#


اندومتریوزیس (بیماری رحم) ؛روش هایی که به سازگاری با آن کمک می کند

اندومتریوزیس
27 نوامبر 2017 يك نظر 1271 بازدید

اندومتریوزیس (بیماری رحم) ؛روش هایی که به سازگاری با آن کمک می کند

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

اندومتریوزیس (بیماری رحم) ؛روش هایی که به سازگاری با آن کمک می کند

سالها، درد در زندگی شما می خزید و آرامش فکری و شادی را از شما می دزدید. در بسیاری از روزها، کمر تان بدون هیچ دلیل خاصی درد می کرد. دفع مدفوع و نزدیکی جنسی برای تان دردناک بود. در اولین یا دومین روز قاعدگی درد می توانست شما را در رختخواب نگه دارد، پزشکتان این بیماری مزاحم را اندومتریوزیس مینامد. بافت اندومتر که داخل رحم را میپوشاند هر ماه به علت قاعدگی به بیرون ریخته می شود و ممکن است به خارج رحم و به تخمدان ها کشیده شود.

هر جایی که این بافت به وجود بیاید، باعث ایجاد بافتهای توری شکلی می شود که به بافت های داخلی میچسبد و شبیه بافت رحم طبیعی در طول قاعدگی متورم و پرخون و خونریزی دهنده می شود و باقی مانده هایی بر جا می گذارد که نمی توانند از بدن خارج شوند و در نتیجه میتوانند باعث التهاب و اسکار شوند.

یک تقویم ، پیش خود داشته باشید

سیکل و تاریخ قاعدگی خود را جدولبندی کنید. مشخص کنید علایم بیماری تان چه موقع بدتر می شود. فعالیت و رژیم غذایی را مورد بررسی قرار دهید. شما میتوانید با اجتناب از مواردی که ایجاد درد می کنند ، علایم را تا حدی کاهش دهید.

اندومتریوزیس

اندومتریوزیس

ماهی بیشتری مصرف کنید

دکتر نزهات می گوید: با خوردن ماهی، آنتی پروستاگلاندین طبیعی را به رژیم غذایی اضافه کنید. ماهی حاوی اسید چرب امگا- ۳ میباشد که می تواند تولید پروستاگلاندین را (ماده ای که رحم را منقبض و دردناک می کند ) سرکوب کند.

گرما درمانی کنید

درمان قدیمی برای دردهای قاعدگی و کمردرد زنان ، گرمادرمانی است . از استراحت در رختخواب ، گرمای مرطوب و یا پدهای گرمازا و یا نوشیدنی های گرم برای آرامش و تسکین درد عضلات شکم استفاده کنید .

بسته یخ را امتحان کلید

اگر گرما اثر نداشت ، شاید شما خانمی باشید که سرما از گرما برای تان مؤثرتر است، پس یک بسته یخ را در ناحیه زیر شکم قرار دهید.

ورزش کنید

 ورزش سطح استروژن ( هورمون زنانه ) را کاهش می دهد و رشد اندومتریوزیس را کند می کند. همچنین ورزش تولید اندورفین – ماده ضد درد طبیعی بدن – را افزایش می دهد . از ورزش های سبک نظیر پیاده روی استفاده کنید.

مصرف کافئین را قطع کنید

به نظر می رسد کافئین موجود در چای یا قهوه ، باعث بدتر شدن علایم در بعضی از خانمها می شود. دکتر نزهات می گوید این زنها باید از مصرف کافئین اجتناب کنند.

 آسوده خاطر باشید

آزاد نگه داشتن جریان خون قاعدگی و سد نکردن راه آن می تواند از اندومتریوزیس جلوگیری کند. تامپون ها ممکن است باعث درد قاعدگی شوند؛ به همین علت به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده نکنید، مخصوصاً اگر واژن، کم عرض و یا سوراخ واژن تنگ و باریک است.

از مواد لغزندہ طبیعی استفادہ کنید

 لغزنده کردن بیش از حد، ممکن است برای کاهش درد در هنگام مقاربت لازم باشد. زنانی که می خواهند باردار شوند و مشکل اندومتریوزیس دارند باید به جای وازلین از سفیدهٔ تخم مرغ استفاده کنند؛ زیرا وازلین می تواند اسپرم ها را بکشد، اما سفیدهٔ تخم مرغ چنین اثری ندارد بلکه ممکن است باعث رانده شدن اسپرم به طرف تخمدان شود.

اندومتریوزیس

اندومتریوزیس

در هنگام ناراحتی ، فشار دهید

فشار درمانی بدون دارو درد را تسکین می دهد. هنگامی که درد شروع می شود، دو نقطه را می توانید فشار دهید . یک نقطه داخل پای تان حدود پنج سانتیمتر بالای استخوان قوزک و نقطه دیگر، محل به هم رسیدن قاعدهٔ استخوان های شست و اشاره پای تان قرار دارد؛ تا آنجا که ممکن است آنها را فشار دهید.

اثرات بارداری

پزشکان می گویند : بارداری و شیردهی باعث تغییرات هورمونی در زنان مبتلا به اندومتریوزیس می شود و می تواند تا مدتی علایم دردناک آن را از بین ببرد؛ اما مطالعات دیگر نشان داده است که در این زنان احتمال نازایی بیشتر است . اگرچه ممکن است علایم اندومتریوزیس در بارداری کاهش یابد ولی اغلب بعد از زایمان دوباره به حالت اول برمی گردد.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *