#


آموزش هایی که در هفته نهم بارداری باید بدانید

6 فوریه 2018 بدون نظر 4761 بازدید

آموزش هایی که در هفته نهم بارداری باید بدانید

Rating: 3.0/5. From 1 vote.
Please wait...

آموزش هایی که در هفته نهم بارداری باید بدانید

  • به اندازه دو نفرورزش کنید.
  • در انتظار بالا آمدن شکم خود باشید.
  • مراقب علائم عجیب حاملگی باشید.
  • ببینید آیا دوقلو باردار هستید.
  • پزشک خود را انتخاب کنید

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد یک طرفه: درد پایدار یک طرفه شکم وجود یک کیست تخمدانی یا حاملگی را مطرح می نماید.

خونریزی یا لکه بینی: شما باید پزشک خود را از لکه به رنگ قرمز یا قهوهای آگاه کنید؛ و ممکن است به معنی سقط، حاملگی نابجا یا یک تخم توخالی باشد. همه لکه بینیها بد نیستند و ممکن است به خاطر نزدیکی، قرارگرفتن جفت در پایین و از دست رفتن یک قل (سندرم قل از دست رفته) ایجاد شود.

درد پشت: درد پشت میتواند نشانه کرامپ، کشیدگی رحمی و سقط بالقوه باشد؛ همچنین میتواند نشانه یک عفونت یا کشیده شدن رحم باشد. درد شدید یا دردی که کاهش نمی یابد را به پزشک و مامای خود گزارش دهید.

محوشدن ناگهانی علائم حاملگی؛ اگر از یک دسته علامت های بارداری مثل درد پستان ها، تهوع و استفراغ و حساسیت به بورنج می برید اما ناگهان این نشانها از بین می روند، با پزشک خود تماس بگیرید. نوسانات طبیعی هستند اما فقدان کامل علائم خود نشانه مشکل هورمونی است. آزمایش خون سطح هورمون ها برای تشخیص قطعی مشکلات تعیین می کند.

ناتوانی در نگه داشتن غذا و مایعات

حقیقتی است که بسیاری از خانمهای باردار در مدت بارداری، به ویژه سه ماهه اول، تهوع دارند؛ اما در موارد خاصی کم آبی اتفاق می افتد که تهدیدی جدی برای سلامتی است و باید پزشکتان را متوجه سازید.

هرگونه علامت عجیب و رنج آور را فورا گزارش کنید.

ویژگیهای جسمی

خوب تا به حال چند هفته است که احتمالا با علائم بارداری، که تجربه نموده اند، مدارا می کنید. تجربه کلید کاراست، البته راهنمایی ها و گفته های افراد با تجربه! بارداری به آسانی آنچه از دور در فیلمها دیده میشود نیست؛ ولی پایان سه ماهه اول نزدیک است و با امیدواری چالشهای این سه ماهه خواهد گذشت.

وضعیت جنین

جنین شما به رشد و تکامل ادامه میدهد. بعد از جریان رشد، حالا جنین شما از سر تا ته حدود سیزده تا هفده میلی متر میباشد. خطهای انگشتان پا در حال تبدیل به انگشتان هستند و بیشتر تکان می خورند.

اگر در این زمان خواستید جنین را از طریق سونوگرافی ببینید، میتوانید بازوها، پاها و حرکت جنینی را مشاهده کنید. اگر خواستید از بیرون رحم را لمس کنید، جنین در اثر لمس شما تکان میخورد.

تشکیلات بدنی حالا در حال تکامل اند و استخوانها دارند سفت میشوند. این کارتا هفته ها ادامه خواهد یافت.

ویژگیهای بارداری

به اندازه دو نفر ورزش کنید.

ورزش در بارداری به طور باورنکردنی مهم است. نه تنها ورزش در داشتن بارداری آسان تر با وزن گیری مناسب و عوارض جانبی حداقل (درد پشت) نقش دارد، بلکه منافعی هم در زایمان دارد. خانم هایی که در مدت بارداری ورزش می کنند. زایمان های سریعتر و راحت تری دارند؛ قطع نظر از اینکه دوران نقاهت کوتاه تری هم خواهند داشت. یعنی سریعتر به حالت اولیه و عادی برخواهند گشت.

موارد زیر قانون های ساده ای برای ورزش دوران بارداری است:

* قبل از ورزش، حین ورزش و بعد از آن مایعات مصرف کنید.

* کاری که آسیب رسان باشد انجام ندهید.

* رژیم غذایی قبل از بارداری را ادامه بدهید اما قبل از شروع ورزش جدید با پزشک خود گفت وگو کنید.

* از هر چیزی که باعث از دست دادن تعادل یا لگد خوردن به شکم میشود پرهیز کنید.

* اگر خونریزی، تنگی نفس یا درد پیدا کردید، فورا ورزش را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

* تعداد ضربان قلب خود را بررسی کنید. طبق یک قاعده کلی سرانگشتی، مراقب افزایش ضربان قلب خود به بالاتر از ۱۴۰ ضربان در دقیقه باشید؛ اما این امر میتواند برای خانمهایی که خیلی فعال اند متفاوت باشد. از پزشک خود محدوده مناسب خود را بپرسید.

بارداری ممکن است به روشی دیگرو متفاوت از قبل شما را برای ورزش تحریک کند بسیاری از خانمها درمییابند که بارداری زمان خوبی برای شروع و فکر کردن درباره عادات زندگی مطلوبی است که آنها می خواهند کم کم داشته باشند. گرچه بارداری زمانی نیست که بعضی کارها مثل دو ماراتن را شروع کنید اما زمان مهمی برای شروع انواع تحرکهای بی خطر مثل پیاده روی، یوگای پریناتال و شناست.

پزشک یا مربی تناسب اندام میتواند به کمک نشانه های جسمی برنامه ورزشی تناسب اندام شما و رشد جنینتان را بدهد. مواردی که کاملا نیاز به پرهیز از ورزش دارند، حتی برای مدتی محدود، شامل این موارد می باشند:

* خونریزی

* تهدید به زایمان زودرس یا وجود سابقه آن

* بعضی موارد بارداری متعدد

* محدودیت رشد داخل رحمی که تکان جنین کندتر از حالت طبیعی شود و علت آن محدودیت فیزیکی در رشد یا کمبود مواد غذایی باشد.

این مهم است که چیزی پیدا کنید تا واقعا لذت ببرید، به طوری که متناسب شما باشد و همه منافع ورزش در بارداری به شما وجنینتان برسد. این زمان همچنین موقع جالبی است که از همسر یا دوستان خود بخواهید که در ورزش با شما همراه گردند.

اگر پیاده روی گروهی در پارک را شروع کنید زمانی که کودک به دنیا بیاید هم میتوانید این رفتار سالم را جزو زندگی تان قرار دهید و با در آغوش گرفتن کودک یا حمل او با کالسکه این کار را ادامه دهید.

در انتظار بالا آمدن شکم خود باشید

کم چیزی است که بتواند هیجان انگیزتر از بیرون شکم خانم باردار باشد و وقتی که این شکم متعلق به شما باشد، هیجان بیشتر خواهد شد؛ بنابراین شما احتمالا منتظرید تا بزرگترشدن شکم از لحاظ بدنی و از طریق لباسها را احساس کنید. مسئله این است که این احساس آن قدر زود برای خانمهای باردار اتفاق نمیافتد و معمولا در سه ماهه اول نیز رخ نمیدهد. این امر به خاطر این است که رحم هنوز در داخل لگن قرار گرفته است؛ اما فکر نکنید که دیوانه شدهاید چون به نظر میآید که لباسها دارند تنگتر می شوند و مطمئنا احساساتتان تغییر کرده است.

بعضی از علائم بارداری مثل آروغ زدن، نفخ شکم و یبوست میتواند باعث ایجاد حس بزرگی و درازی در روده شما شود. و منجر به احساس تنگی و نامتناسب بودن در لباسهایتان گردد؛ علاوه براین، همچنان که رحم شما بزرگ میشود در حالی که هنوز در لگن قرار دارد، رودهها باید به کنار بروند چرا به بالا و بیرون نباشد. ممکن است به معنی نیاز به بعضی تغییرات در کمد لباس شما باشد اما احتمالا برای تهیه لباسهای حاملگی کافی نیست.

مراقب علائم حاملگی باشید

وقتی یکبار دیگر فهرست نشانه های شایع دوران بارداری را مرور میکنید، بعضی از آنها مثل بیماری صبحگاهی و سوزش معده شایع ترند؛ اما بعضی از آنها ممکن است شما را شگفت زده کنند که گرفتگی بینی و حساسیت به بوها، نوسانات عاطفی و تنفر از غذا از آن جمله اند.

همچنان که هورمون ها فعالیت خود را در حمایت از بارداری و کمک به رشد جنین آغاز می کنند، بدن شما نیز تغییر می کند و واکنشی متفاوت از آنچه که انتظار دارید نشان میدهد. تغییر هورمونها وظیفه خود را انجام می دهد و بدن شما در این فرایند شرکت دارد. موارد بعدی چندین علامت ناشایع بارداری و چگونگی برخورد با آنهاست:

گرفتگی بینی: گرفتگی بینی و خون دماغ شدن در بارداری به نسبت شایع است. مرطوب نگهداشتن مجاری بینی و بالا کشیدن محلول کمکی سالمین دست ساز یا آماده) این عوارض را تسکین می دهد.

آروغ زدن: دستگاه گوارش در مدت بارداری زیاد درگیر میشود. نه تنها به افزایش ناگهان هورمونها مربوط است، بلکه به سبب بزرگ شدن رحم و تغییر مکان رودهها نیز می باشد. اگر بعد از یک وعده غذایی مرتب و اغلب غیرقابل کنترل آروغ می زنید، متعجب نشوید. اگرقادرید تشخیص بدهید چه غذاها و نوشیدنیهایی وضع را بدتر می کند، از آنها پرهیز کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف میشود یا نه؟

بی خوابی: ناتوانی در خواب رفتن یا خواب ماندن در بارداری بسیار آزاردهنده است. مشکل واقعی زمانی بروز میکند که شما خسته اند و هنوز نتوانسته اید به اندازه کافی بخوابید. سعی کنید قبل از خواب تنی آرام و تمرین یوگا داشته باشید با تمرینهای ورزشی خود را زودتر در طول روز انجام دهید و از صرف وعده های غذایی سنگین قبل از خواب خودداری کنید. اگر باز هم ناراحتی دارید، درست زمانی که مشکل دارید از پزشک خود کمک بخواهید که آیا دلیلش جسمی، ذهنی یا روحی است. گاهی اوقات، یک ذهن فعال یا مشکلاتی که در روز دارید می تواند ذهن شما را در طول شب نیز درگیر کند.

هرنشانه دیگری را که تجربه میکنید میتواند بخشی طبیعی از یک بارداری سالم باشد. پرسیدن از پزشک ماما درباره این مشکلات را فراموش نکنید. پزشک تجربههای زیادی برای غلبه بر هر نوع علامت احتمالی بارداری را دارد و احتمالا راه حل هایی خوب و تجربه شده برایتان ارائه دهد.

دوقلویی اغلب با سونوگرافی اولیه تشخیص داده می شود. اگر علائمی در خود احساس میکنید، با پزشک خود در رابطه با آن صحبت کنید

ببینید آیا دوقلو باردار هستید

سوالی که خانمها در طول دوران بارداری همواره می پرسند این است که چند قلوباردار هستم. شما هم ممکن است این سوال را از خودتان بپرسید. آنچه در زیر آمده دلایل عمده ای است که به نظر میرسد یک خانم باردار چند قلویی دارد:

  • سابقه شخصی یا خانوادگی بارداری متعدد
  • استفاده از درمانهای کمک باروری
  • سرعت زیاد بزرگ شدن شکم
  • یک حدس یا خواب

همه اینها دلایل معتبری برای این اعتقاد هستند که ممکن است مادر بیش از یک فرزند باشید. پزشک شما احتمالا جزئیاتی درباره سابقه شخصی و خانوادگی تان خواهد داشت که با بارداریهای متعدد ارتباط دارد. گاهی اوقات، در همان اوایل، یک سونوگرافی نسخه می شود تا مشخص شود آیا دوقلویا چندقلو حامله اید. در سایر اوقات، شما و پزشکتان می توانید صبر کنید تا علائم بالینی جنین های متعدد بروز کنند. این علائم بدین شرح است:

  • اندازه رحم بزرگ تر از سن حاملگی باشد
  • شنیدن بیش از یک ضربان قلب حین یک معاینه روتین
  • مادر حرکت زیاد احساس کند یا اینکه بگوید: «بچه در همه جای شکم میچرخد.»
  • افزایش غیرطبیعی فشار در آزمایشهای خون دقیق و قطعی

گاه دوقلوها تا مراحل بعدی بارداری، که آزمایش های اضافی مثل سونوگرافی غربالگری میانه حاملگی انجام میگیرد، کشف نمی گردند.

اگر فهمیدید که دوقلو باردارید، ممکن است خبرآن برای خود و خانواده تان غیرمنتظره باشد؛ بنابراین قبل از اینکه تصمیمهای بزرگی همچون تغییر پزشک یا بیمارستان با خریدهای بزرگ داشته باشید، اجازه دهید این خبر پنهان بماند.

پزشک خود را انتخاب کنید

پزشکی که انتخاب می کنید قادر به مراقبت از شما در طول بارداری و دوره پس از زایمان می باشد. این فرد باید کسی باشد که اعتماد کافی بین شما و او برقرار گردد؛ کسی که در دوره مراقبت بارداری با وی ارتباط برقرار کنید. امروزه خانم های باردار انواع پزشکان را انتخاب میکنند.

متخصص زنان و مامایی، این متخصص جراحی زندگی خود را صرف مراقبت از زنان و زایمان می کند. بسیاری از خانم هایک ماما را برای مراقبت از بارداری خود انتخاب می کنند.

بسیاری از متخصصان مامایی در بیمارستانها کار میکنند ولی تعدادی از آنها هم در زایشگاهها فعالیت دارند.

پزشکی را که انتخاب می کنید باید بتواند در تمام دوران بارداری و دوران پس از زایمان از شما مراقبت کند. این پزشک کسی خواهد بود که شما به او اطمینان زیادی داشته و در جریان مراقبتهای قبل از زایمان با او ارتباط زیادی خواهد داشت. خانم های باردار امروزی میتوانند از انواع پزشکها با ماماها انتخاب کنند.

پزشک متخصص زایمان / پزشک متخصص زنان: این متخصصان جراحی، زندگی خود را وقف مراقبت از مسئله بانوان نموده اند که بارداری و زایمان از آن جمله است. بسیاری از خانم ها برای مراقبت از دوران بارداری خود یک پزشک متخصص زایمان را انتخاب میکنند. اغلب متخصصان زایمان در بیمارستانها کار میکنند ولی تعدادی هم زایمان در خانه یا در مراکز زایمان را هم به عهده میگیرند. آنها معمولا بصورت گروهی کار کرده و در ساعات غیراداری هم در دسترس شما هستند..

پزشک متخصص مادر وجنین (پزشک متخصص دوران بارداری): این پزشک متخصص زایمانی است که یک دوره اضافه تر از معمول متخصص (فوق تخصص) را گذرانده و برای مادران و کودکانی که مشکلات بیش از معمول دارند. آنها غالبا در مواردی که خانمهای باردار در این موقعیتها هستند به عنوان مشاور دیگر پزشکان متخصص عمل میکند. شما میتوانید تحت مراقبت یک ماما بوده و از شما خواسته شود یک غربالگری ژنتیک را نزد این فوق تخصصها انجام دهید، یا اینکه پزشک معمول شما فهمیده که دوقلو باردار هستید و نظریه پزشک دیگری را خواسته یا یک غربالگری اضافی را لازم بداند. بسیاری از خانمهای دارای ریسک بالا برای تمام دوران بارداری به این فوق تخصصها مراجعه می نمایند. این پزشکان با تواناییهای مراقبت به خاطر طبیعت بیمارانشان همیشه در بیمارستانها کار می کنند.

پزشک خانواده: این پزشکان اساسا مراقبت از تمامی اعضاء خانواده را به عهده دارند و ممکن است پزشک عمومی یا حتی متخصص زایمان باشند. این پزشک ممکن است کسی باشد که شما قبلا با او رابطه صمیمی داشته اید که در این صورت ادامه مراجعه به او برایتان آسان باشد مشقت دیگر پزشک خانواده است که او می تواند بعد از تولد هم پزشک فرزند شما باشد. پزشکان خانواده در همه انواع جایگاههای زایمان کار می کنند.

پرستار مامای دارای مدرک معتبر: یک پرستار ماما، هم پرستار بوده و هم ماما است که یک حرفه دوگانه در ایالات متحده است. این خانمها مراقبت از خانمهای کم خطر را انجام داده و از خانمها مراقبت میکنند. در حالیکه برای مراقبت از کودکان در سال اول تولد تربیت شده اند اکثر آنها این مهارت را انجام نمیدهند و به جای آن دستورات پزشکان متخصص را انجام میدهند.

ماماهای حرفه ای دارای مدرک معتبر: این نوع ماماها آموزش دیده و امتحانات بورد تخصصی را در دفتر ماماهای شمال آمریکا گذرانده و به آنها مدرک معتبر داده شده آنها فقط از خانمهای باردار کم خطر مراقبت کرده که میخواهند در خانه یا در مراکز زایمان، زایمان نمایند. آنها همچنین برای غربالگری زنان در مورد مشکلات آموزش دیدهاند تا اطمینان یابند که آنها مراقبت لازم از منبع صحیح را دریافت میکنید حتی اگر به معنی انتقال مراقبت در موقع مناسب باشد. بیشتر ماماهای حرفهای دارای مدرک معتبر با پزشکان یا گروههای پزشکی مرتبط بوده یا با پزشکی انتخابی شما کار خواهد کرد.

مامای ورود مستقیم: یک مامای ورود مستقیم ممکن است آموزش رسمی دیده یا ندیده باشد و بسیاری هم به عنوان کارآموز زیردست دیگر ماماها را در زایمانهای خانگی یا مراکز زایمان پیدا کنید که مراقبت از خانمهای باردار کم خطر را به عهده دارند.

شور مادر شدن

آیا میدانستید که بارداری حتی باعث تغییر در چشمان شما می شود؟ پروژسترون واحتباس مایعات ایجاد شده به وسیله بارداری می تواند هم با تغییر شکل چشمان شما و هم با افزایش خشکی آن بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

Rating: 3.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *