#


آموزش بهداشت دهان و دندان

آموزش بهداشت دهان و دندان
2 مارس 2017 بدون نظر 1225 بازدید

آموزش بهداشت دهان و دندان

No votes yet.
Please wait...

دهان

اولین مرحله از گوارش داخل دهان انجام می گیرد. واژه ی گوارش ومفهوم ان برای توانایی کودکان توضیح دهید و به شکم و معده اشاره کنید. وظیفه ی دهان اماده کردن غذا برای گوارش است. از کودکان بخواهید که دهان خود را باز کنند و به یکدیگر نشان دهند؛

بپرسید که داخل دهان چه چیزهایی می بینید؟ و هنگامی که غذا می خورند غذا به کجا می رود. در داخل دهان غذا به وسیله دندان ها جویده و به وسیله بزاق نرم و سپس بلعیده می شود.

نکات بهداشتی و ایمنی

برایشان توضیح دهید که از داخل کردن اشیاء به دهان خودداری کنند. در صورت استفاده از دارو با صلاح دید پزشک و با کمک بزرگ تر ها این کار را انجام دهند. به کودکان یاد دهید که به هیچ وجه خودشان تصمیم نگیرند که دارو بخورند. مراقبت از بهداشت دهان باید از توصیه های همیشگی مربیان باشد.

دندان

از کودکان بخواهید تا دندان های خود را لمس کنند. تصویری از دندان ها را به وسیله ی عکس و یا ماکت به کودکان نشان دهید. در مورد دندان های شیری به انها توضیح دهید. در مورد نقش دندان ها در بلع غذا برایشان توضیح دهید.

تفاوت دندان ها را به کودکان نشان دهید و بگویید که هر کدام چه کاری انجام می دهند. کودکان می توانند در مورد تجربه ی در امد ن دندان و یا افتادن داندانشان صحبت کنند. و بگویند که در صورت افتادن دندان های شیری دندان های دائمی رشد خواهند کرد. ان وقت دندان های خودتان را که دائمی است به انها نشان دهید . کودکان نباید از افتادن دندانشان نگران شوند.

نکات بهداشتی و ایمنی:

به کودکان یاد دهید که چگونه باید از دندان های شیری و دائمی خود مراقبت کنند تا خراب نشود. به انها بگویید که چگونه خوردن مواد شیرین سبب از بین رفتن دندان می شود. کودکان می توانند دندان های یکدیگر را نگاه کنند سپس سالم یا خراب بودن انها را مشخص کنند. یک عدد مسواک را به کلاس ببرید و شیوه ی « درست مسواک زدن » را به کودکان نشان دهید.

به کودکان اموزش دهید که چرخاندن اب دهان بعد از غذا سبب تمیزی دهان و دندان ها می شود . به کودکان بگویید که دندان ها را باید هر روز مسواک زد. و بگویید که دندان ها را باید قبل از خواب مسواک زد. غذای سالم مانند شیر، سبزیجات، و میوه را در فهرست غذاهای مهد کودک قرار دهید وهنگام غذا خوردنبه کودکان بگویید که انها به سالم بودن دندان ها کمک می کنند.

به کودکان بگویید که هریک از اعضای خانواده باید مسواک جداگانه داشته باشند. برای هریک از کودکان مسواک تهیه کنید و از انها بخواهید که هر شب بعد از مسواک زدن یکی از خانه ها را ضربدر زده و در پایان ماه به کلاس بیاورند. به کودکان بگویید که در صورت خراب شدن دندانشان باید به دندانپزشک مراجعه کنند . کودکان می توانند در مورد تجربه ی مراجعه به دندانپزشک صحبت کنند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *