#


مواردی که باید در هفته سی و پنجم بارداری رعایت کنید

11 آوریل 2018 بدون نظر 1565 بازدید

مواردی که باید در هفته سی و پنجم بارداری رعایت کنید

No votes yet.
Please wait...

هفته سی و پنجم بارداری

  • برنامه زایمان خود را به کامل کنید.
  • از یک گروه مادران شیرده یا تازه مادران دیدار کنید.
  • در مورد کودکان دریچ (Breach) چیزهایی بیاموزید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

کاهش حرکت های جنین: اگر با کاهش تعداد لگدهای جنین با افزایش مدت بین لگدزدن ها با کاهش تعداد حرکت های جنین روبه رو شدید، آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است این کاهش ها مسئله ساده تغییر عادات رفتاری یا تغییر نوع حرکت ها به خاطر جای کم باشد ولی این پزشک است که اینها را از هم تشخیص می دهد.

تورم: نشانه های فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان می توانند در تورم ناگهانی صورت و دست ها یافت شوند. شما می توانید تورم معمولی را تشخیص دهید و چون ناگهانی نیستند، بعد از مدتی استاحت کاهش می یابند

سردرد: سردردهای شدید باعث نگرانی در مورد فشارخون می شوند و باید به پزشک گزارش شوند. گاهی اوقات، سردردها در اثر هورمون های دوران بارداری اند ولی وقتی شدید شدند، باید امکان فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان بررسی شود.

تاری دید. اگر بینایی تان کدر شده است و خصوصا اگر سردرد هم دارید، آن را به ماما با پزشکتان بگویید. مشکلات بینایی هم مانند سردرد شدید نشانه فشارخون ناشی از بارداری و مسمومیت قبل از زایمان است.

خونریزی با لکه بینی: اگر خونریزی یا لکه های خون به دنبال معاینه واژن یا رابطه جنسی نبود، ممکن است نشانه عفونت یا اتساع زودهنگام دهانه رحم با مشکلاتی مربوط به جفت باشد و باید به پزشک گزارش شود.

درد کمر یا شکم: اگر متوجه درد کمر یا شکم شدید، آن را به پزشک خود گزارش دهید چون ممکن است نشانه زایمان زودرس بالقوه باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: این هم نشانه زایمان زودرس است. انقباض کمتراز این تعداد چینی معمول است ولی اگر به این تعداد رسید، باید به پزشک گزارش شود.

ترشح مایع از واژن: این هم نشانه این است که کیسه آبتان زودتر از موعد پاره شده و پزشک شماست که تشخیص می دهد این مایع از کیسه آب است با اینکه یک ترشح طبیعی است.

هرگونه علامت غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود گزارش دهید!

ویژگی های جسمی

اگر به تازگی به استخر شنا نرفته اید، حالا وقت انجام آن است حتی اگر به یک استخر سرپوشیده بود. احساس تقریبا بی وزنی در آب موهبتی برای این مرحله از بارداری است حتی اگر وزن زیادی اضافه نکرده باشید. شما بی شک از حمل تمام وقت کودک خود خسته و دردمند شده اید. ورزش در آب، حتی اگر به صورت حرکات آرام باشد، باعث و احساس خوشی خانم های باردار می شود بنابراین لباس شنا بپوشید.

وضعیت جنین

کودک منتظر است، کار خود را انجام می دهد و خود را برای تولد آماده می سازد. این کار در مرحله اول شامل رشدکردن، کامل شدن، آماده گشتن برای تنفس و تنظیم دمای بدن خود است. وزن او تقریبأ ۲ / ۲۵۰ کیلوگرم است؛ گرچه در این مرحله از گار امکانات زیادی برای تغییر وجود دارد و غذاها و وراثت نقش مهمی را ایفا می کنند. قد کودک از سر تا نوک انگشتان پا به ۴۶ سانتی متر می رسد.

کودکانی که در این مرحله از بارداری متولد می شوند اغلب با مراقبت های ویژه خوب برخورد می کنند ولی هنوز هم کمی زود است. کودکانی که زود متولد می شوند اغلب بیماری ها و مشکلات تنفسی دارند که ممکن است به خطر زیاد سندرم های ناگهانی مرگ کودک دچار شوند یا مشکلات مادام العمری مانند آسم (تنگی نفس و ناتوانی های یادگیری دامن گیرشان شود (گرچه بیشترین خطر در اولین سال زندگی آنهاست).

ویژگی های دوران بارداری

برنامه زایمان خود را نهایی کنید

همچنان که به آخرین هفته های دوران بارداری نزدیک می شوید، برنامه زایمانتان را نهایی کنید. گرچه برنامه زایمان یک سند محکمی نیست که به طور دقیق همه لحظه های زایمان را در برگیرد ولی چیزی است که در کار افرادی که در زمان زایمان همراه شما هستند سهمی دارد و احساسات، خواسته ها و علاقه های شما را به آنها ارائه می دهد.

تا اواخر بارداری سند شما باید خلاصه گردد. پرستاران یا پزشکان و تکنیسین ها وقت خواندن اسناد طولانی را ندارند. آنها لازم است که به سرعت به اطلاعاتی دست پیدا کنند که به شغلشان مربوط می شود تا بتوانند به طور مناسب و کافی به شما کمک کنند.

برنامه زایمان شما باید فقط در یک صفحه کاغذ نوشته شود. آن را به بخش هایی مانند زایمان، پس از زایمان و مراقبت از کودک تقسیم کنید. شما باید فهرست کوتاهی از نکته های عمده بنویسید و این هم یک نمونه:

برنامه زایمان:

* آزادی حرکت به این طرف و آن طرف

* آب نمک یا نوشیدنی های زلال و سالم

* کنترل متناوب کودک

* داروی ضددرد به اندازه نیاز، ولی پیشنهاد نکنید.

برنامه زایمان شما باید مثبت و از لحاظ نظم حقیقت گرا باشند. از یک فهرست طولانی از کارهایی که دوست ندارید برای شما یا کودکتان انجام شود خودداری کنید و به جای آن پیشنهادهای مثبتی در چگونگی کمک به خود ارائه دهید؛ برای مثال اگر می دانید که بیمارستان یا زایشگاه زایمان در آب را انجام نمی دهد، ننویسید که زایمان در آب بالاترین اولویت من است. دانستن زایشگاه بهترین راه دوری از این نوع مشکلات است.

زمانی که شما و همسرتان برنامه زایمان خود را نهایی کردید، باید آن را به پزشک یا مراقب خود نشان دهید. آنها می توانند آن را به دقت بررسی کنند و هر نکته ای را که از قلم انداخته اید یادآور شوند. وقتی این کار را کامل کردید، به پزشک یا متخصص کودک بدهید تا آن برنامه را امضا کند. این نوشته به پرستاران و دیگر دست اندرکاران زایمان می گوید که این چیزی است که پزشک و متخصص کودکان می خواهند که انجام گیرد و آنها هم برنامه شما را قبول کرده اند.

آن برنامه را کپی کنید و بین پزشک، ماما، بیمارستان و غیره توزیع نمایید و البته یک کپی از آن را برای خود نگه دارید.

از یک گروه مادران شیرده یا تازه مادران دیدار کنید

اواخر سه ماهه سوم وقت خوبی برای دیدار از مادران شیرده یا تازه مادران است. آنها فرصتی را به شما میدهند که با خانم هایی دوست شوید که بچه کوچک دارند و می توانید از آنها اطلاعات به دست آورید.

برای پیداکردن گروه تازه مادران به زایشگاه های شهر، کلیساها، کنیسه ها و مساجد) کتابخانه ها و حتی فروشگاه های لوازم کودک مراجعه نمایید. به طور کلی این مکان ها برای تازه مادران است ولی بعضی از آنها به مادران پسران کوچک و مادران چندقلو اختصاص دارد.

برای گروه های با هدف مشخص اعضا به جای داشتن یک گروه بازی ساده ممکن است مطالب ویژه ای را مورد بحث قرار دهند. این انتخاب شما است که می خواهید در آنجا اطلاعات به دست آورید یا این که فقط با آن ها ملاقات کنید. بسیاری از گروه ها در ترکیب هر دوی این اهداف موفق می شوند.

شما نمی توانید همه اطلاعات و راهنمایی ها را از یک کتاب یا کلاس به دست آورید لذا ملاقات با دیگر خانم های بچه دار کار خیلی خوبی است.

می توانید با ملاقات با دیگرتازه مادران چیزهای زیادی را مورد بحث قرار دهید و کشف کنید. پیوستن به یک گروه همچنین یک شبکه پشتیبانی را برایتان ایجاد می کند که بتوانید قبل از زایمان به آنها تکیه کنید و بعد از تولد کودک هم برای پرورش او از آنها کمک بگیرید.

در مورد نوزادان بریچ چیزهایی بیاموزید

در پایان دوره بارداری، فقط ۳ تا ۴ درصد نوزادان در حالت بریچ قرار دارند. یعنی به جای این که سر آن ها رو به پایین باشد. یکی از اعضای زیر به طرف پایین قرار دارد.

  • بریچ فرنک: باسن به طرف پایین، پاها نزدیک سر
  • بریچ پا: یک دو پا به طرف پایین
  • بریچ زانو زانوها به طرف پایین

هریک از این حالت ها می تواند زایمان را برای شما و کودک مشکل سازد. پزشکتان ممکن است سفارش هایی بکند تا سر کودک رو به پایین قرار گیرد. این مشکل می تواند به کارهای ساده نیاز داشته باشد یا اینکه برای حل آن مجبور باشید به متخصصان مراجعه نمایید.

کارهای ساده ای که می توانید در خانه انجام دهید شامل موارد زیر است:

* یک بر کردن سر کودک: طوری بخوابید که پاهایتان بالاتر از سرتان باشد. (یک میز اتو را از هم باز کنید، یک طرف آن را روی یک صندلی یا نیمکت بگذارید طوری که طرف دیگر روی زمین باشد. روی آن دراز بکشید.) کودک شما در این وضعیت می تواند از داخل لگن حرکت کند و سر خود را به پایین بیاورد.

* موسیقی یا نوردرمانی: از یک آلت موسیقی دستی استفاده کنید و موسیقی بنوازید، طوری که جهت صدا به طرف استخوان عانه باشد. هدف این است که کودک تشویق شود تا سر خود را به طرف موسیقی بچرخاند (سرخود را پایین بیاورد. با استفاده از یک چراغ قوه هم می توان این کار را انجام داد.

بعضی مادران و پزشکان ترجیح میدهند از چیزی استفاده کنند که کودک تشویق شود از بالای استخوان عانه دور شود. یک راه این است که به استخوان عانه نور بتابانید و در همان حال یک کیسه نخود منجمد را بالای رحم قرار دهید.

راه های دیگری که از راه پزشکی انجام می شود دیدار با متخصص طب مفصلی است. یک پزشک مفصلی می تواند به بدنتان کمک کند که به طور طبیعی کودک را بچرخاند. این کار ممکن است به بیش از یک ویزیت نیاز داشته باشد و همراه و هماهنگ با کارهای دیگر انجام می شود.

بعضی تحقیقات نشان می دهند که هنر سوزاندن موکسا بر روی پوست بدن در چین باستان می تواند به حل این مشکل کمک کند. این کار مستلزم آن است که یک پزشک متخصص چینی یک ماده موکسی را در نزدیکی نقاط فشار بدنتان بسوزاند تا به چرخش کودک کمک کند.

یک روش دیگری که به راه خارجی سر معروف است، معمولا در بیمارستان انجام می شود. پزشک با استفاده از دارو رحم را آرامش میدهد و از سونوگرافی برای مشاهده استفاده می کند و با دستان خود از روی شکم کودک را می چرخاند. این کار یک روش راحت و آسان نیست ولی بسیاری از مادران با این کار موافق اند چون آسان تر از به دنیا آوردن کودک چرخیده یا انجام سزارین است.

اینکه هرکدام از این روشها با چه احتمالی موفق اند از یک نفر تا نفردیگرواز یک پزشک تا پزشک دیگر فرق دارد. قبل از اینکه عملی را در این مورد انجام دهید، باید در مورد فایده ها و خطرهای هرانتخاب بحثی طولانی بکنید. اگر عمل انتخابی تان موفق بود، بارداری مانند قبل ادامه خواهد یافت.

در حالی که بسیاری از پزشکان به راحتی اجازه نمی دهند که خانم های دارای بریچ از راه طبیعی زایمان نمایند، بعضی از پزشکان در این مورد دوره های مخصوصی دیده اند و به شخصه به هر خانم کمک می کنند. خانمی که قبلا زایمان طبیعی داشته است و کودکی در رحم دارد که خیلی بزرگ نیست و در یک بریچ فرنک قرار دارد داوطلب خوبی برای زایمان بریچ واژی است. اگر پزشک شما با زایمان واژنی موافق نیست، پزشک دیگری انتخاب کنید.

شور مادرشدن

زدن موهای بدن به ویژه پاها در اواخر دوران بارداری کاری بس دشوار است. وقت آن رسیده است که زدن آن ها در زیردوش با در وان را کنار بگذارید و به جای آن با بدن خشک روی لبه وان نیم خیز بنشینید و موهایتان را بزنید، چون در این حالت تعادل بیشتری دارید و مانند بدن ترحالت شری ندارید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *