می کردند، مصرفی کالریشان خیلی کمتر از مادران شیرده بود. اما تعداد کمی هم از مادران شیرده ۲۷۰۰ کالری توصیه شده در روز را مصرف می کردند.

تحقیق دیگری توسط کارولین مانینگ دالتون در دانشگاه کانکتی کات بر روی ۲۷ مادر که از تغذیه خوبی بهره مند بودند، انجام گرفت. وزن این مادران ۱۲ روز بعد از زایمان اندازه گیری شد. به طور متوسط وزنشان ۱۳ پوند بیشتر از وزن قبل از بارداری شان بود. بعد از سه ماه، کاهش وزن این مادران بطور متوسط ۵/ ۴ پوند بود و این در حالی بود که آن ها رژیم غذایی ۲۲۰۰ کالری در روز را رعایت می کردند. گروهی که مسؤول این تحقیق بودند، چنین نتیجه گیری نمودند که وزن مادران شیرده به طور خودبخود کم نمی شود و به نظر آنان ۲۷۰۰ کالری در روز بیش از نیاز اغلب مادران شیرده است.

در اولین کنگره اروپایی چاقی که در سال ۱۹۸۸ برگزار شد، نتایج مطالعات بر روی ۱۴۲۳ زن که به مدت یک سال بعد از زایمانشان مورد بررسی قرار گرفته بودند، عرضه شد. نظریه غالب در کنگره این بود که: چاتی خانم ها به مقدار اضافه وزن آن ها در دوران بارداری ارتباط دارد؛ زنانی که بیش از حد نصاب در دوران بارداری چاق شده بودند، برای کم کردن وزنشان با مشکلات بیشتری مواجه بودند. همچنین مادران مسن تر بیشتر از مادران جوان، چاق می شدند. تفاوتهای گسترده ای در زمینه چاق شدن و کم کردن وزن در بین مادران وجود داشت، اما نتیجه نهایی که از این همایش به دست آمد این بود که شیر دادن به تنهایی عامل کم کردن وزن نیست.

 همچنین گزارش شد که عملا به وزن زنان در دوران شیردهی اضافه می شود. البته اگر وزن مادری کمتر از حد مطلوب باشد این اضافه وزن خوب خواهد بود. اما اگر مادر دارای اضافه وزن باشد، زیاده شدن وزن برای او به صورت مشکلی درخواهد آمد. شما چه انتظاری می توانید داشته باشید؟ احتمالا در دوران شیردهی مقداری از وزن شما کم خواهد شد، اما، به خودی خود، قادر نخواهید بود تمام اضافه وزن مربوط به دوران بارداری را از دست بدهید. انتخاب غذای مناسب به شما کمک خواهد کرد که بقیه اضافه وزنتان را بطور در تدریجی و مداوم و بدون آن که سلامتی و شیر دادنتان را به مخاطره بیفکنید، از دست بدهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *