#


مشاجره های مربوط به تکالیف درسی بین والدین و فرزندان

تکالیف درسی
23 نوامبر 2017 يك نظر 1203 بازدید

مشاجره های مربوط به تکالیف درسی بین والدین و فرزندان

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

مشاجره های مربوط به تکالیف درسی بین والدین و فرزندان

تکلیف درسی یکی از منابع عمده تعارض بین والدین و فرزندان آنها است. کودکان از انجام تکالیف درسی امتناع میورزند و تا آخرین دقیقه از انجام آن سرباز میزنند، عذر و بهانه میاورند و تا حد ممکن، بخش کوچکی از آن را انجام می دهند و حین انجام یا آن را زیاد کشی میدهند و یا خیلی تند کار می کنند و یا نهایت تلاش خود را در این زمینه به عمل نمی آورند.

والدین نسبت به این نگرش و طرز رفتار کودکان خود، خشمگین و ناامید . هستند. علت آن هم اغلب این است که والدین دنبال کمال گرایی هستند و دوست دارند همه کارها به نحو کاملاً مطلوب انجام بگیرد. به همین خاطر، وقتی می بینند که کودکان آنها در انجام دادن تکالیف درسی ضعیف هستند احساسی شرم و خجالت می کنند پیش خود فکر می کنند که معلم فرزندانشان در مورد فرزندشان چه فکری خواهد کرد. .

بسیاری از والدین ارزش و اهمیت تکالیف درسی را به خوبی میدانند اما کودکان، به آن واقف نیستند. والدین میدانند تکالیف درسی می توانند مهارتهای کودکان  افزایش دهند و انها را ورزیده کنند، اما کودکان، انها را خستهکننده و تکراری می دانند. والدین می دانند که کودکانی که تکالیف درسی را به طور مطلوب انجام میدهند در مدرسه هم شاگردان خوبی در یادگیری هستند و نمرات درسی انها بهتر است اما بعضی از کودکان، تکالیفی درسی را به عنوان تنبیهی که مجبورند بابت عدم موفقیت در مدرسه، انجام دهند تلقی می کنند!

تکالیف درسی

تکالیف درسی

لازم است والدین و مربیان در ایجاد عادات صحیح انجام تکالیف درسی، به طور مشترکی با یکدیگر همکاری کنند. مربیان باید ارزش و اهمیت تکالیف درسی را به شاگردان خود گوشزد نمایند و به آنها بگویند که تکالیف درسی برای این است که به شما در امر یادگیری، و در کسب نمرات خوب در آینده، کمک کنند؛ مسئولیت پذیری، استقلال و مهارتهای فردی تان را افزایش دهند و به شما یاد بدهند که چگونه از زمانی که در اختیار تان هست به نحو مطلوب استفاده کنید.

مربیان، مسئولیت دارند تا به شاگردان خود گوشزد کنند که تکالیف درسی، بیهوده و خسته کننده نیستند و انجام آن در حد توانایی آنها است. تکالیف درسی کودکان هم باید منصفانه باشد. اگر میبینید که کودکتان برای انجام یک تکلیف درسی ده دقیقه ای، یک ساعت تمام مشغول انجام کار است موضوع را با معلم او درمیان بگذارید. باید چنین تکلیفی هر چه زودتر عوض شود. در این مواقع فرض بر این است که کودک شما با دقت مشغول انجام تکلیف درسی خود است و در این زمینه سهل انگاری به خرج نمیدهد.

در مربیان هم باید برنامه های تشویق کننده ای داشته باشند که کودکان را برای انجام به موقع تکلیف، تشویق می کند. بعضی از مربیان برای این منظور از جدول کلاسی استفاده می کنند. شاگردانی که به طور موفقیت آمیز تکالیف درسی خود را به اتمام می رسانند ستاره هایی بابت هر کار کلاسی دریافت می کنند.

بسیاری از معلمان دوره ابتدایی در مورد  استفاده از برنامه های تشویق کننده برای کودکان، نظر مساعدی دارند اما بعضی از معلمان دوره متوسطه، موافق این مشوق ها نیستند. این قبیل معلمان، بر این باورند که شاگردان به دلیل این که این کار، نشانه ای از مسئولیت پذیری است از انجام تکالیف درسی سرباز خواهند زد. در صورتی که اگر شاگردی انگیزه درونی برای انجام تکالیف درسی نداشته باشد استفاده از جدول و قرارداد می تواند انگیزه بیرونی لازم را برای انجام تکالیف درسی به او به او را در این در صحیح هدایت کند. اگر کودک، انگیزه کافی برای انجام می درسی را ندارد و معلم او هم هیچ گونه مشوقی برای او تدارک ندیده است خودتان میتوان آن برنامه های تشویقی را در منزل به وجود بیاورید.

تکالیف درسی

تکالیف درسی

شیوه تسهیل انجام تکالیف درسی کودکان

برای تدوین راهبرد موفقیت آمیز تکالیف درسی کودکان باید چندین عامل را در نظر گرفت. معلم کودکتان را ببینید یا به او تلفن کنید و در مورد خط مشی تکالیف درسی چه زمینه هایی به فرزندتان تکلیف می دهد؟ از او بخواهید که در صورتی که میخواهد موضوعی خاصی به عنوان تکلیف درسی به فرزندتان بدهد از قبل شما را باخبر سازد. از او بپرسید که چه موقع می خواهد از فرزندتان امتحان به عمل بیاورد و آیا برای آن آزمون  راهنمای مطالعه وجود دارد یا خیر. کسب اطلاعات در این خصوص به شما کمک خواهد کرد تا برای انجام تکالیف درسی کودک خود، هر چه بهتر برنامه ریزی کنید.

لازم است کودکان بدانند که انجام تکالیف درسی جزو وظایف آن ها است و نه جزو وظایف شما. بسیاری از والدین مجبورند برای انجام تکالیف درسی فرزندان خود هر شب بالای سر آن ها بایستند. هر تکلیفی برای آنها یک چالش محسوب می شود در حالی که تکلیف درسی، چالشی بین معلم و کودک شما است. شما صرفا در این میان، تسهیل کننده هستید. کار شما، کمک رسانی به کودک در انجام تکالیف درسی اوست. در انجام ان تکالیف، سعی نکنید که مرتکب چنین اشتباهی شوید. اگر قبلا دچار این وضعیت دشوار شده اید، امشب آن را متوقف کنید. به کودک خود بگویید که وظیفه شما این است که به او در انجام تکالیف درسی کمک کنید نه این که تکالیفش را انجام دهید! در اینجا به مواردی که می توانید در این زمینه انجام دهید اشاره می شود:

تکالیف درسی

تکالیف درسی

اطمینان حاصل کنید که کودک شما زمان کافی برای انجام تکالیف درسی را در اختیار دارد. کودکان فعالیت زیادی دارند از قبیل: فعالیت ورزشی، فعالیتهای مربوط به کلاس موسیقی و کلاس رقص، فعالیتهای مربوط به امور پیشاهنگی و امور کلیسا و غیره. این گونه فعالیتها خوب هستند اما تکالیف درسی آنها در اولویت قرار دارد. هر روز برای انجام تکالیف درسی، زمان خاصی را اختصاص دهید. در صورت امکان در مورد زمان خاص انجام تکالیف درسی با کودکان خود صحبت کنید.

در صورت لزوم، دوباره جای فعالیتها را تغییر دهید. با معلم کودک خود، زمان مورد نیاز انجام تکالیف درسی را معین کنید. اگر کودکتان، تکلیفی برای انجام ندارد به مدت سی دقیقه می تواند کتاب مورد دلخواه خود را مطالعه کند. همین قاعده در مورد کودکی که تکالیف درسی خود را فراموش» می کند صادق است. این روش ها باعث میشود که کودکان به اهمیت تکالیف درسی به خوبی پی ببرند.

برای انجام تکالیف درسی، محل خاصی را اختصاص دهید. چنین مکانی باید عاری از هر گونه سر و صدا و عوامل مزاحم باشد. در طول انجام تکالیف درسی، تلویزیون باید خاموش باشد. والدین می توانند از طریق مطالعه کردن، الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند، اطمینان حاصل کنید که کودک شما برای انجام تکالیف درسی میز و صندلی مناسب در اختیار دارد و نور کافی برای این منظور نیز موجود است.

تمامی مایحتاج کودک در این زمینه را در اختیار او بگذارید تا مجبور نباشد وقت خود را بیهوده از دست دهد. معلم کودک شما می تواند فهرست موارد لازم در این خصوص را در اختیار شما گذارد. کودکان بزرگتر ممکن است به ماشین حساب و در نهایت به کامپیوتر نیاز داشته باشند. بعضی از کودکان در انجام تکالیف درسی از خود مقاومت نشان میدهند. ابتدا، اطمینان حاصل کنید که کودک توان انجام تکالیف درسی اش را دارد. با معلم او این مورد را بررسی کنید. اگر کودک، مشکل توان انجام تکالیف را ندارد ممکن است، تکالیف درسی اش را بسیار طاقت فرسا تلقی می کند. در این صورت، تکالیف سنگین را به بخش های سبک تر تقسیم کنید تا کودک توان انجام آنها را داشته باشد. تکالیف را به همراه کودک، مرور کنید و ببینید که آیا آن را فهمیده است یا خیر.

اولین سوال یا مساله را خودتان به همراه کودک انجام دهید. این کار به او کمک خواهد کرد تا بداند که حل مساله یا انجام تکالیف گفته شده، آنچنان هم دشوار نیست. در هر مرحله از مراحل انجام تکالیف درسی، کودک را تشویق کنید، مثلاً به او بگویید که در انجام تکالیف درسی و حل تمرینات درسی به توانایی او ایمان دارید و چون توانسته است اولین مورد را درست انجام دهد پس موارد دیگر را هم به نحو بهتر انجام خواهد داد. برای پاسخ دادن به سؤالات احتمالی کودک خود، در دسترس باشید.

بعضی از کودکان چون تکالیف درسی محوله را نامربوط میدانند از انجام آن امتناع میورزند. مثلاً می گویند: چرا باید این تکالیف را انجام بدهم؟ این کار، احمقانه است. سال گذشته هم این کار را کردم و امسال هم باید دوباره انجام دهم. متأسفانه هر تکلیف درسی،  برای کودکان، معنای یکسانی ندارد.

بعضی از تکالیف ممکن است برای آن ها کسل کننده و نامربوط باشد اما کودکان به هر حال باید آنها را انجام دهند. به آنها بگویید که مجبور نیستید اینگونه تکالیف را دوست داشته باشید اما مجبورید که آنها را انجام دهید چرا که زندگی یعنی همین!

تکالیف درسی

تکالیف درسی

بعضی از جنبه های کار ما نیز نامربوط و کسل کننده است اما به هر حالی به آن عادت کرده ایم ! به کودک خود یاد بدهید که بدترین تکلیف را در ابتدا انجام دهد. اگر در انجام تکالیف ریاضی با مشکل مواجه است، باید ابتدا آن را انجام دهد تا احساس راحتی نماید. بقیه  تکالیف، کمتر تهدید کننده خواهد بود.

انجام دادن بدترین تکالیف در وهله نخست معنای زیادی دارد چرا که کودک در آن لحظه از لحاظ ذهنی در هوشیاری بیشتری به سر میبرد. بعضی از کودکان تکالیف درسی خود را با سرعت هرچه تمام تر انجام می دهند. چنین کاری اگر منجر به بی دقتی شود مشکل ساز خواهد بود. اما اگر انجام کار، درست و مرتب است اشکالی ندارد.

هرگز کودک خود را به خاطر انجام سریع اما صحیح تکالیف درسی تنبیه نکنید، اما اگر نادرست باشد به او بگویید که دوباره آن را انجام دهد. اگر فکر می کنید که ممکن است کودک با سرعت هر چه تمام تر تکالیف درسی را انجام دهد در این صورت، او را پیشاپیش از مقررات باخبر کنید.

مشوق های مربوط به انجام تکالیف درسی

برای بسیاری از کودکان، راهبردهای برنامه ریزی و سازماندهی مورد بحث در بالا به انضمام تشویق کلامی برای ایجاد عادات موفقیت آمیز انجام تکالیف درسی کافی است اما برای بعضی از کودکان این راهبردها کافی نیستند. بعضی از کودکان نسبت به انجام تکالیف درسی، بی تمایل و بعضی دیگر نسبت به آن سهل انگارند. کودکان برای انجام تکالیف درسی خود به مشوق های قوی تری نیاز دارند.

برای دادن انگیزه به کودکان، از کامپیوتر و نرم افزارهای آموزشی استفاده کنید. صدها برنامه نرمافزاری وجود دارد که مهارت های خواندن، هجی کردن و ریاضی کودکان را تقویت می کنند. دایرهالمعارف ها و داستان های تعاملی و برنامه های علمی ضبط شده در سیدی ها و یا به صورت آنلاین، ابزارهای مهیج یادگیری برای کودکان محسوب می شوند. چک لیستها، جدول ها و قراردادهایی که پیشتر اشاره شد هم مشوق های خوبی برای کودکان هستند. برای آنها پاداش های روزانه، هفتگی و یا درازمدت در نظر بگیرید. برای بهبود عادات مربوط به انجام تکالیف درسی کودکان، فهرستی از فعالیتهای خاصی را که در کودکانتان توان انجام آن را دارد، تهیه کنید.

تکالیف درسی

تکالیف درسی

کودکان باید این نکته را بدانند که موفقیت تحصیلی و انجام تکالیف درسی جزو وظایف آنها است نه وظیفه شما و شما قبلاً این وظایف را انجام دادهاید. آنها همچنین باید بدانند که برای خشنود  ساختن خود باید نهایت تلاش شان را به منظور موفقیت تحصیلی به عمل بیاورند.

تنبیه برای کسب موفقیت تحصیلی به هیچ وجه مشوق خوبی برای کودکان نیست و باعث نمیشود که آنها تکالیف درسی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. والدین میتوانند کودکان خود را وادار کنند تا به زور مطالب درسی خود را یاد بگیرند. این کار را از طریق تشویق و خود انضباطی کودک، میسر است. سعی نکنید با تحمیل تکالیف زیاد، کودک را به چالش بکشید. جر و بحث بر سر انجام تکالیف درسی صرفا کودکان را خشمگین میسازد و آنها را به موضع دفاعی می کشاند.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *