#


در مورد اولین پوشک های نوزاد در بدو تولد چه باید بدانیم؟

اولین پوشکهای نوزاد
29 می 2017 بدون نظر 1123 بازدید

در مورد اولین پوشک های نوزاد در بدو تولد چه باید بدانیم؟

No votes yet.
Please wait...

اولین پوشک های نوزاد چگونه است؟

مدفوع و ادرار نوزاد ممکن است ظاهری متفاوت با آنچه انتظار دارید داشته باشند. اگر نوزادتان دختر باشد ممکن است متوجه ترشح واژینال در او شوید. هیچیک از این علائم لزوما نشانه بدی نمی باشند.

مدفوع

اولین دفع مدفوع نوزاد از مکونیوم تشکیل شده است که عمدتا از مخاط های هضم شده تشکیل میشود و رنگ سبز متمایل به سیاه دارد. بخشی از این مدفوع از بلعیدن مایع آمنیوتیک در داخل رحم مادر بوجود آمده است. اولین مدفوع مکونیوم باید ظرف مدت ۲۴ ساعت بعد از تولد دفع شود و کاملا طبیعی است که دفع بعدی مدفوع تا دو روز بعد به تاخیر بیفتد. این حالت به خصوص در نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه میکنند روی میدهد.(به هرحال باید پوشک نوزاد خود را کنترل کنید زیرا نوزاد مرتبا پوشک خود را کثیف میکند) بعد از روز چهارم تولد نوزاد در روز چهار یا پنج مرتبه مدفوع خواهد کرد.

با گذشت زمان متوجه تغییر رنگ و شکل مدفوع نوزاد خواهید شد. مدفوع نوزاد از مکونیوم تیره رنگ و چسبناک به تدریج تغییر میکند و رنگ سبز قهوه ای پیدا کرده و سپس به رنگ زرد و حالت نیمه جامد تبدیل میشود. اگر نوزاد را با شیر خودتان تغذیه کنید ممکن است مدفوع او شبیه به نیمروی همزده باشد.

بیشتر نوزادان به محض خوردن شیر در پوشک خود مدفوع میکنند. علت آن رفلکس طبیعی معده و روده نوزاد است که به محض ورود غذا به داخل معده، روده ها را تخلیه میکند. بعضی از نوزادان دفعات مدفوع بیشتری از دیگران دارند اما تا زمانی که نوزاد در هنگام دفع مدفوع دچار دل درد نباشد و مدفوع وی نیز نرم و به رنگ طبیعی باشد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر تعداد دفع مدفوع نوزاد نامنظم و حالت مدفوع نیز سخت باشد میتوانید مقدار کمی آب (در حدود یک قاشق غذاخوری یا پانزده میلی لیتر) دو یا سه بار در روز به نوزاد بدهید.

ادرار

از آنجایی که عضلات مثانه نوزادان رشد کافی نکرده است معمولا نوزاد مرتبا ادرار خود را دفع میکند. او توانایی نگهداری ادرار برای مدت طولانی را ندارد و معمولا فاصله بین ادرارهای او بیش از چند دقیقه نمیشود. به همین دلیل کاملا طبیعی است که در طول بیست و چهار ساعت، بیست مرتبه پوشک خود را خیس کند. ادرار نوزاد حاوی موادی به نام اورات ها میباشد که ممکن است پوشک او را به رنگ صورتی تیره یا قرمز درآورد. این مسئله نیز برای نوزادان کاملا طبیعی است.

ترشح واژینال

نوزادان دختر گاهی ترشحی شفاف یا سفید رنگ از واژن دارند. در برخی موارد ممکن است متوجه خونریزی مختصری از دستگاه تناسلی او شوید. این مسئله کاملا طبیعی است و بعد از گذشت چند روز برطرف خواهد شد. اگر این مسئله شما را به شدت نگران کرده است میتوانید با پزشک تماس بگیرید تا شما را از نگرانی بیرون آورد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *