#


ترس کودکان از رعد و برق و شرایط آب و هوایی

12 می 2018 بدون نظر 3227 بازدید

ترس کودکان از رعد و برق و شرایط آب و هوایی

No votes yet.
Please wait...

ترس از شرایط آب و هوایی

آسمان سیاه، صاعقه و زوزه باد، برای کودکان و همچنین بزرگسالان می تواند ترسناک باشد. تسوس از هوای خشمگین وقتی به اوج خود می رسد که کودک سه یا چهار سال دارد و ممکن است بار دیگر در ۹ یا ده سالگی این اتفاق بیفتد. اما کودکان متفاوت هستند. بعضی از کودکان شجاع و عاشق آب و هوا هستند و از طوفان، حسابی لذت می برند. بعضی دیگر با اولین صاعقه زیر تخت پنهان می شوند و بعضی دیگر در حقیقت توسط تغییر آب و هوا از لحاظ روحی آسیب می بینند و توسط آن کنترل می شوند.

اگر ترس کودک شما از تغییرات آب و هوا شدید است و برای چندین ماه طول می کشد، ما توصیه می کنیم برنامه ریزی را شروع کنید که این ترس تا بزرگسالی با او ادامه نیابد، اگر احساسات شما نیز از جمله عوامل سهیم هستند. شما نیز باید واکنش های خود را نسبت به تغییر آب و هوا کنترل کنید.

تمدد اعصاب را آموزش دهید

با استفاده از روش های بیان شده به کودک کمک کنید تا آرامش داشته باشد. وقتی توانست آرامش خود را به دست بیاورد، بنابر این آماده ی مقابله با ترس خود است.

بی تفاوت شدن نسبت به ترس

این فرایند کمک می کند تا کودک بر ترس غلبه کند.

۱- ترس را تعیین هویت کنید. مشخص کنید کدام جنبه از تغییرات آب و هوایی ترسناک هستند و فهرستی از آنها فراهم کنید. آنها را از یک تا ده درجه بندی کنید.

۲- درک اشتباه را اصلاح کنید. درباره ی تغییر آب و هوا توضیح دهید و ایده های غلط و نادرست . در باره ی آن را اصلاح کنید. “جیسون” معتقد بود که باد می تواند او را از زمین بلند کندو “لیندا” تصور می کردصاعقه توسط جادو گر فرستاده می شود.

۳- حقایق مفیدی درباره صاعقه بیاموزید. کتاب های متناسب با سن، در مورد آب وهوا انتخاب کنید و آنها را با هم بخوانید. برای توصیف آب وهوا، آزمایشات ساده ی علوم را انجام دهید. مثل ارزیابی فاصله صاعقه با شمارش چند ثانیه تاخیر بین نور و صدای رعد شنیده شده است ( هرسه ثانیه بیانگر یک کیلومتر است.).

۴- جملات مثبت در مواجهه با آنها را فهرست کنید. فهرستی از جملات اطمینان بخش را فراهم کنید که کودک برای اطمینان دادن به خودش هر زمانی که از تغییر آب و هوا ترسیده است، بتواند از آنها استفاده کنید. مثال، در این سالها گرد باد به این شهر آسیب نرسانده است. صاعقه به وسایل بلند آسیب می رساند و من روی سقف یا روی درخت نیستم.”، “رعد فقط یک صداست. به من آسیبی نمی رساند”.

۵ – ترس را دوباره خلق کنید. نوارهای ویدیویی و صداهای بلند شده ای از آب وهوای ترسناک فیلم های تلویزیونی یا طوفان های حقیقی ضبط کنید. جلوه های صوتی و طوفان های ضبط شده را از طریق فروشگاه های ضبط و بایگانی نیز می توان فراهم کرد. نوار ویدیویی را بدون صدا چند بار پخش کنید. سپس به تدریج درجه ی صدا را بالا ببرید تا کودک از دیدن منظره احساس آرامش کند. حال از او بخواهید با چشمان بسته به نوار گوش بدهد و طوفان کوچک و به تدریج طوفان های خیلی شدید را تصور کند ( در حالی که با ترس خود مواجه می شود و هیچ اتفاق بدی نمی افتد). در پایان هر دوره، پایان طوفان را با بیرون آمدن خورشید توصیف کنید.

۶- از تجریبات حقیقی استفاده کنید. اکنون، وقتی طوفان حقیقی شروع شد، نوار مورد علاقه ی کودک خود را اجرا کنید. از او بخواهید صداهای تغییر آب و هوا را یک یک تکرار کند. ابتدا با صدای خیلی بلند شروع کنید، در حالی که به طور همزمان از پنجره به بیرون هم نگاه می کنید. (در فاصله ای دورتر از پنجره اتاق )،. به تدریج صدا را کاهش دهید و به پنجره نزدیک شوید.

در طول چند طوفان اول، کارهای سرگرم کننده (مثل درست کردن ذرت بو داده یا بازی) انجام دهید. بنابراین می تواند برای کودک فضای آرام و خوبی باشد. وقتی ترس او کاهش یافت، صدای موزیک را کمتر کنید.

از تشویق و تقویت کننده ها استفاده کنید

به کودک بگویید این فوق العاده است که او بر ترس های خود غلبه می کند و در مورد آب و هوا مطالب زیادی می آموزد. تلاش های او در هر مرحله را تشویق کنید. برای بازدید به ایستگاه هواشناسی بروید. از او بخواهید یک بارانی جدید و چتر انتخاب کند و بخرد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *