#


چرا کودکان تکالیف مدرسه را بی دقت انجام می دهند؟

8 می 2018 بدون نظر 1343 بازدید

چرا کودکان تکالیف مدرسه را بی دقت انجام می دهند؟

No votes yet.
Please wait...

تکالیف مدرسه را بی دقت انجام می دهد

“دنا! سه تا از مسائل را جا گذاشتی”، “جان! این نهایت بی دقتی است. تو میدانی که سه بعلاوه پنج، هشت می شود.”، “کالوین! چرا زیر فعل هارا خط کشیدی، در حالی که راهنما می گوید دور ضمایر را دایره بکش؟” .. اظهاراتی از این قبیل اغلب توسط والدین و معلمان انجام می شوند، چون آنها فکر می کنند کودک تمام تلاش خود را به خاطر بی دقتی انجام نداده است. البته، این روشی نیست که کودک می شنود، بلکه او اینطور میشنود؛ “آهای گیج! باز هم اشتباه!”، یادگیری دقیق بودن برای کودکان کار بزرگی است و کامل بودن هدف نهایی نیست. درمان بی دقتی، سرزنش مکرر به کودک نیست که دایم بگوییم اشتباه کرده است. بلکه باید به او بیاموزیم به دقیق بودن ارزش بدهد و به او در یادگیری کمک کنیم تا مهارت لازم را کسب کند.

مشکل را مشخص کنید

بطور منظم کار کودک خود را بررسی نمایید و به او کمک کنید تا بفهمد مشکل چیست. اگر او موضوع و تکلیف را می فهمد، پس چرا اشتباه می کند؟

“جین” مسائل ریاضی خود را بلد است اما بدون اینکه آنها را چک کند، ورقه هایش را تحویل می۔ دهد. مشکل “کالوین” این بود که راهنماهای روی ورقه امتحانش را نمی خواند، چون به نظر همه یکجور بودند. “دنی” می خواست اولین کسی باشد که ورقه امتحانش را تحویل می دهد.

دقت عمل را بررسی کنید

هیچ کس صدر در صد دقیق نیست اما اگر روشی پیش بگیریم تا با دقت باشیم، خیلی به هدفمان نزدیک تر می شویم.

  • از یک نشانه استفاده کنید. اگر با خواندن راهنماها بر این مشکل غلبه خواهید کرد، بنابراین از دستورالعمل ها به عنوان یک نشانه برای رفتار استفاده کنید. از کودک بخواهید بعد از اینکه آنها را خواند به دورشان خط بکشد و یا از او بخواهید زیر کلمات کلیدی که کار را مشخص می نماید تیره کند.
  • چک کرده ها را بررسی کنید. برای اطمینان از اینکه او پاسخ ها را دوباره چک کرده است، از او بخواهید زیر هر پاسخ درباره خوانده شده یک نقطه بگذارد. با از او بخواهید هر صفحات را که بررسی کرده است با امضای خود علامت بگذارد. بعضی از کودکان عاشق این کار هستند.

با دقت بودن را تشویق کنید

به کودک بگویید دقیق بودن بسیار مهم است، آن را تقویت کنید.

  • کودک را تشویق و تحسین کنید. وقتی او به شما نشان میدهد کار با دقت و اشتباهات وغلطهای کمی پایان یافته است، به او بگویید : “لین. این مقاله خیلی عالی انجام شده است من میتونم بگم که با دقت آن را چک کرده ای” یا “أفرین پسرم این دستورالعمل ها و فعا پیچیده هستند. ولی تو آنها را با دقت خوانده ای و این مشخص است”.
  • از یک جدول استفاده کنید و به تلاش ها پاداش دهید. بعضی از کودکان به نوعی سیستم تقویت پاسخ می دهند که رفتارهای جدید آنها را دنبال می کنند، مجددا، قبل از شروع قوانین را مشخص کنید. به “ناتلی” که با عجله کارهای روزانه اش را انجام میداد گفته شده برای با دقت تمام کردن تکالیفش بدون اینکه در هر ورق بیش از یک غلط داشته باشد، می تواند امتیازاتی کسب کند.
  • کار دقیق را نشان دهید. یک مکان مخصوص برای نمایش گذاشتن کارهای کودکان که با دقت انجام شده اند، درست کنید. شاید بتوانید یک تابلوی اعلانات را به یک تابلوی مباهات خانوادگی تبدیل کنید. با کاری را که او با افتخار به صورت الیوم بریده و جواهد دوست کرده است را نگه دارید.
  • دقیق بودن را در اولویت قرار دهید. به کودک نشان دهید که شما فکر می کنید دقیق بودن در خانه نیز اهمیت دارد و او را در این تلاش شرکت دهید، کودک بزرگتر می تواند به شما کمک کند تا فاکتور خواروبار را چک کنید یا نامه ای که نوشته اید را بخواند و مطمئن شوید که درست است، در مورد اهمیت دقیق بودن در شرایط روزانه صحبت کنید، چه اتفاقی می افتد اگر شما زمان مهمانی را در دعوتنامه اشتباه بنویسید؟ چه می شود اگر آدرس اشتباه باشد؟ وقتی کیک درست می کنید اگر به جای دو فنجان آب، چهار فنجان آب اضافه کنید نتیجه چه خواهد شد؟

از پیامدها استفاده کنید

بعد از اینکه کودک تایید کرد، می داند با دقت بودن یعنی چه. در مورد پیامدهای مناسب و در خور نادیده گرفتن دقت، با او صحبت کنید. با وجود این، به یاد داشته باشید دقیق بودن را فقید وقتی می توان انتظار داشت که او به وضوح دستورالعمل ها را می فهمد و به راحتی کار را انجام میدهد.

  • از جبران عمل استفاده کنید. بهترین راه پیگیری قصور و کوتاهی در ننظارت تکالیف، وقتی که آنها را تمام کرده اینست که آنها را از اول بررسی کنید. “جاش، سالی! لازم است که تکالیفتان را چک کنید. من در مجموع چهار غلط در این ورق پیدا کردم. شما مجبورید تمام مسائل را نظارت کنید تا آنها را پیدا نمایید. با “الکا احتیاج داری که خواندن دستورالعمل ها را بیشتر تمرین کنی. من صفحه اول را چک کردم و شاید غلطهای بیشتری هم وجود داشته باشد. بنابراین مجبوری که همه را دوباره بررسی کنی. دوباره تکالیفت را بخوان تا مطمئن شوی میدانی که از تو چه خواسته اند. وقتی کارت تمام شد چک کرده ها را برای من بیاور” .
  • از کودک بخواهید کار را دوباره انجام دهد. اگر در انجام تکالیف عجله کرد، گاهی لازم است تا از او بخواهیم کل کار را دوباره از اول انجام دهد. بدون توضیح ماهیت واژه ہی دقت، ہر این راه حل تأکید کنید. برای مثال در مورد دست خیل نامرتب و نامنظم به او بگویید لازم است حروف را با دقت بنویسد و شکل دهد. اگر داستان کوتاه است به او بگویید باید در مورد داستان بیشتر فکر کند و جزئیات بیشتری به آن اضافه کند. کودک خیلی زود می آموزد بهتر است همان ابتدای کار، دقت کند تا مجبور نباشد از اول همه را دوباره انجام دهد.
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *