#


آیا باید برای بارداری برنامه ریزی کرد؟

10 می 2017 بدون نظر 845 بازدید

آیا باید برای بارداری برنامه ریزی کرد؟

No votes yet.
Please wait...

آیا باید برای بارداری برنامه ریزی کرد؟

برنامه ریزی قبل از بارداری

برای اینکه بتوانید دوران بارداری خود را به بهترین نحو سپری کنید نیاز به برنامه ریزی دارید چون با این کار شما میتوانید رخدادها را پیش بینی کرده و در اینصورت میشود انتظار بهترین رخدادها را داشت. و اگر اتفاق نا خوشایندی رخ بدهد شما میتوانید با آن به راحتی روبرو شوید.

بیشتر زنان زمانیکه یک یا دوماهه باردار هستند متوجه بارداری خود میشوند. ومعمولا وقتی در ماه دوم یا سوم بارداری هستند به پزشک مراجعه میکنند. دوازده هفته اول بارداری بسیار اهمیت دارد چون در این زمان دستگاهها و اعضای اصلی بدن جنین ساخته میشوند. آمادگی برای بارداری به این معنیست که هم جسم و هم روح مادر باید برای باردار شدن آماده شود.

در زمان گذشته بیشتر تاکید پزشکان روی بهداشت و سلامتی در دوران بارداری بوده ولی امروزه به سلامتی پدر و مادر آینده مدتی پیش از بارداری نیز توجه میشود. برای داشتن یک کودک سالم و همچنین داشتن بارداری لذت بخش شما نیازمند داشتن یک بدن سالم هستید و همچنین باید اوضاع کلی زنگی خود را از قبل برای بارداری مهیا کنید.

در اینجا مهمترین مواردی که باید پیش از بارداری در نظر بگیرید بیان شده:

قبل از هرچیزی باید چرخه قاعدگی خود را یادداشت کنید که بهتر است دو ماه این کار را به طور متوالی انجام دهید. و اگر عادت ماهیانه نا منظمی دارید باید ماههای بیشتری این کار را انجام دهید. و همچنین برای اطلاع از زمان دقیق تخمک گذاری میتوانید از دو روش اندازه گیری دمای بدن وترشحات واژن استفاده کنید.

وقتی سطح فولیک اسید در بدن پایین باشد خطر سقط افزایش میابد به همین خاطر پزشکان مصرف روزانه این دارو را از قبل بارداری توصیه میکنند همچنین فولیک اسید از بیماریهای مادرزادی مثل اختلالات لوله عصبی پیشگیری میکند. بهترین زمان مصرف فولیک اسید زمانی است که شما روش جلوگیری از بارداری خود را متوقف کرده تصمیم به باردار شدن دارید زیرا بیشترین ناثیری که این دارو میتواند داشته باشد در ماه نخست بارداری است.

برای اینکه شما ذخیره آهن کافی برای جنین و همچنین زایمان خود داشته باشید باید از قبل میزان آهن بدنتان را بررسی کنید تا در زمان بارداری به کمخونی و کمبود آهن مبتلا نشده و دچار خستگی مفرط نشوید.

سلامتی کودک شما تا حدودی به این بستگی دارد که در زمان بارداری وزن متعادلی داشته باشید و برای این کار شما میتوانید چند ماه قبل از باردار شدن برای اینکه به وزن ایده آل برسید اقدام کنید.

از تماس داشتن با مواد شیمیایی و هرچیزی که باعث بروز عفونت در بدن میشود به شدت پرهیز کنید و اگر مجبور با استفاده کردن شدید حتما از فرد دیگری بخواهید برای شما انجام دهد.

اگر بیماری مزمن دارید یا از داروهای خاصی استفاده میکنید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید تا در صورت لزوم بعضی از آزمایشات ویا واکسیناسیون قبل از بارداری را برایتان انجام دهد.

داشتن یک برنامه ورزشی منظم و انجام یکسری فعایتهای بدنی قبل از بارداری ودرطول آن به شما کمک میکند که بارداری و زایمان راحتی داشته باشید.

اگر روش جلوگیری از بارداری داشته اید و آن را متوقف کرده اید حتما به پزشک خود اطلاع داده تا در صورت لزوم به انجام برخی آزمایشات یا گرفتن عکس رادیولوژی بپردازد.

بعضی از کارهایی که انجامشان در زمان بارداری دشوار است حتما پیش از بارداری انجام داده و سعی کنید روش زندگی خود را به بهترین نحو تغییر دهید.

قبل از باردار شدن حتما به دندانپزشک مراجعه کرده تا وضعیت دندانهای شما را کنترل کرده و همچنین اگر پوسیدگی یا بیماری لثه دارید برای درمان آن اقدام کنید زیرا داشتن بیماری لثه در دوران بارداری باعث میشود نوزاد زمان متولد شدن وزن بسیار پایینی داشته باشد.

اگر سیگاری هستید یا الکل مصرف میکنید حتما به ترک آن اقدام کنید و حتی الامکان از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات پرهیز کنید و همچنین از غذاهایی استفاده کنید که مغذی هستند واز بهداشتی بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

سعی کنید از عواملی که باعث بروز استرس در شما میشود درری کرده و روش زنگی خود را به طوری که آرامش بیشتری داشته باشید تغییر دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *