#


بایدها و نبایدهای هفته هفدهم بارداری

9 مارس 2018 بدون نظر 5329 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته هفدهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته هفدهم بارداری

  • توپ زایمان بخرید.
  • برای مرخصی زایمان خود برنامه ریزی کنید.
  • درباره کلوآسما بدانید. و ورزش جدید مناسب با بارداری را امتحان کنید.
  • بیمه عمرتان را بررسی کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی پس از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال خونریزی یا لکه بینی طبیعی است. در هر حال، چنانچه بدون نزدیکی یا معاینه این امر رخ دهد، ممکن است به دلیل عفونت، اتساع زودهنگام دهانه رحم یا مشکلی در رابطه با جفت باشد؛ از این رو فورا با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید!

درد پشت یا شکم: این درد و ناراحتی به سبب انقباض رحم یا اتساع زودهنگام دهانه رحم است و ممکن است موجب زایمان زودرس شود.

بیش از شش انقباض در ساعت: این امر می تواند نشانه زایمان زودرس باشد. وجود انقباض در بارداری طبیعی است اما تکرار آن بدین صورت طبیعی نیست.

ترشح از واژن: این مسئله می تواند به معنی پارگی زودهنگام کیسه آب باشد. به آن توجه نشان دهید و با پزشکتان ملاقات کنید. شاید آن ترشح طبیعی واژن باشد.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل ساز را فورا به پزشکتان گزارش دهید.

ویژگی های جسمی

همچنان که رحم به سمت ناف بزرگ می شود، یک برآمدگی در قسمت تحتانی شکم احساس می کنید (البته اگر تا قبل از این نبوده است). شکم خانه جنین شماست! ممکن است هنوز به لباس گشاد بارداری نیاز پیدا نکرده باشید که البته به قفسه لباس های شما و فرم بدنتان بستگی دارد.

در این هفته، ممکن است ترشح مایع از پستان ها را حتی به میزان اندک داشته باشید یا ممکن است یک لایه نارنجی رنگ روی نوک پستان ببینید. این آغوز (شیر اولیه نوزاد شما) است که احتمالا تا زمان تولد نوزاد ادامه می یابد؛ البته ممکن است هر روز آن را نبینید. اگر نگران شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر ترشح این مایع و خیس شدن لباس ها برایتان آزاردهنده است، می توانید از پدهای یکبار مصرف یا قابل شست وشو داخل سینه بند خود استفاده کنید.

اطلاعات جنینی

از زمان لقاح تاکنون حدود پانزده هفته گذشته است. وزن جنین شما به ۱۴۲ گرم رسیده و دقیقا به اندازه جفت است. از حالا به . بعد، با وجود اینکه جفت رشد می کند ولی جنین از لحاظ میزان رشد جفت را پشت سر می گذارد.

چربی قهوه ای ماده ای است که به گرم نگه داشتن بدن بعد از تولد کمک می کند. این چربی زیر پوست ایجاد می شود. از این هفته به بعد، در بدن جنینتان تعدادی چربی قهوه ای ساخته و جایگزین می شود و تا زمان تولد نیز ادامه می یابد.

رفلکس های جنین در رحم شروع به تکامل می کنند. یکی از مراحل بسیار مهم زندگی تان در این هفته است که جنین صداهای بلند را از بیرون رحم می تواند بشنود. وقتی یک صدای بلند یا ناگهانی بشنوید، واقعا می توانید تکان جنین را احساس کنید.

توپ حاملگی جای بسیار خوبی برای نشستن و دیدن تلویزیون، انجام کارها یا حتی تمرین تن آرامی است؛ همچنین وسیله خوبی برای زایمان است.

ویژگی های بارداری

یک توپ زایمان بخرید

توپ زایمان همان توپ تمرین یا فیزیوتراپی است. این توپ برای دوران بارداری ونه فقط مقطع زایمان و تولد بسیار مفید است. شما می توانید از آن به جای صندلی میز تحریر یا برای تمرین استفاده کنید. منافع استفاده از آن به جای صندلی معمولی بسیار زیاد است که از آن جمله کمک به حفظ وضعیت صحیح می باشد. از آنجا که وضعیت صحیح نشستن عامل کلیدی در کاهش دردهای کششی پشت در بارداری است، باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشید؛ به ویژه در زندگی روزمره و در نشستن پشت میز تحریر: زمانی که شما روی یک توپ زایمان می نشستید، تلاش می کنید در وضعیت مستقیم نشسته و کمک می کند که لگن و پشت در یک راستا قرار بگیرد. نشستن روی توپ زایمان در پشت میز تحریر، میز شام و هرجایی که می نشینید وضعیت نشستن شما را بهبود می بخشد و به معنای کمردرد کمتر است.

علاوه بر استفاده از این توپ به عنوان صندلی میتوانید با آن تمرین ورزشی نیز داشته باشید. شما می توانید از وسایل آموزشی در این زمینه کمک بگیرید. اینها روی کشش و آیروبیک تمرکز دارند و سلامتی کلی بدن را تأمین می کنند. بسیاری از خانم ها استفاده از توپ زایمان را هنگام تولد نوزاد انتخاب می کنند. بسیاری از بیمارستان ها توپ زایمان را به بیماران می دهند و اگر بیمارستان یا زایشگاه توپ زایمان نداشت، خودتان تهیه کنید. این توپ ها در اندازه های مختلف است و شما باید اندازه ای را انتخاب کنید که مناسب با قد و وزنتان باشد. باید مطمئن شوید که توپ را برای نشستن انتخاب می کنید؛ یعنی توپی که بتواند وزن شما را تحمل کند. بعضی افراد توپ های ارزان قیمتی به عنوان اسباب بازی برای کودکان خریداری کرده اند اما ممکن است برای نشستن انجام تمرین خطرناک باشد.

برای مرخصی زایمان خود برنامه ریزی کنید

مرخصی زایمان درست مثل یک تعطیلی است اما اگر خوب برنامه ریزی نکنید، می تواند مثل یک کابوس باشد. قبل از مهلت مرخصی که می تواند از شش هفته تا شش ماه باشد، باید برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی برای آینده باید با وظایف روزانه آغاز شود. از خود بپرسید که چه کارهایی در یک روز می خواهید انجام دهید. اگر برایتان سخت است که برنامه خود را جزء جزء کنید، می توانید یادداشت هایی برای تعدادی از روزها تهیه کنید و سپس آنها را به

جدول های مخصوصی تبدیل کنید. مطمئن شوید که وظایف و کارهایی را که در پست الکترونیک و پیامک های خود دارید انجام داده باشید.

همه یادداشت های خود را در یک پوشه گردآوری کنید. این یادداشت ها شامل برنامه های روزانه داده های پروژه ها و دیگر یادداشت های مربوطه است. فهرستی از همکاران خود را هم در آن پوشه داشته باشید، شغل آنها را توصیف و کمک هایشان را هم بررسی کنید. می توانید بعضی از منابع مفید مانند کتاب، داده ها و برنامه های کامپیوتر را هم داشته باشید.

برنامه ریزی پیش از زمان مرخصی می تواند مشکلات مالی و کاری تان را آسان نماید و به شما فرصت می دهد تا با کودک خود سرگرم باشید.

حتما هرگونه اطلاعات ضروری به ویژه پست صوتی خود را در آن پوشه نگهداری کنید. همچنین اطلاعات مربوط به تماس های شخصی و زمان آنها را نیز یادداشت نمایید.

این اطلاعات را در ماه های چهارم یا پنجم بارداری خود جمع آوری کنید. این کار باعث می شود که برای تکمیل آنها وقت کافی داشته باشید. این برنامه ریزی ها سبب می شود که اگر خواستید مرخصی را زودتر هم بگیرید، برنامه هایتان را زودتر آغاز نمایید.

مطالبی درباره کلواسما بدانید

برخی خانم های باردار از تیرگی پوست صورت به ویژه در مناطق روی بینی، گونه ها و پیشانی شکایت دارند. این موضوع ماسک حاملگی یا کلوآسما، نام دارد و معمولا حدود ماه چهارم یا پنجم ظاهر می شود.

کلوآسما به علت افزایش ترشح ملانوتروپین در حاملگی ایجاد می شود. لازم نیست کار خاصی انجام شود مگر اینکه آن را با استفاده از کرم بپوشانید. دوری از آفتاب و به کار بردن ضد آفتاب از تشدید مشکل جلوگیری می کند. حدود ۴۵ -۷۰ درصد از خانم های باردار آن را تجربه می کنند.

خبر خوب این است که لک های تیره رنگ بعد از زایمان برطرف خواهند شد. مدت زمانی که طول می کشد تا لکه ها ناپدید شوند متفاوت است اما معمولا بیش از چند ماه طول نمی کشد. برخی متخصصان پوست در صورت رفع نشدن آن پس از چندین ماه درمان را توصیه می کنند.

تمرین جدید ورزشی داشته باشید

اگر شما حتما اعتقاد دارید که در مدت بارداری ورزش کنید، باید تغییراتی در روش عادی و معمول آن ایجاد نمایید. حالا زمان مهمی است که این تغییر را انجام دهید. تغییر عمده ای نیاز نیست اما با خرید فیلم ها یا مطالب آموزشی در زمینه تمرین های یوگا و ورزش هایی که تن آرامی می دهند چطورید؟

تلاش برای روش جدید به شما کمک می کند تا میل و اشتیاق بیشتری به ورزش پیدا کنید. مهم نیست چه تلاشی می کنید، فقط مهم است که مراقب ناراحتی و نشانه های ناشی از مشکلات باشید؛ به بیانی دیگر، به زبان بدن خود توجه کنید و به هشدارهای آن گوش دهید.

اگر شرایط مناسب داشته باشید، شنا کردن یک ورزش جالب در بارداری است فایده های آن زیاد است و نکته تعجب آور آن این است که می توانید به صورت شناور در آب حرکت کنید؛ بدون اینکه وزن افزایش یافته بدن خود را تحمل کنید. اگر نمی دانید که باید چه ورزشی انجام دهید، می توانید با سایر خانم های بارداری خانم هایی که به تازگی بچه دار شده اند در این رابطه گفت وگو کنید. پزشک شما می تواند نظرات خوبی در این باره به شما بدهد. بیمه عمرتان را چک کنید.

رنگ خاصی برای اتاق شیردهی نوزاد خود انتخاب کنید.

انتخاب رنگ برای اتاق کودک خیلی مهم است. شما مجبور نیستید که یک طراح داخلی باشید تا بدانید چه رنگی نوع دید و حس فضای اتاق را تغییر می دهد؛ بنابراین قبل از انتخاب رنگ خاصی لازم است خوب فکر کنید. هنگام تهیه رنگ نقاشی موارد زیر را در نظر بگیرید:

* اندازه اتاق

* شکل اتاق

* مدت زمانی را که می خواهید این رنگ بماند.

* رنگ مبلمان و اثاث

رنگ و حال و هوای دکوراسیون رنگ اتاق خلق و روحیه را تنظیم می کند. بعضی می گویند رنگ های خاص با خلق و روحیه های خاصی مرتبط اند. در هنگام انتخاب رنگ، این نکته را در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید چگونه رنگ های مختلف براحساستان تأثیر می گذارند؛ برای مثال، آیا رنگ زرد شما را خوشحال می کند یا عصبانی؟ اگر به رنگ سبز متمایلید آیا رنگ دیوارهای کلاس مدرسه را به خاطر نمی آورد؟ به یاد داشته باشید که ساعت های زیادی را با رنگی که انتخاب می کنید خواهید گذراند. نوزاد شما نیز وقت زیادی را در اتاق خواهد بود و لازم است رنگی دلنواز و مناسب با شیرخوارتان انتخاب شود.

همچنین باید درباره کیفیت رنگ نیز فکر کنید. بعضی رنگ ها قابل شست شویند و مناسب با کودک در سنین نوپایی است. رنگ های روغنی یا نیمه روغنی براق اند اما قابلیت شست وشوی بیشتری نسبت به رنگ های مات دارند. با کارشناسان مربوط در این رابطه مشورت کنید.

شور مادر شدن

اگر برای خرید لباس های بارداری رفتید، وسوسه نشوید که لباس هایی با سایز بزرگ تر از حد طبیعی انتخاب کنید! بلوزها، شلوارها، پیراهن ها و حتی لباس های شنا متناسب با سایز شما همانند قبل از بارداری طراحی شده اند؛ بنابراین اگر شما قبل از بارداری سایز ۸ یا ۱۰ را استفاده می کرده اید، باید لباس های بارداری با همان سایز را انتخاب کنید. (مثلا سایز۸ بارداری)

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *