#


نکاتی که در هفته سی و نهم بارداری باید رعایت کنید

13 آوریل 2018 بدون نظر 2985 بازدید

نکاتی که در هفته سی و نهم بارداری باید رعایت کنید

No votes yet.
Please wait...

هفته سی و نهم بارداری

  • ببینید که هرکس یک کپی از طرح زایمانتان داشته باشد.
  • غذاها و مواد لازم برای پس از زایمان را تهیه کنید.
  • در مورد پاره شدن کیسه آب اطلاع حاصل کنید.
  • اگر لازم بود، طرح سزارین را بریزید.
  • یک کتاب در زمینه مادری یا پس از زایمان تهیه نمایید.

در این هفته مراقب چه چیزهای باشید!

علائم زایمان: با شروع هفته ۳۷، پزشکتان از زایمان جلوگیری نخواهد کرد. در مورد نشانه های زایمان هوشیار باشید و دستورهای پزشکتان را در مورد زمان مراجعه رعایت کنید.

کاهش حرکت های جنین: بعضی خانم ها فکر می کنند همچنان که به زمان زایمان نزدیک تر می شوند شاهد کاهش حرکت های جنین هستند ولی حقیقت این است که هر کاهشی می تواند نشانه مشکلی در کودک شما باشد. هرگونه کاهش حرکت را به پزشک خود گزارش دهید.

تورم: در حالی که تورم های معمول دوران بارداری کم کم ایجاد می شوند و پس از استراحت هم از بین می روند و دلیلی برای نگرانی نیستند، تورم ناگهانی صورت و دست ها می تواند نشانه مشکل باشد که فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان از آن جمله است.

سردرد: اگر سردرد شدیدی دارید، به پزشک خود بگویید. امکان دارد از فشارخون ناشی از بارداری یا حتی مسمومیت قبل از زایمان رنج ببرید که بیماری شدید دوران بارداری است و با فشار خون، وجود پروتئین در ادرار و دیگر مشکلات مرتبط است.

تاری دید تاری دید را فورا به پزشک خود گزارش دهید زیرا این هم می تواند نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد.

خونریزی یا لکه بینی: هرگونه خونریزی یا لکه های خون را که مرتبط با رابطه جنسی با معاینه واژن با سونوگرافی نیست به پزشک یا مامای خود گزارش دهید. او امکان عفونت، اتساع دهانه رحم یا مسائل مربوط به جفت را بررسی خواهد کرد.

هرگونه نشانه غیرعادی یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود گزارش دهید!

ویژگی های جسمی

ممکن است به دقت دنبال نشانه های زایمان باشید ولی نیابید. این مشکلی نیست و نباید نگران باشید. ممکن است دیگر افزایش وزن نداشته و حتی با نزدیک شدن به زایمان کمی کاهش وزن هم داشته باشید. این امری عادی است. خود را مشغول نگه دارید تا از فکر آن بیرون بروید.

وضعیت جنین

کودک در لگن شما قرار گرفته و آماده تولد است. همه کودکان در هفته ۳۷ آماده تولد نیستند و به این دلیل است که برای وقت زایمان دامنه زمانی تعیین کرده اند. آخرین چیزی که باید در دوران جنینی تکامل یابد ریه هاست.

خبر دیگر این است که افزایش وزن کودکتان خیلی کند شده است. بعضی کودکان فقط شاید حدود چند گرم افزایش وزن بدهند معمولا اضافه وزن متوقف می شود. به طور متوسط، کودکان در این مرحله حدود ۴/۳ کیلوگرم وزن دارند و قدشان حدود ۵۱ سانتی متر است.

ویژگی های دوران بارداری

ببینید که یک کپی از طرح زایمان خود را به همه داده باشید.

در این هفته های باقی مانده، تقریبا همه چیزها می باید برای زایمان و پس از زایمانتان مرتب شده باشند؛ ولی بعضی چیزهاست که باید آنها را مجدد کنترل کنید. یکی از آنها برنامه زایمان است.

به محل زایمان خود تلفن کنید و ببینید که یک کپی از طرح زایمانتان را در پوشه شما گذاشته اند یا نه. باید با متخصص اطفال مورد نظر خود، پزشک و مراقبتان هم تماس بگیرید و یادآور شوید.

اگر کسی از آن ها نسخه ای از آن را ندارد، فورا برایش بفرستید. بعضی جاها ایمیل آن را هم می پذیرند. اگرنمیدانید با چه کسی در بیمارستان تماس بگیرید، مدیر پرستاران بخش زایمان را بخواهید. حتی اگر همه این افراد نسخه ای از طرح زایمان شما را دارند، چند نسخه اضافی آن را در کیف زایمان خود بگذارید.

غذاها و مواد لازم برای پس از زایمان خود را خریداری کنید

قبل از ورود کودک، زمان خوبی برای برنامه ریزی غذاهای پس از زایمان است. وقتی شام تهیه می کنید، مقدار آن را دو برابر کنید و مقدار اضافی را در فریزر بگذارید؛ همچنین می توانید ببینید آیا در اطرافتان فروشگاهی هست که غذاهای آماده بفروشند تا آنها را در فریزر ذخیره کنید. اگر فریزرتان جاندارد، از همسایه بخواهید که آنها را برایتان در فریزر خود نگه دارد.

علاوه بر غذا، پس از زایمان به چیزهای دیگری هم نیاز خواهید داشت و باید آنها را تهیه نمایید.

در اینجا، مواردی پیشنهادی از چیزهای مورد نیازتان مطرح گردیده است:

نوار (تامپون) بزرگه پس از زایمان، چه طبیعی و چه سزارین به خوبی وزنی خوشی داشت. این خونریزی بدین خاطر است که بخشی از رحم، که چفت در آن قرار ترشه شر حال بهبود است. همچنان که آن بهبود می بایست و رحمتان شروع به جمع شست و کوچک شدن می کند، خونریزی خواهید داشت. استفاده از تامپون یا دیگر چیزهایی که در واژن قرار می گیرند ممکن است موجب عفونت شوند و حتی ناراحتی را بیشتر دستش این خونریزی ممکن است تا شش هفته پس از زایمان ادامه داشته باشند.

غذاهای سرشار از فیبر: پس از زایمان یبوست کاملا طبیعی است. به وی اگردرودی ضد درد زیادی مصرف یا سزارین کرده باشید. پیوست به نوبه خود می توانند شما را شز مورد حرکت های دردناک شکمی پس از زایمان بترساند

به خاطر این دلایل (و به خاطر اینکه غذاهای سرشار از فیبر برای سلامت عمومی بیشت خوب اند) هرچه سریع تر بتوانید با کمک غذاهای سرشار از فیبر ماتتان میوه جات سبزیجات و غلات کامل به حالت طبیعی برگردید احساس بهتری خواهید داشت.

کاغذ توالت، شما به مقدار زیادی کاغذ توالت فوق العاده ترم نیاز دارید که به بافت های حساس شما آسیب نزنند. تا چند روز پس از زایمان احتمالا اترارتان مکرر خواهد بود.

غذای سرپایی میان وعده غذای زیاد بخورید و حتی زمانی که کارهای دیگری انجام میدهید غذا بخورید، بسیاری از تازه مادران هنگام مراقبت از کودک خود غذاهای خوب و حتی غذاخوردن را به طور کلی کم می کنند. با گذاشتن غذاهای سرپایی دم دست در جاهایی مانند تختخواب با صندلی میتوانید هرجا که هستید یک کمی غذا بخورید انواع آجیل، غلات آماده، میوه جات خشک (خشکبار)، پنیر و میوه جات تازه همه غذاهای سرپایی خوبی هستند. یک کیسه پر از این مواد هدیه خوبی برای تازه مادران است.

بطری آب: برای اینکه هروقت تشنه می شوید مجبور نباشید از جایتان حرکت کنید یک بطری آب دم دست خود بگذارید یا همراه خود داشته باشید تا هرگاه می خواهید بنوشید.

کارت های یادداشت: کارت های یادداشت و احتمالا کارت های اعلام زایمان را کنار خود بگذارید و هنگامی که با کودک خود نشسته اید و وقت پیدا می کنید، یک نامه تشکر یا کارت اعلام زایمان برای دوستانتان بنویسید و بفرستید.

به طور کلی، عاقلانه است که چیزهایی را که شما و خانواده تان مصرف می کنید ذخیره کنید. این ها می توانند چیزهایی از پودرهای رختشویی گرفته تا غذاهای منجمد باشند. هدف از این کار این است که هنگام نیاز با کمبود چیزی مواجه نشوید، به ویژه اگر روزهای پس از زایمان باشد.

در مورد پاره شدن کیسه آب بیاموزید

یکی از بزرگ ترین ترس های خانم های باردار در اواخر دوران بارداری پاره شدن کیسه آبشان در بیرون خانه و پیش مردم است. یک نفس عمیق بکشید و استراحت کنید زیرا فقط حدود ۱۳ درصد از خانم ها در آغاز بارداری کیسه آبشان پاره می شود. در واقع، تا زمانی که مشکلی پیش نیاید، در ۷۵ درصد موارد تا زمانی که دهانه رحم ۹ سانتی مترباز نشود این کیسه پاره نمیشود. اگر در مورد پارگی کیسه آبتان نگرانید، کارهای زیر را انجام دهید یا اگر پاره شد:

* یک دست لباس با خود داشته باشید؛

* در ماشین روی یک حوله یا بالشتک های با کفی پلاستیک بنشینید؛

* تختخواب یا حداقل کنار تختخواب خود را با یک بالشتک ضد آب بپوشانید.

* همیشه از یک نوار بهداشتی بزرگ استفاده کنید.

این کارها در آغاز زایمان از پاره شدن کیسه آبتان جلوگیری نخواهد کرد بلکه اگر اتفاق بیفتد، کارتان را راحت تر خواهد نمود.

در صورت لزوم، سزارین را در برنامه خود داشته باشید

در شرایط نادری که شما قبل از زایمان میدانید که به سزارین نیاز خواهید داشت، به احتمال زیاد باید برنامه ریزی شود تا این هفته انجام گردد. بعضی از دلایلی که ممکن است باعث سزارین شوند عبارت اند از:

* جفت سرراهی (که به طور کامل یا ناقص دهانه رحم را می پوشاند.)

* ناهنجاری جنین

* ناهنجاری رحم

* چندقلو، مانند سه قلویا چهارقلو

* وضعیت های بخصوص جنین مانند آمدن از پهلو

* عفونت فعال هرپس (تبخال آلت تناسلی)

* بعضی بیماری های مادر مانند بیماری های قلبی یا ریوی

* جراحی تهاجمی قبلی رحم.

اگر هریک از این موارد برای شما پیش آید، پزشک به شما خواهد گفت که زایمان طبیعی گزینه خوبی نیست. این کار به شما وقت کافی میدهد که سزارین را انتخاب کنید و برنامه زایمانتان را تغییر دهید. هرکسی مجبور نمی شود زایمان غیرطبیعی داشته باشد ولی برای بعضی ها پیش می آید. سازمان هایی هستند که از نظر روحی و عاطفی به شما کمک می کنند این تصمیم را بگیرید.

کتابی در زمینه مادری یا دوران پس از زایمان بخرید

هر کتابی با لحن و محتوای جدی یا شوخی انتخاب کنید، آموختن در مورد مسائل پس از زایمان هم مفید و هم تسکین دهنده است. آن به شما خواهد گفت که در ساعت ۳ بعد از نیمه شب، حتی اگر نتوانید به دوستانتان تلفن بزنید، باز هم تنها نیستیدا کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد؛ از مطالب عملی گرفته تا مشک. بعضی کتاب ها جنبه ویژه ای دارند؛ برای مثال، در زمینه افسردگی پس از زایمان. اغلب کتاب ها تجربه های عمومی زندگی با نوزاد را مورد بحث و بررسی قرار میدهند.

شور مادر شدن

شاید برای زمان مراقبت از کودک موهایتان را کوتاه کنید ولی برای زمان زایمان چطور؟ شاید مدل موی دم اسبی انتخاب یک مادر باشد ولی تنها انتخاب شما نباشد. اگر مویتان خیلی بلند است، به طور قطع مدل مویی می خواهید که هنگام عرق ریختن و مشکلات زایمان، روی و صورت و گردنتان نریزد. هنگام ورزش یا دیگر فعالیت های بدنی شدید هر مدل مویی که دارید، زمان زایمان هم موهایتان را آن طور بزنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *