#


بایدها و نبایدهای هفته اول بارداری

13 ژانویه 2018 بدون نظر 1379 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته اول بارداری

No votes yet.
Please wait...

 هفته اول بارداری

  • یک نوع ویتامین پریناتال (مخصوص دوران بارداری) انتخاب کنید.
  • برای ویزیت های بررسی سلامت بارداری برنامه ریزی کنید.
  • اگر به مشاوره ژنتیک نیاز دارید، اقدام نمایید.
  • طرز تفکر خود را در مورد مراقبت قبل اززایمان تعریف کنید.
  • فهرست جامعی از سابقه بیماری های خانوادگی تان تهیه کنید.

در این هفته مراقبا چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: خونریزی قرمز یا قهوهای یا لکه بینی غیرمنتظره می تواند نشانه ای از مشکلات سیکل قاعدگی تان باشد. در صورتی که این مسئله زود به پزشکتان گزارش شود، هرگونه مشکل بالقوه مشخص می گردد.

درد یک طرفه: درد یک طرف شکم می تواند نشانه کیست تخمدان باشد که می تواند در تلاش برای حاملگی مداخله کند یا اینکه می تواند نشانه تخمک گذاری باشد.

سیکل های قاعدگی نا منظم: نامنظمی های قاعدگی، به صورت سیکل های طولانی یا کوتاه، با فواصل منظم یا هرنوع خونریزی در زمان دیگری غیراز زمان قاعدگی مورد انتظار می باشد. از آنجا که این موارد مانع توانایی شما برای باردارشدن هستند، باید با ماما یا پزشکتان، برای گرفتن اطلاعات بیشتر ملاقات کنید.

هرگونه نشانه عجیب یا دردسرساز را فوراً به پزشکتان گزارش دهید!

ویژگی های جسمی

در هر سیکل قاعدگی، بدن شما وارد مجموعه ای از توازن هورمون ها (تغییرات آهنگینی) به صورت زمان بندی شده میگردد که با تحریک فرایند تخمک گذاری همراه می باشد و آن زمانی است که تخمک آزاد می شود و آماده باروری است. در اینجا، اگر شما برای باردارشدن تلاش کنید، هدف کاشته شدن تخم درون رحم است؛ بدین صورت که تخم لانه گزینی می کند و به مدت ۲۶۶ روز بعد رشد می کند زمانی که نوزاد شما آماده تولد شود.

وضعیت جنین

این هفته، هنوز جنینی نداریم که درباره آن صحبت کنیم. به هرحال، همزمان با آمادگی بدنتان برای سیکل جدید، مخاط رحم ریزش می کند. یک تخمک فرایند بلوغ خود را در این هفته طی می کند اما تخمک، تا زمانی که تخمکگذاری اتفاق نیفتد، از خانه خودش یعنی تخمدان آزاد نخواهد شد. زمان تخمکگذاری یک هفته بعد است.

مشخصه های بارداری

یک ویتامین پریناتال (مخصوص قبل از تولد نوزاد) انتخاب کنید. مصرف یک مولتی ویتامین، قبل از باردارشدن، راه سریع و آسان افزایش شانس شما برای داشتن یک حاملگی سالم و جلوگیری از مشکلات جنین در رابطه با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مشخص میباشد. بسیاری از خانمها، حتی قبل از اینکه باردار شوند، شنیده اند که مصرف چهارصد میکروگرم اسیدفولیک قبل از حاملگی می تواند خطر نقص لوله عصبی در جنین را کاهش دهد. این مسئله به این خاطر است که گاهی لوله عصبی (صورت اولیه طناب نخاعی) به صورت درست بسته نمی شود و برای جنین یک نقص مادرزادی ایجاد می کند که «اسپینا بیفیدا» یا «انانسفالی» نامیده می شود.

وقتی مولتی ویتامین صحیح را برای خودتان انتخاب می کنید، لازم است به چند نکته توجه کنید. از خودتان سؤالات زیررا بپرسید:

از آیا این دارو شامل ویتامین ها و مواد معدنی مناسب است ؟

آیا برای مصرف حین بارداری ایمن است؟ قیمت آن چقدر است ؟

آیا تحت پوششی بیمه است ؟

آیا متناسب با دستگاه گوارشی است؟

آیا به آسانی قابل دسترس است ؟

به چه شکلی به دست میآید؟

آیا شامل اسیدهای چرب امگانیزمی شود؟

چند بار در روز و به چه مقدار باید آن را مصرف کرد؟ مصرف ویتامینهای پریناتال ضروری است. تلاش کنید جدول زمان بندی داشته باشید تا به شما کمک کند ویتامین های انتخاب شده را مصرف نمایید.

بسیاری از خانمها تعجب می کنند که چرا پزشکان برای باردار شدن و دوران بارداری ویتامین تجویز نمی کنند؛ این در حالی است که ویتامین هایی وجود دارند که برچسب اطمینان هم دارند و عمدتاً با محصولات بدون نسخه، که به راحتی در هرفروشگاه دیده می شوند، تفاوتی ندارند و در دسترس هم هستند.

اگر شما هم اکنون یک مولتی ویتامین مصرف می کنید، لازم است آن را به مامایا پزشک خود نشان دهید تا اگر مناسب باشد، آن را ادامه دهید. نگرانی اولیه این است که ممکن است یک مولتی ویتامین معمولی به مقدار کافی اسیدفولیک نداشته باشد یا اینکه بیش ازحد حاوی ویتامین A باشد. اگر شما مقدار مناسب را مصرف می کنید، به احتمال زیاد پزشکان شما را تأیید خواهند کرد.

ویزیت بررسی سلامت دوران بارداری خود را برنامه ریزی کنید.

برنامه ویزیت سلامت بارداری یک ایده جدید نیست بلکه ایده ای است که انصافاً تا به حال کم به کار رفته است. امروزه، متخصصان تصدیق می کنند که داشتن یک برنامه بررسی سلامتی قبلی، و در طول بارداری، مزایای بسیاری دارد و خانمها روزبه روز بیشتر و بیشتر این قدم سلامتی بخش را برای تضمین آینده کودکشان برمی دارند.

در ویزیت های بارداری، شما درباره بسیاری از مطالب مربوط به وضعیت سلامتی خود درگذشته و حال بحث می کنید. پاسخ های شما به پیشبینی چگونگی ارتقای سلامت بارداری تان کمک خواهد کرد. سپس شما و پزشکتان درباره تغییراتی که باید داد بحث خواهید کرد تا بارداری هرچه سالمتری داشته باشید.

این گفت وگو شامل موارد زیر است:

  • آیا باید تغییری در داروهای مصرفی تان بدهید یا اینکه به مصرف ادامه بدهید؟
  • چه زمانی باید روش کنترل بارداری را متوقف کنید؟
  • آیا هیچ بیماری مزمن مثل ناراحتی تیروئید، دیابت یا فشارخون بالا دارید؟
  • سن، وزن و تابلوی سلامت عمومی فعلی شما چگونه است؟
  • آیا هیچ گونه مشکل در بارداری، مانند مشکلات قبلی در رابطه با باردارشدن و اختلالات سیکل قاعدگی، داشته اید؟
  • و هرگونه سؤال دیگری که ممکن است داشته باشید.

اگر نیاز به مشاوره ژنتیک دارید، تصمیم بگیرید.

تصمیم گیری درباره اینکه نیاز به مشاوره ژنتیک دارید یا نه ممکن است یک وظیفه آسان برای شما و خانواده تان نباشد. یکی از مواردی که قبل از تصمیم گیری لازم است، داشتن یک مشاورژنتیک است که با سابقه پزشکی و فامیلی به شما کمک می کند.

بدین ترتیب، مشاور تصویر واضح تری از خطرات واقعی مربوط به عواملی ژنتیکی و بارداری در موقعیت خاصی شما می دهد؛ به عنوان مثال اگر خطر یک بیماری خاصی ژنتیکی در گروه سنی شما یک به هزار باشد، وقتی مسائل شخصی را به حساب می آورید، خطر به یک در ۵۰۰۰ می رسد؛ عدد آخری با شما هماهنگ تر و مخصوص شماست.

مردم مشاوره ژنتیک را به دلایل ذکر شده در زیر انتخاب می کنند:

  • سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی
  • آزمایش پیش از تولد که آنها را در طبقه با خطر بالا قرار میدهد.
  • سن یا عامل تعیین کننده دیگر.

بسیاری از افراد قبل از باردار شدن میدانند که آزمایشی ژنتیک خواهند داشت یا نه. خبری که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید آن احساسات یا تصمیمات ریشه داری است که بعد از باردار شدن باید تغییردهید. نظرات شما ممکن است به دلایل مختلفی تغییر کند، مثل:

  • آزمایشهای بیماریابی که مشکل بالقوه ای را نشان می دهند
  • بحث بیشتر با مراقب یا مشاورژنتیک تان
  • تغییر عقیده خود یا همسرتان

اگر شما برای تصمیم گیری درباره انجام آزمایش ژنتیک تلاش می کنید، قبل ازهر ذهنیتی باید موارد زیر را بدانید؛

  • چه آزمایشاتی در دسترسی هستند.
  • هر آزمایش چه خطراتی را به وجود میآورد.
  • هر آزمایش چگونه و چه زمانی انجام می شود.
  • نتایج چگونه تحویل داده میشوند.
  • احتمال درستی نتایج چقدر است.

در پایان، پرسش اصلی این است که شما و همسرتان چه واکنشی به نتایج آزمایش نشان دهید؛ به عنوان مثال؛ اگر شما می دانید که نتایج آزمایش ژنتیک هیچ تغییری در برنامه های بارداری، تولد یا والدین شدنتان نخواهد داد، آیا مایلید خطرات حاملگی را بپذیرید؟

این پرسش نه تنها به این سادگی جواب داده نمی شود، بلکه سؤالی هم نیست که بسیاری از افراد بتوانند بی پرده مورد بحث قرار دهند. حتماً هرچه می توانید با افراد مختلف صحبت کنید تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. این افراد ممکن است شامل خانواده، رهبران مذهبی، پزشکان و مشاوران ژنتیک باشند.

طرز تفکر شما در مورد مراقبت های دوران بارداری چیست؟

  • انتخاب می کنند که قبل از بارداری به او مراجعه می کردهاند؛ ولی ممکن است بعضی دیگر در مورد پزشک این دوره تجدیدنظر کنند و او را برای این دوره مناسب ندانند و از خود این سؤالات را بکنند:
  • من اکنون درباره بارداری و زایمان چقدر اطلاعات دارم؟
  • آیا افکار محکمی دارم؟

می خواهم پزشک در مراقبت از من چه نقشی داشته باشد؟ آیا فقط راهنمایی کند و تصمیم با خودم باشد یا اینکه به هرچه گفت او عمل کنم؟

  • آیا برای دوران بارداری خود نیاز ویژه ای دارم؟
  • چقدر به پشتیبانی عاطفی پزشک خود نیاز دارم؟
  • در مورد رضایت و نارضایتی آگاهانه چه میدانم؟
  • آیا به کمک نیاز دارم؟ آیا لازم است کسی دستم را بگیرد؟

پاسخ دادن به این پرسشها نیازها و اولویت های شما را برای دوران بارداری و زایمان مشخص خواهد کرد. بعضی خانمها در مورد ویژگیهای پزشک و انتخاب او به سرعت به نتیجه می رسند ولی بعضی دیگر حتی بعد از پاسخ به این پرسشها اطمینان خاطر نمی یابند. اطمینان نداشتن غلط نیست. شما صرفاً کوشش می کنید تا کار مهمی را آغاز نمایید. خبر خوب این است که اغلب خانمها در مورد پزشک گزینه های زیادی دارند. شما باید برای یکی از شگفت آورترین و گاهی ترسناک ترین دوران زندگی خود شخصی را با بهترین مهارت ها و شخصیت ها انتخاب کنید.

شروع به تهیه یک فهرست جامع از سابقه پزشکی خانواده تان کنید.

سابقه خانوادگی ممکن است چیزی باشد که فکر می کنید اطلاعات زیادی درباره آن دارید. شما خیلی چیزها می دانید، درست است اما آیا واقعاً این طور است؟ بسیاری از افراد فکر می کنند همین طور است اما در مطب پزشک، زمانی که وارد جزئیات می شوند، اکثراً کم می آورند.

حالا که به باردار شدن فکر می کنید، زمان خوبی است که بنشینید و پیشینه تان را تصحیح نمایید وراهی برای ذخیره اطلاعاتتان پیدا کنید تا به فرزندانتان و نسلهای بعدی منتقل گردد. این بدان معنی است که شما به یک سیستم ثبت و به روزکردن اطلاعات نیاز دارید.

اطلاعاتی که به دست می آورید مهم است، به دلیل اینکه سابقه سلامتی فامیلی شما و همسرتان قویاً برسلامت فرزندانتان تأثیر می گذارد.

ابتدا، درباره در والدین، خواهر و برادرها، پدربزرگ و مادربزرگ خود تحقیق کنید که آیا این موارد را دارند:

مشکلات قلبی، دیابت، سرطان، بیماری های ژنتیکی، ناشنوایی، مشکلات بینایی شامل استفاده از عینک یا لنز، فشار خون بالا، اختلالات یادگیری، نواقص تولد

تمام اطلاعات را در یک پوشه یا در رایانه تان ذخیره کنید. زمانی که اطلاعات را به روز می کنید، حتماً که یک نسخه برای پزشکتان و نگهداری در پرونده تان چاپ کنید. این اطلاعات در آینده برای کودکانتان هم مفید خواهند بود.

گذراندن وقت با همسرتان یک راه مناسب برای گفت وگودرباره برنامه های آینده خود و همسرتان می باشد.

شور مادر شدن

شروع یک برنامه تناسب اندام، قبل از بارداری، کمک های زیاد می کند. گرچه فواید سالم بودن شما روشن است اما ممکن است فواید اضافی بعدی برای بدن کودک را ندانید؛ به طور مثال، خانم هایی که قبل از بارداری تناسب اندام دارند در اثر بارداری کمتر اضافه وزن پیدا می کنند؛ بدین صورت که معمولاً می توانند اضافه وزن دوران بارداری شان را هنگام تولد نوزاد سریع تراز دست بدهند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *