#


اکلامپسی: علل، علائم و درمان

اکلامپسی: علل، علائم و درمان
10 آگوست 2017 بدون نظر 1319 بازدید

اکلامپسی: علل، علائم و درمان

No votes yet.
Please wait...

اکلامپسی یک بیماری جدی پزشکی است که در دوران بارداری زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که علائم اغلب در دوران بارداری به عنوان یک بیماری شناخته شده به عنوان پره اکلامپسی ظاهر می شوند، این وضعیت می تواند تا زمانی که به اکلامپسی تبدیل شود، نامشخص بماند. این می تواند عوارض اضافی در دوران بارداری ایجاد کند.

علت اکلامپسی چیست و عوامل خطر برای این بیماری چیست؟ چه علائمی می تواند در طول بارداری به دنبال داشته باشد که ممکن است نشان دهنده رشد اکلامپسی باشد؟

اکلامپسی چیست؟

اکلامپسی به دنبال پره اکلامپسی است که یک اختلال فشار خون بالا در دوران بارداری است.

اکلامپسی یک بیماری است که فقط در دوران بارداری اتفاق می افتد و باعث تشنج می شود، معمولا در اواخر بارداری. این یک بیماری نادر است که هر ساله در هر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بارداری تاثیر می گذارد.

این وضعیت یک اختلال فشار خون بالا به نام پره اکلامپسی است. در پره اکلامپسی، فشار خون بالا در مادر باعث کاهش خون رسانی به جنین می شود. این می تواند به این معنی باشد که جنین اکسیژن و مواد مغذی را به همان اندازه که باید دریافت نمی کند.

بسیاری از حاملگی هایی که تحت تاثیر اکلامپسی یا پره اکلامپسی قرار دارند اولین بارداری هستند. در حدود ۷۰ درصد موارد در ایالات متحده آمریکا باروری بار اول هستند.

در حالی که اکلامپسی در صورت عدم درمان می تواند مرگبار باشد، برای زنان باردار از این بیماری در کشورهای پیشرفته بسیار بعید است. در سراسر جهان، اکلامپسی تقریبا ۱۴ درصد مرگ و میر مادران را تشکیل می دهد. در اکثر موارد، علائم پره اکلامپسی ملایم است و نیازی به مداخله ای به غیر از نظارت و تغییر رژیم غذایی نیست.

پره اکلامپسی در مقابل اکلامپسی

اکلامپسی مرحله نهایی پره اکلامپسی است و نیازمند توجه فوری پزشکی است. اغلب موارد در اوایل بارداری تشخیص داده می شود قبل از اینکه بتوانند به اکلامپسی پیشرفت کنند.

در حالی که درمان برای پره اکلامپسی وجود ندارد، پزشکان اغلب داروهایی برای کاهش فشار خون یا داروهای ضد تشنج برای جلوگیری از تشنج مصرف می کنند.

با هر دو پره اکلامپسی و اکلامپسی، تنها درمان برای مادر مبتلا به زایمان است. موارد خفیف پره اکلامپسی را می توان در دوران بارداری بررسی کرد تا مشخص شود آیا بارداری امکان پذیر است یا خیر.

موارد شدیدتر ممکن است نیاز به مداخله فوری داشته باشند، اغلب به صورت القاء یا تحویل سزارین. به طور معمول، برای جلوگیری از افزایش فشار خون که اغلب در طول زایمان دیده می شود، سزارین لازم است.

شرایط مرتبط

اکلامپسی دارای برخی شرایط مرتبط است که می تواند به عنوان علائم یا شرایط مستقل باشد. این شرایط عبارتند از:

ادم: تورم بافتی ناشی از ایجاد مایع در بافت. این معمولا به عنوان تورم در اندام ها ایجاد می شود.
ادم ریوی: باعث ایجاد یک مایع در ریه ها می شود که می تواند به تنفس دشوار منجر شود.
سردرد: احتمالا ناشی از فشار خون بالا ناشی از اکلامپسی است.
دیابت بارداری: علائم دیابت ناشی از بارداری، که باعث می شود نوزاد در هنگام بارداری وزن بیش از حد را بدست آورد.

دیابت بارداری می تواند با ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی و داروها درمان شود. همانطور که قبلا ذکر شد، هر مورد اکلامپسی متفاوت است. افراد می توانند هر کدام از این علائم را توسعه دهند یا هیچکدام از آنها را نداشته باشند.

علل

هر مورد اکلامپسی منحصر به فرد است، اما عوامل خطر ممکن است شامل سن، چاقی یا سابقه خانوادگی باشد.

محققان هنوز علت قطعی برای این بیماری را کشف نکرده اند. هر مورد اکلامپسی منحصر به فرد است و زن باردار ممکن است با سایر زنان که شرایط را دارند، ویژگی های خاصی پیدا کند.

اکثر مطالعات اخیر بر تعیین عوامل خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری متمرکز شده اند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری یا پیش بینی کنند.

عوامل خطر

عوامل خطر برای پره اکلامپسی و اکلامپسی از بیمار به بیمار متفاوت است. عواملی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

تاریخ بارداری: اغلب موارد پره اکلامپسی در بارداری های اول رخ می دهد. حاملگی های قبلی با نتایج ضعیف می تواند خطر ابتلا به اکلامپسی را افزایش دهد.
سن بیمار: حاملگی در زنان بالای ۳۵ سال، خطر ابتلا به اکلامپسی را افزایش می دهند.
سابقه خانوادگی: موارد پره اکلامپسی یا اکلامپسی در اعضای خانواده می تواند نشانه ای از خویشتنداری ژنتیکی باشد.
چاقی: زنان مبتلا به چاقی در معرض خطربیشتر ابتلا به اکلامپسی هستند نسبت به دیگران.
فشار خون بالا: بیماران با فشار خون بالا در طول زمان، در معرض خطر ابتلا به اکلامپسی بالاتر از دیگران هستند.

سایر شرایط پزشکی، از جمله لوپوس، دیابت حاملگی و بیماری کلیوی نیز احتمال ابتلا به اکلامپسی را افزایش می دهد.

علائم

علائم اکلامپسی در هر زمان ممکن در دوران بارداری وجود دارد. ممکن است علائم نیز وجود داشته باشد، که باعث ایجاد یک اکلامپسی در خانمها می شود بدون آن که توسط متخصصین پزشکی شناسایی شود.

شایع ترین علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

سردرد شدید
بیش از حد افزایش وزن در طول بارداری – بیش از ۲ پوند در هفته
تهوع، استفراغ یا درد معده
تورم دست ها، پاها و صورت

اگر پره اکلامپسی به ایکلامپسی تبدیل شود، علائم ممکن است عبارتند از:

درد عضلانی
تشنج

برای پره اکلامپسی، به جز انتقال نوزاد، هیچ درمان وجود ندارد. اگر به اندازه کافی در ابتدا تشخیص داده شود، علائم اغلب با دارو و بقیه بستر می توانند فشار خون بالا را حفظ کنند. داروهای ضد انعقاد همچنین می توانند برای جلوگیری از تشنج در صورت بروز پره اکلامپسی شدید به اکلامپسی مورد استفاده قرار گیرند.

چه زمان دیدن یک دکتر الزامی است؟

اگر علائم پره اکلامپسی یا اکلامپسی تشخیص داده شود، توصیه می شود افراد در برای دیدن یک متخصص مراقبت های بهداشتی در اسرع وقت اقدام کنند.

در حالی که زنان باردار باید به طور منظم مراقبتهای قبل از زایمان داشته باشند، زمانیکه علائم پره اکلامپسی ظاهر می شوند، باید بلافاصله آن رادرمان کنید.

علاوه بر این، هر کسی که خونریزی، سردرد شدید یا کاهش حرکت جنین را تجربه کند، باید در اسرع وقت مراقبت از خود را شروع کند.

در دوران ملاقات منظم قبل از زایمان، پزشک همچنین آزمایش خون و ادرار را انجام می دهد تا به دنبال موارد زیر باشد:

پروتئین در ادرار
فشار خون بالا
عملکرد کبد

وجود سطح بالای پروتئین در ادرار می تواند شاخص اولیه پره اکلامپسی باشد، زیرا می تواند عملکرد کلیه را کاهش دهد.

بسته به شدت علائم، پزشک ممکن است تغییرات رژیم غذایی، استراحت در رختخواب یا داروها را برای کاهش فشار خون و جلوگیری از تشنج ها تجویز کند.

درمان

در گذشته زنان در معرض عوارض پره اکلامپسی توسط کارشناسان سلامت قرار گرفته بودند تا روزانه ۱۲ بار پس از حاملگی، آسپرین مصرفی کمتری دریافت کنند.

تنها راه درمان علائم اکلامپسی، انتقال نوزاد است. اجازه به ادامه دادن بارداری در حالی که مادر اکلامپسی دارد می تواند به عوارض منجر شود.

در اغلب موارد، علائم اکلامپسی در عرض ۶ هفته پس از زایمان کودکان از بین می روند. در موارد نادر، آسیب های دائمی به اندام های حیاتی می تواند وجود داشته باشد، به همین دلیل برای زنان بسیار مهم است که آنها را از علائم خود مطلع سازند.

اگر کسی علائم شبیه موارد ذکر شده در بالا را تجربه کند ضروری است بلافاصله یک قرار ملاقات داشته باشید. افراد باید عوامل خطر آنها را بشناسند و اطمینان حاصل کنند که آنها در اولین انتصاب خود به پزشک مراجعه کنند تا پزشک بتواند برای تشخیص آماده شود.

هدف کلی این است که حاملگی سالم و تولد یک کودک خوشحال و سالم داشته باشیم. توجه به سلامتی بهترین راه برای انجام این کار است.

 

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *