#


آموزش های اولیه لازم برای کودکانی که به تازگی قرار است به مهد کودک یا پیش دبستان بروند

مهد کودک
5 نوامبر 2017 بدون نظر 2883 بازدید

آموزش های اولیه لازم برای کودکانی که به تازگی قرار است به مهد کودک یا پیش دبستان بروند

No votes yet.
Please wait...

آموزش های اولیه لازم برای کودکانی که به تازگی قرار است به مهد کودک یا پیش دبستان بروند

این تصمیم که آیا قصد فرستادن کودک به مهد کودک را دارید یا نه ، عمدتا به گزینه های موجود و تناسب آنها با نیازهای کودک بستگی دارد. منطقه خود را مورد بررسی قرار دهید و امکانات موجود در ان را ارزیابی کنید. به چند کودکستان بروید و با مربی ها و دیگر والدین صحبت کنید تا اطلاعات خوبی ازبرنامه های آن به دست بیاورید.

انتخاب آموزش پیش دبستان

نمیتوان گفت که فقط یک نوع خاص کودکستان برای تمامی کودکان بهترین است. هر کودکی باید به مدرسه ای برود که با نیازهای او تناسب داشته باشد. ارزیابی های انجام شده از مهدکودک ها نتایج گوناگونی داشته است. یک بررسی طولانی مدت نشان داده است که برخی مهدهای کودک برنامه هایی خاص برای رشد ریاضی و مهارت خواندن در دوران مدرسه ارائه می کنند. از سوی دیگر مطالعات نشان داده که تفاوت موجود در مهارتهای کودکانی که به مهدکودک رفته و آنهایی که مستقیما وارد مدرسه شده اند به مرور زمان کاهش پیدا می کند، اما دانستن مدت دوام این مهارتها کار ساده ای نیست. به هرحال فواید آموزش پیش دبستانی هر چه که باشد جایگزین مناسبی برای محیط دوستانه و گرم خانه نخواهد بود.

مهد کودک

مهد کودک

گروههای بازی نیز از حدود دو سال و نیم برای کودکان مناسب می باشند. این گروه ها فرصت تعامل با همسالان را برای کودک فراهم میکند و به رشد مهارتهای اولیه اجتماعی در کودک در محیطی غیررسمی تر از مهد کودک ها کمک می کند.

آموزش پیش دبستانی مزایای متعددی دارد. فرزند شما میتواند اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و در نتیجه کنترل بیشتری روی خود داشته باشد. مشارکت با دیگران را بیاموزد و به نیازهای دیگران توجه داشته باشد و رعایت نوبت را یاد بگیرد. مهارت فرزند شما در برنامه ریزی و همکاری با دیگران میتواند از طریق تخیلی و بازی های گروهی تقویت شود.

فرصت های بازی در مهد کودک راه های تفکر فرزند شما را افزایش میدهد. در حقیقت قوه تخیل، حدس و ابتکار کودک را تحریک می کند. این ویژگیها معمولا در کودکان خلاق و باهوش یافت می شوند. بعضی از مراکز پیش دبستانی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند با افزایش اعتماد به نفس کودک به کودکان آسیب پذیر کمک کنند. کودکانی که در این مدارس شرکت میکنند کمتر از دیگر کودکان به اموزشهای ویژه نیاز پیدا می کنند و در دوران بلوغ نیز کمتر دچار اختلالات رفتاری می شوند.

به نظر می رسد شروع مهد کودک با خطراتی نیز برای کودک همراه باشد. به هر حال کودک هر زمانی که از محیط خانه و خانواده جدا بشود باید با این خطرات مواجه شود و با رفتن به مهد کودک فقط کمی زودتر این خطرات را خواهد شناخت. این خطرات شامل مشکلات خفیف مربوط به سلامی و قرار گرفتن در معرض رفتارهای ناپسند دیگران باشد.

مهد کودک

مهد کودک

انتخاب مهد کودک

وقتی کودک سه یا چهار ساله می شود اگر بخواهید می توانید او را به مهد کودک بسپارید. تصمیم برای به مهد کودک گذاشتن او تا حدود زیادی بستگی به روحیاتش دارد. برای مثال آیا هنوز فرزندتان خجالتی است و به شما آویزان می شود یا اینکه طبیعتی معاشرتی و خون گرم دارد. فقط شما می توانید زمان آماده بودن فرزندتان برای مهد را تعیین کنید.

قبل از تصمیم گیری از چند مهدکودک موجود در منطقه خود دیدن کنید. لیستی از موارد میم مورد نظرتان یادداشت کنید تا هیچ یک را از یاد نبرید. برای مثال آیا مربی ها تحصیلکرده هستند یا نه؟ آیا محیط مهد کودک شاد است؟ استاندارد امکانات موجود در آن چیست؟ چند کودک در آنجا نگهداری می شوند و آیا نظارت خوبی به آنها وجود دارد؟ چه موضوعاتی تدریس می شوند؟ آیا محیط مهد امن و بی خطر است؟ آیا کودکان در آنجا  شاد هستند؟

باید در چند کلاس مهد حاضر شوید و یک صبح یا بعد از ظهر را به طور کامل داخل مهد بگذرانید. با دیگر مادرانی که فرزندانشان به این مهد می آیند صحبت نمایید. در این صورت تمام اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را به دست خواهید آورد.

مهد کودک

مهد کودک

سازگار شدن

شما می توانید برای سازگاری بیشتر فرزندتان با محیط کودکستان قبل از شروع برنامه منظم او یک بود مرتبه او را به ان جا ببرید. کودک را تشویق کنید با بچه های دیگر بازی کند و روی یکی از نیمکت ها بنشیند یا با اسباب بازی ها بازی کند. اما اگر متوجه شدید که علاقه ای به پیوستن به جمع کودکان  ندارد سعی نکنید او را مجبور به همراهی با دیگر کودکان کنید.

بعضی از کودکان به طور طبیعی کمتر از دیگران معاشرتی می باشند و در زمان خاص خودشان به محیط جدید عادت میکنند. هدف این است که این دیدارها تا حدامکان جذاب و دوست داشتنی باشند. اگر تأکید شما روی کارهایی باشد که برای کودک لذت بخش است تمایل او به شرکت در این مهدکودک بیش از نگرانی اش از جدا شدن از شما خواهد شد.

اگر همچنان فرزندتان برای سازگاری با محیط جدید مشکل داشته باشد بسیاری از مراکز پیش دبستانی این اجازه را به شما می دهند که روز اول را در کنار فرزندتان بمانید و در روزهای بعدی به تدریج مدت حضور خود را کوتاهتر کنید. سعی کنید در هفته اول حضور او در مهد که بیش از هر زمان دیگری احساس ناامنی می کند در کنارش باشید. زمانی که کودک اعتماد پیدا کند که در این محیط طرد نمی شود میتوانید از مربیان مهد بخواهید که کارهای او را انجام دهند.

شخصیت ، بلوغ فکری ، جایگاه در خانواده و تمایل به ترک خانه همگی از نحوه سازگاری کودک با مهد خود تأثیر می پذیرد. به طور کلی وقتی مادری برای اولین بار فرزندش را به مهدکودک سپرده و او را ترک می کند، پسرها در مقایسه با دختران سن مشابه هنگامی که از برخورد مربی عصبانی یا مضطرب شوند، کمتر گریه می کنند. از سوی دیگر فرزند شما ممکن است از بودن در کنار دیگر کودکان به حدی لذت ببرد که دیگر نیازی به هیچگونه تلاشی برای سازگار شدن او نباشد. بسیار دیده می شود که وقتی کودکی به مهدکودک می رسد دو پسر یا دختر کوچولو به سمت هم دویده و مشغول بازی شوند.

با اینکه فرزند شما اکنون به مهدکودک می رود مفهوم آن این نیست که سهم شما در آموزش وی به پایان رسیده است. از او بپرسید که در مهد چه کارهایی انجام داده و با کدام دوست هایش بازی کرده است  با وادار کردن او به صحبت درباره اتفاقات مهدکودک با تجربیات و واژه های جدیدی که یاد گرفته است آشنا می شوید. شما میتوانید با تکرار شکل درست کلماتی که او به زبان می آورد به استفاده درست او از زبان کمک کنید اما نباید مستقیما زبان او را تصحیح کنید. فرزند شما مرتبا به دنبال اطلاعات جدید است و شما باید همیشه سعی کنید پرسش های او را با پاسخ های واقعی و صحیح جواب بدهید. اگر جواب سؤال او را نمیدانید به جای اینکه سعی کنید ذهن کودک را به مسئله دیگری متوجه کنید، بهترین راه این است که به او پیشنهاد کنید هر دو باهم به یک کتاب مراجعه کنید یا از پدر بپرسید.

مهد کودک

مهد کودک

کودکان در مهد کودک چه رفتاری دارند

به طور کلی در مهدکودک پسرها بیش از دختران به فعالیت های بدنی می پردازند و دخترها نیز بیشتر درباره دوست شدن، شناخت شباهت های مشترک، تحسین لباس های دوستشان یا درباره اینکه کدام یک از بچه ها باهم دوست شده اند صحبت می کنند

رفتارهای سلطه جویانه یا تهاجمی در دوران مهدکودک پسرها بیشتر دیده می شود. هوش و توانایی همراهی با دیگران در مهدکودک به اندازه محبوبیت آنها برای فعالیتهای بدنی خوب یا رشد و درشتی آنها مهم است.

محبوبیت کودکان در روزهای مختلف متفاوت است. زدن بقیه بچه ها یکی از اشکال رفتارهای تهاجمی است. گاهی دیده می شود که دخترها یکدیگر را می زنند اما ضربه هایشان چندان کاری نیست. پسرها دیرتر از دختران می آموزند که نباید دیگران را بزنند. برای مثال ممکن است دخترهای کوچکتر را هل بدهند یا حالتی حاکمانه نسبت به آنها داشته باشند.

مهد کودک

مهد کودک

روش های کار در پیش دبستان

هنوز ثابت نشده است که روش خاص بعضی مراکز پیش دبستانی ها برای کودکان بهتر باشد. بسیاری از والدین فرزندان خود را به مراکز پیش دبستانی میفرستند تا فرصت بازی یا اجتماعی شدن را در آن داشته باشند. بعضی نیز فقط به این خاطر فرزندشان را به این مراکز می برند تا انرژی آنها تخلیه شود و در خانه آرام تر باشند.

کلاس های منظم معمولا بهتر با نیازهای کودکان خردسال تطابق دارد. گاهی محیط درهم و برهم روی پسربچه ها به گونه ای تأثیر می گذارد که مربی احساس می کند کودک بیش فعال است. ساختار برنامه ها در مهد کودک ها با هم متفاوت است. بعضی از آنها از جدول زمانی برای فعالیت های مختلف استفاده می کنند و از رهنمودهای دکتر مونته سوری برای برنامه ریزی خود استفاده می کنند. این پیش دبستانی ها محیط مدرسه را بر اساس محیطی کودکانه ترتیب می دهند و هر بار که یک فعالیت خاص به پایان می رسد لوازم مورد نیاز آن را جمع آوری می کنند.

کودکی که وظایف خود را به آسانی انجام می دهد و دوستان زیادی دارد ممکن است در مدارسی سنتی بهتر کار کند. به هر حال کودکی که دوستان و هم بازی های کمی دارد و میخواهد در محیطی اجتماعی باشد از پیش دبستانی هایی که کمتر برنامه ریزی دقیق دارند بیشتر لذت میبرد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *