#


با مشکل ناخن جویدن کودکان چگه رفتاری داشته باشیم

14 مارس 2018 بدون نظر 1465 بازدید

با مشکل ناخن جویدن کودکان چگه رفتاری داشته باشیم

No votes yet.
Please wait...

ناخن جویدن در کودکان

گاز گرفتن و کندن ناخن ها، عادت افراد زیادی هم کودکان و هم بزرگسالان) است. از میان تمام عادات عصبی، جویدن ناخن، شایع ترین و متداولترین است و اگر درمان نشود، با کودک تا نوجوانی یا بزرگسالی نیز همراه می شود. برآورد شده است که بیش از یک سوم کودکان ابتدایی و حدود نیمی از نوجوانان ناخن می جوند. حدود یک چهارم دانشجویان دانشگاه نیز ناخن هایشان را می جوند. نوعی از جویدن ناخن که کمتر آشکار است، تمیز کردن زیر آنهاست. این کار در زمان غیبت یا پشت سر شما صورت می گیرد و مثل جویدن آشکار نیست. اما نتیجه یکسان است. هر دو نوع به دستانی غیر جذاب و نامرتب منتهی می شوند.

برای کمک به کودکتان در ترک این عادت (شما نیز اگر ناخن هایتان را می جوید)، به اطلاعات جامع در شروع این فصل مراجعه و سپس این مراحل را دنبال کنید.

تمدد اعصاب را آموزش دهید

اولین قدم این است که به کودک واکنش تمدد اعصاب را بیاموزیم

  • به دستانتان آرامش دهید. از کودک بخواهید دستهایش را مشت کند و بفشارد آنها را به شدت بسته نگه دارد تا پانزده بشمارد. سپس آنها را ناگهان رها کند. او باید احساس گرما و سوزش کند، تمرین را تکرار کنید تا دستها آرامش یابند و گرم و سنگین شود.
  • آرامش دهان و آرواره ها. به کودک این دستورالعمل ها را بدهید، لب و دندان های خود را روی هم فشار بده، در حالی که دهانت بسته است، مثل دلقک لبخند بزن از طریق بینی نفس عمیق و طولانی بکش. همان طور که نفست را بیرون میدهی، ناگهان دهانت را شل کن و بگذار حدود دو سانتی متر باز بماند. تمرین را تکرار کن تا صورتت احساس آرامش کند.
  • تمرین. از کودک بخواهید چند بار در روز به مدت یک هفته یا بیشتر، هر دو تمرین را تکرار کند تا در صورت و دستانش سفتی را حس کند و او را در جهت ناخن جویدن هدایت می نماید، تشخیص دهد. سپس تمرینات تمدد اعصاب را برای مقابله با استرس و فشار نیز می توانید استفاده کنید.

آموزش آگاهی

مهم است که کودک را نسبت به جنبه های منفی جویدن یا کندن ناخن آگاه کنیم.

  • از مقایسه استفاده کنید. از کودک بخواهید دستانش را با دستان والدینش که ناخن نمی جوند، مقایسه کند. از او بخواهید دنبال تصاویری از دستان زیبا در مجله ها باشد و آنها را در مجموعه عکسهای بریده بریده از مجله نگه دارد یا اینکه روی آینه بچسباند. وقتی افرادی که دستان زیبا دارند را می بینید، اظهار نظر کنید، بر نقاط خوب دستان کودکتان تاکید کنید و بگویید اگر ناخن های نجویده داشته باشد، چقدر زیبا خواهند بود.
  • او را از اینکه چگونه بنظر می آید، آگاه کنید، از کودک بخواهید مقابل آینه بنشیند و به خودش که در حال جویدن ناخن است، نگاه کند. از تاثیری که این روش بر بعضی کودکان دارد شگفت زده می شوید. این روش را تحلیل کنید: بررسی کنید آیا او تمام ده انگشت خود را می جود یا فقط دو تا را ؟ آیا پوست اطراف ناخن را نیز می کند؟ آیا آنها را به سرعت می کند و پایین می دهد یا مستقیم بیرون می اندازد؟
  • مطلع شوید فرزندتان چه زمان و مکانی ناخن می جود. یک بار دیگر، این عمل را تجزیه و تحلیل کنید. این بار ساعتهای روز و شرایط خاصی که او عمل جویدن را انجام می دهد بررسی کنید. “ملانی” زمان تماشای تلویزیون با مطالعه ،ناخن هایش را می جود اما وقتی چیزی در دست دارد (مثل مداد) هرگز این کار را انجام نمی دهد. “جری” ناخن هایش را در مدرسه یا هنگام انجام تکالیفش می جود. “کامیل” احساس می کند مجبور است نقاط یا لبه های ناهموار را بکند یا گاز بگیرد.
  • حساب این عادت را نگه دارید. فهرستی از زمان و مکان هایی فراهم کنید که در آن شما و کودکتان متوجه می شوید او ناخن هایش را می جود. اگر دیدید او شروع به کندن یا گاز زدن کرد، به او علامتی بدهید. با وجود این، به خاطر داشته باشید که با خشونت و عصبانیت با او ارتباط برقرار نکنید. شما آگاهی را آموزش می دهید که می تواند میزان وقوع آن را کاهش دهد.

شرایط را تغییر دهید و یا عوامل مرتبط را از بین ببرید

اکنون، کودک شما باید از عادت خود کاملا آگاه باشد. اینک تغییرات را انجام دهید.

  • یک جایگزین دیگر فراهم کنید. بسیاری از کودکان ناخن هایشان را می جوند، خراش میدهند و یا می کنند، چون دست هایشان بیکار است. به کودکتان چیز بهتری برای انجام دادن بدهید! وسیله ای به او بدهید آنقدر کوچک باشد که وقتی با خود به هر کجا می برد قابل تشخیص نباشد (یک سنگ صاف، یک توپ پلاستیکی، یک تکه خاک رس یا پای خرگوش) و او را تشویق کنید تا وقتی وسوسه میشود ناخن بجود، با آن بازی کند.
  • بچه های بزرگتر از یادگیری مهارت هایی که نیازمند دو دست هستند لذت می برند، بافندگی، سوزن دوزی، جور چین با ساختن مدل های هواپیما). اگرچه ما علاقه مند نیستیم که کودک چیز دیگری را برای جویدن جایگزین ناخن هایش بکند، اما می توانیم این نیاز دهانی او را با یک نی پلاستیکی ارضا کنیم (آنقدر بزرگ باشد که با ایمنی این کار را انجام دهد.)
  • شرایط مرتبط با این عادت را تغییر دهید و یا از آن اجتناب کنید. گفتیم که؛ ملانی وقتی ناخن هایش را می جوید که مشغول تماشای تلویزیون بود. اکنون قانون این است که او فقط وقتی می تواند تلویزیون تماشا کند که دستانش مشغول کاری باشند. در این صورت، زمان بیشتری برای تماشای تلویزیون نصیبش میشود.

یک نوع مزاحمت در جویدن ناخن آموزش دهید

علاوه بر ایجاد فعالیت های مناسب دیگر، عمل رقابتی را به او بیاموزید.

  • رفتاری را جایگزین کنید. به کودک بیاموزید مشت کردن، فشار دادن توپ، یا گرفتن دسته های صندلی را به مدت سه دقیقه تمرین کند تا وسوسه ناخن جویدن در او از بین برود. بنابراین او می تواند ناگهان فشار را تخلیه کند یا از او بخواهید روی دستانش بنشیند، و فشار کف دستانش در مقابل ران هایش را احساس کند. به او یادآور شوید تمرینات تمدد اعصاب، راه دیگر رهایی از این وسوسه است.
  • کودک را وادار به تمرین نمایید. وقتی کودکتان را در حین جویدن یا کندن ناخن دیدیده مجبورش کنید تا راه های دیگری که آموخته است را (مثل مشت کردن دستانش برای سه دقیقه تمرین کند. اگر او مچ خودش را گرفت، تمرین را برای مدت کوتاهتری انجام میدهد (به فرض مثال دو دقیقه). اگر از تمرین امتناع کرد، فعالیتی که در آن حضور داشته را متوقف کنید و او را تا هنگام همکاری به زمان سکوت بفرستید.

ایجاد انگیزه و تقویت کنید

همیشه به یاد داشته باشید تا با استفاده از روش های مناسب دیگر حواس کودک را از جویدن ناخن دور کنید و بگذارید بداند وقتی او بر این عادتش غلبه می کند، شما احساس فوق العاده ای به او دارید.

  • تشویق کنید و پیشرفت را نشان دهید. به کودک نشان دهید چقدر قرمزی انگشتانش کمتر شده و التیام یافته است. به او نشان دهید که ناخنهایش بلندتر شده اند و برایش مانیکور کوچک انجام دهید تا نقاط ناهموار از بین بروند (این کار باعث میشود تجربه نساخن بد داشتن را از دست بدهد.) کودک بزرگتر می تواند پیشرفت های خود را یادداشت کند.
  • از انگیزه مثبت استفاده کنید. مهم ترین کار، یافتن وسیله ای است که کودک بخواهد در آن جهت فعالیت کند. دختر کوچک خود را با برق ناخن کودکان، دستکش های فانتزی با انگشتر و پسرها می توانند برچسب، حلقه های سری یا گیره های ناخن و زنجیر دریافت کنند. اسباب بازی هایی مثل عروسک های خیمه شب بازی، عینکهای بزرگنمایی (برای معاینه ناخن ها)، مقداری خمیربازی و رنگهای انگشتی مناسب پاداش دادن هستند. گاهی عکس هایی بگیرید تا پیشرفت خوب را نشان او دهید.
  • مراقبت از ناخن را به او بیاموزید. یک مانیکور مناسب، مراقبت از ناخن را آموزش خواهد داد و یک وسیله لوکس، زیبا و سالم است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *