#


با کودکان چپ دست چگونه باید رفتار کنیم؟

19 فوریه 2018 بدون نظر 5173 بازدید

با کودکان چپ دست چگونه باید رفتار کنیم؟

No votes yet.
Please wait...

نکاتی که باید در مورد چپ دست بودن کودکانتان بدانید

دختر من چپ دست است. اولین بار این موضوع را هنگامی که می خواست شیشه شیرش را با یک دست از زمین بردارد، متوجه شدم. حالا او بزرگ شده و به پیش دبستانی می رود. دیروز مادربزرگش به خانه ما آمده بود ، دخترم با اشتیاق مداد رنگی و دفتر نقاشی اش را آورد و به مادربزرگش گفت می خواهم برایت یک نقاشی بکشم. مادرم با دیدن مداد دست گرفتن دخترم شروع به سرزنش من کرد: «که چرا گذاشتی مداد را با این دستش بگیرد؟ نشستنش را ببین، فردا هزار مشکل به سراغ او می آید، چشم هایش ضعیف می شود و …» همان طور که دخترم  با ناراحتی به من نگاه می کرد، با خودم فکر می کردم آیا چپ دستی دخترم عیب است؟ و او را دچار مشکل می کند؟

چپ دستی چیست؟

کودکان و نوجوانان و حتی افراد بزرگتری را می شناسیم که در انجام کارها و وظایف روزمره شان از دست چپ بیشتر استفاده می کنند. با این دست می نویسند، با این دست کار می کنند و در واقع دست چپ شان برتری بیشتری نسبت به دست راست دارد.

تفکرات منفی جامعه درباره ی چپ دستی چیست؟

اگرچه در حال حاضر دید افراد نسبت به این قضیه اصلاح شده است، اما هنوز برخی از والدین و مربیان مسئله چپ دستی کودکان را با دیدی منفی تلقی می کنند. حتی برخی گمان می کنند کودکان چپ دست کم توان ذهنی هستند یا در وضع و شرایطی قرار دارند که حتما مجبور به جه بد خطی هستند و شانس و امکان این که خوش خط شوند، در آنان نیست. و حتی برخی از افراد چپ دست گمان می کنند که در زندگی آینده نمی توانند توفیقی داشته باشند ، به ویژه که در این جهان، بخش اعظم وسایل و ابزار برای کسانی ساخته شده است که از دست راست استفاده می کنند. حتی خود نویسی که با آن می نویسید، پیچی که آن را برای باز و بسته کردن شیئی مورد استفاده قرار می دهید، برای راست دست ها درست شده است. همچنین عده ای تصور کرده اند که با دست چپ نمی توان تند کار کرد یا آثار بدیعی را پدید آورد و یا نمی توان با این دست مهارتی یافت و موفقیت درخشانی به دست آورد. این مجموعه سبب خواهد شد که والدین و مربیان در این رابطه نگران باشند.

نظریه های علمی در مورد چپ دستی چه می گویند؟

از نظر علمی چپ دستی امری عادی و طبیعی است. مسئله و مشکلی نیست که درباره آن نگران باشیم. با توجه به شرایط مغزی انسان و با درنظر داشتن این مسئله که هرکس در زندگی به نحوی خاص عادت کرده است، می توان آن را کاملا طبیعی تصور کرد. با توجه به عده زیاد چپ دستان لایق و باهوش ، می توان این اطمینان را داشت که این امر سبب آفت ها و کم توانی ها نخواهد شد.

چه کنم که کودک چپ دستم احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد؟

برای آن که این تعداد قلیل در جامعه احساس خوبی داشته باشند، اولین راه، داشتن تفکر مثبت نسبت به این ویژگی است. یادتان باشد والدین و به خصوص مادر، می توانند مهمترین نقش را در شناخت کودک از خود داشته باشند. این شما هستید که به کودکتان هویت می دهید همچنین باید موجباتی پدید آید که دیگران هم در رابطه با آنها برخوردی خوب و مناسب داشته باشند. در کلاس و بیرون از کلاس، از مسخره کردن، نیشخند و متلک گویی ها پرهیز شود و در خانه و مدرسه جایی مناسب در اختیار آنها قرار دهیم و اصول و ضوابط نوشتن را درباره آنها مراعات کنیم. همچنین لازم است به آنها القا کنیم که از دیگران چیزی کم ندارند، باید با جرئت و با روحیه باشند و با اطمینان پیش روند.

آیا چپ دستی عیب است؟

چپ دستی امری غیرعادی و خلاف شرع و اخلاق نیست که برخی از والدین و مربیان در برابر آن بایستند و آن را ریشه کن کنند و یا  چپ دستی عیبی نیست که برخی از پدران و مادران بخواهند بر روی آن سرپوش بگذارند.

همچنین ما حق نداریم کودک را مجبور کنیم که حتما با دست راست بنویسد و به کار مشغول شود، زیرا این عادت ممکن است به علت وضع طبیعی بدن پیدا شده باشد و این اقدام موجد زبان ها و عوارض بسیارمی گردد و باعث ایجاد عقده ها و ناهنجاری های زیاد در اخلاق و رفتار او می شود. بنابراین اولیای این دسته از کودکان، ناخودآگاه و ندانسته ، تیشه به ریشه و آینده فرزندان خود می زنند.

چگونه هنگام نوشتن، کودک چپ دستم را راهنمایی کنم؟

راه و رسم آموزش خط و فنون لازم در این رابطه را باید به آنها آموخت. برای نوشتن، کاغذ را به همان اندازه ای که راست دست ها به صورت مایل می گیرند، دانش آموز چپ دست هم آن را در جهتی مخالف روی میز قرار می دهد.در واقع باید بالای کاغذ، متمایل به شمال  شمال غربی باشد.

مداد باید بلند باشد تا دانش آموز بتواند با حدود ۲/۵سانت فاصله از نوک مداد، آن را در دست بگیرد و انتهای مداد باید به سمت شانه چپ باشد. دست باید انحنا داشته باشد و وزن آن روی سمت خارجی انگشت کوچک ، متمایل باشد. در ضمن از قلاب کردن دست باید اجتناب شود. برای تند نویسی آنها نگران نباشید چون در اثر تمرین می توانند تند بنویسند. در این راه سفت نگه داشتن قلم مهم است.

در تمرین ها باید سعی کرد از حروفی آغاز کنند که بسیار ساده است یا خود او رغبت دارد آن حرف را بنویسد. در هنگام نوشتن، باید چراغ از پشت شانه راست بر کاغذ بتابد تا سایه دست و قلم روی نوشته ها نیفتد و نوشتن را دچار مشکل نکند. باید هنگام نوشتن، دست آنان زیر نوشته حرکت کند و روی خط کشیده نشود.

باید او را در انتهای چپ میز نشاند تا هنگام نوشتن نه او مزاحم شاگردان راست دست شود و نه آنان مزاحم او. (اگر بیش از یک شاگرد چپ دست در کلاس وجود دارد، همه آنان را کنار یکدیگر بنشانید.)

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *