#


بایدها و نبایدهای هفته بیست و سوم بارداری

16 مارس 2018 بدون نظر 1625 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته بیست و سوم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و سوم بارداری

  • نشانه های کش آمدن پوست را بررسی کنید.
  • در مورد جشن های اواخر دوران بارداری یا پس از آن تصمیم بگیرید.
  • مراقب رگهای واریس باشید.
  • شکل شکم خود را بررسی کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک میتواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

حالا دیگر از نظر جسمی آسایش بیشتری دارید. شما خوب به نظر می رسید و احتمالا احساس سلامتی می کنید، حتی اگر طی هفته های گذشته تا کنون به آسانی خسته میشدید. یک نکته مفید این است که یک دوره کوتاه استراحت روزانه در برنامه خود قرار دهید، حتی اگر فقط چند دقیقه دراز کشیدن و مطالعه باشد تا اینکه برای تهیه شام تلاش کنید. اگر کودکان بزرگتری دارید، از آنها بخواهید که با شما لم دهند و با یکدیگر بخوانید یا تکالیف را انجام دهید. این قدم کوچک باعث می شود احساس کنید به مراتب بهتر شده اید.

وضعیت جنین

روده های جنین شما با یک ماده قیری شکل د غلیظ به نام مکونیوم پر می شود که اولین مدفوع نوزاد می باشد. به طور طبیعی، مکونیوم تا بعد از تولد و در اولین روزهای زندگی دیده نمی شود. گاهگاهی کمی از مدفوع درست قبل از تولد نوزاد به داخل مایع آمینوتیک نشت می کند.

لانوگو، موهای ظریف جنینی، تیره می شوند. اگر کودک حوالی یا بعد از تاریخ تخمینی زایمان به دنیا بیاید، لانوگو به طور کامل از بین می رود.) ناخن ها در حال رشدند. تا زمان تولد، ناخن ها تا انتهای نوک انگشتان کشیده می شوند و گاه لازم می شود ناخن بعضی نوزادان در هنگام تولد کوتاه شود. وزن جنین درست به بیش از ۴۵۰ گرم می رسد؟

ویژگی های بارداری

نشانه های کش آمدن پوست را بررسی کنید

نشانه های کش آمدن پوست بسیاری از خانم ها را در مدت بارداری یا حتی قبل از اقدام به آن نگران می کند. اکثر خانم های باردار این نشانه ها را در بعضی قسمت های بدنشان خواهند داشت. مطالعات نشان می دهند که ۵۰ تا ۹۰ درصد خانم ها به آن دچار میشوند.

نشانه های کش آمدن، که استریا ( Striate Gravidarum ) نامیده می شود، نتیجه گسستگی کلاژن در پوست است. این فرایند اصلا دردناک نیست. در حقیقت، اکثر مادران حتی متوجه آن نمی شوند تا اینکه لکه های قرمز را آشکار روی پوست می بینند.

نشانه های کش آمدن پوست روی شکم، کفل ها، پستان ها، سطح داخلی ران ها و بازوها ظاهر می شوند. گرچه بارداری تنها زمانی نیست که افراد این نشانه ها را می ببینید اما شایع ترین مورد است. این نشانه ها اغلب نتیجه موارد زیر است:

* رشد یا اضافه وزن سریع ( مثل بارداری و بلوغ)

* سابقه خانوادگی از نشانه های کش آمدن

* سابقه شخصی از این نشانه ها

* بارداری بیش از یک کودک

* بعضی نژادها که بیشتر احتمال داشتن این نشانه ها را دارند

* پلی هیدرآمینوس (افزایش مایع آمینوتیک)

قفسه های فروشگاه ها پر از لوسیون ها و کرم هایی است که وعده پیشگیری یا برطرف نمودن آن را دارند. بسیاری از خانم ها به محصولاتی که باعث پیشگیری از این لکه ها می شوند اعتقاد دارند؛ به هر حال، حقیقت این است که ممکن است تأثیر خیلی کمی داشته باشند اما هر چقدر هم کم باشد، به حساب می آید.

ابتدا یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید. پوست های سالم و خوب تغذیه شده قابلیت ارتجاعی بیشتری دارند و کمتر امکان دارد ترک بخورند. باید تلاش کنید که در دوران بارداری به تدریج وزن اضافه کنید و از پرش های بزرگ در افزایش وزن بپرهیزید. لوسیون هایی که به پوست آبرسانی می کنند و باعث کاهش خارش و کشیده شدن پوست می شوند را امتحان کنید. این محصولات تعداد و شدت نشانه ها را کاهش نمی دهند اما به شما کمک می کنند که آسوده خاطر باشید.

خبر خوب اینکه اگر کشیدگی پوست قرمز روشن و دردناک شد، قرار نیست بعد از زایمان به همین صورت باقی بماند. بعد از دوره چند ماهه پس از زایمان، آنها به رنگ نقره ای تبدیل می شوند.

بعضی درمان ها برای کاهش اثرات این کش آمدن هستند که بعد از زایمان انجام می شوند گرچه اغلب پزشکان توصیه می کنند که صبر کنید تا بچه دار شدن شما کامل شود قبل از اینکه درمان های گران قیمت با درجات مختلف موفقیت را انجام بدهید.

کش آمدن پوست ممکن است جزء نهاد شما باشد. سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید تا بفهمید آیا شما هم در معرض آن هستید یا نه؟

در مورد جشن های اواخر دوران بارداری یا پس از آن تصمیم بگیرید.

در امریکا معمولا در اواخر دوران بارداری یکی از دو نوع جشن برگزار می گردد. جشن بارداری با محوریت مادر و جشن کودک که محور آن کودک است. در ایران نیز اگر شما بچه اولتان باشد جشن کوچک سیسمونی دیدن برگزار می شود.

مراقب رگهای واریسی باشید!

وریدهای واریسی، که به صورت عروق پیچ و تاب دار برآمده آبی رنگ روی پاها ظاهر می شوند، وریدهایی هستند که خاصیت ارتجاع پذیری خود را از دست داده اند. این وریدها در مدت بارداری به دلیل هورمون ها و افزایش بار کاری گردش خون ایجاد می شوند. در بارداری، حجم گردش خون متناسب با جنین افزایش می یابد. بدن شما سخت کار می کند تا این خون را در کل سیستم به جریان بیندازد. به هر حال، برای اندام تحتانی خیلی سخت است تا جریان خون را برگرداند. همچنان که وزنتان بیشتر می شود، اندام تحتانی باید کار بیشتری انجام دهد. کشیده شدن به همراه دلایل هورمونی باعث از کارافتادگی می گردد.

با وجود اینکه قادر به پیشگیری از وریدهای واریسی نیستید، کارهایی می توانید انجام دهید که شامل موارد زیر است:

* به طور منظم ورزش کنید؛

* وقتی نشسته اید، زیر پاهای خود چیزی بگذارید؛

* برای مدت طولانی سرپا نایستید، به ویژه در حالت ساکن؛

* جوراب مخصوص واریس، که پزشکتان تجویز کرده است، را بپوشید؛

* اضافه وزن نداشته باشید؛

* در طول روز مرتب تحرک داشته باشید؛

* هر روز به مدت ۳۰ دقیقه پاهای خود را بالاتر از سرتان قرار دهید.

برخی پزشکان همچنین توصیه می کنند که ویتامین مفید برای ارتجاع پذیری وریدها، مثل ویتامین C، را دریافت کنید. قبل از مصرف خود سرانه هرگونه ویتامین با پزشکتان مشورت کنید چون مقادیر زیاد ویتامین ها ممکن است برایتان مضر باشد. اگر وریدهای واریسی پیشرفت کنند، از ماساژ آنها بپرهیزید؛ حتی اگر احساس سوزش داشته باشید؛ یا دردناک باشند چون ممکن است با این کار لخته های خون آزاد شوند. با به کار بردن بعضی یا همه پیشنهادهای بالا، ایجاد وریدهای واریسی و تشکیل عروق جدید کاهش می یابد. بعد از دوران بارداری، واریس خوب می شود؛ با این حال اغلب پزشکان توصیه می کنند بچه دار شدن خود را قبل از تثبیت واریس ها در اندام های تحتانی برنامه ریزی کنید.

شکل شکم خود را بررسی کنید.

اگر تا به حال بارداری خود را با عکس ثبت نکرده اید، اکنون زمان خوبی برای شروع است. این یک کار جالب و حیرت آور برای مشاهده بزرگ شدن شکم و تغییرهای شکل آن در طول دوران بارداری است. حالا که جنین و شکمتان بزرگ تر شده است، هرچه جنین حرکت کند، شکل و قیافه شما نیز تغییر خواهد کرد. در یک روز ممکن است شکم واقع کوچک به نظر برسد و چند ساعت بعد بسیار بزرگ به نظر برسد؛ چرا که جنین وضعیت خود را در رحم شما جابه جا می کند. سعی کنید از این تغییرها لذت ببرید. به شکل شکم خود توجه کنید و تلاش کنید وضعیت دقیق جنینتان را حدس بزنید.

برخی زوج ها از مداد چشم برای کشیدن تصویرهایی بر روی شکم کمک می گیرند تا وقتی جنین حرکت می کند؛ شکل آن را بفهمند و اینکه با حرکت آن چه تغییرهایی در ظاهر شکم ایجاد می شود. در این مرحله، جنین شما تعداد زیادی چرخش و ضربه زدن دارد، به طوری که وضعیت آن به سرعت و مرتب تغییر می کند. و نمی توانید مدت طولانی این کار را انجام دهید. اغلب جنین ها در ابتدای هفته ۲۸ در وضعیت «سر رو به پایین قرار می گیرند. در صورتی که شکم دوم یا بیشتر باشد یا حاملگی چندقلو باردار باشید، احتمال تغییر کمی در این وضعیت وجود خواهد داشت.

شور مادر شدن

ممکن است عاشق یک عطر باشید یا اینکه از آن بدتان بیاید. بارداری زمان خوبی برای انتخاب عطر جدید و خوشبو است. چیزی را انتخاب کنید که شما را بشاش و شاد کند. ممکن است عطرجدیدی پیدا کنید که به شما احساس آرامش و تازگی بدهد و هیچ وقت آن را فراموش نکنید. بعد از تولد کودک، ممکن است متوجه شوید همان عطرقدیمی خود را می خواهید یا اینکه به عطرجدیدی تمایل دارید. به هرحال، مهم آن چیزی است که شما دوست دارید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *