#


آنچه درباره باردار شدن باید بدانیم

باردار شدن
11 اکتبر 2017 بدون نظر 1491 بازدید

آنچه درباره باردار شدن باید بدانیم

No votes yet.
Please wait...

آنچه درباره باردار شدن باید بدانیم

پس از اینکه اسپرم لقاح حاصل کرد چه می شود؟

پس از اینکه تخم با اسپرم لقاح حاصل کرد وارد رحم می شود و چون حرکت آن نسبتا بطئی است در حدود ۳ تا ۴ روز طول می کشد تا از لوله ها وارد رحم شود. تخم در حالیکه در لوله هاست شروع به تکامل کرده و اولین مرحله تقسیم خود را شروع می کند.

رحم نیز در این موقع خود را برای دریافت جنین آماده می کند. مخاط رحم پر از عروق می شود تا بدینوسیله محیط مناسبی برای تکامل تخم گشنیده شده فراهم سازد. تخم مزبور پس از ورود در رحم تا اندازه ای تکامل حاصل کرده و به داخل آن فرو می رود و خود را به یک نقطه ای متصل میسازد. در این نقطه شروع به رشد و نمو کرده تا بالاخره در آخر دوره آبستنی به صورت نوزادی کامل خارج گردد.

 تکامل بچه از چنین سلولهای کوچکی فوق العاده جالب به نظر می آید.

تکامل و رشد جنین یک پدیده سحرآمیز و در عین حال بغرنجی می باشد. سلول واحدی که در لوله از اتحاد تخم اسپرماتوزولید به وجود می آید بزودی به ۳ بعد به ۴ و ۹ و ۸ سلول الی آخر تقسیم شده و موقعی که جنین وارد رحم می شود به اندازه سر سنجاقی است که از یک توده سلولی تشکیل شده است.

سلولها به تقسیم خود ادامه داده و بالاخره هر قسمت تولید اندام و اعضاء مختلف بدن را می کند. در اواخر هفته چهارم جنین تقریبا ¼  اینچ طول داشته و حدود مشخصی ندارد. ولی حدود صورت تا اندازهای مشخص میباشد. در این موقع و حتی در نیمه اول ماه دوم، جنین انسان لحاظ شکل فرقی با جنین سایر پستانداران ندارد.

 دستگاه تنفسی مانند حیوانات دریایی بوده که در کیسه آبی قرار دارد و این مطلب می رساند که شاید بشر در اصل موجود دریایی بوده است. در این موقع جنین دارای دم بوده که در آخر ماه دوم از بین میرود. در آخر هفته هشتم جنین ¾ انیچ طول داشته و حدود آن کاملا مشخص و مشهود می باشد. سر نیز نسبت به سایر اعضاء بزرگتر است، هم چنین صورت و دست و پا تمیز داده میشود.

باردار شدن

باردار شدن

تکامل جنینی

در هفته شانزدهم جنین پنج اینج طول داشته و کاملا شکل انسان را به خود می گیرد. انگشتان دست و پا از هم جدا شده و دارای ناخن های نرمی هستند. دستگاه تناسلی خارجی تشکیل شده به طوریکه می توان جنس جنین را تشخیص داد. این مرحله رشد و تکامل ادامه دارد تا اواخر هفته چهلم که تقریبا در حدود ۱۰ ماه قمری می باشد.

در موقع تولد، جنین ۲۰ اینچ طول و در حدود ۷ پوند وزن دارد. بدین ترتیب در حدود ۹ ماه سلول واحدی که از اتحاد تخم و اسپرماتوزوئید به وجود آمده بود تولید موجودی را می کند که در حدود ۲۰۰ بیلیون سلول دارد.

کیسه آب

در موقع آبستنی جنین با رحم در تماس مستقیم نبوده بلکه از همان مراحل ابتدایی توسط کیسه ای که مملو از آب است احاطه شده. جنین در کیسه آب غوطه ور بوده و مایع محتوی بهترین وسیله محافظت جنین بوده و ضربه های وارد به رحم را خنثی میکند.

جفت

جنین در رحم چگونه تغذیه می کند؟

عضو مخصوصی به نام جفت تشکیل شده و رابطه بین مادر و جنین را تأمین می کند و در این عضو خون مادر و جنین بدون مخلوط شدن با هم تماس حاصل می کنند. جفت مانند دیواره ای است که خون مادر را از جنین جدا می کند ولی مواد مخصوص می تواند از این دیواره عبور کنند.

از این طریق تبادلات مواد غذایی و مواد زائد بین مادر و جنین انجام می گیرد. در مدت ۹ ماه که جنین در رحم است اکسیژن و مواد غذائی را از خون مادر گرفته و مواد زائد خود را به آن پس می دهد. جفت در حال تکامل عضوی است بیضی شکل، به طول ۸ اینچ و به وزن یک پوند که پس از تولد بچه خارج می گردد.

جنین توسط بند ناف به جفت متصل می باشد. این بند دو فوت طول و نیم اینچ عرض دارد، از شکم جنین شروع شده و دارای عروقی است که خون جنین را به جفت و بالعکس حمل می کند.

بعد از تولد لازم است بند ناف را قطع کنیم تا جنین کاملا از مادر جدا  شود. محل چسبندگی بند ناف در روی شکم به صورت فرورفتگی باقی می ماند که به آن ناف می گوییم.

طول رحم به طور طبیعی سه اینچ است پس چطور جنین در آن جای می گیرد؟

رحم کم کم بزرگ می شود که به علت رشد و نمو بافت عضلانی آن میباشد ولی در مراحل آخر دیواره های رحم نیز نازک شده و کشیده می شوند. در ماه ششم رحم به ناف و در ۹ ماهگی به قسمت بالای شکم می رسد. در همین موقع حفره عمومی رحم نیز بزرگتر می شود و گنجایش آن که در حال طبیعی به اندازه ۲ قاشق مایع است به ۸ تا ۱۰ پینت (Pint) میرسد (هر پینت نیم لیتر است). وزن رحم نیز زیاد شده و از یک اونس به دو پوند مى رسد.

پس از زایمان رحم جمع شده و در عرض چند هفته به اندازه طبیعی خود می رسد. این جمع شدن بسیار سریع انجام می گیرد به طوریکه در حدود ۵ تا ۶ هفته رحم به ۱/۲۰ وزنی می رسد که در آخر آبستنی دارا بوده است.

علائم آبستنی

باردار شدن

باردار شدن

آیا موقعی که تخم یا اسپرماتوزوئید متحد می شود یعنی در موقع آبستنی زن چیزی حس میکند؟

در موقع اتحاد تخم و اسپرماتوزوئید زن هیچ چیز احساس نمی کند. حتی چند هفته پس از شروع آبستنی هم هیچگونه علائمی که دال بر آبستنی باشد وجود ندارد، زن ممکن است هیچ چیز احساس نکند و امتحان بدنی هم در این موقع ممکن است کاملا منفی باشد یعنی وجود آبستنی را ثابت نکند.

 در اینجا با یک امتحان ادرار می توان به طور حتم وجود آبستنی را محرز نمود و این آزمایش را میتوان از هفته چهارم پس از اتحاد تخم و اسپرماتوزوئید یا به عبارت دیگر در حدود ۱۰ روز پس از قاعدگی از دست رفته انجام داد. (زیرا قاعدگی که زن انتظار آنرا داشته در اثر آبستنی اتفاق نیفتاده است.

چطور آزمایش ادرار آبستنی را ثابت میکند؟

امتحان ادرار جهت تشخیص آبستنی برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ توسط دو نفر پزشک به نام آشایم و زوندک انجام گرفت. این امتحان بر پایه هورمونهایی که به مقدار زیاد در ادرار زن آبستن یافت می شود استوار است. این هورمونها سبب تکامل و رشد تخم در حیوانات غیر بالغ می شود. برای انجام این آزمایش مقداری ادرار به موش یا خرگوش ماده و جوانی تزریق می کنند.

بسته به حیوان مورد امتحان، پس از دو تا سه روز شکم آنرا باز کرده و تخمدانها را آزمایش می کنند. چنانچه زن آبستن باشد هورمونهای موجود در ادرار باعث رسیدن سلولهای تخم در حیوان نابالغ شده و به آسانی می توان با آزمایش تخمدان آنها را مشاهده نمود.

اخیرا قورباغه های آفریقای جنوبی را برای این منظور به کار می برند. اگر ادرار زن آبستن را به قورباغه ماده و جوانی تزریق کنند در عرض ۵ تا ۲۴ ساعت هورمونهای موجود در ادرار باعث می شود که قورباغه تعدادی تخم ایجاد کند که موقع خروج از بدن آن تشخیص داده می شود.

پس از چند هفته استراحت می توان همین قورباغه را برای امتحانات بعدی بکار برد. امتحان فوق که بنام امتحان قورباغه (Frog Test) معروف است وجود آبستنی را در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قاعدگی از دست رفته نشان می دهد.

باردار شدن

باردار شدن

آیا این آزمایشها مورد اطمینان هستند؟

در صورتیکه صحیح انجام گیرد ۹۸ درصد جواب درست میدهد. البته تمام امتحانات مصون از خطا نبوده و گاهی نتایج حاصله غلط است. بنابراین امتحان ادرار به تنهایی نمی تواند مدرک صحیحی برای وجود آبستی باشد بلکه باید با سایر علائم آبستنی تطبیق داده شود.

در صورتیکه امتحان ادرار انجام نگیرد چه مدت پس از لقاح تخم و اسپرماتوزوئید میتوان به وجود آبستنی پی برد؟

معمولا اولین علامت آبستنی قطع شدن قاعدگی است که زن انتظار آن را داشته است. گرچه تخیر در قاعدگی ممکن است به علل روحی و جسمی مختلف ظاهر شود ولی اگر زنی که سابقه قاعدگی مرتب داشته ولی حالا قطع شده در ضمن دلایل دیگری به نفع آبستنی وجود داشته باشد باید به  فکر آبستنی بود.

 دو سه هفته پس از قاعدگی از دست رفته، علائم دیگر آبستنی ظاهر میشود. تهوع و استفراغ معمولا صبح ها وجود دارد لذا آن را بیمارى صبح می گویند.پستانها و نوک آنها بزرگتر شده و تغییراتی از لحاظ رنگ پیدا می شود. دفعات ادرار کردن زیاد شده و زن در روز میل بیشتری به خواب دارد به علاوه از لحاظ روحی  فوق العاده حساس می باشد. پس از چهارماهگی شکم بسیار بزرگ می شود و در اواخر پنجم مادر حرکات جنینی را حس می کند.

آیا حقیقت دارد که بعضی ها پس از آبستنی هم پریود می شوند؟

 بله، گاهی دو سه ماه پس از آبستنی هم قاعدگی ادامه دارد، این نوع قاعدگی هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ مدت کمتر از قاعدگی های طبیعی می باشد. رویهمرفته پس از شروع آبستنی هر خونریزی را باید غیرطبیعی تلقی کرده و علت آن را جستجو کرد.

چه مدت پس از اتحاد تخم اسپرماتوزوئید دکتر می تواند بگوید زنی آبستن است یا نه؟

 علائم بدنی آبستنی کم کم ظاهر میشود و تا هفته پنجم و ششم پس از اتحاد تخم و اسپرماتوزوئید نمی توان آبستنی را تشخیص داد زیرا از این موقع به بعد است که رحم بزرگ شده و سایر تغییرات تناسلی که دال بر وجود آبستنی است ظاهر می گردد.

 در بعضی موارد حتی تا هفته ششم هم پزشک نمی تواند بگوید زنی آبستن است یا نه. در ماههای چهارم و پنجم می توان وجود جنین را بوسیله اشعه X ثابت نمود و در ماه پنجم قبل از اینکه مادر حرکات جنین را در شکم حس کند می توان صدای قلب جنین را گوش کرد. اینها تماما علائم مثبت آبستنی به شمار می روند.

باردار شدن

باردار شدن

 مادر در موقع حرکت جنین چه چیز حس می کند؟

در اواخر ماه پنجم است که زن در شکم خود احساس مخصوصی دارد به نام حس جنبش یا(Quickening ) این احساس به صورت تکان و جنبشی است که کم کم شدیدتر و متعدد تر شده و بهیچوجه تولید درد و ناراحتی نمی کند شدت و دفعات جنبش ها بستگی دارد به طرز قرار گرفتن جنین، ضخامت دیواره رحم، مقدار مایع موجود  در کیسه آب و بالاخره عوامل مختلف دیگر. احساس جنبش برای آبستنی مدرک خوبی است ولی مصون از خطا نبوده و ممکن است گاهی با احساسات داخلی دیگر اشتباه شود.

آبستنی کاذب

آیا زن آبستن می تواند صدای قلب جنین را گوش کند؟

با استعمال دستگاهی که برای اینکار ساخته شده زن آبستن می تواند صدای قلب جنین را بشنود. صداها خفیف بوده و از ۱۲۰ تا ۱۴۰ در دقیقه تغییر می کند و تقریبا دو برابر تعداد ضربانات قلب مادر میباشد که در حدود ۷۰ تا ۸۰ در دقیقه است.

در حدود سال ۱۸۱۸ بود که برای اولین بار صدای قلب جنین شرح داده شد و برای آبستنی مدرک بسیار خوبی است زیرا کمتر با چیزهای دیگر اشتباه می شود. ممکن است زنی علایم دیگر آبستنی را نشان دهد بدون اینکه حقیقتا آبستن باشد ممکن است قاعدگی قطع شده، ، تهوع و استفراغ پیش آید و پستانها و شکم بزرگ شوند و حتی زن احساس جنبشی در شکم خود بکند در حالیکه آبستنی وجود نداشته باشد.

اینگونه علائم ممکن است در اثر عوامل روحی و شرایطی که مربوط به آبستنی نیست به وجود آید. البته رحم بزرگ نمی شود و حس جنبش مربوط به حرکت گازها در روده می باشد. ابستنیهای کاذب در خانمهای مسن که آروزی بچه دار شدن را دارند مشاهده میشود ولی در زنهای جوان هم دیده شده است.

پزشکی نقل میکند: هنگامیکه در یکی از بیمارستانهای نیویورک مشغول کار بودم مرا به بالین خانمی فرا خواندند که در ماههای آخر آبستنی بوده و از درد زایمان رنج میبرد شوهر این خانم که به بیمارستان آمده بود فکر می کرد که خانمش قبل از رسیدن دکتر خواهد زایید. وقتی به بالین بیمار رسیدم خانمی را مشاهده کردم بسیار تنومند و خوش بنیه که آبستنی او پیش رفته بود و گویی از دردهای زایمان حقیقی ناله می کرد. پس از معاینه دقیق پی بردم به اینکه خانم مزبور بهیچوجه آبستن نمی باشد.

این خانم ۴۱ ساله از ازدواج قبلی خود یک فرزند داشت ولی از شوهر دوم خود بچه دار نشده بود و در عرض ۱۷ سال که با شوهر دوم خود ازدواج کرده بود فوق العاده آرزومند بود که بچه دار شود.

از آن بعد من چند مورد آبستنی کاذب مشاهده کرده ام ولی هیچیک دراثر تشخیصل به موقع به مرحله آخر نرسیدند. گرچه اینگونه آبستنیهای خیالی فوق العاده نادر می باشد معهذا یکنفر پزشک توانسته است ۴۰۰ مورد مختلف را از مجلات پزشکی جمع آوری کند.

باردار شدن

باردار شدن

تا چه اندازه سلامتی مادر در موقع آبستنی در بچه تأثیر دارد؟

باید دانست بچه موجود در رحم جزو مادر نبوده و از همان ابتدای اتحاد تخم و اسپرماتوزوئید به صورت موجودی جدید میباشد. مادر تغذیه و محافظت جنین را تامین می کند ولی رشد و نمو مستقلا انجام می گیرد. رشد و تکامل جنین از مرحله لقاح تا جنین کامل در بدن مادر انجام می گیرد در این موقع از مادر به طفل چیزی اضافه نمی گردد مگر رسیدن غذا و اکسیژن.

 به عبارت دیگر در تخم گشنیده شده تمام صفات جمسی و روحی و خواصی که در طفل موجود باشد، نهفته شده و اینگونه صفات خیلی کم تحت تأثیر زندگی مادر در دوران آبستنی قرار می گیرند. رشد و نمود جنین تحت تأثیر مواد غذایی بوده و بدین ترتیب ممکن است تغذیه مادر غیرمستقیم در حال عمومی طفل مؤثر واقع گردد.

 در زمان جنگ به علت کمبود غذا جهت مادران بارور، اغلب اطفال ضعیف الجثه بوده و وزن آنها از طبیعی کمتر بود بنابراین این وضع جسمی مادر در دوران آبستنی در سلامتی و وضع عمومی اطفال دخالت تام دارد.

آیا حالت روحی زن آبستن تاثیری در جنین دارد؟

ناراحتی های روحی موقت و زودگذر تاثیر چندانی در نوزاد ندارد ولی اختلالات روحی مداوم و شدید ممکن است در غدد داخلی زن اختلالاتی به وجود آورده که در سلامتی او و در نتیجه در سلامتی طفل مؤثر باشد.

دختری روی پایش لکه قرمزی داشته که مادرش تصور می کرد به علت ترس در موقع آبستنی بوده. آیا ترس و شوک های مختلف در موقع آبستنی تولید چنین ضایعاتی در بچه می کند؟

خیلی از خانمها وجود لکه های قرمز یا سیاه را در بدن اطفالشان به ترس یا اضطراب دوران آبستنی نسبت می دهند ولی بهیچوجه رابطه ای وجود ندارد زیرا هیچ مدرک یا دلیل فیزیولوژیک در دست نداریم که به استناد آن فرض کنیم ترس و اضطراب ناگهانی در زمان آبستنی موجب چنین ضایعاتی خواهد شد.

دوران آبستنی چقدر است؟

زمان آبستنی یعنی از موقع لقاح تا تولد طفل تقریبا در حدود ۲۶۶ روز می باشد. برای تعیین روز زایمان اولین روز آخرین قاعدگی را مبدا حساب می کنیم زیرا تاریخ قاعدگی را میتوان فهمید در صورتیکه تاریخ لقاح را فقط می توان به طور تخمین حدس زد.

بنابراین باید از روز اول آخرین قاعدگی حساب کرد که در حدود ۲۸۰ روز یا ۹ ماه میشود. البته این وضعیت در افراد مختلف کاملا متفاوت می باشد و از هر ۱۰ زایمان فقط یکی در آخر روز ۲۸۰ اتفاق می افتد بنابراین نمی توان روز زایمان را به طور قطع تعیین کرد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *