#


بایدها و نبایدهای هفته سی و سوم بارداری

4 آوریل 2018 بدون نظر 2779 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته سی و سوم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته سی و سوم بارداری

  • در مورد آرامش برای زایمان بیاموزید.
  • یک سوتین شیردهی بخرید.
  • با اندازه و شکل شکم خود ارتباط.
  • با نگرانی های پایان دوره بارداری مبارزه کنید.

در این هفته مواظب چه چیزهایی باشید!

کاهش حرکت های جنین: اگر متوجه کاهش تعداد لگدهای کودک با طول کشیدن انجام آنها شدید یا اینکه کودک تعداد حرکت های لازم را انجام نداد، فورا به پزشک خود گزارش دهید. شاید به عادت های متغیر کودک یا به حرکت های مختلف او در فضایی محدود توجه نکرده اید؛ در هر صورت این پزشک است که باید تشخیص دهد.

تورم: اگر تورمی ناگهانی در صورت با دست هایتان مشاهده کردید، می تواند با فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان مرتبط باشد. برخلاف تورم معمول این دوران، که معمولا پس از کمی استراحت برطرف می شود، این نوع تورم ناگهانی را باید به پزشک یا ماما گزارش داد.

سردرد: سردردهای شدید می توانند نشان دهنده مشکلی در فشارخون باشند. سردردهای خفیف تر در اثر هورمون های دوران بارداری ایجاد می شوند ولی اگر با یک سردرد شدید مواجه شدید که با نشانه های دیگری همراه است، می تواند در اثر فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد.

تاری دید: اگر این مشکل پیش آمد، چه با سردرد همراه باشد چه نباشد، آن را فورا به پزشک خود گزارش دهید؛ چون ممکن است نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد.

خونریزی یا لکه بینی، خونریزی یا دیدن لکه های خون به طور معمول می تواند در اثر رابطه جنسی، معاینه واژن یا سونوگرافی باشد ولی اگر هیچ کدام از اینها نبود، آن را به پزشک خود گزارش دهید؛ چون ممکن است نشانه عفونت، اتساع زودهنگام دهانه رحم یا مسائلی مرتبط با جفت باشد.

درد کمر یا شکم: درد این نواحی ممکن است در اثر انقباض ها یا اتساع زودهنگام دهانه رحم و نشانه زایمان زودرس بالقوه باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: این نشانه زایمان زودرس است و باید با پزشک در میان گذاشته شود.

ترشح مایع از واژن: برای اینکه معلوم شود این مایع ترشح معمول واژن است یا نشانه پارگی کیسه آب است فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

هرگونه علامت غیرمعمول یا خطرناکی را فورا با پزشک خود در میان بگذارید!

ویژگی های جسمی

کودک شما دارد رشد می کند و شما هم دارید بزرگ تر می شوید. ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و فکر کنید از دیشب تا امروز صبح کودکتان دو برابر شده است. مشاهده تغییرات شکم جالب است. یک روز به نظر بزرگ تر از روز قبل می آیید و روز بعد کوچکتر. این به خاطر حرکت های آکروباتیک کودک شماست. او مشغول چرخش و تغییر حالت است و با این کار سبب می شود که شما متوجه تغییراتی بشوید. همه این حرکت ها و فعالیت ها سبب می شوند که بعضی از لباس هایتان گاهی برایتان مناسب باشند و گاهی نباشند.

وضعیت جنین

کودکتان دارد خیلی بزرگ می شود. رشد ریه ها تا پایان دوره، بارداری پیشتاز است و بدن کودک چیزی به نام سورفکتانت (عامل فعال سطحی) تولید می کند. این ماده پاک کننده کمک می کند وقتی کودک با اولین گریه خود در ریه ها می دهد آنها باز بمانند. به کودکان زودرس سورفکتانت مصنوعی داده می شود.

ویژگی های دوران بارداری

درباره آرامش برای زایمان بیاموزید

آرامش شکل های مختلفی دارد: روانی، جسمی و عاطفی. بسیاری از کلاس های قبل از زایمان آرامش را به عنوان راهی برای مواجهه با زایمان و آسان نمودن آن می آموزند.

شما میتوانید به شیوه های مختلف به آرامش برسید. بعضی مردم با یک تمرین روانی و جسمی مانند کشش و رهایی کار را شروع می کنند. در این تمرین، شما یک حالت آرامشی به خود می گیرد و سپس شما یا شوهرتان درباره عضوی از بدن فکر می کنید یا آن را دعوت می کنید و اول آن را می کشید و سپس رها می سازید.

کار شما این است که تفاوت بین احساس کشش و رهایی (آرامش» را متوجه شوید. شوهرتان می تواند با توجه کردن به اختلاف ظاهری این دو حالت یا با تماس به شما کمک کند.

بعضی افراد از فضاهای زیر برای کمک استفاده می کنند:

* تعطیلی مورد علاقه خود را توصیف کنید؛

* درباره دل انگیزترین لحظه بیندیشید؛

* محل امن ایده آل خود را تصور کنید.

* زایمان ایده آل خود را مجسم کنید.

این موارد محرک هایی برای تجسم اند و برای القای آرامش استفاده می شوند. اگر دوست داشته باشید، می توانید این آرامش روانی و عاطفی را با تماس های آرامش بخش، نوازش یا ماساژ همراه سازید و در طول حالت آرامش احساس آزادی حرکت کنید یا تغییر جا بدهید تا آرامش پایان یابد.

باید بدانیم که آنچه در زمان بارداری و در جلسه های تمرین شادی بخش است ممکن است همان اثر را برای زایمان نداشته باشد. با جریان به پیش بروید و ببینید چه اثری دارد. وقتی در حال زایمان هستید، ممکن است به تغییر نگرش خود نیاز داشته باشید، طوری که به حداکثر راحتی نیاز دارید.

تمرین آرامش نه تنها برای زایمان خوب است، بلکه برای دوران بارداری و برای بقیه عمر انسان نیز فایده دارد. با تمرین زیاد از مهارت های خود حداکثر استفاده را ببرید.

راه های زیادی برای ایجاد آرامش وجود دارد. اگر روش های دیگری را در کلاس زایمان یا یوگا یاد گرفته اید یا اینکه ترجیح می دهید تمرین های آرامش و مراقبه خود را انجام دهید، اجازه دارید از آنها استفاده کنید.

یک سینه بند شیردهی بخرید

ممکن است حرف های متناقضی در مورد خریدن سینه بند مخصوص شیردهی شنیده باشید: چه نوع سینه بندی بخرید؟ چه سایزی باشد؟ حتی اگر خانم ها در مورد پاسخ به این پرسش ها با هم فرق داشته باشند، به هر خانم بارداری توصیه میکنیم که قبل از زایمان یک یا دو سینه بند شیردهی بخرد. اگر این کار را بکنید، یک قدم به سوی شیردهی برداشته اید.

یک سینه بند شیردهی به طور مخصوصی درست شده است. آن سینه های شما را از تکان خوردن و حرکت کردن حفظ می کند و لبه هایی دارد که روی هم جفت میشوند که می توان آنها را به آسانی باز کرد و به کودک شیر داد. این لبه ها را می توان به طرف پایین کشید یا پایین آورد. مدلی بخرید که بتوان با یک دست آن را باز کرد.

حالا در مورد اینکه چه سایزی بخرید: زمانی که یک هفته از زایمان گذشت، افراد کمی هستند که سینه بندی با سایزی بزرگ تر از زمان پیش از زایمان نیاز داشته باشند؛ بنابراین در هفته ۳۲ یک یا دو سینه بند مناسب آن زمان بخرید. اگر شما یکی از خانم های نادری هستید که سینه بندی بزرگ تر از سایز هفته ۳۲ لازم دارد، صبر کنید تا بعد از زایمان آن را بخرید. سینه بندی که می خرید در عین حال تا آن زمان هم به درد شما می خورد.

یادتان باشد یک سینه بند شیردهی هم در کیف زایمانتان بگذارید. ممکن است همچنین بخواهید با پوشیدن آن در اواخر دوران بارداری آن را نرم و راحت تر کنید.

مثل همیشه توصیه میکنیم مادران شیرده از سینه بندهای بدون بند خودداری کنند چون ممکن است مجاری شیر را مسدود کنند و باعث درد و حتى التهاب سینه شوند که یک عفونت شدید سینه است. اگرسینه های بزرگ دارید و سینه بندهای بدون بند را ترجیح می دهید، با یک فروشنده باسواد در یک فروشگاه، که فهرست خوبی از سینه بندهای شیردهی دارد، صحبت کنید.

همچنان که آماده زایمان مشوم کنم برات سرنود متناسب است

شما می توانید دیگر سینه بندهای مخصوص شیردهی را بخرید. این سینه بندها شامل سینه بندهای شیردوش بدون دخالت دست برای خانم هایی است که به طور مکرر شیر تکان خوردن و حرکت کردن حفظ می کند و لبه هایی دارد که روی هم جفت میشوند که می توان آنها را به آسانی باز کرد و به کودک شیر داد. این لبه ها را می توان به طرف پایین کشید یا پایین آورد. مدلی بخرید که بتوان با یک دست آن را باز کرد.

حالا در مورد اینکه چه سایزی بخرید: زمانی که یک هفته از زایمان گذشت، افراد کمی هستند که سینه بندی با سایزی بزرگ تر از زمان پیش از زایمان نیاز داشته باشند؛ بنابراین در هفته ۳۲ یک یا دو سینه بند مناسب آن زمان بخرید. اگر شما یکی از خانم های نادری هستید که سینه بندی بزرگ تر از سایز هفته ۳۲ لازم دارد، صبر کنید تا بعد از زایمان آن را بخرید. سینه بندی که می خرید در عین حال تا آن زمان هم به درد شما می خورد.

یادتان باشد یک سینه بند شیردهی هم در کیف زایمانتان بگذارید. ممکن است همچنین بخواهید با پوشیدن آن در اواخر دوران بارداری آن را نرم و راحت تر کنید.

مثل همیشه توصیه میکنیم مادران شیرده از سینه بندهای بدون بند خودداری کنند چون ممکن است مجاری شیر را مسدود کنند و باعث درد و حتى التهاب سینه شوند که یک عفونت شدید سینه است. اگرسینه های بزرگ دارید و سینه بندهای بدون بند را ترجیح می دهید، با یک فروشنده باسواد در یک فروشگاه، که فهرست خوبی از سینه بندهای شیردهی دارد، صحبت کنید.

شما می توانید دیگر سینه بندهای مخصوص شیردهی را بخرید. این سینه بندها شامل سینه بندهای شیردوش بدون دخالت دست برای خانم هایی است که به طور مکرر شیر میدهند و می خواهند هنگام شیردوشیدن از دست خود استفاده نکنند و سینه بندی می خواهند که هنگام خواب به کار آید. اگر شما بخواهید، می توانید از چنین سینه بندی استفاده کنید گرچه زیاد تجملی یا گران هم نیستند. بعضی خانم ها هنگام خواب از سینه بندهای ورزشی استفاده می کنند.

با بدگویی در مورد اندازه و شکل شکم مقابله کنید

شکمتان خیلی خیلی بزرگ شده است. شما خیلی ریزه میزه هستید. آیا دوقلو حامله اید؟ آیا امشب یا فردا شب زایمان می کنید؟ اینها از نمونه پرسش ها و گفته هایی است که خانم های باردار در اواخر دوران بارداری می شنوند.

این گفته ها از روی بدجنسی و برای آزاردادن نیستند ولی اگر شما آنها را برای خود درونی کنید، آنها می توانند مسئله ساز شوند. اگر از هر سه نفر یک نفر به شما بگوید که شکمتان کوچک یا بزرگ است، بالاخره کم کم باورتان می شود و نگران می شوید بدون آنکه یادتان باشد چرا نگرانید. این گفته های به ظاهر ملایم اگر نظری را در مورد کار طبیعی و نرمال بدنتان تضعیف نمایند، مضر می شوند.

بهترین برنامه و خط مشی این است که از خود رأی و نظر داشته باشید. بگویید: «دکتر گفته که اندازه خودم و کودکم مناسب است؛ متشکرم.»

این کار به شما و آن شخص یاد آوری می کند که شخصی مراقب سلامت شما و کودکتان است. این کار اطمینان شما را حفظ می کند که معاینه شده اید و کودکتان رشد مناسب و طبق برنامه دارد.

اگر گفته های آزاردهنده شما را نگران و پرسش هایی برایتان ایجاد می کند، مشکلی ندارد که آنها را در ویزیت بعدی به پزشکتان بگویید یا اینکه با پیام کوتاه با او در میان بگذارید. ممکن است انواع حرفهای دیگر مانند موارد زیر را هم بشنوید:

* چهره شما به چهره باردارها نمی خورد؛

* از پشت سر معلوم نیست که باردار باشید؛

* مثل این است که یک توپ بسکتبال را قورت داده باشید؛

* ودیگر حرف هایی از این قبیل …. .

با اینکه این نوع گفته ها مغرضانه نیست و بخشی از تعارفات است ممکن است همیشه آنها را بدین صورت نشنوید. اگر این حرف ها را در یک بعدازظهر برای دهمین بار بشنوید، دیگر برایتان جالب نیست. کوشش کنید زیاد واکنش نشان ندهید و به جای آن لبخند بزنید.

با نگرانی های اواخر دوران بارداری مبارزه کنید.

همچنان که همه مشکلات دوران بارداری را دارید پشت سر می گذارید، گاهی نمی توانید نگرانی های دوران بارداری را از ذهنتان دور کنید. این نگرانی ها درد معمول به ویژه در اواخر دوران بارداری است. هرچه با خود بگویید مهم نیست، نگرانی ها به ویژه شب ها غلبه می کنند و خوابتان را می ربایند.

برای جلوگیری از نفوذ آنها و غیرقابل تحمل نشدنشان باید چاره ای بیندیشید. یک راه این است که در دیدار با پزشک از او پرسید که وضعیت چطور است. حتی اگر فکر کنید حالتان و حال کودکتان خوب است بهتر است که از زبان پزشکتان بشنوید: «شما و کودکتان خوب پیش می روید.»

دومین راه این است که نگرانی های خود را به زبان بیاورید. این کار مؤثر است حتی اگر بدانید که نگرانی تان به پایه است. شخصی که با او درد دل می گویید لازم نیست پزشکتان باشد بلکه می تواند شوهرتان، یکی از اقوامتان، بهترین دوستتان یا هرکسی باشد که مهارت یا استعدادی در اطمینان دهی یا آرامش بخشی دارد.

اگر چیزی به نظرتان رسید که پاسخ یا پرسشی منطقی باشد بدون هیچ قید و بندی با پزشکتان در میان بگذارید چون شنیدن حرف های شما بخشی از کار آن پزشک است. پاسخ گرفتن از کسی که به او اطمینان دارید به شما کمک می کند احساس امنیت، آرامش و شادی کنید.

شور مادرشدن

شانس خوبی است که به نقطه ای رسیده اید که می توانید دو یا سه لباس را به طور مکرر بپوشید: اگر پوشیدن لباس های دوران بارداری برایتان خسته کننده شده، حالا دیگر وقت آن رسیده است که لباس های جدیدی بپوشید. حتی یک بلوز جدید هم می تواند احساستان را تغییر دهد. ما همه می دانیم که زیبا به نظر آمدن با احساس زیبایی کردن به هم مرتبط اند. بنابراین لباس هایتان را تغییر دهید و ببینید که چقدر احساستان را تغییر می دهد.

وقتی نگرانی شب ها به سراغتان می آید چه کار کنید

ممکن است نگرانی های آخرشبی و حتی بختک ها در اواخر دوران بارداری به سراغتان بیایند و خواب را از چشمانتان بربایند. وقتی که این مشکل پیش می آید، باید هر کاری را برای غلبه بر آنها انجام دهید.

آیا ایجاد آرامش مؤثر است؟ یک دوش آب گرم بگیرید یا کوشش کنید به آرامش فکری برسید تا اینکه آن نگرانی ها را فراموش کنید و به خواب بروید.

سعی کنید نگرانی هایتان را یادداشت کنید. این کار به ذهنتان می گوید آنچه را که بر شما می گذرد فراموش نکند و فقط آن را کنار بگذارد تا صبح فرارسد. این برنامه را می توان برای خواب ها هم عملی کرد.

راه دیگر این است که آنها را بازگو کنید. شاید برای این کار باید همسرتان را از خواب بیدار کنید و برایش بازگو کنید. اگر نمی خواهید مزاحم او شوید، آن را به اینترنت بدهید؟ اگر می خواهید ترس را با مطالعه از میدان به در کنید، یک کتاب بارداری در کنار بستر خود بگذارید و پرسش هایی را که پیش می آیند پاسخ دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *