#


مهارت های لازم برای پرستاری از کودک بیمار

پرستاری از کودک
18 ژوئن 2017 بدون نظر 1053 بازدید

مهارت های لازم برای پرستاری از کودک بیمار

No votes yet.
Please wait...

پرستاری از کودک

لازم نیست مهارتهای خاص یا دانش پزشکی داشته باشید تا بتوانید از کودک بیمار خود مراقبت کنید. بهتر است سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و اضطراب تان را از کودک پنهان کنید. وقتی کردک بیمار است اصرار نکنید غذایش را بخورد اما او را تشویق کنید که تا جایی که میتواند مایعات بنوشد.

اصول کلی پرستاری

علاوه بر داروها و روش های درمانی توصیه شده از سوی پزشک برای کودک، رعایت اصول زیر نیز به کودک کمک می کند تا در موقع بیماری احساس راحتی بیشتری داشته باشد

  • حداقل یک بار در روز هوای اتاق کودک را تهویه کنید و رختخواب هایش را هوا بدهید.
  • به ظرفی در کنار تختخواب او بگذارید تا در صورت استفراغ یا سرفه های خلط دار از آن استفاده کند.
  • جعبه دستمال کاغذی را کنار تخت کودک بگذارید
  • به وعده های غذایی کودک را کوچک و تعداد آن را بیشتر کنید. ممکن است کودک نتواند وعده غذایی پر حجم را در معده اش نگه دارد.
  • اگر کودک تب دارد با یک اسفنج مرطوب بدن او را بشویید.
  • برای کاهش درد یا تب به او شربت یا قطره استامینوفن بدهید.

آیا کودک باید در رختخواب بماند ؟

در ابتدای هر بیماری وقتی کودک احساس ضعف میکند خودش زمان بیشتری را در رختخواب می ماند و مدت بیشتری می خوابد. بعد از اینکه حالش کمی بهتر شد با اینکه هنوز باید در رختخواب استراحت کند، ترجیح میدهد در اطراف چرخی بزند و بازی کند. بهترین راه برای اینکه کودک در رختخواب بماند این است که تخت یا کاناپه ای را که در نزدیکی جایی است که خودتان مشغول کار هستید برای استراحت او آماده کنید.

به او اصرار نکنید که چون بیمارست باید در تختخواب بماند. برای مثال کودکانی که تب دارند با ماندن در رختخواب سرعت بهبودی بیشتری نخواهند داشت. به هر حال وقتی کودک خسته است باید او را در رختخواب بگذارید اما نباید او را تنها رها کنید. دقت داشته باشید که در فواصل زمانی مشخص به . او سر بزنید ( هر نیم ساعت یک بار ) و مدت زمانی را برای ماندن در کنار او و بازی یا خواندن یک کتاب یا درست کردن یک پازل کنار بگذارید.

وقتی کودک در حال گذراندن دوران نقاهت بیماری است و رو به خوب شدن است باید حتما دقت داشته باشید که برنامه های روزانه کودک به شکلی باشد که بتواند بین روز و شب تفاوت قائل شود. اگر تا به حال تلویزیون نمی دیده است می توانید به او اجازه بدهید قبل از خواب شبانه یک برنامه تماشا کند.

خوراندن نوشیدنی

مسئله مهم این است که کودک در موقع بیماری مایعات زیاد دریافت کند به خصوص زمانی که دچار ثب، اسهال یا استفراغ شده است تا مایعات از دست رفته بدن را جایگزین کرده و مانع از بروز کم ابی در بدن کودک شود.

میزان مایعات روزانه برای کودکی که دچار تب می باشد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی لیتر به ازای هر کیلو از وزن بدن می باشد که برای مثال برای کودکی که ۹ کیلو وزن دارد معادل روزانه ۱ لیتر مایعات می شود. با گذاشتن نوشیدنی مورد علاقه کودک در کنار تختخوابش او را تشویق به نوشیدن مایعات کنید (بهتر است از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار استفاده نشود) نوشیدنی ها را در ظرفی زیبا بگذارید و نی های مارپیچی در آن بگذارید تا کودک با میل بیشتری مایعات بخورد.

رسیدگی بیش از حد به کودک بیماری

یکی از مواردی است که می توانید در طول آن فرزندتان را کاملا لوس کنید. وقتی او استراحت نمی کند تمام مدت را به بازی و صحبت با او سرگرم شوید. بهتر است همه قانون ها را کنار بگذارید و به او اجازه بدهید هر بازی را که دوست دارد انجام بدهد. برای مثال اگر فرزندتان می خواهد کارهای آلوده کنندهای مانند نقاشی انجام بدهد فقط کافی است یک ملافه بزرگ یا یک ورقه نایلونی روی تختخوابش پهن کنید. اگر می توانید تلویزیون را موقتا داخل اتاق خواب او برید. این کار هم به سرگرم شدن او کمک می کند و هم احساسی مهم بودن به او می دهد.

به او اجازه بدهید نقاشی کند یا به صدای بلند بخواند، اسباب بازی های قدیمی او را بیرون بیاورید و با هم با انها بازی کنید. هدیه های کوچکی برایش تهیه کنید و اجازه بدهید خودش کاغذ کادویش را باز کند، با هم دیگر آواز بخوانید یا یک داستان درست کنید، از او بخواهید نقاشی بکشد و در آن نشان بدهد که وقتی بهتر شد می خواهد چکار کند. در صورتی که بیماری کودک مسری نیست چند نفر از دوستانش را به خانه دعوت کنید تا مدت کمی در روز با او بازی کنند. وقتی حال او بهتر شد اجازه بدهید در فضای باز برای مدت کوتاهی بازی کند اما اگر تب دارد نباید بگذارید زیاد بدو بدو کند.

استفراغ

احتمالا تجربه استفراغ برای کودک بسیار ناخوشایند است و باید سعی کنید تا حد امکان راحتی او را فراهم کنید. او را در تختخواب بنشانید و ظرف یا سطلی را در دسترس او قرار دهید تا لازم نباشد برای رسیدن به دستشویی بدود. اگر موهای او بلند است آنها را ببندید و وقتی دچار دل بهم خوردگی شده است سرش را نگه دارید و به او آرامش بدهید. بعد کمک کنید دندان هایش را تمیز کند یا یک آب نبات نعناعی به او بدهید تا طعم بد دهانش را تغییر دهد.

وقتی کودک چند ساعتی دچار استفراغ نشده و گرسنه باشد باید غذاهای نرم و له شده مانند پوره سیبزمینی به او بدهید. اما اگر کودک میل به غذا ندارد نباید به او اصرار کنید. مهمتر از غذاخوردن برای کودک حفظ تعادل در سطح مایعات بدن است. مقدار زیادی آب به او بدهید و نیم قاشق نمک و چهار قاشق شکر به ازای هر نیم لیتر در آن بریزید تا نمک ها و مواد معدنی دفع شده از بدن را جایگزین نماید. از دادن نوشیدنی هایی مانند شیر خودداری کنید و آب میوه رقیق شده با آب به مقدار زیاد به او بدهید.

نحوه برخورد با تب بالا

اولین نشانه بالا رفتن دمای بدن معمولا داغ شدن پیشانی است اما برای سنجیدن میزاناتب کودک باید دمای بدن او را اندازه گیری کنید ( صفحه ۴۶۲) اگر تب کودک بیش از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرد یا اگر با نشانه های دیگری همراه بود با پزشک تماس بگیرید. دمای بالاتر از ۳۸ سانتی گراد باید در کودکان زیر شش ماه کاملا جدی گرفته شود.

با کشیدن اسفنج مرطوب با آب ولرم به بدن کودک دمای بدن او را از ۴۰ سانتی گراد پایین بیاورید. برای این کار یک حوله یا اسفنج را درون آب ولرم قرار دهید بعد در حالی که آب آن را کاملان چلاندهاید ابتدا از پیشانی شروع کنید. با ضربه های ملایم تمام بدن کودک را با اسفنج مرطوب کنید. هر بار که احساس کردید حوله یا اسفنجتان گرم شده است آن را عوض کنید. هر پنج دقیقه یک بار دمای بدنش را اندازه گیری کنید و وقتی به پایین تر از ۳۸ سانتی گراد رسید دیگر اسفنج کشیدن بدن او را قطع کنید. هرگز بدن کودک تلف شدن گرمای بدن را با آب سرد اسفنج نکشید.زیرا این کار موجب تنگ شدن عروق خونی شده و از از طریق پوست جلوگیری کرده و در نتیجه دمای بدن بالاتر می رود.

اگر اسفنج کشیدن با آب ولرم نتوانست دمای بدن کودک را پایین بیاورد سعی کنید از دارویی مانند استامینوفن برای کاهش تب استفاده کنید (آسپرین برای کودکان زیر ۱۲ سال داروی مناسبی نیست ). همچنان توجه داشته باشید که کودک مقدار زیادی مایعات بنوشد زیرا در اثر تعریق مایعات بدنش را از دست می دهاند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *