#


در برخورد با بیماری کودکان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

بیماری کودکان
13 اکتبر 2017 يك نظر 1017 بازدید

در برخورد با بیماری کودکان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

Rating: 4.6/5. From 5 votes.
Please wait...

در برخورد با بیماری کودکان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

دانستن اینکه کودک بیمار شده است کار بسیار آسانی است. او رنگ پریده می شود، بی حال است و تمایلی به خوردن غذا ندارد. شما می توانید در اغلب موارد در خانه او را به شکلی کاملا موفق درمان کنید. اگر احساس نگرانی یا تردید می کنید بهتر است با پزشک تماس بگیرید. بعضی عوارض بیماری ها نیازمند توجه فوری پزشکی می باشند.

حتی وقتی کاملا اطمینان دارید فرزندتان بیماراست ممکن است علت بیماری او راندانید و برای عامل بیماری به کمک پزشک نیاز خواهید داشت. برای کمک به او شما باید به تمامی نشانه های بیماری فرزندتان توجه کامل داشته باشید. هر قدر اطلاعات کامل تر و دقیق تری به پزشک بدهید امکان تشخیص بهتری برایش فراهم کرده اید.

نشانه های هشدار دهنده

 اگر فکر می کنید فرزندتان بیمار شده باید دمای بدن، وضعیت اشتها و تعداد تنفس او را اندازه گیری کند.

تب:

دمای طبیعی بدن کودک ۳۷ درجه سانتیگراد میباشد. اگر دمای بدن نوزاد افزایش پیدا کرده باشد باید از پزشک کمک بخواهید. در مورد کودکان بزرگتری که دچار تب شده اند وضعیت عمومی بدن نیز باید علاوه بر دمای بدن در نظرگرفته شود تا میزان بدحالی آنها مشخص شود.

بیماری کودکان

بیماری کودکان

میزان هشیاری و نحوه برقراری ارتباط او را در نظر داشته باشید. وضعیت اشتها و میزان خوردن و آشامیدن او و هر نشانه دیگری مانند گوش درد را مورد توجه قرار دهید. دمای بدن کودک بستگی به میزان فعالیت او و ساعات خاص روز دارد. دمای بدن معمولا صبح ها پایین تر و عصرها بالاتر است. در ضمن اگر کودک مدت زیادی دویده باشد دمای بدنش افزایش پیدا می کند.

اسهال:

مدفوع شل و آبکی نشان دهنده تحریک یا تورم روده ها بوده و در نتیجه زمان کافی برای جذب دوباره آب از مدفوع وجود ندارد. گاسترو آنتریت یا عفونت معده و روده شایعترین دلیل بروز اسهال است اما میتواند دلایل دیگری مانند آنفلوآنزای شکمی یا یک عفونت در هر جایی از بدن داشته باشد.

 اسهال را همیشه باید در نوزادان و کودکان خردسال جدی گرفت زیرا به سرعت موجب کم آب شدن بدن آنها می شود. اگر نوزاد شما زیر یک سال دارد و بیش از شش ساعت است که مبتلا به اسهال شده باید فورا با پزشک مشورت کنید .

بیماری کودکان

بیماری کودکان

 استفراغ:

اگر فرزندتان در فاصله شش ساعت مکررا دچار استفراغ شده است و به خصوص اگر استفراغ او با اسهال یا تب همراه است فورا باید با پزشک تماس بگیرید. معمولا علت استفراغ مواد غذایی نامناسب یا گاسترو آنتریت است اما ممکن است دلایل جدی تری نیز موجب بروز استفراغ شده باشد. پزشک علت بروز استفراغ را تشخیص خواهند داد.

درد:

اگر فرزندتان از سردرد شکایت می کند به خصوص اگر سرش را از درد به این طرف و آن طرف می زند یا سردرد چند ساعت بعد از برخورد ضربه به سر اتفاق افتاده است یا اگر دچار تاری دید، تهوع، سرگیجه یا درد شکم به خصوص در سمت راست پایین شکم می باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری کودکان

بیماری کودکان

تنفس:

مشکلات تنفسی یکی از ضرورت های پزشکی است و باید فورا به آن رسیدگی شود. ممکن است کودک به سختی نفس بکشد یا اینکه متوجه شوید با هر نفس دنده های او به شدت به سمت داخل  کشیده می شود. اگر متوجه شدید لب های کودک کبود شده بدانید که مشکل حاد شده است و باید آمبولانس خبر کنید.

بیماری کودکان

بیماری کودکان

 اشتها:

تغییرات ناگهانی در اشتهای کودک می تواند نشان دهنده بیماری باشد بخصوص اگر کودک دچار تب حتی تب خفیف باشد. پزشک باید از اینکه کودک یک روز تمام میلی به خوردن غذا نداشته است. آگاه شود و اگر نوزاد کمتر از شش ماه اشتهای کافی نداشته باشد در رشد او تاثیر خواهد داشت.

تماس گرفتن با پزشک

برای مادران تازه کار کاملا طبیعی است که فورا مضطرب بشوند و ممکن است این مسئله که از سلامت او اطمینان ندارید مایه نگرانی شما شود. به نظر می رسد تها کسی که نمی توان نظرش را درباره وضعیت کودک نادیده گرفت همان مادر است. به همین خاطر هر زمانی که احساس می کنید مشکلی در بین است حتی اگر تردید دارید بهتر است با پزشک تماس بگیرید. تباید از پرسیدن سؤالاتی که شما را نگران کرده است شرمنده باشید هر چند که این سؤالات به نظر ابتدایی برسند.

آنچه باید به پزشک بگوید:

پزشک باید به منظور تشخیص درست اطلاعات زیر را داشته باشد: توصیفی از علائم بیماری کودک، زمان شروع این علائم، ترتیب بروز آنها، شدت این علائم، عوامل بروز آنها (مانند خوردن چیزی سمی). علاوه بر موارد فوق پزشک باید سن و سابقه بیماری های کودک را بداند.

آماده باشید که جزئیات هر گونه جراحت یا حادثه ای را به پزشک بگوید. آیا کودک هشیاری خود را از دست داده است؟ آیا چیزی خورده یا آشامیده است؟ آیا حشره یا حیوانی او را گاز گرفته یا نیش زده است ؟ جانور چه بوده است و علائم کودک چیست؟ اگر یک ماده یا گیاه سمی خورده باید حتما به پزشک اطلاع بدهید.

بیماری کودکان

بیماری کودکان

سؤالات خاصی که پزشک ممکن است درباره بیماری سؤال کند موارد زیر است:

آیا کودک دچار اسهال یا استفراغ شده؟ درد دارد؟ محل درد کجاست؟ چه مدت طول می کشد؟ آیا هیج دارویی به او داده اید؟ دمای بدن او بالا رفته؟ سرعت بروز تب و بالاترین دمای آن چه قدر بوده ؟ آیا در این مدت هیج هشیاری خود را از دست داده ؟ آیا متوجه راش پوستی یا تورم غده ها در او شده اید؟ آیا دچار سرگیجه و تاری دید می شود؟ پزشک سؤالات کلی نیز درباره اشتها و الگوی خواب کودک خواهد پرسید.

آنچه باید شما از پزشک سؤال کنید:

 آیا دارویی به کودک داده می شود؟ کلیه موارد لازم برای مصرف سؤال کنید ( بعضی از داروها باید با معده پر خورده شوند) چه مدت باید داروها مصرف شوند و آیا عوارض جانبی خواهند داشت. نحوه پرستاری از اورا پرسید و طول مدت برطرف شدن عوارض و علائم بیماری را سوال کنید. درباره اقدامات پیشگیرانه برای بیماری هایی مانند گلودرد و سرماخوردگی که حالت عود کننده دارند بپرسید.

در مورد بیماری های عفونی باید بدانید که آیا نزدیک شدن کودک به دیگران خطرناک است؟ تا چه مدت نباید به مدرسه برود و آیا بیماری تاثیر دراز مدتی خواهد داشت؟

داروها

بیشتر داروهای مخصوص کودکان به شکل شربت تهیه می شوند تا با قاشق، قطره چکان یا سرنگ امکان خوراندن آن به کودک باشد. فرزند شما ممکن است به آسانی دارویش را بخورد یا در مقابل آن مقاومت کند.

بیماری کودکان

بیماری کودکان

اگر فرزندتان حاضر به خوردن دارو نیست باید از همسرتان کمک بخواهید، یا او را در داخل یک پتو بپیچید تا بتوانید او را محکم نگه دارید. قطره چکان و سرنگ (بدون سوزن) بهترین روش برای دادن دارو به کودکی هستند که هنوز نمی تواند شربت را با قاشق بخورد. کودکان بزرگتر ممکن است با وعده غذای مورد علاقه شان یا یک نوشیدنی که طعم دارو را از بین ببرد راضی به خوردن دارو شوند.

Rating: 4.6/5. From 5 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *