#


اصول پیشگیری از غلو و فخر فروشی کودکان

14 فوریه 2018 بدون نظر 2579 بازدید

اصول پیشگیری از غلو و فخر فروشی کودکان

No votes yet.
Please wait...

غلو کردن و فخر فروختن کودکان

من از درس اجتماعی نمره ی نوزده گرفتم و تو شانزده گرفتی.” ، “پدر من از پدر تو قوی تر است”، “من نمی توانم پنج دقیقه ای تا خانه بدوم ! من بهترین بازیگر بیسبال مدرسه هستم.” کودک شما ممکن است غلو کردن را به عنوان روشی برای پیروزی بر دوستان یا تاثیر بر دشمنان بداند. اما در حقیقت، هیچ کس فخر فروشی را دوست ندارد. به خصوص به این خاطر مایه ی تاسف است که کودکی به طور مکرر لاف می زند و پز می دهد، معمولا احساس ناامنی می کند. او از این ابزار برای جبران خود پنداری ضعیف خود استفاده می کند. بنابراین، راه حل های ما ابتدا بر کاهش این رفتار نامناسب است و سپس بر ایجاد عزت و اعتماد به نفس متمرکز می شود.

به غلو های کم و ناچیز اهمیتی ندهید.

این برای هر کس طعبیی است تا گاهی شکست بخورد. اگر دوستان، خواهر یا برادر کودک از آن خسته شده اند، آنها می توانند علامت آشکاری بدهند و شما دیگر مجبور به کم اهمیتی نیستید.

فخر فروشی را نشان دهید.

وقتی فخر فروشی به مشکل تبدیل می شود، آن را به وضوح بیان و برچسب گذاری کنید. آن را دروغ گفتن ننامید: “بیل! تو تمام بعد از ظهر را صرف تعریف از بازی خودت کردی. حالا داری فخر فروشی می کنی. ما به تو افتخار می کنیم، اما دیگه کافی.”

دلایل را بررسی کنید.

وقتی می بینید عادت و رفتار فخر فروشی در حال شکل گیری است، درباره ی آن با کودکتان صحبت کنید. چرا او فکر می کند لازم است فخر فروشی کند.

  • نشان دهید چگونه فخر فروشی اغلب نتیجه ی معکوس می دهد. اگر کود که سعی می کند برافراد دیگر تاثیر بگذارد، از او بپرسید وقتی می شنود بچه های دیگر به او می گویند چقدر فوق العاده ای، چه احساسی می کند. وقتی او فخر فروشی میکند دوستانش چه می گویند؟
  • بگذارید کودک رفتار خودش را ببیند. جدیدترین لاف از فرزندتان را به اجرا بگذارید. شما نقش کودک را بازی کنید، سپس نقش ها را تغییر دهید و واکنش های خود را به او بگویید.

راههای دیگر تاثیر خوب را آموزش دهید.

به کودک بیاموزید برای جلب توجه چه کار دیگری انجام بدهد که در اینجا ذکر کرده ایم .

  • به کودک بیاموزید تعریف کند. هر کس دوست دارد مورد توجه قرار بگیرد و تشویق شود. شرایطی را نقش بازی کنید که در آن کودک شما می آموزد چگونه به طور طبیعی تعریف کند.
  • به کودک کمک کنید تا مهارت هایی را پرورش دهد. وقتی زیاد از خود تعریف می کنید (غلو می کنید)، در حقیقت از دیگران می خواهید به شما توجه کنند. اگر کودک با شما احساس را حتی می کند، نیازی به این باز خورد نیست. به او کمک کنید تا مهارت های خود را پرورش دهد، بنابراین او بدون در خواست آنها، توجه و تایید در یافت می کند.
  • به کودک بیاموزند تا برنده و بازنده خوبی باشد. برای توضیحات بیشتر در زمینه نشان دادن رفتار درست برد و باخت، به بخش ۱۳۰۹ مراجعه کنید. بچه های دیگر، کسانی که ایده های خوب دارند را دوست دارند و می دانند وقتی آنها عقیده ی درستی را بیان کردند چگونه از آنها تبعیت کنند.

یک الگوی خوب باشید.

رفتار خودتان را بررسی کنید و ببینید آیا درباره ی پیشرفت و موقعیت هایتان صحبت می کنید؟ این امکان وجود دارد که خود را در کودکتان ببینید. اگر چنین است، سعی کنید رفتار خود را تغییر دهید که یک نمونه ی قابل تحسین برای او باشید تا از شما تقلید و الگو برداری کند.

رفتار متعادل و بدون غلو را تشویق کنید.

وقتی متوجه شدید کودکتان کمتر به غلو می پردازد و رفتارهای جدید را تمرین می کند، با اظهارات مثبت او را تشویق کنید.” می دونی، چند روز از زمانی که شنیدم غلو می کنی گذشته است. این فوق العاده است.” یا” من باید از تو تمجید کنم. دوستانت از تو تعریف می کنند بدون اینکه فخر بفروشی .”

عزت نفس ایجاد کنید.

اگر کودک شما عزت نفس کافی داشته باشد، موفقیت و دارایی های خود را به رخ نمی کشد.

  • عشق بی قید و شرط خود را به کودکان بدهید. کودک شما باید قطعا بداند که شما به خاطر چیزی که هست او را دوست دارید، نه برای کاری که می کندا دوست داشتنشان را به زبان بیاورید. بگویید به خاطر وجود فرزندی مثل او افتخار می کنید.
  • به کودک خود کمک کنید تا مهارت، علایق و فعالیت هایی را پیدا کند. کودکی که مهارت و علایقی دارد، اطلاعات و تجربیات زیادی برای به اشتراک گذاشتن نیز دارد. علاوه بر این، نسبت به خودش بهتر فکر می کند، چون دانش و توانایی های خاصی دارد. در
  • به حل مسایل مدرسه فرزندتان بپردازید. کودک در یادگیری مشکل دارد، بنابراین بیشتر روز با او یک کشمکش وحشتناک است. کودکی که بطور مکرر شکست را تجربه می کند. نمی تواند احساس توانایی به باهوشی بکند. کمک بگیرید تا بتواند احساس خوبی در مدرسه داشته باشد.
  • به کودکتان کمک کنید تا دوست پیدا کند. دوستی یکی از مهمترین روش هایی است که کودک دربارهی خودش می آموزد و عزت نفس را در خود ایجاد می کند. کودکی که در دوست یابی مشکل دارد یا از گروه های اجتماعی جدا شده، می تواند خود پنداری منفی را پرورش دهد. خارج از محدوده بودن لذت بخش نیست، به خصوص وقتی بچه های دیگر می گویند که او خواستنی نیست.
  • فهرست های مثبت تولید کنید. این روش بسیار موثر است، ولی کودکانی که خود شناسی ضعیفی دارند آن را دشوار می پندارند. از کودک خود بخواهید همه ی چیزهایی را که برای خودش دوست دارد، فهرست کند. شما نیز فهرستی از ویژگی های خوب درست کنید .از او بخواهید تعریف و ویژگی هایی را که افراد دیگر درباره ی او می گویند را ثبت کند. . “یک کتاب خوب” داشته باشید. هر کاری که کودکتان انجام می دهد یا مورد تایید شماست را به ثبت برسانید. مدام این کتاب را با هم مرور کنید. کودکتان وقتی همه ی این کیفیت ها را ببیند، شگفت زده می شود.
  • استوار باشید. عزت نفس به سرعت ساخته نمی شود. بنابراین دقت کنید که تلاش طولانی مدت برای ایجاد آن در هر روز داشته باشید. همیشه سعی کنید اظهارات مثبت را در حالی که در حداقل میزان خود است، افزایش دهید.

از پیامدهای منفی استفاده کنید.

اگر کودک شما به فخر فروشی و غلو کردن ادامه داد، بنابراین برای تغییر این رفتار به ابزارهای منفی نیاز دارید.

  • امتیازی از او بگیرید. “تو درباره ی اینکه شناگر ماهری هستی اغراق کردی، بنابراین فردا استخر نمی رویم.”
  • وسیله را از او بگیرید.” تو درباره ی دوچرخه جدید که قرار است داشته باشی فخر فروشی کردی، ما خیال داریم خرید آن را عقب بیندازیم. چند هفته صبر می کنیم تا ببینیم آیا می توانی بدون غرور با دوستانت صحبت کنی.”
  • همبازی ها را محدود کنید. ” هر زمانی که با بیلی بازی می کنی، به لاف زدن و پز دادن می پردازی و با او رقابت می کنی. بنابراین برای بقیه هفته نمی توانی با او بازی کنی.”
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *