#


با نیازهای هفته بیست و یکم بارداری بیشتر آشنا شویم

14 مارس 2018 بدون نظر 1699 بازدید

با نیازهای هفته بیست و یکم بارداری بیشتر آشنا شویم

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و یکم بارداری

  • اسباب و وسایل اتاق کودک را سفارش دهید.
  • نشانه های زایمان زودرس را بدانید.
  • طرح یک فرار رومانتیک را بریزید.
  • برخی حالت های یوگا را یاد بگیرید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ورم کردن

مراقب تورم ناگهانی صورت با دست ها باشید! نشانه زیرا فشارخون ناشی از بارداری با مسمومیت حاملگی (پری کلاپسی) است. ورم طبیعی در بارداری ناگهانی نمی آید، بعد از یک دوره استراحت برطرف می شود و اغلب شدید نیست.

ویژگی های جسمی

شما ناراحتی جسمی کمی دارید و احتمالا احساس خوبی دارید و بدون احساس دست و پاگیری می توانید جابه جا شوید؛ گرچه بعضی از صبحها هنگام بیدارشدن ممکن است احساس خشکی و سفتی در بدن داشته باشید. بعضی حرکات کششی را قبل از بلند شدن از رختخواب و راست ایستادن انجام دهید. اگر درد کرامپی پاها را تجربه می کنید، تلاش کنید حرکات کششی ساق پا را قبل از خوابیدن انجام دهید و مراقب رژیم غذایی خود از نظر تغذیه صحیح و متعادل، به ویژه کلسیم و پتاسیم، باشید؛

وضعیت جنین

جنینتان رشد میکند و رشد می کند. در این هفته، وزن او حدود ۳۷۰ گرم است. بارداری تان به نیمه رسیده است و هنوز لازم است که جنین وزن اضافه کند که البته در نیمه دوم بارداری اتفاق خواهد افتاد.

جنین درست حالا قادر است درون رحم حرکت کند و به دلخواه تلنگرزند. به خاطر افزایش وزنش حرکاتش بزرگ و گاهی پرقدرت احساس می شود.

ویژگی های بارداری

سفارش وسایل و اثاث (کمد و تخت) کودک را در برنامه خود قرار دهید. اگر اثاث اتاق کودک را انتخاب کرده اید، عاقلانه است پیشاپیش اقدام کنید. گاه سفارش بعضی وسایل بین هشت تا دوازده هفته زمان می برد و الان وقتش است؛ یعنی اگر حالا سفارش تخت و کمد بچه را بدهید، حدود هفته ۳۵ بارداری آنها را دریافت خواهید کرد. بعد از این مرحله بارداری، ممکن است احساس خستگی کنید و فرایند تهیه اثاث جدید چندان برایتان سرگرم کننده و مفرح نباشد. زمانی که اثاث اتاق را سفارش میدهید، این موارد را در ذهن بگذرانید:

* دوست دارید از چوب یا مواد دیگری استفاده شده باشد؟

* آیا با سایر اثاث منزل هماهنگ باشد؟ * آیا برای نوزاد ایمن هست؟

* اگرنقاشی شده است، هر رنگی باشد، آیا فاقد سرب و برای نوزاد ایمن است؟ * آیا نرده های تخت حداکثر هفت سانتی متر با هم فاصله دارند؟

* آیا گهواره یا کالسکه انتخاب کرده اید؟

* آیا این وسایل با رشد و بزرگ شدن نوزاد متناسب است؟

* آیا این اثاث جدید کاربردی است؟

* اگر بعدها نیاز باشد، می توانید اثاث و وسایل مشابهی سفارش دهید؟

از مهم ترین شکایت های والدین در مورد اسباب و وسایل اتاق نوزاد این است که همه وسایلی را که خریداری کرده اند استفاده نکرده اند. با افراد با تجربه در مورد وسایل ضروری و آنهایی که کاربردی ندارند مشورت کنید. با چشم پوشی از موارد غیرضروری می توانید پس انداز کنید و خریدارهای بیش از نیازتان نکنید.

برای یک گردش رومانتیک برنامه ریزی کنید

شما به آسانی می توانید تمام تمرکز و توجهتان را به کودک و زایمان قریب الوقوع معطوف کنید اما بسیار حیاتی و مهم است که این توجه رابطه زناشویی شما را تحت الشعاع قرار ندهد. هر دوی شما نیاز دارید که اوقاتی را با یکدیگر بگذرانید و به یکدیگر توجه کنید.

بسیاری از زن و شوهرها تا اواخر دوران بارداری صبر می کنند تا ترتیب یک گردش را بدهند. در این زمان، خانم دیگر حالش مثل قبل نیست. شاید این زمان دیگر وقت بیرون نرفتن و ماندن در خانه و آماده شدن برای ورود کودک باشد. از فرصت ها استفاده کند یک گردش ساده ولی مخصوص خودتان دو نفر باشد.

گذراندن وقت با یکدیگر به یک تعطیلی طولانی نیازی ندارد که مسئله ساز شود. فقط به یک جفت دست و پا نیاز دارد، می تواند یک گردش یک روزه در شهر با صبحانه در یک هتل باشد. به نقاط دیدنی شهرتان بروید که تا به حال نرفته اید.

یا یک آخرهفته را در خانه بمانید و فیلم تماشا کنید. لازم نیست با هواپیما، اتوبوس با سواری به جایی بروید. در خانه بمانید ولی تلفن و موبایل را قطع کنید تا کسی مزاحمتان نشود. این کار سود زیادی دارد ولی خرجی ندارد. غذا نپزید، کارخانه انجام ندهید و فقط دستور غذا بدهید تا از بیرون برایتان بیاورند. اگر نمی توانید تعطیلات و جمع خود را داشته باشید، چندین شب در ماه را کنار بگذارید و برنامه ریزی کنید. اگر می خواهید راحت باشید، باید برنامه ریزی داشته باشید.

یک میز را در یک رستوران جدید رزرو کنید. یک فیلم ببینید، به تئاتر بروید یا برای ماساژ وقت بگیرید. وقتی برنامه ریزی کردید، از محدودیت های فیزیکی محل ناراحت نباشید؛ برای مثال، نشستن و تماشای یک نمایشنامه سه ساعته در هفته ۳۸ بارداری راحت نیست. ممکن است بخواهید یک گردش کامل داشته باشید که مناسب نیست. پزشکان معمولا تا اواخر بارداری محدودیتی برای مسافرت قائل نیستند. فقط برای وقتی برنامه مسافرت را بریزید که حالتان خوب باشد و بتوانید از آن لذت ببرید.

به فکر برنامه ریزی کامل برای آینده نباشید. زندگی مال امروز است نه مال فردا! از هر فرصتی استفاده کنید هرچند کوتاه باشد. تولد نوزاد برای همه روابط استرس ایجاد می کند بنابراین حالا که فرصت دارید، از آن بهره ببرید.

ممکن است بگویید بعد از اینکه بچه دار شدم به گردش خواهم رفت. این کار ممکن است مدتی طول بکشد ولی اگر انجام شود، آن هم خوب است.

نشانه های زایمان زودرس را بدانید

زایمان زودرس بسیار سخت است و شیوع آن رو به افزایش است. با افزایش ۲۰ درصدی تا سال ۱۹۹۰، آخرین اطلاعات نشان میدهد که نزدیک به ۱۳ درصد خانم ها قبل از ۳۷ هفته زایمان می کنند.

خطراتی که متوجه نوزادان زودرس است شامل بستری طولانی مدت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU)، مشکلات تنفسی، نیاز به توانبخشی جسمی و ذهنی و افزایش خطر مرگ و میر است. این مسئله تأثیر منفی بر هرکدام از والدین دارد اما خبر خوب این است که با جست وجوی نشانه های زایمان زودرس می توانید از آن پیشگیری کنید. این نشانه ها عبارت اند از:

* بیش از شش انقباض در یک ساعت

* پارگی کیسه آب

* افزایش ترشحات واژن

* دردهای شکم و قسمت تحتانی پشت که شبیه دردهای قاعدگی است.

* احساس فشار در لگن.

اگر هر کدام از این نشانه ها را قبل از هفته ۳۷ بارداری تجربه کنید، باید فورا به پزشک یا مامای خود خبر دهید. هر چه زودتر مشکلات خود را اطلاع دهید، پزشکتان توانایی بیشتری برای توقف زایمان دارد.

ممکن است از شما خواسته شود که بعضی از اقدامات ساده را، بسته به نوع علائم، ابتدا در خانه انجام دهید؛ برای مثال، از شما خواسته شود که دو لیوان بزرگ آب یا آب میوه بنوشید و به پهلوی چپ خود بخوابید. از آنجا که بعضی از موارد زایمان زودرس به علت کم آبی بدن ایجاد می شود مایع درمانی مادر یک کار ساده است. ممکن است از شما خواسته شود که یک ساعت بعد وضعیت خود را گزارش دهید.

احتمال دارد به شما گفته شود که برای ویزیت با پیگیری به بیمارستان با مطب پزشک مراجعه نمایید. ممکن است درمان های دیگری شامل مایع درمانی وریدی و داروهای خوراکی یا وریدی یا عضلانی برای شل نمودن رحم و توقف انقباضها لازم باشد. احتمال دارد به معاینه واژینال یا انجام سونوگرافی برای ارزیابی بخش داخلی دهانه رحم نیاز باشد.

شما باید در یکی از ویزیت های بارداری درباره زایمان زودرس با پزشک خود گفت وگو کنید. خانم هایی که در خطر بیشتر زایمان زودرس هستند عبارت اند از:

* مادران با زایمان متعدد (بیش از یکی)

* خانم های با سابقه زایمان زودرس

* افرادی که جراحی قبلی گردن رحم داشته اند

* خانم های مبتلا به عفونت های واژینال

بهترین راه برای پیشگیری از زایمان زودرس مراقبت با انجام ویزیت های بارداری است. این کار به پزشکتان فرصت می دهد که نکته های کلیدی را بیابید که امکان خطر زایمان زودرس را بالا می برند. اگرچه در همه موارد پیشگیری از زایمان زودرس امکان پذیر نیست، غربال گری یک راه مؤثر برای کاهش تعداد آن است.

لحظه های به یادماندنی

زمانی که از هفته بیست گذشتم، احساس می کردم که در پایین سرازیری اولین بارداری هستم؛ درست مثل اینکه بخش سختی از آن گذشته است. در بارداری بعدی بهتر خواهم دانست. می دانستم که باید انرژی ام را ذخیره کنم چون بخش سختی از آن دارد می آید. من دانستم که واقعا باید احساسات عمیقم را متوقف کنم و به تدریج به سمت انتهای بارداری پیش بروم «وقتی که تقریبا تمام روز خسته ام».

چگونه انقباض ها را ثبت کنیم؟

ثبت انقباضها معمولا در مراحل بعدی بارداری انجام می پذیرد اما به دلیل اینکه یکی از نشانه های زایمان زودرس انقباض ها هستند، مهم است که این اطلاعات را زودتر بدانید تا بتوانید پزشک یا مامای خود را – در صورت وجود انقباضات – آگاه نمایید. آسان ترین راه برای احساس آن گذاشتن دست ها بر روی شکم است. اگر نشسته باشید یا لم داده باشید، این بهترین روش است اگر شرایط پرخطری مثل دوقلو باردار بودن، دارید ممکن است پزشکتان شما را مجبور کند که این کار را یک یا دوبار در روز برای ردیابی انقباض ها انجام دهید. شما متوجه شروع سفت شدن می شوید؛ زمانی که یک انقباض شروع می شود یا زمانی که بعدی اتفاق می افتد. زمان شروع یک انقباض تا پایان آن، مدت انقباض است. زمان شروع یک انقباض تا شروع انقباض بعدی فواصل انقباضها نامیده می شود.

اگر فاصله های انقباض ها بسیار زیاد است، بهتر است تعداد آن را در یک ساعت مشخص کنید. اگر تعداد آنها از شش تا در ساعت بیشتر شد، فورا به پزشک گزارش دهید تا آگاهی های لازم برای توقف زایمان زودرس به شما داده شود. اگر نمی توانید پزشک خود را ملاقات کنید، به اورژانس مراجعه نمایید.

بعضی تمرین های یوگا را یاد بگیرید

یوگا ورزش خوبی برای بارداری است و به شما کمک می کند تا جسم و ذهنتان را متمرکز کنید. نکته مثبت این است که حتی مبتدی ها نیز می توانند بعضی حالات یوگا را در بارداری داشته باشند. در اینجا، برخی حالت های مهم را آورده ایم. بسته به مدت تمرین ها می توانید کشش ها را از ده ثانیه به چند دقیقه برسانید.

وضعیت گربه – گاو: یک حالت کششی مناسب برای پشت، شکم و تمرین های لگنی است.

روی دست ها و زانوهای خود طوری قرار بگیرید که دست ها زیرشانه ها قرار بگیرند و کف دست ها به پایین و انگشتان رو به جلو و زانودرامتداد ران قرار داشته باشند (بهتر است روی فرش یوگا انجام دهید تا فشار کمتری به زانوها وارد شود). تلاش کنید ستون فقرات را مستقیم نگه دارید.

در مرحله بعد، نگاه خود را به شکم بیندازید و ستون فقراتتان را مانند گربه به سمت بالا بکشانید. این حرکت باعث کشش بسیار خوبی در قسمت فوقانی پشت می شود. لگن خود را به سمت داخل جمع کنید و سپس به آرامی شکمتان را به پایین بیندازید، به طوری که خود به خود استخوان دنبالچه به سمت بالا متمایل شود. در آخر، نگاه خود را به سمت آسمان ببرید.

وضعیت پینه دوزن: این وضعیت کشش خوبی برای رانها است و می تواند همراه با وضعیت های شل کننده یا کششی دیگر انجام شود.

روی زمین بنشینید. کف پاهای خود را روبه روی هم بگذارید و اجازه بدهید زانوها در طرفین روی زمین قرار بگیرند. می توانید دست های خود را روی پاهایی که به سمت داخل فشار می آورند قرار دهید. اگر مبتدی هستید یا این حالت برایتان راحت نیست، آجرهای یوگا را از زیر زانو برای حمایت آن قرار دهید. اگر در دسترس نیست، می توانید این کار را با جعبه های ساخته شده از مقوای نازک انجام دهید. (حتی اگر این حالت ها را قبلا بدون حمایت نمی توانستید داشته باشید، تغییرهای جسمی تان، مثل ترشح ریلاکسین، می تواند چگونگی حرکات و احساستیان را در وضعیت های خاصی تغییر دهد.)

وضعیت کبوتر: این وضعیت قسمت فوقانی و تحتانی بدنتان را در حالت کشش قرار می دهد.

روی زمین بنشینید ( مثل حالت پینه دوز) در حالی که کف پاها روبه روی هم است و زانوها در طرفین روی زمین قرار گرفته اند؛ سپس یکی از پاها را پشت خود در حالی که کف پا رو به بالا باشد؛ قرار دهید. دستان خود را رو به جلو، روی زمین در هر طرف پاها قرار دهید. سینه تان را به صورت باز درآورید و به جلو بکشید. وزن خود را روی دستها بیندازید و سپس پاها را عوض کنید.

وضعیت کودک: این وضعیت یک حالت استراحت شامل کشش و شل شدن را در بردارد و در هر زمانی از بارداری می تواند انجام شود. به هر حال، ممکن است لازم باشد زانوها را از هم بازتر کنید تا با شکم بزرگتان تطابق داشته باشد و ممکن است به یک متکا یا بالش برای حفظ پیشانیتان نیاز داشته باشید.

روی زمین زانو بزنید و زانوها را از هم باز کنید تا فضای کافی برای شکم ایجاد شود تلاش کنید انگشتان بزرگ با پشتتان تماس پیدا کند. به جلو خم شوید و شکمتان را روی زمین حرکت دهید. پیشانی خود را روی زمین بگذارید. بازوهایتان باید در دو طرف قرار گیرند، به صورتی که کف دست ها رو به بالا باشد یا اینکه دست ها را روی سر خود بگذارید در حالی که کف دست ها رو به پایین باشد.

شور مادر شدن

از آنجا که بارداری شما نه ماه طول می کشد، لازم است لباسهای خود را در فصل های مختلف تغییر دهید. آیا پیراهن مخصوص بارداری یا پالتو نیاز خواهید داشت؟ هرکدام باشد، ارزش دارد که این تغییرها را با توجه به تغییر آب و هوا در نظر بگیرید. لباس های بارداری برای گذراندن دوره مناسب اند بنابراین می توانید همان اول بارداری یک لباس با جنس خوب و بادوام بخرید. یک لباس رسمی گشاد مطلوب است ولی می توانید از یک لباس غیرحاملگی جلوباز نیز استفاده کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *