#


آلرژی ها در کودکان/ نشانه ها و درمان

12 ژوئن 2017 بدون نظر 1384 بازدید

آلرژی ها در کودکان/ نشانه ها و درمان

No votes yet.
Please wait...

آلرژی ها در کودکان

حساسیت یا آلرژی واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن به ماده شیمیایی یا هر ماده دیگری می باشد. شایع ترین شکل آن تب یونجه یا آلرژی به گرده گل هاست. اما کودکان ممکن است به چیزهای مختلفی از مواد غذایی گرفته تا گیاهان و نور یا داروها حساسیت داشته باشند.

کهیر

راش آلرژیک پوست که در آن نقاطی قرمز رنگ و خارش دار از پوست بالا می آید که مرکزی سفید رنگ دارد. شایع ترین علت کهیر نیش کنه است اما می تواند در اثر حساسیت به یک ماده نیز ایجاد شود. هیستامین (ماده شیمیایی که در سلول های سراسر بدن یافت می شود) در واکنش به تماس با ماده حساسیت زا یا آلرژن یا نیش کنه آزاد می شود و موجب نشت مایعی از عروق خونی به داخل پوست می شود و پوست را برآمده می کند. نوزادان گاه در بدو تولد دارای راش های کهیر مانند هستند.

نشانه ها: پوست شدیدا دچار خارش می شود و برآمدگی های سفید رنگی که اطراف آن متورم است روی پوست ظاهر می شود. برآمدگی ها کوچک و گرد یا بزرگ یا طرح های نامشخص می باشند. راش معمولا روی تنه یا اندام ظاهر می شود هرچند که ممکن است در هر جایی از بدن دیده شود. کهیر چند دقیقه طول می کشد بعد ناپدید شده و در جای دیگری ظاهر می شود. کهیر ممکن است با تورم سطحی (آنژیو درام) همراه شود که باید فورا و بدون قوت وقت به پزشک مراجعه کنید. گاهی کهیر می تواند در دهان، زبان یا گلو بروز کند و مشکلاتی در تنفس به وجود بیاورد (شوک آنا فیلاکسی) این حالت باید به شکل اورژانسی درمان شود.

درمان: روی پوست کودک لوسیون کالامین بمالید یا او را در وان آب خنک بنشانید. پزشک ممکن است قرص آنتی هیستامین برای تجویز کند. اگر کودک قبل از این نیز واکنش شدید آلرژیک داشته است باید همیشه یک سرنگ حاوی آدرنالین همراه خود داشته باشید.

تب یونجه

وقتی غشای مخاطی در معرض یک ماده آلرژن یا حساسیت زا قرار می گیرد (معمولا گرده گل ها) متورم شده و کودک دچار نشانه های رینیت می شود. این حالت معمولا در فصل بهار و تابستان اتفاق می افتد زیرا در این فصول گرده های گل در هوا بیشتر پراکنده می باشند. تب یونجه در زیر پنج سال به ندرت دیده می شود و ممکن است به طور ناگهانی ناپدید شود.

تب یونجه

تب یونجه

نشانه ها: نشانه ها تب یونجه شامل عطسه، آبریزش بینی و چشم های سرخ و خارش دار است. تب یونجه به دلیل نداشتن تب و بروز فصلی آن از سرماخوردگی عادی قابل تشخیص است.

درمان: آنتی هیستامین ها معمولا به کاهش نشانه ها کمک می کنند. پزشک شما ممکن است تست های پوستی انجام دهد تا گرده گلی را موجب بروز نشانه ها می شود تشخیص داده و احتمالا یک دوره تزریق های ضد حساسیت یا یک اسپری استروئیدی بینی تجویز کند.

رینیت آلرژیک مزمن

رینیت مزمن یا سالیانه دقیقا نشانه های تب یونجه را دارد با این تفاوت تب یونجه را دارد با این تفاوت که در تمام طول سال این وضعیت ادامه دارد. این بیماری نیز دقیقا مانند تب یونجه آغاز می شود اما معمولا عامل آن گرد و غبارهای خانگی است نه گرده گل، پر پرنده و موی گربه و سگ نیز می تواند این حالت را ایجاد کند.

نشانه ها: نشانه های رینیت آلرژیک مزمن دقیقا همان نشانه های تب یونجه است: آبریزش از بینی، اشک آمدن از چشم ها، خارش بینی و چشم ها. تشخیص بیماری از طریق تست های پوستی داده می شود.

درمان: کار آمدترین درمان دوری کردن از ماده آلرژن است که با تست های پوستی تعیین می شود. شاید مجبور شوید حیوان خانگی را از خانه ببرید یا رختخواب را تغییر داده یا مرتبا خانه را جارو برقی بکشید.

آنتی هیستامین ها و دیگر داروها از بروز نشانه ها جلوگیری می کنند. استروئیدهای داخل بینی در صورتی که در دز پایین و مطمئن داده شوند می توانند عوارض را تسکین دهند.

حساسیت به نور

این بیماری آلرژی به نور یا طول موج های خاصی از نور است. شکل بسیار نادر آن ارثی است اما شایع ترین شکل آن در اثر خوردن یک ماده حساس به نور یا مالیدن آن به پوست ایجاد می شود. نمونه هایی از مواد حساس به نور شامل داروها، رنگ ها، مواد شیمیایی و گیاهان می باشند. نشانه ها: حساسیت به نور معمولا به شکل یک راش خود را نشان می دهد که به سادگی قابل تشخیص است زیرا پوستی که زیر لباس می رود هیچ تورمی ندارد و یک خط کاملا مشخص در جایی که لباس بدن نپوشانده و پوست در معرض نور آفتاب قرار گرفته، وجود دارد.

درمان: باید تا برطرف شدن راش ها از قرار گرفتن در معرض ماده ایجاد کننده حساسیت به نور یا خود نور خورشید خوداری کنید. کودکان حساس باید پوشیده باشند و در بخش های باز پوست نیز کرم ضد آفتاب زده باشند.

کک کزیدگی

کودکان معمولا از یک نقطه دچار کک گزیدگی می شوند و بعد نسبت به آن حساسیت پیدا کرده و دسته ای از نقاط شبیه به گزش اول روی پوستشان ظاهر می شود. گاهی ممکن است اشتباه تصور شود تمام این نقاط را کک زده است اما در واقع آنها راش های حساسیتی هستند که خارش شدیدی دارند و بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز جمع و خشک می شود.

کهیر

کهیر

درمان: به گربه یا سگ خانگی را از نظر وجود کک روی پوستشان اسپری بزنید، تمام فرش ها و اثاثیه نرم خانه نیز باید اسپری زده شوند زیرا ممکن است تخم کک روی آنها باشد. پزشک ممکن است داروی آنتی هیستامین برای کاهش خارش و سوزش راش ها تجویز کند.

داروها

شایع ترین آلرژی به داروها در مورد پنی سیلین و مشتقات آن دیده می شود. اگر چنین تشخیصی برای فرزندتان داده شد باید همیشه یک گردنبند به گردنش بیندازید که روی آن ذکر شده باشد به پنی سیلین حساسیت دارد تا مانع از تزریق این دارو به او شوید. به هر حال هر دارویی در هر زمانی ممکن است اجاد آلرژی کند به خصوص اگر در خانواده سابقه اگزما، حساسیت یا آسم وجود داشته باشد. بدترسن شکل آلرژی به داروها شوک آنا فیلاکسی است که در آن فشار خون پایین می افتد و زبان و گلو متورم می شود. این وضعیت باید فورا درمان شود.

نشانه ها: راش روی پوست تا ده روز بعد از قرار گرفتن در معرض دارو پدیدار می شود و معمولا با ورم صورت و زبان همرا است. مشکلات تنفسی، استفراغ و اسهال نیازمند توجه فوری پزشکی می باشند.

درمان: در مورد آلرژی های خفیف آنتی هیستامین ها معمولا کافی می باشند. وقتی حساسیت به یک دارو شناسایی شد تا پایان عمر باید از مصرف آن دارو خودداری کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *