#


لباس عروس در طول تاریخ چه تغییراتی کرده است؟

30 می 2018 بدون نظر 3395 بازدید

لباس عروس در طول تاریخ چه تغییراتی کرده است؟

تغییرات لباس عروس از گذشته تاکنون

شاید با خود تصور کرده باشید که عروس خانم ها در تمام طول تاریخ در زمان عروسی شان لباسی که به تن می کردند لباسی سفید و زیبا بوده است، اما باید بدانید که این تصوری کاملا غلط است.

لباس عروس رنگ سفید به خاندان سلطنتی دوره ی ویکتوریا بر می گردد. تا قبل از این عروس خانم ها موقع عروسی شان مناسب ترین و زیباترین لباس خود را می پوشیدند و نیز رنگ و جنس پارچه ی لباس عروس مطابق موقعیت اجتماعی عروس فرق داشت.

لباس عروس از گذشته تاکنون از لحاظ رنگ و مدل دچار تغییرات زیادی شده است، ولی چیزی که در تمامی این لباس عروس ها مشترک است این است که معمولا عروس خانم ها در زمان عروسی خود بهترین و زیبا ترین لباس خود را به تن می کرده اند. خاندان های سلطنتی، اشراف زاده ها و اشخاصی که جزو طبقه ی بالای اجتماع بوده اند بدون هیچ گونه محدودیتی در مورد هزینه ی لباس عروس، آن را انتخاب می کردند. همین طور اشخاصی که در طبقه ی پایین تر اجتماع بوده اند به ازدواج به عنوان مهم ترین روز زندگی شان نگاه می کردند و مطابق بودجه ی خود سعی بر این داشتند که در زمان عروسی بهترین لباس را تهیه کنند.

لباس عروس در قرون وسطی

در دوره ی قرون وسطی تصوری که از ازدواج داشتند این بود که با ازدواج میان دو خانواده اتحادی شکل خواهد گرفت، همچنین این نوع اتحاد میان دو خانواده، کسب و کار و حتی بین کشور ها شکم می گرفت. در آن دوران طراحی لباس عروس باید به صورتی انجام می گرفت که اعتبار و ارزش بالای خانواده ی عروس را نشان دهد، به این دلیل که عروس در زمان عروسی اش به عنوان نماینده ی خانواده ی خود به حساب می آمد، بنابراین می بایست لباس عروس به بهترین صورت ممکن طراحی می شده است.

در زمان قرون وسطی عروس هایی که در موقعیت اجتماعی بالایی قرار داشتند، معمولا برای عروسی خود از لباس عروس هایی استفاده می کردند که از پارچه های گران قیمت و رنگارنگ دوخته شده بود و همچنین با بهترین و زیباترین سنگ های قیمتی تزیین شده بود به تن می کردند. معمولا برای دوخت لباس عروس از پارچه هایی نظیر مخمل، ابریشم و خز استفاده می شده است. اشخاصی که در طبقه ی پایین اجتماع بودند معمولا از پارچه های ارزان قیمت تر برای دوخت لباس عروس استفاده می کردند، اما سعی می کرند لباسی برای عروس تهیه کنند که مناسب و زیبا بوده و حتی مشابه لباس عروس اشراف زادگان باشد.

طراحی لباس عروس در طول تاریخ

با گذشت زمان به همان صورت گذشته عروس خانم ها مطابق موقعیت اجتماعی خود لباس عروس شان را تهیه می کنند. افرادی که در طبقه ی بالای جامعه هستند به دلیل داشتن توان مالی کافی می توانند بهترین لباس عروس ها را در بالاترین سطح مد خریداری کنند. در زمان قدیم پارچه ای که برای دوخت لباس عروس نشان دهنده ی موقعیت اجتماعی عروس و خانواده ی او بود. برای مثال هر اندازه لباس عروس دارای پف بیش تر و دنباله ی بلند تری بود نشان از ثروتمند بودن خانواده ی عروس بود.

لباس عروس رنگ سفید

ملکه ی ویکتوریا با با پرنس آلبرت در سال ۱۸۴۰میلادی ازدواج کرد و به هنگام عروسی اش لباس عروسی را انتخاب کرد که به رنگ سفید بود. در آن زمان رنگ آبی را به عنوان نماد پاکی به شمار می آمد. به همین خاطر بود که اکثر خانم ها برای لباس عروسی خود رنگ آبی را انتخاب می کردند ولی رنگ سفید در آن دوران نماد ثروتمند بودن به شمار می رفت.

به دلیل این که در آن زمان از رنگ سفید برای لباس تهیه ی لباس عروس استفاده نمی شد، لباس عروس ملکه ویکتوریا برای تمامی افراد غافلگیر کننده بود. ولی یک غافلگیری ناخوشایندی نبود. به همین علت بعد از آن زنان غربی که در طبقه ی بالای جامعه بودند لباس عروس خود را به رنگ سفید انتخاب می کردند. با این وجود در آن دوران باز هم بعضی از زنان لباس عروس خود را رنگی به غیر از سفید انتخاب می کرند ولی رنگ سفید پرطرفدار ترین رنگ برای لباس عروس به حساب می آمد.

تکامل لباس عروس

زمانی که انقلاب صنعتی به وجود آمد و پس از گذشت چندین سال، طبقه ی متوسط جامعه نیز توانایی خرید لباس عروس را پیدا کردند و به همین خاطر رنگ سفید به عنوان رنگ منتخب برای لباس عروس قرار گرفت. هم اکنون زنانی که از رنگ هایی غیر از رنگ سفید برای لباس عروس خود انتخاب می کنند تعدادشان اندک است.

در زمان جنگ جهانی دوم بیشتر عروس ها تصور می کردند که اگر از لباس عروس سفید برای جشن عروسی شان استفاده کنند کار نامناسبی است و این کار را نوعی اسراف می دانستند، پس برای جشن عروسی خود از لباس مخصوص کلیسا و یا یکی از لباس های زیبایی را که داشتند استفاده می کردند.

بعد از این که جنگ جهانی دوم به پایان رسید لباس عروس سفید به طور کاملا رسمی مد شد. همچنین لباس عروس هایی که دارای رنگ هایی در زمینه ی رنگ سفید بودند همانند رنگ کرم، عسلی، سفید عاجی و غیره هم در طراحی لباس عروس استفاده می شدند. پس از آن کمتر کسی پیدا می شد که از رنگ هایی مانند صورتی، آبی و غیره برای لباس عروس خود استفاده کند و این رنگ ها محبوبیت خود را در این زمینه از دست دادند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *