#


مهارت دست ورزی در کودکان نوپا

کودکان نوپا
10 اکتبر 2017 بدون نظر 2045 بازدید

مهارت دست ورزی در کودکان نوپا

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

مهارت دست ورزی در کودکان نوپا

کار با دست

در تعریف کلی رشد، دوران نوپایی با تغییرات کاملا چشمگیر از دوران نوزادی به کودکی مشخص می شود و از هجده ماهگی به بعد به خصوص در حرکات ظریف دست ها واقعا متوجه این تغییر می شویم. بعد از هجده ماهگی کودک استقلال بیشتری به دست می آورد،  لباس پوشیدن را یاد می گیرد و می تواند حرکات ظریف را به دقت انجام دهد. مهارت های خلاق او در این مرحله پیشرفت می کند و خانه سازی های او کامل تر شده و نقاشی هایش قابل درک تر می شوند.

نقاط عطف یا موفقیت های مهم

 فرزند شما شاید فقط بتواند زیپ را بالا بکشد. در دو سالگی سعی می کند تا در بطری را بپیچاند یا دستگیره در را گرفته و باز کند. او از مداد شمعی هایش بهتر استفاده می کند و احتمالا می تواند با چهار مکعب یک برج بسازد.

کودکان نوپا

کودکان نوپا

تقویت مهارت ها

اکنون کودک تمام کارهایش را می تواند خودش انجام بدهد، پس به او فرصت بدهید که بدون کمک شما کارها را انجام دهد. اسباب بازیهای پیچیده تر و مخصوصا بازی های ساختنی یا درست کردنی می تواند به تمرین و رشد این مهارت ها کمک کند.

 لباس پوشیدن

 در دو سالگی کودک به اندازه ای مهارت دارد که از عهده پوشیدن برخی لباس ها برمی آید هر چند که پوشیدن جوراب و کفش و دستکش هنوز برایش سخت است. پس به او اجازه بدهید خودش لباس هایش را انتخاب کرده و در پوشیدن آنها تمرین کند، لباس هایی که دکمه های منگنه یا دکمه های نسبتا بزرگ دارند مشروط بر اینکه جا دکمه هایشان تنگ نباشد باعث تشویق کودک در رشد مهارت های جدید انگشتان میشود.

 به تشویق توانایی لباس پوشیدن او ادامه دهید به زودی او خواهد توانست لباس زیر، شلوار و تیشرت هایش را نیز بپوشد و درآورد. با یادگیری باز و بسته کردن دکمه های مختلف و کوچکتر او می تواند به طور کامل لباس هایش را بپوشد یا بیرون آورد.

تقویت مهارت های ظریف دست

به محض آنکه کودک بتواند دستگیره در را با دو دستش بچرخاند و در بطری بسته را باز کند باید اسباب بازیهایی که با هم جور می شوند به او بدهید. شستن و خشک کردن دستها نیز سرگرمی محبوب بچه هاست بنابراین باید آنها را به این کار تشویق کنید.

توجه داشته باشید که کودک دوساله تان کتاب های مصور رنگی در دسترس داشته باشد زیرا اکنون می تواند خودش صفحات کتاب ها را ورق بزند. فرزند شما می تواند با چهار مکعب یک برج بسازد و با تشویق های شما می تواند ساختمان های پیچیده تری نیز درست کند.

قطعات خانه سازی که نیاز به جور شدن و فشار دادن دارند به رشد حرکات ظریف دستهایش کمک خواهد کرد. کارهای ظریفی مانند به نخ کشیدن مهره های بزرگ یا سرهم کردن قطعات یک پازل باعث رشد بیشتر مهارت های ظریف دستی او خواهد شد.

کودکان نوپا

کودکان نوپا

هنر و کاردستی

کودکان در این سن از نقاشی لذت می برند پس به فرزندتان لوازم نقاشی زیادی از جمله چندین مداد شمعی بدهید و با نشان دادن رنگ های مختلف به او کار را شروع کنید. او از بازی با رنگ های مایع نیز لذت زیادی می برد به خصوص اگر به او اجازه بدهید که از دست هایش برای رنگ آمیزی استفاده کند.

می توانید به او کمک کنید تا نقاشی هایش را با جهان اطراف ارتباط بدهد. برای این کار رنگ های روی مداد شمعی را نام برده و بعد همان رنگ را در اشیای موجود در محیط به او نشان دهید. به زودی سعی می کند تصاویری از افراد و اشیای آشنا نقاشی کند و در دو و نیم سالگی نقاشی های او قابل درک تر می شوند.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *