#


اطفال لاغر: مشکلات تغذیه و رشد و نمو اطفال

2 ژوئن 2018 بدون نظر 1415 بازدید

اطفال لاغر: مشکلات تغذیه و رشد و نمو اطفال

No votes yet.
Please wait...

لاغری علل مختلفی دارد

بعضی از اطفال ظاهره بعطور ارثی لاغرند. این اطفال منهای خانواده هائی هستند که از طرف خانواده مادری با پدری یا هر دو طرف لاغر میباشند و از ابتدای تولد و نوزادی غذای زیادی برای خوردن در اختیارشان گذاشته میشد. این اطغال په ه ش ده عصبی مزاج هستند ، بلکه فقط میل ندارند مقدار زیادی غذا ، بخدوس غذاهای غنی و پرکالری، بخورند.

لاغری بعضی از اطفال بیلت آنست که انتهای آنها در نتیجه اصرار و تشویق بیش از حد والدین بخوردن غذا از بین رفته است، اطفال دیگر بواسطه علل و حالات عصبی نمی توانند غذا بخورند . طفلی که از لولو پامردن می ترسد و با نگران است که مبادامادرش او را ترک کند و تنهایش بگذارد و ممکن است اشتهایش خیلی کم شود ، خواهر کوچکتری که نسبت بخواهر بزرگتر خود حسادت میورزد و در تمام مدت روز تمام همش هصروف رقابت و برابر با خواهر بزرگترش می باشد، مقدار زیادی انرژی مصرف می کند و در موقع غذا خوردن هم نمی تواند بارامی و با صفای کامل لقمه نانی تناول کند. بطوریکه ملاحظه می کنید، طفل ناراحت و عصبی مزاج از دو جهت لاغر می شود : اولا بعلت عصبیت، اشتهایش کم میشود؛ ثانیا بعلت بیقراری مقدار زیادی از انرژیش را مصرف مینماید .

عده زیادی از اطفال در سراسر جهان گرفتار لاغری مفرط وسوء تغذیه هستند زیرا والدینشان برای تهیه غذای مناسب ، بضاعت کافی ندارند و با بدست آوردن چنان غذاهائی برایشان میسر نیست . بعضی از امراض مزمن نیز باعث لاغری مفرط و سوء تغذیه می شود.

ولی اطفالی که در جریان یک بیماری حاد لاغر میشوند معمولا در دوره نقاهت بزودی وزن اولیه خود را بدست می آورند مشروط بر آنکه تا اعاده کامل اشتها، در خوردن غذا بأنها اصرار نشود.

پرستاری و مراقبت از بچه لاغر

طفل لاغر باید منظمه بوسیله طببب مورد معاینه پزشکی قرار گیرد . اگر طفل بنظر خسته میرسد ، با مقدار فاحشی لاغر شده است و با مقدار متناسبی بر وزنش اضافه نگشته است ، اهمیت معاینه پزشکی بمراتب بیشتر می شود.

ناراحتیهای روحی بیش از امراض جسمی مسبب لاغری و عدم افزایش وزن وخستگی شدید میشود. اگر فرزند شما عصبانی است و یا روحا کسل میباشد، سعی کنید در این خصوص با درمانگاه هدایت کرده و یا طبیب متخصص امراض روانی کودکان مشورت و مذاکره کنید و وضع طفل را بمعلم مدرسه اش بگوئید . بهرحال صلاح در آنست که یکبار دیگر روابط و مناسبات طفل با والدین، برادران، خواهران و دوستان مدرسه اش برد می شود و مورد مطالعه قرار گیرد . جنانچه از نظر تغذیه مشکلاتی در کار است، سعی کنید آنرا بر طرف نمائید.

خورد خورد خوردن بین وعده های غذا ، برای آن دسته از اطفال لاغری که معده آنها گنجایش کافی برای خوردن مواد غذائی در بک وهله را ندارد ولی میل دارند که کم و مکرر غذا بخورند، ممکن است در چاق کردن آنها خیلی مفید و موثر باشد. با یک طفل سالم ممکن است علیرغم اشتهای زیادی که دارد همیشه لاغر بماند و این امر شاید معلول اقتضای طبیعت و خلقت او باشد. در غالب موارد، این نوع اطفال غذاهای کم انرژی از قبیل گوشت و انواع سبزی و میوه را بر غذاهای دیگر ترجیح میدهند و از خوردن دسرهای غنی و پرکالری مبگریزند ولی بعضی از این اطفال ، علیرغم اجتنابی که از غذاهای غنی و پر حرارت مینمایند ، بخوردن کره وخامه کاملا روی موافق نشان می دهند . لذا در این موارد برای چاق کردن طنل میتوانید ابتدا خامه رقیق وسپس خامه غلیظ بجای شیر در موقع پختن و تهیه حبوبات و غلات بکار ببرید و بسوپ خامه کمی خامه حقیقی بیفزائید. همچنین می توانند کره بیشتری همراه سبزی و نان مصرف کنند. تمام این تغییرات در رژیم غذائی باید مندرجا صورت گیرد تا جهاز هاضمه فرصتی کافی برای تطبیق خود با مقدار زیادی چربی در رژیم غذایی داشته باشد. چنانچه طفل باجنین تغییراتی در رژیم غذائیش مخالف باشد ، برای تغییر آن کوشش ننمائید زیرا تنها نتیجه آن از بین بردن اشتهای طول خواهد بود.

اضافه کردن خامه باکره برژیم غذایی طفلی که اشتهای مختصری دارد فقط گاهی اوقات، ولی نه همیشه ، باعث ازدیاد وزن میشود . اشکال کار در آنست که کره وخامه معمولا اشتهای کم طفل را هم کمتر میسازد.

بالاخره ، اگر بنظر نمی رسد که فرزند شما دچار امراض جسمی با ناراحتی همای روحی باشد و از ابتدای طفولیت همیشه باریک اندام و لاغر بوده است، ولی هر سال مقداد متناسبی بروزن او اضافه می شود، در اینصورت خونسرد باشید و او را بحال خود واگذارید وخیالتان آسوده باشد زیرا طبیعت او طوری است که همیشه باریک اندام خواهد ماند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *